Är ljuden från min 3.5" HDD normala? (video)

Permalänk
Medlem

Är ljuden från min 3.5" HDD normala? (video)

Byggde en burk igår med nya delar, där jag även stoppade in en mekanisk 3.5" HDD 1TB från 2015. Men oavsett vad jag gör på datorn så låter hårddisken konstant såhär: https://youtu.be/J09pWNQPK7U?t=13

Ska den låta så hela tiden? Jag håller på att bli tokig på ljudet. Snart skickar jag den i soptunnan.

(vet inte om hårddisken låtit såhär förut också, då det inte är jag som använt hårddisken tidigare)

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl inget ovanligt att gamla hårddiskar låter. Men det kanske är dags att hiva den i soptunnan snart som du säger och införskaffa en SSD istället.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Ja, det är väl inget ovanligt att gamla hårddiskar låter. Men det kanske är dags att hiva den i soptunnan snart som du säger och införskaffa en SSD istället.

Men hela tiden verkligen? Ja, då har jag inte mycket till annat val. Köpte en SSD som jag tänkt lägga OS och lite annat på, och sen använda mekaniska disken för lagring etc. Men då får allt ligga på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@SpiikeN^: Står du ut med ljudet och segheten så är det ingen skada att ha den kvar som en sekundär disk, men den ska ju endast låta när den läser/skriver. Tänk på att all data som ligger på den försvinner ifall den skulle sluta fungera.

Personligen hade jag inte satt i den, utan siktat på att köpa en till SSD framöver. Alternativt köpt en ny mekanisk disk ifall du behöver 3TB eller mer.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Köpte en SSD som jag tänkt lägga OS och lite annat på, och sen använda mekaniska disken för lagring etc. Men då får allt ligga på SSDn.

Om jag förstår dig rätt så har du alltså installerat operativsystemet på hårddisken nu? Då kan man förstå att hårddisken konstant läser in saker.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Windows gör massor av saker hela tiden mot hårddisken, med indexeringar, olika program och swap-areor mm. antivirusprogram som kör etc. och det låter förstås - är det nyinstallerad OS så är det massor av house-keeping och AV-program som ligger på kö att vilja plöja igenom disken och det kan hålla på i många timmar, kanske över ett dygn innan det lugnar ned sig.

Sedan beror det också mycket på chassiet om diskarbetet hörs mycket ut eller håller sig dämpat till resonabel nivå - jag har externa USB-diskar som är tysta att det knappt hörs alls och en normal fläktad datorlåda låter mer, och samma diskmodell i en plåtchassie kan höras i hela rummet...

Eftersom de som skriver dagens windows inte minimera antalet diskaktiviteter eller grupperar dessa till fåtal skrivningar med längre mellanrum då de idag förutsätter SSD, så är de inte så roliga att köra på mekanisk disk längre som systemdisk, då det är som du säger - det slutar 'aldrig' och det är betydligt bättre och mer resonabelt skrivande om man kör på gamla windows som XP...

Som systemdisk bör man idag ha SSD, också av prestandaorsak medans fillagringsdiskar kan man mycket väl använda snurrdiskar då de accessas inte lika ofta (i allafall om du har indexeringar, antivirus mm avstängda mot dessa drives).

Alla diskaktiviteter du hör är inte orsakad av disken själv - utan av olika program som vill komma åt data på disken i tid och otid...

slutligen - det är ingen problem med att använda en disk från 2015 - titta i smart om det finns problem där - finns inget som reallokerade sektorer uppräknat så är det bara att köra vidare.

och som alltid - oavsett SSD eller snurrdisk - se till att göra backup på dina data då och då till en extern USB-disk och har den undanlagd mellan tillfällena - du kan också komplettera med en molnlagringstjänst också om du vill - men det viktiga är att alltid ha minst en kopia på dina viktiga data på någon annan media/lagring som inte är av online-typ eller har generations-backup. - detta är viktigt för att få en viss tålighet mot ransoware-virus.

Dagens ransoware-virus, främst riktad mot industrifunktioner kan ligga och lurka och förbereda i 1-2 månader innan de slår till och den vägen sopa bort spåren på riktigt att inte ens nytagna backupper fungerar då de också är smittade och krypterade...

Permalänk
Medlem

En disk som är fragmenterad behöver föra läs/skrivhuvudena fram o tillbaks mer o mer ju mer fragmenterad disken blir.
Så en defrag kan hjälpa lite men då helst med defrag prg som startar om burken så även windows filer kan defragas.
http://letmegooglethat.com/?q=boot+time+defrag+windows+10

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!