AMDs grafik kort bra eller dåliga?

Permalänk
Medlem

AMDs grafik kort bra eller dåliga?

Vet inte riktigt om denna tråd är på rätt ställe då jag är helt ny här men iallafall,

Tjena

Jo jag har fått för mig att AMDs grafik kort är sämre både prestanda, hållbarhet och även mjukvara till dem.
Har jag rätt eller är jag ute och cyklar? Skriv gärna era erfarenheter av dessa! Nya som gamla.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-560...

Så får du en bild av hur de ligger till prestandamässigt, har de flesta nya korten med från både AMD/Nvidia.

Hållbarhet? Måndagsex finns oavsett vad du väljer, resten håller längre än garantitiden oavsett vad du väljer.

Mjukvaran har problem med olika saker/spel vid varje uppdatering ( återigen så gäller det både AMD/Nvidia ), användning av mjukvaran är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Gick i september -19 från mitt 1080Ti till ett 5700 XT, känner inte att jag ångrar mig direkt. Visst att drivrutinerna har varit lite sisådär, men overall nöjd. Känner heller ingen stor skillnad i performance, inte i spelet jag spelar iaf.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag har alternerat mellan AMD och Nvidia de senaste 15+ åren (5 eller 6 generationer) och jag tycker att de är likvärdiga när det gäller kvalité och prestanda för sitt pris. Enda rådet jag kan ge om du köper AMD att inte välja Asus. De gör katastrofala kylarlösningar till just AMD av någon anledning. Välj Sapphire, Powercoler eller vem som helst utom Asus!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag har alternerat mellan AMD och Nvidia de senaste 15+ åren (5 eller 6 generationer) och jag tycker att de är likvärdiga när det gäller kvalité och prestanda för sitt pris. Enda rådet jag kan ge om du köper AMD att inte välja Asus. De gör katastrofala kylarlösningar till just AMD av någon anledning. Välj Sapphire, Powercoler eller vem som helst utom Asus!

Skickades från m.sweclockers.com

Men hur är det med deras billigare kort då? Tex: https://www.inet.se/produkt/5406430/msi-radeon-rx-570-8gb-arm...
Detta är ju som sagt inte Asus utan MSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5fps:

Men hur är det med deras billigare kort då? Tex: https://www.inet.se/produkt/5406430/msi-radeon-rx-570-8gb-arm...
Detta är ju som sagt inte Asus utan MSI.

Det är rätt högljutt men i övrigt fungerar de utmärkt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag har kört en del olika kort från båda märkena. Det har fungerat bra för mig.
Har inte haft hårdvaru problem sedan nvidia 9000 serien och det är ju ett tag sedan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5fps:

Vet inte riktigt om denna tråd är på rätt ställe då jag är helt ny här men iallafall,

Tjena

Jo jag har fått för mig att AMDs grafik kort är sämre både prestanda, hållbarhet och även mjukvara till dem.
Har jag rätt eller är jag ute och cyklar? Skriv gärna era erfarenheter av dessa! Nya som gamla.

Hur skulle dom ens fortfarande kunna existera om de var sämre på alla punkter?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hade AMD 2013 till 2018. Först ett 7970 sen uppgraderade jag till 290X. Inga som helst problem och var supernöjd med båda korten. Levde vidare i brorsans dator båda två när de byttes ut, fungerar utmärkt fortfarande båda två. Inför nästa generation kan jag lätt tänka mig gå tillbaka till AMD igen bara de har kort med prestandan jag är ute efter

Sen 2018 bytte jag till Nvidia pga AMD hade inget med prestandan jag ville ha och Ptja, allt fungerar fint med det också.

Så min erfarenhet är att både AMD och Nvidia är bra helt enkelt, supernöjd med båda två. Måndagsexemplar finns på båda sidor och många problem folk stöter på beror mest sannolikt på SBS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera rx 5600 xt, om man inte väljer Saphires modell kan man själv uppdatera kortets bios och då når man upp till riktigt bra prestanda för priset (ca 3500).
Dock har jag strul med drivrutinerna, men hoppas att det är övergående.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Prestanda: Pratar du absolut prestanda, eller prestanda per krona?

Hållbarhet: Se ovan, i regel betalar man extra för bättre kvalitet på t.ex. delar som strömförsörjning, kylösning osv oavsett GPU, garantivillkor etc. men det finns undantag - därför är det bra att läsa recensioner.

Mjukvara: De är nog ungefär lika stabila nuförtiden. Bådas underliggande mjukvara har sina fördelar. Personligen gillade jag gränssnittet i Adrenalin bättre än Nvidias nuvarande, men det är nog tycke och smak.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Jag skulle hålla mig borta från AMDs grafikkort.
Supernöjd med CPUn men efter att ha ägt två st Radeon VII och ett 5700XT så kommer jag inte välja AMD igen förrän de får ordning på sina drivrutiner. (Random blackscreens på samtliga kort)

https://www.reddit.com/r/Amd/search?q=blackscreen&restrict_sr...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/f1n72h/refunding_my_570...
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ewrz0p/continuing_our_f...

Hardware unboxed gjorde en poll. Närmare hälften av alla som svarade med AMD-gpu har/haft problem.

Personligen så har jag haft följande problem:

* Blackscreens (Skärmen blir svart i 1-2 sekunder för att sedan komma tillbaka)
* Vissa spel vägrar gå över 120 Hz, men fungerar perfekt med nVidia.
* Klarar inte av Freesync på en XV273K (Freesync skärm) medans den fungerar galant med nVidia. Refreshraten hoppar mellan 60 till 144 hz utan anledning
* Blåskärmar

Det verkar inte vara problem med korten i sig, då folk som kör dom i Linux säger att de fungerar utomordentligt bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd

Är lite som en Dacia Duster. Kanske den bästa upplevelsen men också ett bättre pris.
Själv kör jag bara Nvidia för jag inte orkar med de problem AMD har samt att jag kör g-sync på min skärm.

Allt beror på vad du känner för själv och hur mycket problem/prestandaförlust du är villig att få för att tjäna några kronor...
Har haft massvis med ATI och Nvidia kort och vad jag väljer beror nog på vilken tidpunkt jag uppgraderar.

Permalänk
Avstängd

Radeon X1950 Pro rullar på bra än, bara att tuta & köra alltså!

Permalänk
Medlem

Tillhör kategorin som växlar AMD och Nvidia men i huvudsak, nej. De är inte sämre eller bättre. Mycket kan härledas till skräp bakom skärmen med att drivrutiner inte tas bort med DDU och detta färgar av sig subjektivt på många och då Nvidia sitter på större marknadskakan blir det en mindshare grej. Samtidigt som tech-youtubers uppmärksammar de större Navi problemen blir det ett rykte av det.

Senaste driverna har problem det ska medges och det är i huvudsak Navi baserade kort. Min upplevelse på Vega 64 är utan något som helst problem. Där verkar det vara gjutjärn just nu då jag varken sett krasher eller alvarliga grafiska buggar. Enda buggen jag hittat är att Relive inte gillar ljud från externt USB ljudkort.

Byggmässigt är ASUS klavertramp deras eget fel och de skämde ut sig när de försökte skylla på AMD medan Sapphire, Visiontek, MSI, Gigabyte, Powercolor mfl inte har liknande problem. XFX Thicc II kort hade fläktknasigheter för sig men olikt ASUS kort gjorde dock Thicc korten fortfarande sitt jobb dugligt och påverkades inte av något så enkelt som gravitation. Ska du köpa AMD kort, undvik ASUS och till viss del XFX just nu. Oavsett GPU eller OEM, läs recensioner och gör research innan köpknappen klickas.

Subjektivt kan nämnas att även Nvidia haft problem drivers. Ett exempel är april 2019, där orsakade 430.39 högre CPU belastning så Nvidia fick snabbt pusha ut 430.53 för att åtgärda detta så det är hugget som stucket om du frågar mig.

Permalänk
Avstängd

Generellt inga större problem, även om jag tycker att korten numera har rätt kassa kylare.
Tidigare haft under kortare tid renderingsproblem med vattnet i första Mass Effect och för ca 7 år sedan så fanns det en del microstutter som börjades fixas efter diverse artiklar hamnade på nätet.

Ibland, men egentligen rätt så sällan så har jag fått köra med DDU innan jag lagt in nya drivrutiner.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt att det ofta är problem hos antingen AMD och/eller Nvidia i cykler, ibland har AMD problem med hårdvara eller mjukvra, ibland är det Nvidia som har stafettpinnen, och ibland delas stafettpinnen upp mellan dem.

Mjukvaran för AMD är dock av god kvalitet och slår (i mina ögon) motsvarigheten hos Nvidia med hästlängder.

När det kommer till prestanda har AMD inte kunnat konkurera med Nvidia på high-end segmentet på många år, men är konkurenskraftiga på mid-range som @GuuFi påpekade, kanske RDNA2 och Big Navi kan göra det, men det återstår att se.

Just nu verkar det dock som att AMD har problem (till viss del) med sina drivrutiner i och med RDNA, som verkar vara ett känt problem av AMD.

Permalänk
Avstängd

Måste bara fråga @KLIONE. Varför gick du från 1080Ti till 5700xt? Presterar ju likadant?

Annars har jag haft både AMD och Nvidia. Det enda grafikkort som gått sönder för mig var ett AMD HD4850 men då var det redan gammalt. Aldrig haft några större problem med drivrutiner oavsett vilket grafikkort jag haft.

För tillfället verkur ju AMD ha lite problem men det brukar ju ordna sig.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Har ett MSI RX 5700 Gaming X som fungerar bra tycker jag, gick från ett R9 390 som även det fungerade bra.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur skulle dom ens fortfarande kunna existera om de var sämre på alla punkter?

Tja vad jag vet så tillverkade saab bilar ganska länge också;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av 5fps:

ingen av dem.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19070?key=adc0840...
Jag hade gått på denna https://www.komplett.se/product/1149132/datorutrustning/dator...

Skrivet av 5fps:

Jo jag har fått för mig att AMDs grafik kort är sämre både prestanda, hållbarhet och även mjukvara till dem.
Har jag rätt eller är jag ute och cyklar? Skriv gärna era erfarenheter av dessa! Nya som gamla.

Hållbarhet och mjukvara kan jag inte säga så mycket om, fanns modeller av nvidias 20-serie som dog väldig snabbt efter lansering pga defekta minnen. Det finns mer som påverkar hållbarhet än bara vem som utvecklade GPUn, vem som tillverkade kretskortet spelar också stor roll för AMD tillverkare inte alla kretskort.

Prestandamässigt så tenderar AMD att ge mer prisvärd prestanda men de saknar ett flaggskeppskort än så länge.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

ingen av dem.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19070?key=adc0840...
Jag hade gått på denna https://www.komplett.se/product/1149132/datorutrustning/dator...

Hållbarhet och mjukvara kan jag inte säga så mycket om, fanns modeller av nvidias 20-serie som dog väldig snabbt efter lansering pga defekta minnen. Det finns mer som påverkar hållbarhet än bara vem som utvecklade GPUn, vem som tillverkade kretskortet spelar också stor roll för AMD tillverkare inte alla kretskort.

Prestandamässigt så tenderar AMD att ge mer prisvärd prestanda men de saknar ett flaggskeppskort än så länge.

Men det kortet du rekommenderar har/är gddr6, jag har för tillfället gddr5, går det verkligen att byta rakt av? Har fått för mig att jag måste byta moderkort och krabba.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av 5fps:

Men det kortet du rekommenderar har/är gddr6, jag har för tillfället gddr5, går det verkligen att byta rakt av? Har fått för mig att jag måste byta moderkort och krabba.

Du blandar ihop RAM och VRAM. Vilket minne som grafikkortet (VRAM) använder påverkar inte moderkortet. RAM är det som sitter i moderkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lodisen:

Det verkar inte vara problem med korten i sig, då folk som kör dom i Linux säger att de fungerar utomordentligt bra.

Man måste vara väldigt precis om man med fog ska kunna hävda att AMDs GPUer fungerar "utomordentligt bra" på Linux.

Det gäller enbart dGPU baserad på GCN2 eller senare. RDNA är en rejäl shit-show just nu om man inte tycker det är OK att att det krävs att man bygger drivrutinerna själv, vilket inkluderar att man bygger en egen kärna eller möjligt kör någon rullande distro (d.v.s inte vettigt för professionellt bruk).

Oavsett om man kör Linux eller Windows är GPGPU stödet bedrövligt hos RDNA

"their drivers are still dysfunctional and not fit for production use"

Vad värre är så innefattar AMDs plan för GPGPU inte OpenCL utan något som kallas HIP, något som överhuvudtaget inte stöds på Windows just nu (kräver ROCm som är Linux only) fast även om man kör Linux saknas just nu stöd på RDNA!

Har testat två APUer i form av 2700U samt 3750H. Båda hade "skärmen blir svart" problem både under Windows och under Linux (och de är Vega baserade, inte Navi). Rätt säker att de har något med strömsparfunktioner att göra, för de fungerade riktigt bra så länge man bootat från avstängt läge. Problemen hände efter att datorerna vaknat ur "sleep", ibland fungerade det och ibland inte.

Värt att nämna är att AMD av någon anledning droppat officiellt stöd för OpenCL för sina APUer (och HIP/ROCm stödjer inte heller APUer just nu). Finns hack för att komma runt detta, men ska man behöva ta till hack?

TL;DR Har man GCN version 2 eller senare som instickskort fungerar Linux riktigt bra. Annars är det en rejäl dumpster-fire i.m.h.o.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Måste bara fråga @KLIONE. Varför gick du från 1080Ti till 5700xt? Presterar ju likadant?

Annars har jag haft både AMD och Nvidia. Det enda grafikkort som gått sönder för mig var ett AMD HD4850 men då var det redan gammalt. Aldrig haft några större problem med drivrutiner oavsett vilket grafikkort jag haft.

För tillfället verkur ju AMD ha lite problem men det brukar ju ordna sig.

Because why not? Kan vara kul att stödja AMD lite, när det fanns en gpu som passar mina krav utan att behöva tappa 15-20 fps.

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

jag misstänker att AMDs drivrutinsproblem bottnar i att RDNA arkitekturen som ska vara en bro mellan den gamla arkitekturen och den nya RDNA2. Många tror att RDNA är en helt ny arkitektur men som jag uppfattat det (jag är bara en normalanvändare och inte särskilt insatt) är det till stor del en migrering av GCN till 7nm, med vissa ny inslag givetvis, men den riktiga arkitektoniska förändringen kommer med RDNA2. AMD har för att inte förlora för stora marknadsandelar försökt skynda på RDNA utan att lyckats och resultatet har vi idag, en rätt kass arkitektur med framtidspotential... Ska däremot bli intressant att se hur RDNA2 kommer att fungera, nu med tanke på att cpu divisionen går bra så får förhoppningsvis mjukvarudivisionen på Radeon ta del av kakan och stabiliteten av drivrutinerna kan bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man måste vara väldigt precis om man med fog ska kunna hävda att AMDs GPUer fungerar "utomordentligt bra" på Linux.

Det gäller enbart dGPU baserad på GCN2 eller senare. RDNA är en rejäl shit-show just nu om man inte tycker det är OK att att det krävs att man bygger drivrutinerna själv, vilket inkluderar att man bygger en egen kärna eller möjligt kör någon rullande distro (d.v.s inte vettigt för professionellt bruk).

Oavsett om man kör Linux eller Windows är GPGPU stödet bedrövligt hos RDNA

"their drivers are still dysfunctional and not fit for production use"

Vad värre är så innefattar AMDs plan för GPGPU inte OpenCL utan något som kallas HIP, något som överhuvudtaget inte stöds på Windows just nu (kräver ROCm som är Linux only) fast även om man kör Linux saknas just nu stöd på RDNA!

Har testat två APUer i form av 2700U samt 3750H. Båda hade "skärmen blir svart" problem både under Windows och under Linux (och de är Vega baserade, inte Navi). Rätt säker att de har något med strömsparfunktioner att göra, för de fungerade riktigt bra så länge man bootat från avstängt läge. Problemen hände efter att datorerna vaknat ur "sleep", ibland fungerade det och ibland inte.

Värt att nämna är att AMD av någon anledning droppat officiellt stöd för OpenCL för sina APUer (och HIP/ROCm stödjer inte heller APUer just nu). Finns hack för att komma runt detta, men ska man behöva ta till hack?

TL;DR Har man GCN version 2 eller senare som instickskort fungerar Linux riktigt bra. Annars är det en rejäl dumpster-fire i.m.h.o.

https://community.amd.com/thread/176003

Verkar dock ha löst probelemt med blackscreens/låga clocks för rätt många.
Beror såklart på användningsområde, men när jag lallade omkring i Linux så blev det inga black screens vare sig på skrivbordet eller i spel med mitt Radeon VII.

I windows kom det var femte minut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Du blandar ihop RAM och VRAM. Vilket minne som grafikkortet (VRAM) använder påverkar inte moderkortet. RAM är det som sitter i moderkortet.

Så jag kommer alltså kunna använda gddr6 grafik kort även om jag har gddr5 nu, utan att behöva göra/ändra något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av 5fps:

Så jag kommer alltså kunna använda gddr6 grafik kort även om jag har gddr5 nu, utan att behöva göra/ändra något?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken minnesteknik som sitter på grafikkortet du byter till är inget du behöver tänka på egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb