Hur extenda ett Ubiquity Unify Dream Machine trådlöst nätverk?

Permalänk

Hur extenda ett Ubiquity Unify Dream Machine trådlöst nätverk?

Ruggigt sugen på att bygga om mitt hemmanät runt en Unify Dream Machine.

Har två frågor:

- Har ett stort hus som behöver täckas in av fler än en wifi-punkt. Kör idag Google Wifi med 4 accesspunkter vilket funkat bra, även om hastigheten kanske är lite sämre än väntat. Finns det några extenders eller mesh-liknande lösningar som gör att man kan extenda Dream Machine-ens trådlösa nätverk? Det är ett gammalt hus och trådat nätverk finns inte draget och är svårt att göra nu utan det får vänta tills vi gör en större renovering, så de kan inte vara trådade. Finns det några trådlösa extenders som funkar med den?

- Går det att koppla ihop flera Dream Machines för att skapa ett mesh-nät liknande deras Amplifi Alien? Läste någonstans att DM är "mesh ready" men vad betyder det? Det bästa vore ju om man kunde skaffa 3 stycken och de skapade ett trådlöst mesh-nät själv men det kanske är att hoppas på för mycket?

Permalänk
Medlem

En dream machine och sedan köper du bara på dig så många Unifi AP du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Unifi har flera modeller mesh som jag tycker fungerar alldeles utmärkt. Har även en hemma som ger täckning utomhus och aldrig krånglat.

Visa signatur

"Om du ändå ska göra något, gör det ordentligt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Ruggigt sugen på att bygga om mitt hemmanät runt en Unify Dream Machine.

Har två frågor:

- Har ett stort hus som behöver täckas in av fler än en wifi-punkt. Kör idag Google Wifi med 4 accesspunkter vilket funkat bra, även om hastigheten kanske är lite sämre än väntat. Finns det några extenders eller mesh-liknande lösningar som gör att man kan extenda Dream Machine-ens trådlösa nätverk? Det är ett gammalt hus och trådat nätverk finns inte draget och är svårt att göra nu utan det får vänta tills vi gör en större renovering, så de kan inte vara trådade. Finns det några trådlösa extenders som funkar med den?

- Går det att koppla ihop flera Dream Machines för att skapa ett mesh-nät liknande deras Amplifi Alien? Läste någonstans att DM är "mesh ready" men vad betyder det? Det bästa vore ju om man kunde skaffa 3 stycken och de skapade ett trådlöst mesh-nät själv men det kanske är att hoppas på för mycket?

Vad jag har förstått har inte Dream Machine något vettig mesh system. Då är det Amplifi du ska kolla på. Dream machine stödjer dock trådade AP som du säkert förstått.
Varför sugen på Dream Machine, mot Amplifi? För de allra flesta har Amplifi gott om kraft.
Men jättemycket snabbare nät än dina Google Wifi tror jag inte du får. Det handlar mycket om dina mottagande enheter, inte bara wifi-punkten.

Skrivet av iller:

En dream machine och sedan köper du bara på dig så många Unifi AP du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja om man drar kabel mellan dem.. Som TS inte ville/kunde.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Unifi går bra att köra i mesh med trådlöst backbone.
Den har dock inget eget wifi band för backhaul så det kommer nog att fungera som Google Wifi.

När det gäller mesh så kan man i princip använda 3 olika sätt att koppla ihop mesh noderna:
1. Ethernet
2. Dedikerat Wifi
3. Samma Wifi som används till klienterna

1 är bäst och 3 är sämst.
Unifi stödjer 1 och 3.
Den enda produkt from Ubiquiti som har 2 är Amplifi Alien, den stödjer också 801.11ax (Wi-Fi 6).

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Unifi går bra att köra i mesh med trådlöst backbone.
Den har dock inget eget wifi band för backhaul så det kommer nog att fungera som Google Wifi.

När det gäller mesh så kan man i princip använda 3 olika sätt att koppla ihop mesh noderna:
1. Ethernet
2. Dedikerat Wifi
3. Samma Wifi som används till klienterna

1 är bäst och 3 är sämst.
Unifi stödjer 1 och 3.
Den enda produkt from Ubiquiti som har 2 är Amplifi Alien, den stödjer också 801.11ax (Wi-Fi 6).

Ok, bra att känna till. Så inte optimalt för mig kanske, behöver egentligen en kombination av de två, eftersom jag vill ha snabbt mesh men å andra sidan ha DM:s internet security-lull lull plus möjligheten att kontrollera kameror mm... Hrmm...

Problemet jag har är att jag har tre våningar. Två av dessa går att koppla ihop med sladd, men inte den tredje, i alla fall inte just nu (dvs utan att riva innertak och väggar typ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Ok, bra att känna till. Så inte optimalt för mig kanske, behöver egentligen en kombination av de två, eftersom jag vill ha snabbt mesh men å andra sidan ha DM:s internet security-lull lull plus möjligheten att kontrollera kameror mm... Hrmm...

Är det den vanlig UDM du tänker köpa eller PRO-varianten? Det finns ingen inbyggd kamera kontroller på den vanliga varianten.

Permalänk
Medlem

@kebabmannen666:
Det går ju att kombinera så att våning ett två kör trådat och tre är kopplat till två via Wifi.
Jag har dragit kabeln mellan våningarna utomhus eftersom det är svårt i sekelskifteshus med stuckatur att dra inomhus.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se