Permalänk

Problem med nya delar till datorn.

Hej
Jag köpte lite nya delar till datorn: CPU i7 9700k, hyperX 3200mhz 16gb cl16, MSI MPG Z390 GAMING EDGE AC.

Jag stoppade in mitt gamla nätagg som är ett 850w coolermaster och grafikkort nvidia 1080 samt hårddiskar.

Min gamla dator fungerade bra men när jag stoppade in dom nya delarna så fryser datorn random. kan vara runt 30 sekunder till 3 minuter.

Jag har provat:
att dra ut alla usb kablar förutom tangentbordet (hade problem med usb uttag på ett gammalt moderkort en gång)
Byta ram minnen.
Byte PCI express slot.

Det jag kan se är att Fläkten till Grafikkortet slutar snurra efter typ 10 sekunder när jag startar datorn.
Kan det vara att grafik kortet har pajjat? eller är det moderkortet som är trasigt?

Någon som har någon ide vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har troligen ett semi-passivt läge och det är isf helt normalt att fläkt(ar) slutar snurra. Har du några kritiska fel i event viewer (loggboken)? Får du BSOD eller bara frysning?

Har du testat det vanliga? Enbart en sticka RAM i olika slots, uppdatera BIOS, koppla ur alla diskar förutom OS-disk etc.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

@Nogger123:

De flesta grafikkorten nuförtiden är semi-passiva, d.v.s att fläktarna stannar när kortet inte är belastat så det du beskriver är bara normalt.

Installerade du om Windows efter moderkortsbytet?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av fragande:

Grafikkortet har troligen ett semi-passivt läge och det är isf helt normalt att fläkt(ar) slutar snurra. Har du några kritiska fel i event viewer (loggboken)? Får du BSOD eller bara frysning?

Har du testat det vanliga? Enbart en sticka RAM i olika slots, uppdatera BIOS, koppla ur alla diskar förutom OS-disk etc.

Jag har provat köra med 1 sticka i ram slot.
Och jag har provat koppla ur alla diskar förutom en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kan vara längre inne i bios. Men när jag börjar installera windows så låser det sig snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Jag kan vara längre inne i bios. Men när jag börjar installera windows så låser det sig snabbt

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte redan har så ominstallera windows, det bör man alltid göra efter ett moderkortsbyte.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Om du inte redan har så ominstallera windows, det bör man alltid göra efter ett moderkortsbyte.

Jag har rensat ssdn så det finns ingeting kvar på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du är helt säker på att du inte böjt några pinnar i sockeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Jag har provat köra med 1 sticka i ram slot.
Och jag har provat koppla ur alla diskar förutom en.

Skickades från m.sweclockers.com

Och BIOS? Googlade lite snabbt och hittade flera forumtrådar (denna t.ex.) med folk som haft samma problem med ditt moderkort och Intel 9xxx-serien som lösts med BIOS-uppdatering. Senaste tre BIOS-versionerna har mikrokodsuppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Jag har rensat ssdn så det finns ingeting kvar på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej då är det troligen inte problemet

Möjlighet att prova ditt gamla graffekort (som står i fotnoten?) Du kan inte göra nånting med datorn när den fryser sig? Kan du trycka på ex caps lock och se om lampan ändrar sig?

Prova starta datorn i felsäkert läge med/utan nätverk och se om det hänger sig då också.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Philip320:

Du är helt säker på att du inte böjt några pinnar i sockeln?

Skickades från m.sweclockers.com

Plockade ut processorn och pinnsen såg bra ut

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Okej då är det troligen inte problemet

Möjlighet att prova ditt gamla graffekort (som står i fotnoten?) Du kan inte göra nånting med datorn när den fryser sig? Kan du trycka på ex caps lock och se om lampan ändrar sig?

Prova starta datorn i felsäkert läge med/utan nätverk och se om det hänger sig då också.

Det är det grafikkortet som jag har skrivit i beskrivningen som jag använder.

Provat att köra med och utan nätverk.

Hur startar man i felsäkert läge när man inte har windows installerat 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fragande:

Och BIOS? Googlade lite snabbt och hittade flera forumtrådar (denna t.ex.) med folk som haft samma problem med ditt moderkort och Intel 9xxx-serien som lösts med BIOS-uppdatering. Senaste tre BIOS-versionerna har mikrokodsuppdateringar.

Hur uppdaterar jag bios smidigast då?
Lägga in det på en sticka sen starta via bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Hur uppdaterar jag bios smidigast då?
Lägga in det på en sticka sen starta via bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, släng in filen på USB-sticka och flasha i BIOS (packa upp först om det är en zip). MSI's funktion för detta verkar kallas M-Flash.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Ja, släng in filen på USB-sticka och flasha i BIOS (packa upp först om det är en zip). MSI's funktion för detta verkar kallas M-Flash.

Jag ska prova detta.
Tack alla som hjälper mig 🙏 lite jobbigt när man köper nya grejjer och det strular...

Skickades från m.sweclockers.com

Flashen fungerade. Kunde installera windows nu utan problem! Konstigt att dom säljer kort som inte fungerar utan att uppdatera bios...

Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogger123:

Jag ska prova detta.
Tack alla som hjälper mig 🙏 lite jobbigt när man köper nya grejjer och det strular...

Skickades från m.sweclockers.com

Flashen fungerade. Kunde installera windows nu utan problem! Konstigt att dom säljer kort som inte fungerar utan att uppdatera bios...

Tack alla för hjälpen!

Gött att höra Kan ju vara en bräda som legat på lagerhyllan ett tag och som tillverkats innan 9xxx-serien släpptes. Ofta en bra idé att uppdatera BIOS när man bygger nytt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070