Permalänk
Medlem

Behöver en ny gaming skärm!

Tjena!

Jag är ute efter en ny gaming skärm jag har kollat runt nu i flera dagar men det är svårt att välja speciellt när jag inte är riktigt kunnig inom skärmar. Nuvarande spruckna skärmen jag har är Asus Pg279q och eftersom Postnord har stoppat kinapaket så kan jag inte beställa en ny panel för tillfället.

Jag har spanat in dessa skärmar

https://www.asus.com/Monitors/ROG-Strix-XG279Q/overview/
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/asus-strix-xg2...

https://www.gigabyte.com/Monitor/AORUS-FI27Q-P#kf
https://www.proshop.se/Bildskaerm/GIGABYTE-27-Bildskaerm-AORU...

https://www.lg.com/se/monitor/lg-27GL850
https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Kan ni kunniga berätta mer om för och nackdelarna med dessa skärmar OCH har ni någon annan skärm att rekommendera istället?
Dessa sökningar råkade bli 27 tummare men tips på större skärmar mottages gärna hålla ett tak på runt 8000kr
Jag har ett Asus Rog Strix 2080 gaming OC grafikkort om det hjälper till av valet för skärm.

Mvh

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk

De tre du har länkat verkar ganska lika. 27GL750 har jag testat och gillade inte pga det dåliga kontrastförhållandet. LG's nya IPS-paneler är dock snäppet snabbare än de andra så om hastighet är viktigare än svärta och skuggdetaljer så kör. Alla dessa skärmar har även wide color gamut, vilket betyder att de översaturerar färger om du inte kalibrerar och ställer in rätt färgprofil (och litar på att program faktiskt bryr sig om den). Just LGn överdriver ganska extremt.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt kunnig inom skärmar, har du någon skärm att rekommendera eller vilken av dessa tre är bäst. Läste något om att asusen har problem med srgb profilen nåt med ljuset blir för högt och det går inte att ändra i profilen lr nåt sånt, inte för jag fattar vad det är men ja.. hahaha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera XG279Q, jag har en själv och har haft den i ca 1 vecka nu.

Det du läst att angående srgb-läget är likadant på de flesta modellerna i den här prisklassen och inget att bry sig om. Den kommer faktiskt ganska korrekt direkt ur kartong och det enda som behöver justeras är ljusstyrkan, har kollat med min X-Rite i1display Pro. Kontrasten är ca 1100:1 vilket är väldigt bra för en IPS, betydligt bättre än LG:s GL750

Adaptiv synk fungerar felfritt ihop med mitt RTX 2070 Super och den är en fröjd att spela på, kan inte se någon ghosting eller overshot, med overdrive ställd till 3 av 5.

Länk till recension
https://www.prad.de/testberichte/test-asus-xg279q-monitor-mit...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

Jag kan varmt rekommendera XG279Q, jag har en själv och har haft den i ca 1 vecka nu.

Det du läst att angående srgb-läget är likadant på de flesta modellerna i den här prisklassen och inget att bry sig om. Den kommer faktiskt ganska korrekt direkt ur kartong och det enda som behöver justeras är ljusstyrkan, har kollat med min X-Rite i1display Pro. Kontrasten är ca 1100:1 vilket är väldigt bra för en IPS, betydligt bättre än LG:s GL750

Adaptiv synk fungerar felfritt ihop med mitt RTX 2070 Super och den är en fröjd att spela på, kan inte se någon ghosting eller overshot, med overdrive ställd till 3 av 5.

Länk till recension
https://www.prad.de/testberichte/test-asus-xg279q-monitor-mit...

Jag har sneglat en del på XG279Q, mycket på grund av ELMB Sync. Har du testat den funktionen något?

ASUS har ju inte haft variabel ELMB så länge och hittills har det ju inte imponerat så mycket. T ex på VG27AQ var ju synken ganska medelmåttig om något (en hel del ghosting främst i det röda).

Jag har hört mycket bra om XG279Q men inte sett någon riktig test på just ELMB Synken. prad.de verkar ju tycka att det funkar ok, men det känns som de bara nuddar funktionen. Jag skulle vilja sett tester med lite Ufo pursuit-bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Jag har sneglat en del på XG279Q, mycket på grund av ELMB Sync. Har du testat den funktionen något?

ASUS har ju inte haft variabel ELMB så länge och hittills har det ju inte imponerat så mycket. T ex på VG27AQ var ju synken ganska medelmåttig om något (en hel del ghosting främst i det röda).

Jag har hört mycket bra om XG279Q men inte sett någon riktig test på just ELMB Synken. prad.de verkar ju tycka att det funkar ok, men det känns som de bara nuddar funktionen. Jag skulle vilja sett tester med lite Ufo pursuit-bilder.

Jag har faktiskt inte ens provat det funktionen ännu, men jag kan kika på det imorgon hur det fungerar i spel och ufo-ghosting testet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Jag kan varmt rekommendera XG279Q, jag har en själv och har haft den i ca 1 vecka nu.

Det du läst att angående srgb-läget är likadant på de flesta modellerna i den här prisklassen och inget att bry sig om. Den kommer faktiskt ganska korrekt direkt ur kartong och det enda som behöver justeras är ljusstyrkan, har kollat med min X-Rite i1display Pro. Kontrasten är ca 1100:1 vilket är väldigt bra för en IPS, betydligt bättre än LG:s GL750

Adaptiv synk fungerar felfritt ihop med mitt RTX 2070 Super och den är en fröjd att spela på, kan inte se någon ghosting eller overshot, med overdrive ställd till 3 av 5.

Länk till recension
https://www.prad.de/testberichte/test-asus-xg279q-monitor-mit...

Tjena!
Jag har haft asusen och aorus fI27q-p som primärval men aorusen är riktigt dyr plus såg att den fanns på proshop men vet inte hur deras öppet köp är om jag provar och inte gillar skärmen, känner inte för att få avdrag pga öppnad paket.

Hursomhelst så har jag läst den tyska recensionen och tror han klagade på att man inte kunde ändra inställningarna på srgb (inte för att jag vet vad det är). Men overall var han nöjd med skärmen.

Jag har också fårr upp ögonen för lenovo y27q-20 det ska tydligen vara samma panel som Lg gl850 men snäppet vassare,snabbare och 165hz och mer användarvänlig i inställningarna samt displayport 1.4

Egentligen vet jag onte ens varför jag är så kräsen men lägger man dom pengarna så varför inte välja den bästa dessutom är alla i ungefärlig prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Tjena!
Jag har haft asusen och aorus fI27q-p som primärval men aorusen är riktigt dyr plus såg att den fanns på proshop men vet inte hur deras öppet köp är om jag provar och inte gillar skärmen, känner inte för att få avdrag pga öppnad paket.

Hursomhelst så har jag läst den tyska recensionen och tror han klagade på att man inte kunde ändra inställningarna på srgb (inte för att jag vet vad det är). Men overall var han nöjd med skärmen.

Jag har också fårr upp ögonen för lenovo y27q-20 det ska tydligen vara samma panel som Lg gl850 men snäppet vassare,snabbare och 165hz och mer användarvänlig i inställningarna samt displayport 1.4

Egentligen vet jag onte ens varför jag är så kräsen men lägger man dom pengarna så varför inte välja den bästa dessutom är alla i ungefärlig prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns både en recension och en tråd om y27q-20 här på SweC! Jag använder den sen några månader tillbaka och är mycket nöjd

Edit:
Bör dock tillägga att andra har haft vissa problem med sina skärmar. Det verkar enligt mig vara folk som har äldre generationers grafikkort. Så för dig med ett 2080 bör det inte vara några problem, men kan vara värt att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

Håller själv på att kolla på ny skärm för mig står det mellan. Lutar just nu mer åt hp skärmen

HP OMEN X 27
LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av nQah:

Finns både en recension och en tråd om y27q-20 här på SweC! Jag använder den sen några månader tillbaka och är mycket nöjd

Edit:
Bör dock tillägga att andra har haft vissa problem med sina skärmar. Det verkar enligt mig vara folk som har äldre generationers grafikkort. Så för dig med ett 2080 bör det inte vara några problem, men kan vara värt att ha i åtanke.

Tack för svar!
Jag läste lite på reddit och på SweClockers men det verkar vara som du säger folk med äldre grafikkort och innan nvidia update. Hur är bilden? Contrast osv? Tror du det är den rätta skärmen mellan dessa? Jag kollade på Youtube den var riktig snabb i respons inte 1ms som dom säger men bäst inom ips även snabbare än lgs men det negativa var att den var nästan lika låg i contrast som en tn panel ( iaf hans ex)

https://youtu.be/T5Loh7vOcVM

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag är mest nyfiken vad du menar med att skärmen är sprucken? Har den gått i backen eller något och fungerar den ändå fast sprucken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag är mest nyfiken vad du menar med att skärmen är sprucken? Har den gått i backen eller något och fungerar den ändå fast sprucken?

Skickades från m.sweclockers.com

Min dotter banka den med en leksak i nedre högra hörnet så att panelen blev förstörd jag ser inger ca 4-8cm höger vertikalt och likså nedre delen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiiii86:

Min dotter banka den med en leksak i nedre högra hörnet så att panelen blev förstörd jag ser inger ca 4-8cm höger vertikalt och likså nedre delen.

Okej det var ju surt, du får lägga upp en avbetalning på en bit av vecko/månadspengen en tid framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Okej det var ju surt, du får lägga upp en avbetalning på en bit av vecko/månadspengen en tid framöver

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha ja får skuldsätta henne redan som 1.5 åring 😂 nej men de viktigaste är att hon inte skada sig, materiella grejer går alltid att ersätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Håller själv på att kolla på ny skärm för mig står det mellan. Lutar just nu mer åt hp skärmen

HP OMEN X 27
LG 27GL850

Jag såg att hp skärmen fått riktigt dåligt omdöme på Prisjakt den verkar ha problem men vill du fortf ha den såg jag att de fanns rabattkod på hps officiella sida den skulle kosta ca 6290

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6FN07A...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiiii86:

Hahaha ja får skuldsätta henne redan som 1.5 åring 😂 nej men de viktigaste är att hon inte skada sig, materiella grejer går alltid att ersätta

Helt sant det du säger minns när jag var yngre tänkte jag tvärtom att bättre man river upp knät om man ramlar för det läker medans kläderna inte gör det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiiii86:

Jag såg att hp skärmen fått riktigt dåligt omdöme på Prisjakt den verkar ha problem men vill du fortf ha den såg jag att de fanns rabattkod på hps officiella sida den skulle kosta ca 6290

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=6FN07A...

Skickades från m.sweclockers.com

Vart såg du det? Jag letade omdömmen på prisjakt men hittar inte ett enda om den skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Vart såg du det? Jag letade omdömmen på prisjakt men hittar inte ett enda om den skärmen

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4380322

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det där är väl inte samma? Observera att den hen länka är en 240hz och denna är den äldre 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Det där är väl inte samma? Observera att den hen länka är en 240hz och denna är den äldre 165hz

Aha oj sorry kollat fel i Prisjakt isf.. men den finns rabatterad på hps hemsida. Den länken jag skickade är rätt länk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiiii86:

Aha oj sorry kollat fel i Prisjakt isf.. men den finns rabatterad på hps hemsida. Den länken jag skickade är rätt länk.

Skickades från m.sweclockers.com

Lätt hänt då de verkar heta samma. En visuell skillnad är den där fyrkantaktiga grejen på stativet på 240hz-varianten

Permalänk
Medlem

Ang HP omen x 27
Jag är lite färgad av den här recensionen och prio för mig är att den ska vara bra i spel och ok för resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av w4nt3n:

Ang HP omen x 27
Jag är lite färgad av den här recensionen och prio för mig är att den ska vara bra i spel och ok för resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt om jag låter lite dum men varför väljer man en TN framför ips jag förstår Hz och input lag är snabbare men är intr bilden sämre?
Sen så läste jag om den på hps officiella engelska hemsida och folk verkar älska den.

Jag hittsde ASUS XG279Q som fyndvara på nettonett idsg för 5490kr dvs 1000kr rabatt. Jag slog till direkt får hoppas på att den är perfekt skick och att nån retunerat den pga dom ångrat sig och inte pga ipd glow lr nåt annat fel.

Kan du övertyga mig att välja tn framför ips? Jag har ju fortf öppet köp och omen x 27 fanns för 6290kr på hps svenska sida

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tiiii86:

Förlåt om jag låter lite dum men varför väljer man en TN framför ips jag förstår Hz och input lag är snabbare men är intr bilden sämre?
Sen så läste jag om den på hps officiella engelska hemsida och folk verkar älska den.

Jag hittsde ASUS XG279Q som fyndvara på nettonett idsg för 5490kr dvs 1000kr rabatt. Jag slog till direkt får hoppas på att den är perfekt skick och att nån retunerat den pga dom ångrat sig och inte pga ipd glow lr nåt annat fel.

Kan du övertyga mig att välja tn framför ips? Jag har ju fortf öppet köp och omen x 27 fanns för 6290kr på hps svenska sida

Klart folk älskar skärmen där HP själva kan diktera vilka omdömen ens publiceras.. Lite som komplett där de ibland tar bort negative omdömen om produkter då det kan påverka försäljningen.

TN har bättre skärpa i rörelser där IPS men främst VA blir noterbat mycket mer suddiga i samma rörelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiiii86:

Förlåt om jag låter lite dum men varför väljer man en TN framför ips jag förstår Hz och input lag är snabbare men är intr bilden sämre?
Sen så läste jag om den på hps officiella engelska hemsida och folk verkar älska den.

Jag hittsde ASUS XG279Q som fyndvara på nettonett idsg för 5490kr dvs 1000kr rabatt. Jag slog till direkt får hoppas på att den är perfekt skick och att nån retunerat den pga dom ångrat sig och inte pga ipd glow lr nåt annat fel.

Kan du övertyga mig att välja tn framför ips? Jag har ju fortf öppet köp och omen x 27 fanns för 6290kr på hps svenska sida

Jag tänker inte övertyga dig att välja en skärm med tn panel. Men hade jag valt en ips hade jag valt LG gl850 för att 1080p känns lite snålt på 27 tum. Sen vet jag inte skillnad mellan nano-ips och ips. Jag lutar mer åt tn för att jag tycker att korrekt färgåtergivning inte är speciellt viktigt i spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

"IPS" är idag synonymt med en bildskärmsteknik (det finns en rad snarlika varianter och patent med olika namn) där den generella effekten är mindre problem med betraktningsvinklar jämfört med andra sorters LCD-teknik.

"Nano IPS" är LG:s varumärke för deras egna IPS-paneler där de använder ett filter för att öka färgomfånget.

Permalänk

Hej! Är också ute efter en ny skärm och var väldigt inne på en XG279Q. Men det finns knappt nå recensioner än så jag kanske väntar ett tag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tiiii86:

Förlåt om jag låter lite dum men varför väljer man en TN framför ips jag förstår Hz och input lag är snabbare men är intr bilden sämre?
Sen så läste jag om den på hps officiella engelska hemsida och folk verkar älska den.

Jag hittsde ASUS XG279Q som fyndvara på nettonett idsg för 5490kr dvs 1000kr rabatt. Jag slog till direkt får hoppas på att den är perfekt skick och att nån retunerat den pga dom ångrat sig och inte pga ipd glow lr nåt annat fel.

Kan du övertyga mig att välja tn framför ips? Jag har ju fortf öppet köp och omen x 27 fanns för 6290kr på hps svenska sida

Skriv gärna en rad om skärmen när du har provat den 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"IPS" är idag synonymt med en bildskärmsteknik (det finns en rad snarlika varianter och patent med olika namn) där den generella effekten är mindre problem med betraktningsvinklar jämfört med andra sorters LCD-teknik.

"Nano IPS" är LG:s varumärke för deras egna IPS-paneler där de använder ett filter för att öka färgomfånget.

Såg att du är bildexpert så tänkte passa på att fråga hur viktigt är betraktningvinklar för en dator skärm om man antar att man sitter rak framför den? Har du någon input ang LG gl850 vs HP omen x 27 (144hz ips vs 240hz tn)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@w4nt3n: Betraktningsvinkeln är så viktigt som man gör den. Det vill säga att om du vill lita på det du ser inte är påverkat av hur du för stunden håller huvudet så väljer du IPS framför TN.

Alla TN jag sett har en avvikelse som vid 10 grader från mitt mot skärmen (tänk en kon på 20 grader) är så stor att den räknas som felaktig i förhållande till 0 graders avvikelse. Det motsvarar att du flyttar huvudet en decimeter åt sidan för att färgerna ska avvika. En del TN-paneler, dock inte några av de nyare spel-TN jag har sett, kan vid stora vinklar få inverterade nivåer där svart är ljusare än grått.

De flesta IPS:er avviker först vid 30 grader från mitten (60 graders kon) och är först vi kanske 45-60 grader från mitten så problematisk att det räknas som fel. Det motsvarar då på ett skrivbord att du har skärmen så snett åt sidan att du inte längre har den framför dig. Därför är IPS:er ofta en bra val som skärm nummer två tänkt att vara på just sidan av. Medan TN-paneler inte alls passar för den uppgiften.

VA-paneler är någonstans mittemellan IPS och TN.