Microsoft: "Xbox Series X får dubbelt så hög prestanda som Xbox One X"

Permalänk
Medlem

Alltså, för folk som inte verkar förstå GPU-prestandan i den. Den är på 12TF, vilket är 23% högre än ett 5700XT. Lägg därefter till att det är RDNA2, så ännu lite mer troligtvis. Alltså troligen över GTX 2080 i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Xbox One släpptes 2013. Dubbelt så snabb 2020 är inte så imponerande nej.

Haha, va fan kom igen nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej. Ger mig inte. Obstinat idag. 🤣

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vi får hoppas att det utvecklas för den starkare då och det skalas ner för dom klenare än tvärt om.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad tror du det gör för skillnad?

Men ja, att spelen kommer vara skalbara är givet. Krävs ju om inte annat om de ska släppas på pc oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Fast stort tvek på att det kommer hamna där prestandamässigt, ett sånt kort löst skulle säkert kosta kring 10 000 kr och konsolerna kommer vara bra mycket billigare än så antagligen.

Frågan är väl bara hur Nvidias vinstmarginaler ser ut på dessa kretsar? De har så länge fullständigt dominerat toppsegmentet så det är svårt för oss att säga exakt hur stort påslaget är för exempelvis ett RTX 2080 (billigaste på Prisjakt 7000 kronor) jämfört med RTX 2070 (billigaste på Prisjakt 5000 kronor) jämfört med RTX 2060 (billigaste på Prisjakt 3500:-). Jag skulle inte bli förvånad om materialkostnaden för ett 2080 vs 2060 inte är mycket mer än några hundralappar. Och Microsoft behöver givetvis inte begära dessa vinstmarginaler eftersom de till skillnad mot Nvidia tjänar pengar både på spel och övriga tjänster under hela konsolens livstid. Nvidia å andra sidan behöver räkna på både små och stora vinster för att kunna räkna hem de investeringar som gjorts i både kapital och utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej. Ger mig inte. Obstinat idag. 🤣

Du får en +1 för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Frågan är väl bara hur Nvidias vinstmarginaler ser ut på dessa kretsar? De har så länge fullständigt dominerat toppsegmentet så det är svårt för oss att säga exakt hur stort påslaget är för exempelvis ett RTX 2080 (billigaste på Prisjakt 7000 kronor) jämfört med RTX 2070 (billigaste på Prisjakt 5000 kronor) jämfört med RTX 2060 (billigaste på Prisjakt 3500:-). Jag skulle inte bli förvånad om materialkostnaden för ett 2080 vs 2060 inte är mycket mer än några hundralappar. Och Microsoft behöver givetvis inte begära dessa vinstmarginaler eftersom de till skillnad mot Nvidia tjänar pengar både på spel och övriga tjänster under hela konsolens livstid. Nvidia å andra sidan behöver räkna på både små och stora vinster för att kunna räkna hem de investeringar som gjorts i både kapital och utveckling.

Nvidia? AMDs marginaler då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Oggmeiler:

En GPU som ligger mellan en 2080 och en 2080ti i prestandanivå, en Zen 2 CPU med 8 kärnor och en SSD i en konsol är tydligen inte imponerande 😂

Detta kommer bli det största generationshoppet någonsin.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är rätt knivigt att exakt säga hur stort hoppet är mellan konsolgenerationer, framförallt mellan de tidigare då designen var rätt olik samtida PC och designen förändrades rätt mycket mellan konsolgenerationer.

Men man kan med 100 % säkerhet säga att hoppet till nästa generations konsoler inte kommer vara det största, hoppet mellan PS2-generationen och PS3-generationen var absolut gigantiskt. PS3 hade ~30 gånger högre grafikprestanda jämfört med PS2, CPU-delen i PS3 var ~10 gånger snabbare och det om man totalt ignorerar de 6 SPE:er som spel hade tillgång till (en var avstängd av utbytesskäl och en var reserverad för systemet).

Sett till rå CPU-kraft skilde det inte alls speciellt mycket mellan Xbox360/PS3 och XBO/PS4, men CPUn i nuvarande generation kunde utnyttjas av "normal" programmerare medan endast de på gurunivå kunde göra något vettigt med PS3... Rent teoretiskt hade PS3 en kraftigare CPU än XBO/PS4, men i praktiken var de senare nog snabbare utom möjligen för Naughty Dog teamet. Om det nu blir 8 st Zen2 @ 3,2 GHz borde det ge strax över x3 högre CPU-prestanda jämfört mot XBX och strax över x4 över XBO. Extremt välbehövligt lyft, men inte i närheten det lyft som var mellan PS2 -> PS3.

Sett till GPU är det väldigt jämna steg mellan Xbox360 -> XBO -> XBX -> XSX. Ca x4-6 per steg, vilket även om det inte på något sätt är en perfekt jämförelse inte ligger i närheten steget mellan PS2 -> PS3.

Edit: fel av mig, steget mellan XBX -> XSX blir ju ~x2, så det är faktiskt ett relativt litet steg i så fall! Vad man måste ha i åtanke kring just grafikprestanda är att det krävs ~x4 mer prestanda om man vill gå från Full-HD till 4k med i övrigt motsvarande inställningar och FPS, något som precis är vad man får i vissa spel om man går från XBO till XBX! Det behövs >x10 om man ska få en riktigt "wow" känsla och att för att de ska gå att skapa helt nya typer av spel, vilket definitivt var fallet mellan PS2 och PS3 generationen, x10 är ju lyftet vi får från XBO -> XSX!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Fast stort tvek på att det kommer hamna där prestandamässigt,

Det är ju inte svårt att räkna ut vad prestandan blir, på ett ungefär.

Citat:

ett sånt kort löst skulle säkert kosta kring 10 000 kr och konsolerna kommer vara bra mycket billigare än så antagligen.

Ett 3070 (t.ex) kommer inte kosta 10000 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad tror du det gör för skillnad?

Men ja, att spelen kommer vara skalbara är givet. Krävs ju om inte annat om de ska släppas på pc oxå.

Jag tänker att om man gör nått för nått som underpresterade så kommer alltid det kraftigare fås hålla tillbaka.
Kanske är överdrivet att tänka så när det gäller 2(?) Konsoler men jag tänker att om vi hade utvecklat spel för PC första hand alltid tex så hade spelen varit annorlunda idag. Konsolerna håller tillbaka

Edit förtydligande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jaha dags för lite teoretiska siffror då.
Xbox One X har sagts ha grafikprestanda i jämförelse med RX 580. Så vad kan nästkommande landa på om deras påstådda dubblering av grafikdels prestanda stämmer?

Intressant nog är RX 580 x2 i krokarna kring ett Radeon VII. Vad kan det driva?
https://www.sweclockers.com/test/27014-amd-radeon-vii-forst-u...
Jo;

Dold text
Dold text
Dold text

Ganska så bra liras det mesta närmare 60 FPS i 4k i Ultra. Konsoler får lite mer polering med prestanda också. Det jag mest ser fram emot är att veta priset. Hur ska vad som är jämförbart med en mycket bra presterande speldator på plats i en konsols budget och storlek?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Nu är ju inte Series X den enda konsol som släpps...

Onödigt att hänvisa till 3800X. Ryzen 4800H är en bättre matchning. Det är ju dessutom en APU, precis som Series X använder.

Lite det som var min fundering om de använder ett monolitiskt chip som de nya APU:erna istället för chiplet-design.
Jag kan tänka mig att värme avledningen är begränsad.
Blir nyfiken på vilka nyheter som kommer med RDNA2 då det lär vara en hyfsad förbättring av prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänker att om man gör nått för nått som underpresterade så kommer alltid det kraftigare fås hålla tillbaka.

Inte så länge CPU och SSD prestanda hålls på någotsånär likartad nivå. Grovt olika GPU prestanda är en no issue.

Citat:

Kanske är överdrivet att tänka så när det gäller 2(?)

3 borde det iaf bli. Series S oxå.

Citat:

Konsoler men jag tänker att om vi hade utvecklat spel för PC första hand alltid tex så hade spelen varit annorlunda idag. Konsolerna håller tillbaka

Tror det är ganska marginellt (eller iaf inte alls så allvaligt som många tycks tro) eftersom 30 fps anses acceptabelt på konsol. Och för att PC är all over the place hårdvarumässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whaea:

Vill någon förklara för mig angående dens prestada för priset? Det ryktas om 500-600$?

Kanske inte ska jämnföra så mycket denna konsoll med en pc men är sjukt nyfiken på varför den kommer vara så billig i jämnförelse med en pc?

För att det säljs en billigare variant samtidigt. Därav "Series" i namnet.

De säljer den dyrare till förlust och försöker tjäna in pengar via Xbox Live och spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Blir nyfiken på vilka nyheter som kommer med RDNA2 då det lär vara en hyfsad förbättring av prestandan.

VRS och RTRT är två givna iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jaha dags för lite teoretiska siffror då.

Förutsatt att minnesbandbredd inte begränsar (det lutar åt 320 bit buss, vi får hoppas på det) så är det bättre att räkna 5700XT + 20%. Kanske lite mer.

Vilket är mer än dubbla One X prestandan. Det är lite roligt att sifferjakten gör att MS får "underdriva" i sin reklam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tror det blir en hybriddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Vill någon förklara för mig angående dens prestada för priset? Det ryktas om 500-600$?

Kanske inte ska jämnföra så mycket denna konsoll med en pc men är sjukt nyfiken på varför den kommer vara så billig i jämnförelse med en pc?

För dom köper miljontals CPU/gpuer och får saftiga rabatter pga det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Ursäkta men ganska låg nivå på många kommentarer i denna artikeltråd för att vara ett hårdvaruforum. Hade det varit ett kommentarsfält på Facebook så visst, men vissa verkar ju inte läsa mer än rubriken innan man börjar smattra på tangentbordet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sagt det förut och säger det igen, nästa gen blir nog riktigt bra för majoriteten av folk. Avråder folk i största allmänhet från PC-spelande överlag, man ska inte ens koppla spelande till PC om man nu inte är rejält intresserad vilket säkerligen många på Swec är, Swec är dock knappast representativt för genomsnittspersonen som bara vill spela enkelt utan strul. Enkelheten sägs förbättras ytterligare med nästa gen.

Om någon ska bygga dator och vill spela på den så är mitt råd skaffa konsol. Med nästa gen kommer prestandan vara rejält förbättrad och folk kommer behöva satsa ordentligt för att ens nå upp till konsol. Ska man sedan överträffa konsolupplevelsen rejält blir det att satsa ordentligt och det kommer kosta betydligt mer i det läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänker att om man gör nått för nått som underpresterade så kommer alltid det kraftigare fås hålla tillbaka.
Kanske är överdrivet att tänka så när det gäller 2(?) Konsoler men jag tänker att om vi hade utvecklat spel för PC första hand alltid tex så hade spelen varit annorlunda idag. Konsolerna håller tillbaka

Edit förtydligande

Skickades från m.sweclockers.com

Många AA hade säkert varit annorlunda. Medan de flesta AAA hade inte existerat alls.

Det är helt enkelt inte försvarbart att göra samma produkt för en marknad där försäljningen blir tex 1000000 istället för 30000000.

Exakt hur det sett ut i det parallella universumet där konsoller inte funnits går såklart bara att spekulera i.

Sannolikt hade x86 burken gått i graven och Amigan idag varit normen för arbetsdator, och speldator helt utan konsollkonkurens då får vi anta. Maskinen hade ju trots allt smidigt fungerande ljud och kapacitet för mjukt rullande bild när kontorsmaskinen för 6 ggr priset var ungefär lika AV-mässigt tilltalande att spela på som en miniräknare. Så hade inte Nintendo och SEGA varit där och plockat miljoner av möjlig installationsbas kanske..

Varken Apple eller Microsoft hade existerat.

Eller ja, Microsoft kanske hade gjort FlightSimulator.

Som förr, till Amiga..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Många AA hade säkert varit annorlunda. Medan de flesta AAA hade inte existerat alls.

Det är helt enkelt inte försvarbart att göra samma produkt för en marknad där försäljningen blir tex 1000000 istället för 30000000.

Exakt hur det sett ut i det parallella universumet där konsoller inte funnits går såklart bara att spekulera i.

Sannolikt hade x86 burken gått i graven och Amigan idag varit normen för arbetsdator, och speldator helt utan konsollkonkurens då får vi anta. Maskinen hade ju trots allt smidigt fungerande ljud och kapacitet för mjukt rullande bild när kontorsmaskinen för 6 ggr priset var ungefär lika AV-mässigt tilltalande att spela på som en miniräknare. Så hade inte Nintendo och SEGA varit där och plockat miljoner av möjlig installationsbas kanske..

Varken Apple eller Microsoft hade existerat.

Eller ja, Microsoft kanske hade gjort FlightSimulator.

Som förr, till Amiga..

Nej så är det väll men det är sanning.
Mycket som utvecklas för konsol är samma sak fast i annat utseende sen kommer det till PC och är "handikappat".
Ett tag jag tror det var under xbox360/ps3 eran fanns det inte ens support att använda musen i menyer.
I mångt och mycket har det blivigt bättre men jag tror totalt sett så håller konsoler tillbaka och jag tycker den här senaste generationen bara var en putsning av tidigare generation.
Eloge till Sony dock att satsa på VR bla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Underligt att nästan ingen nämner den riktiga stora nyheten som är smart delivery, om inte sony har nåt liknande system så kan dom lika gärna lägga ner hela serien. Utan tvivel kommer det vara en av dom största fördelarna som denna konsal har jämfört med tidigare versioner.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Troll-sidospår raderat. Tyvärr fick även några vettiga inlägg tas bort, hoppas att ni har förståelse för detta. :/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Behövs egentligen mer prestanda för dem nya konsolerna? Det räcker ju för att köra Red Dead Redemption 2 i native 4k i 60fps. Det är nog mest det man eftersträvat: Att titlar kan köras i 60fps 4k eller 1080 - 2560 i 120hz (fortnite, apex overwatch, osv). Jag tror inte att konsumenterna kommer klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men man kan med 100 % säkerhet säga att hoppet till nästa generations konsoler inte kommer vara det största, hoppet mellan PS2-generationen och PS3-generationen var absolut gigantiskt. PS3 hade ~30 gånger högre grafikprestanda jämfört med PS2, CPU-delen i PS3 var ~10 gånger snabbare och det om man totalt ignorerar de 6 SPE:er som spel hade tillgång till (en var avstängd av utbytesskäl och en var reserverad för systemet).

Som sagt, omöjlig jämförelse då PS3 var den svåraste att utveckla för. Mycket overhead för hantering av specialtrådar. Jag gav iofs upp redan med PS1 som får anses busenkel. Jag orkade hålla på med devkitet några dagar innan jag gav upp av tristess. Jag är för lat. Python for PS5 anyone? C# är väl redan default på Xboxens devkit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej så är det väll men det är sanning.
Mycket som utvecklas för konsol är samma sak fast i annat utseende sen kommer det till PC och är "handikappat".
Ett tag jag tror det var under xbox360/ps3 eran fanns det inte ens support att använda musen i menyer.
I mångt och mycket har det blivigt bättre men jag tror totalt sett så håller konsoler tillbaka och jag tycker den här senaste generationen bara var en putsning av tidigare generation.
Eloge till Sony dock att satsa på VR bla.

Skickades från m.sweclockers.com

Men PlayStation har ju faktiskt haft stöd för att använda vilken USB-råtta som helst ända sen PS2. (innan dess krävdes såklart en special med handkontrollsporten, eller en adapter)

Anledningen att spel inte stödjer dem är att "ingen" är intresserad av att använda det. Därför har bara ett fåtal utvecklare brytt sig om att lägga in den kontrollmöjlighten.

Saken har alltså inget med konsollernas varande att göra utan beror på samma sak jag redan nämnt, bristande marknadsanledning. Sen finns det ju fö även gott om spel exklusiva till Steam där det lik förbaskat klagas på bristande MKB-stöd.

Vad VR har med det hela att göra är jag lite oklar över. Men SEGA var väldigt tidigt ute med det också, och det är lustigt nog mycket av den tekniken som sedan (bokstavligen) användes, främst, till Oculus utveckling.

VR kommer också ett bra tag att vara en mer utjämnad marknad sett till grafiska behov dock. Även detta är pga av att det är en såpass marginell marknad oavsett plattform att det inte går att motivera kostnaderna att fläska på för mycket.

VR liksom spel i stort begränsas till sist enbart av sin möjliga spelarbas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Som sagt, omöjlig jämförelse då PS3 var den svåraste att utveckla för. Mycket overhead för hantering av specialtrådar. Jag gav iofs upp redan med PS1 som får anses busenkel. Jag orkade hålla på med devkitet några dagar innan jag gav upp av tristess. Jag är för lat. Python for PS5 anyone? C# är väl redan default på Xboxens devkit.

Du skulle börjat med Saturn istället så hade Playstationen känts som skivat smör sen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Underligt att nästan ingen nämner den riktiga stora nyheten som är smart delivery, om inte sony har nåt liknande system så kan dom lika gärna lägga ner hela serien. Utan tvivel kommer det vara en av dom största fördelarna som denna konsal har jämfört med tidigare versioner.

För att det inte är en riktig nyhet, Microsoft har gjort såhär ett bra tag nu, nu har den fått ett annat varumärkesnamn och en tydligare definering för att andra än Microsoft skall använda licensmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Du skulle börjat med Saturn istället så hade Playstationen känts som skivat smör sen.

Kan tänka mig. Som sagt PS1 var ju egentligen inte svår, bara att det var så oerhört lite färdiga bibliotek. Allt vart man tvungen att göra från scratch.