Testpilot: Elgato Key Light Air – en alldeles lysande lampa

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: Elgato Key Light Air – en alldeles lysande lampa

Där vanligt folk ser en lampa finns det en andel streamers som ser en möjlighet för att göra sin spelström mer "lysande".

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Sep 2005

Den där såg ju riktigt mysig ut att ha bakom skärmarna som allmänbelysning.
Kan man styra färgtemperaturen på tid också kanske?
7000k på dagarna som sedan går över mot 2700k ju längre in på kvällen man kommer?

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av huttala:

Den där såg ju riktigt mysig ut att ha bakom skärmarna som allmänbelysning.
Kan man styra färgtemperaturen på tid också kanske?
7000k på dagarna som sedan går över mot 2700k ju längre in på kvällen man kommer?

Tyvär så finns det ingen sån inställning direkt i appen.

Däremot så om du kombinerar Key Light med en streamdeck från elgato så bör du kunna åstadkomma det. jag har tyvär ingen så jag kan prova. Men i min forskning så har jag läst om några som har lyckats intergrera sin key light till sitt befintliga philips hue nät igenom en stream deck.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

"Fungerar dåligt med webbkameror" är ju en grov förenkling.. Det handlar helt om vilken kamera, hur du riktar den eller hur du riktar lampan och hur övrig belysning är. En webkamera kan gå från brusig katastrof till crispy och klar beroende på belysningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Dumbullen:

"Fungerar dåligt med webbkameror" är ju en grov förenkling.. Det handlar helt om vilken kamera, hur du riktar den eller hur du riktar lampan och hur övrig belysning är. En webkamera kan gå från brusig katastrof till crispy och klar beroende på belysningen.

Jo, visst är det så Ta en titt på sida 4 så är det detta jag försöker visa. Problemet jag har haft var att min allmäna belysning var ljust nog för att lampans extra ljus inte gjorde mer än att överexponera bilden Har du däremot en bättre kamera med lägre känslighet så lär det bli bättre med mer ljus

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Verkar lite spännande jämfört med vanlig fotobelysning men jag undrar hur du drev den ute i naturen, körde du utan nätdelen direkt från batteri (i så fall vilken spänning ?) eller hade du nån 230V källa med dig ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av mrqaffe:

Verkar lite spännande jämfört med vanlig fotobelysning men jag undrar hur du drev den ute i naturen, körde du utan nätdelen direkt från batteri (i så fall vilken spänning ?) eller hade du nån 230V källa med dig ?

Det är ju fritt fram att mata lampan med 13v likspänning(dc) och minst 2a. Jag misstänker dock att elgato inte är ok garantimässigt med den lösningen så vad jag själv gjorde var att använda en batteribank som också har en inbyggd sinusomvandlare för 220v.

Denhär banken tillverkad av Omnicharge är liknande vad jag har.

https://www.webhallen.com/se/product/303548-Omnicharge-Omni20...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Så det är en sån här grunka man ska ha när man ska använda sin webcam för FOIP i star citizen då ljuset många gånger gör så att webcamen missar viktiga rörelser från munnen.

Om foip slår igenom så kommer man antingen behöva en sån här lampa eller använda sej av tobii eye-tracker för ändamålet då den istället använder ir-strålar och inte behöver ljus alls.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Nikodemous:

Så det är en sån här grunka man ska ha när man ska använda sin webcam för FOIP i star citizen då ljuset många gånger gör så att webcamen missar viktiga rörelser från munnen.

Om foip slår igenom så kommer man antingen behöva en sån här lampa eller använda sej av tobii eye-tracker för ändamålet då den istället använder ir-strålar och inte behöver ljus alls.

Eller Logitech Brio ?
Jag vet inte exakt vad du behöver men den har i vart fall ir lampa och sensor för Windows Hello.
https://www.logitech.com/assets/65041/brio-refguide.SVE.pdf

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av mrqaffe:

Eller Logitech Brio ?
Jag vet inte exakt vad du behöver men den har i vart fall ir lampa och sensor för Windows Hello.
https://www.logitech.com/assets/65041/brio-refguide.SVE.pdf

Tror inte det finns stöd än för tobii men CIG har sagt att dom vill gärna försöka lösa det. Om dom fixar stöd för tobii så kommer säkert fler andra aktörer med liknande lösningar kunna användas också. Det är iaf vad jag hoppas på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jan 2002

Tycker den är på tok för dyr dock... 🙄

Citera eller Svara för respons! •
Pixel Artist - Öppen för förslag på beställningsjobb! PM'a mig. • Mer på Instagram
YouTube - Gör lite såsaker här ibland, unboxing, drönar/go-pro saker och dyl. •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Dyr! För 1600 kr får du ju ett philips hue startkit med 3 RGB lampor + att du har 600 kr över att köpa golvlampor etc att sätta dessa i. Det ger ett betydligt bättre ljus med tre olika ljuskällor samt att du såklart har fördelen med att få en fin belysning till hela ditt rum, inte enbart framför webbkameran. Nej jag har svårt att se poängen men denna testade produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södermanland
Registrerad
Okt 2003

Testpilot arrangerad på uppdrag av Corsair, kan det verkligen stämma?

Dator: ja
Tillbehör: ja

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Role_Model:

Testpilot arrangerad på uppdrag av Corsair, kan det verkligen stämma?

Corsair äger elgato. Så jorå det stämmer Bra att du är uppmärksam.