Behöver snabb hjälp angående att jorda sig, behöver byta cpu-kylare.

Permalänk
Medlem

Behöver snabb hjälp angående att jorda sig, behöver byta cpu-kylare.

Hej!

Sitter nu här engång med min pc som jag byggt ihop för ca 3 veckor sedan och nu är det dags att byta ut den högljuda cpufläkten och montera vattenkylning till cpun.

Min fråga är hur jag jordar mig på bästa sätt? Har läst en massa frågor kring detta men inte fått svar på min fråga.

Då jag byggde datorn så kopplade jag i mitt psu till väggen och sedan satte jag esd armbandet runt foten och nöp fast det på psun:s galler där fläkten sitter. Jag antar att det är rätt sätt? Men nu när jag skulle göra samma så inser jag att väggutaget inte är jordat, alltså är ett gammalt uttag, hur gör jag nu eller funkar det ändå?

Jag har ett element nära mig och nör jag byggde ihop min dator så tog jag till och från i elementet för att vara extra noga, men nu när jag inser att jag kanske inte har gjort på rätt sätt så vill jag absolut inte börja pillra i datorn, tack och lov att den fungerar dock!

Kortfattat min fråga: Kan jag koppla mitt psu till ett ickejordat vägguttag och sedan sätta esd armbandet runt foten och nypa fast esd armbandet i psun?
Eller kan jag bara nypa fast den i elementet och sedan runt foten?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om att vara jordad.

Du ska vara potentialutjämnad med dina komponenter, det är vad som spelar roll. Att ta i ett element eller i diskbänken hjälper inte någonting överhuvudtaget.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ha inte nätagget inkopplat i väggen när du ska gräva i datorn.

Det är mot chassit/komponenten du ska hantera som du ska jorda dig mot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Peta på chassit innan du petar på övriga komponenter i datorn. Så länge du inte samtidigt står och dansar twist med foppatofflor på en billig heltäckningsmatta kan du vara lugn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Det handlar inte om att vara jordad.

Du ska vara potentialutjämnad med dina komponenter, det är vad som spelar roll. Att ta i ett element eller i diskbänken hjälper inte någonting överhuvudtaget.

Ojdå, så jag har verkligen varit fel ute. Hur blir jag "potentialutjämnad"?

Skrivet av PlogarN97:

Ha inte nätagget inkopplat i väggen när du ska gräva i datorn.

Okej!? Förklara gärna i "Barnspråk" om varför. Är nyfiken men har en känsla av att jag kommer ha svårt att förstå dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av p.lindblom:

Peta på chassit innan du petar på övriga komponenter i datorn. Så länge du inte samtidigt står och dansar twist med foppatofflor på en billig heltäckningsmatta kan du vara lugn.

Okej så jag behöver bara ta i chassiet till och från så är jag good? Var kommer esdarmbandet in i bilden då?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Fäst armbandet i chassit, sätt fast det runt handleden. Done.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Var kommer esdarmbandet in i bilden då?

Poängen med det är att du dels alltid är kopplad så atr ingen potentialskillnad kan byggas upp, dels att det höga motståndet i den gör att laddningar utjämnas långsamt i stället för i en "stöt".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Ojdå, så jag har verkligen varit fel ute. Hur blir jag "potentialutjämnad"?

Okej så jag behöver bara ta i chassiet till och från så är jag good? Var kommer esdarmbandet in i bilden då?

ESD armbandet kopplar dig till chassiet med en resistans emellan. Det är där för att se till att du fortsätter ha samma potential som chassiet/(och i förlägningen datorn) under hela arbetet, inte bara under den tiden du tar i chassiet. Alternativet skulle vara att hålla i chassiet under hela operationen, men det är svårt att jobba med bara en hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Ojdå, så jag har verkligen varit fel ute. Hur blir jag "potentialutjämnad"?

Okej så jag behöver bara ta i chassiet till och från så är jag good? Var kommer esdarmbandet in i bilden då?

Det är väl just att du utjämnar din potential mot chassits hela tiden (förutsätter förstås att du ansluter andra änden av armbandet till chassit).
Ger ju säkert bättre marginaler om du fortfarande har på foppatofflorna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Okej, tusen tack alla för snabbt svar!

Pågrund av min självosäkerhet, jag behöver endast fästa esd armbandet var så helst i/på chassiet och sedan runt handleden?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Pågrund av min självosäkerhet, jag behöver endast fästa esd armbandet var så helst i/på chassiet och sedan runt handleden?

Ja, exakt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Ja, exakt så.

Perfekto! Tusen tack!

Kan passa på att fråga dig angående kylpasta? Nu har ju den kylaren som sitter nu suttit bara 2-3 veckor kommer jag behöva rengöra min ryzen 7 cpu med någon vätska eller räcker det med att ta bort det med vanlig hushållspapper?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Okej, tusen tack alla för snabbt svar!

Pågrund av min självosäkerhet, jag behöver endast fästa esd armbandet var så helst i/på chassiet och sedan runt handleden?

Nja. Behöver väl helst vara på en omålad yta, där det är ren metall?

Om du ex skulle festa i en yta som är icke ledande pga färg eller dylikt så ger det inte så mkt effekt heller.

—-
Använd kemiskt rent bensin eller aceton för att rengöra kylaren/cpu
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nja. Behöver väl helst vara på en omålad yta, där det är ren metall?

Om du ex skulle festa i en yta som är icke ledande pga färg eller dylikt så ger det inte så mkt effekt heller.

—-
Använd kemiskt rent bensin eller aceton för att rengöra kylaren/cpu
Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att jag kan skrapa lite försiktigt där det är målat?

Är just det jag har läst, men endel säger att man behöver inte rengöra den om man får bort all gammal kylpasta, andra säger att den ska rengöras, endel säger att man inte ska använda kemiskt ren bensin/aceton då den löser upp plast osv! Är en djungel och kan inte bestämma mig

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Pågrund av min självosäkerhet, jag behöver endast fästa esd armbandet var så helst i/på chassiet och sedan runt handleden?

Du måste fästa armbandet i en ledande del av chassit, d.v.s. bar metall och inte lackad/målad. Om det är svårt att hitta en omålad del att fästa armbandet i så kan du dra i en skruv i något skruvhål på chassit och fästa armbandet i.

Om du har en multimeter så kan du kontrollera att det är rätt genom att kolla att det är kortslutning mellan klämman på armbandet och t.ex. en distansskruv på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt du har fått alla svar som behövs men detta var nästan lite roligt.
I stil med en som skrev en gång att han kopplade esd armbandet till jordstiften i eluttaget varje gång han skulle mecka med datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Jag antar att jag kan skrapa lite försiktigt där det är målat?

Är just det jag har läst, men endel säger att man behöver inte rengöra den om man får bort all gammal kylpasta, andra säger att den ska rengöras, endel säger att man inte ska använda kemiskt ren bensin/aceton då den löser upp plast osv!

Aceton fungerar utmärkt. Jag utgår från att både heatspreadern på CPU:n och kontaktytan på kylaren är av metall?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Aceton fungerar utmärkt. Jag utgår från att både heatspreadern på CPU:n och kontaktytan på kylaren är av metall?

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte riktigt vad du menar tyvärr...
Den som sitter på nu är wrait prism cooler och ska sättas dit en fractal design s24

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Är just det jag har läst, men endel säger att man behöver inte rengöra den om man får bort all gammal kylpasta, andra säger att den ska rengöras, endel säger att man inte ska använda kemiskt ren bensin/aceton då den löser upp plast osv! Är en djungel och kan inte bestämma mig

Brukar du duscha för att bli ren eller räcker det med att gnida bort skit med en torr handduk? Kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton fungerar alldeles utmärkt. Ja, aceton löser upp en del plaster och kan missfärga ytor, men du kommer inte hitta några sådana plaster eller ytor i närheten av värmespridaren eller kylflänsen du skall rengöra. Tänkte du spruta aceton i hela burken kanske du lyckas hitta någonting som tar lite stryk, men detsamma gäller vad du än väljer att rengöra med.
Kemiskt ren bensin eller aceton finns i en ordinär livsmedelsbutik, generellt i deras "kemiavdelning". Notera att du bara skall köpa en kemiskt ren variant, det finns exempelvis aceton som används som sminkborttagning men då innehåller den diverse annan smörja du inte vill kladda ner med eller aceton med olja, vilken lämnar oljerester efter sig.

edit: tänk också på att plocka bort den gamla kylaren på rätt sätt: värm upp, vrid tills det lossnar.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/cpu-7

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Brukar du duscha för att bli ren eller räcker det med att gnida bort skit med en torr handduk? Kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton fungerar alldeles utmärkt. Ja, aceton löser upp en del plaster och kan missfärga ytor, men du kommer inte hitta några sådana plaster eller ytor i närheten av värmespridaren eller kylflänsen du skall rengöra. Tänkte du spruta aceton i hela burken kanske du lyckas hitta någonting som tar lite stryk, men detsamma gäller vad du än väljer att rengöra med.
Kemiskt ren bensin eller aceton finns i en ordinär livsmedelsbutik, generellt i deras "kemiavdelning". Notera att du bara skall köpa en kemiskt ren variant, det finns exempelvis aceton som används som sminkborttagning men då innehåller den diverse annan smörja du inte vill kladda ner med eller aceton med olja, vilken lämnar oljerester efter sig.

edit: tänk också på att plocka bort den gamla kylaren på rätt sätt: värm upp, vrid tills det lossnar.
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/cpu-7

Ok men då springer jag iväg och köper kemisk ren aceton då
Hade igång datorn ett tag innan och vred försiktigt på kylaren, satt inte det minsta hårt.

Är oerhört tacksam för ditt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Förstår inte riktigt vad du menar tyvärr...
Den som sitter på nu är wrait prism cooler och ska sättas dit en fractal design s24

Det jag menade var att ingen yta som behöver rengöras från kylpasta i detta fall tar skada av kemiskt ren aceton/bensin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Fortsätter med denna tråd. Precis installerat och varit extra försiktig och kollat en video på hur dom monterar en fractaldesign kylare på en amd cpu.

För det första så tycker jag temperaturen är väldigt hög!? Den ha hoppat som högst till 61.4 c och kan hoppa från 31c till 55c. Nu har jag låtit systemet vara på 10 min och den ligger och dansar på 30-35-45-30-32-36-45-55-31 ni förstår.

För det andra så hör jag ett oroväckande ljud, jag är osäker på om det är normalt men hör typ ett kracklande ljud från kylaren, typ som en mekanisk hårdisk som läser. Min kompis säger att det är normalt då det är vattnet som cirkulerar, eller att ljudet kommer ifrån pumpen. Ljudet är väldigt tyst, måste ligga med örat mot för att höra.

Men temperaturen är jag orolig över

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Kör längre testperioder. Vattnet tar lite tid på sig innan den kyler effektivt. Ljudet kan vara vad som helst. Kan vara vattenpumpen, eller kanske en obalanserad fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Kör längre testperioder. Vattnet tar lite tid på sig innan den kyler effektivt. Ljudet kan vara vad som helst. Kan vara vattenpumpen, eller kanske en obalanserad fläkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter en stund i Battlefield v, högsta grafiken, dx11 och 1080p utan vsync så är det riktigt bra temp, max 68c men ligger under spelets gång kring 60-65c. Hör ett "buzzing" ljud ibland, typ när jag startade spelet eller tempen stiger så jag antar att det är vattnet som cirkulerar eller pumpen som gör saker

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Jag har en custom loop i min dator och min cpu hoppar också i temp. Vet inte varför den gör det faktiskt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Well jag vill verkligen tacka er alla som har hälpt mig. Äntligen har jag fått förståelse över esd-armbandet.

Är verkligen nöjd med kylaren! Äntligen är det någolunda tyst, höll på att bli galen på Amd wrait prism cooler... visst den var okej men högljudd!

Än en gång tack <3

Visa signatur

Punch a fish make a wish