Veckans fråga: Använder du fortfarande optisk skivläsare?

Permalänk

Har en extern liggandes men den användes senast för 4 år sedan. så valde nej som svar då jag inte känner ett behov av denna just idag

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk

@@ndreas...: så underbart att höra, trodde ju nästan att jag var ensam om detta

Permalänk
Medlem

Rippade 13 cds i helgen som var. Myrorna etc är riktigt kul. CDs för 10kr och man brukar kunna få mängdrabatt.

Med tanke på musik är ett intresse och alltid varit och jag fortfarande köper även helt nya cds och jag vill ha dom i mobilen så används optiska läsare flitigt och kommer fortsätta att göras.

Media Type DVD Writer
Name PLEXTOR DVDR PX-L890SA ATA Device

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Brukar använda en extern skivläsare när jag installerar om windows, men usb när jag installerar om någon linux installation, eller över nätet på mac. Högst oklart varför.

Edit: Kom på nu att jag har kvar den för att kunna rippa cd skivor för eventuell bil som inte har aux.

Edit2: Påminner om en äldre bekant som börjat köpa hembrända cd skivor på den lokala skivaffären, sjukt att fysisk piratkopiering finns kvar.

Permalänk
Avstängd

Har fortfarande en dator i huset, med dvd floppy och bandstation.. inte startat burken på år - men den står där och är redo!

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk

Hade ingen dvd-läsare i min förra stationära dator från 2014 och ingen i min nuvarande bärbara från 2018 men min bärbara från 2012 som sambon har ärvt har en dvd-brännare..

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Svarade också nej.
Men jag har en intern liggande, tog ut den för minst tre år sedan.
Den var dessutom inte inkopplad under ett år minst.

Permalänk
Medlem

Sitter en i datorn, nu för tiden mest för att fylla det hålet där spelaren normalt ska sitta. Lääänge sedan jag brände nåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag svarade nej trots att jag har en extern blurayläsare ligger i en låda nånstans: jag köpte den "just in case" (när jag bytte burk senast tror jag) men kan inte minnas att jag använt den en enda gång på minst tre år!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är nog en 10 år sen sist.

Permalänk
Medlem

Gör backupp en gång i månaden, men det blev inget stort sist då Bluray brännaren gick sönder.
Lyckades kränga in en EVGA GeForce 1080GTX i CM Cosmos S lådan men bröt av SATA-kontakten på brännaren.

Permalänk
Medlem

Har inte haft plats för någon i mina två senaste chassin men har en extern som kan vara trevlig ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

Jag har en extern läsare. Tror inte jag har använt den sedan 2015 då jag installerade win8.1 🤔.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en ständigt växande filmsamling på DVD, ni kan snabbt räkna ut resten

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Ja. Köpte en extern blu-ray läsare på Kjell för ett par år sen för att kunna se diverse blu-ray filmer på sekundära skärmen medan jag spelar vissa spel.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Rekordmedlem

Ja både interna och externa, cd och dvd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Köpte faktiskt en optisk läsare igår,då jag insåg att när jag skänkte mitt xbox till syrrans ungar och min nya laptop inte hade optisk läsare,. Köpte den mest för "detkanvarabraattha" Tänkte ha den i min htpc ifall man får för sig att se nån gammal film man har liggandes, men känns som att optisk läsare sjunger på sista versen

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Har en hel del filmer i DvD format så är ju självklart att ha en DvD läsare för detta.
Äger inte någon TV & DvD spelare och skulle aldrig köpa en när man kan göra samma saker med en dator.

Permalänk
Medlem

Minns inte sist jag använde en CD skiva. Nu när man har exempelvis Plex finns det inte ens en anledning att bränna skivor.

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig jag skulle svara ja på en sådan fråga, men sedan frugan fick en dator så behövs det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Har intern Bluray-läsare/brännare. Den klarar som ni förstår bluray, dvd och cd. Blir mest att den används till läsning för att lägga på mediaservern, men det händer att man säkerhetskopierar lite ibland också.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk

Ja den används faktiskt ibland. Har massor med gamla filmer, bilder och en del nostalgispel på cd/dvd. Men den används allt mer sällan för jag försöker lägga in grejerna på hdd istället.

Permalänk
Medlem

Oj har nog inte haft en dvd/cd läsare i ett chassi på minst 10 år nu, medans lådan med olika stickor blir bara fullare och fullare
jösses vad tiden går känns som igår man satt och pillade med 3.25or.

Visa signatur

ASUS Strix Z270H i7700k 5.0ghz custom loop
Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200mhz
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL

Permalänk
Medlem

Klart man har en optisk läsare/brännare!
* Jag använder den sporadiskt till att läsa in gamla spel.
* Använder den ibland för att titta på film (DVD/BluRay, min enda BR-läsare).
* Mer sällan för att bränna en backup eller kopia på material.

Dessutom har jag en 25 år gammal 3,5" floppy-enhet i datorn, den enda hårdvara som hängt med sedan datorn var ny.

Permalänk
Medlem

CD,DVD-Audio, BluRay m.m

Jag har lagt in ca 500 cd från biblioteket och ca 1500 cd från en god vän plus mina egna på hårddisk och har idag ca 7,5 Terabyte med musik i min musikrepertoar. Jag kommer att fortsätta att använda den så länge musikintresset finns. Jag har även ca 25 spel som jag vill kunna spela vid anledning som Far Cry, Max Payne m.m.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Tror jag slängde ett par hundra skivor när jag flyttade runt 2006, har inte använt skivor sen dess.
Har köpt några skivor efter det men dom är fortf kvar inplastade

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har inga platser för skivläsare i den stationära. Skulle jag någonsin behöva en får jag plocka ur extra hårddisken ur min gamla laptop och stoppa i en där eller låna hem en extern från jobbet. Har inte behövt det sen jag byggde nuvarande datorn för 3-4 år sedan.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

De få gånger jag behöver läsa av en CD/DVD brukar jag koppla in en extern HD DVD-läsare som ursprungligen användes till min Xbox 360. Hade dock en intern Blu-ray-brännare fram tills ett chassibyte för två år sedan, där 5,25"-platsen strök på foten.

Permalänk
Medlem

Det sitter en i chassit faktiskt, men den är sönder.

Har slängt nästan alla CD och DVD som vi hade. Helt meningslöst att ha kvar.

Backup sköter Onedrive.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Byggde nuvarande dator 2012 när Intel Ivy Bridge och Nvidia Kepler släpptes och hade en DVD-RW i gamla datorn som fick följa med för den kunde vara bra att ha.
Har faktiskt haft lite nytta av den, men det är typ 1 gång om året så kunde lika gärna bara lånat en extern.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards