Från Nokia 3310 till iPhone över en dag - Nisslings stora kliv till smartphone

Permalänk
Bildexpert

Från Nokia 3310 till iPhone över en dag - Nisslings stora kliv till smartphone

Jag har säkerligen skrivit om detta på forumet förr. Och flera (alla?) jag har mött på Sweclockersträffarna har höjt på ögonbrynen när jag tar upp luren. De fattar inte hur det går ihop. Men för mig är det en självklarhet.

Min uteslutande telefon har under väldigt många år varit en Nokia 3310. Endast batteriet är bytt, i övrigt OG från 2000. Försökte mig på iPhone 4 vid ett tillfälle år 2012 då jag kom över en begagnad av ren tillfällighet men gav upp efter bara någon dag. Nokian är för mig helt fundamental och genialisk. Lång batteritid, extremt hållbar, komfortabel och den har inget som är onödigt för min del.

Däremot finns det naturligtvis praktiska fördelar med en smartphone, vilka egentligen inte är nödvändiga i min vardag men på grund av vissa omständigheter kommer jag att behöva ha en smartphone under en kortare period senare i år. Så istället för att envisas tänkte jag för en gångs skulle försöka mig på detta och införskaffade mig först nu - år 2020 - en begagnad iPhone 5S. De extra pengarna en 6/6S kostar känns inte värt det för min del och jag har ingen koll på Android alls. Alla är ju nybörjare någon gång, och jag lärde mig trots allt gilla MacOS efter mycket om och men...

Det var tungt att behöva banta ner SIM-kortet så att det skulle få plats i äppeltelefonen. Och när Nokian ber mig sätta i kortet känner jag att den skriker efter mig, den vill inte bli övergiven... Som tur är går det att återvända om det blir för mycket.

Efter pinkoden tar det bara ca 10 sekunder innan jag börjar sakna Nokia. Ett fönster kommer upp med texten "iOS 12.3.4 finns tillgänglig" och av ren impuls trycker jag installera sätter telefonen i en uppdatering som tar någonstans mellan 20-30 minuter. Och direkt efter blir jag ombedd att skapa ett Apple-konto, acceptera avtal och välja säkerhetsgrejer... Jag förstår givetvis att det är nödvändigt men jag känner att det är svårt att inte blicka tillbaka och tänka att det var bättre förr. Ja, räcker med att backa tiden en timme.

Men så är det dags att börja använda luren! Och jag måste säga att jag gillar utformningen, rent estetiskt åtminstone. Designen ger mig mersmak av kvalité och känner en lagom vikt i handen. Däremot får jag snabbt svårt att komma åt hela skärmen med endast en hand. Det var en stor styrka hos Nokian, just att man så lätt kunde komma åt alla knappar med tummen. Men med en pekskärm så måste jag sträcka tummen rejält för att komma åt det övre vänstra hörnet. Man kanske blir snitsig på det längre fram? Jag får se om jag kan vänja mig, för jag känner mig så klumpig när jag försöker trycka med vänstra handen.

Och så är det också det här med surf och dylikt... Har ju som bekant aldrig ens behövt någon surf alls men då mig veterligen inga operatörer erbjuder abonnemang med 0GB (rätta mig gärna om jag har fel) har jag haft Fastpris Mini ett par år, som ger 2GB per månad. Paranoid som jag är att allt kommer gå åt av uppdateringar och bakgrundsprocesser får mobildatan vara avstängd ikväll åtminstone. Har ju redan använt upp hela 23MB! Som visserligen lär bli nollställt snart iofs då februari leder mot sitt slut...

Jag känner mig som en gammal gubbe när jag sitter med iPhonen. Visserligen är jag inte särskilt teknikintresserad men har hygglig koll på både generell teknologi (datorer, kameror, skärmar) och mer specifika områden (filmscannrar, professionella videodeck, bildkalibrering). Men telefoner har jag däremot ingen koll på alls. Samtidigt har jag åtminstone viljan att försöka mig på detta, även om jag tror det kommer resultera i att jag går tillbaka till den kära Nokian. Möjligt att jag uppgraderar till 3330 så att man kan spela flipper medan man pendlar, men det klarar jag nog på egen hand.

Håll ut kära Sweclockare! Jag kommer att uppdatera er hur processen går allteftersom.

Permalänk
Medlem

Hur har du överlevt utan mobilt bank ID? Är ju stört omöjligt idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
99:e percentilen

Tack för en välskriven och intressant trådstart!

Det fascinerar mig på flera sätt att du använt en 20 år(!) gammal telefon ända fram tills nu; likaså att du, när du väl skaffar en smartphone, väljer en snart sju år gammal modell! Det är ju nu för tiden långt ifrån självklart att en telefon är praktiskt användbar såpass länge. Återkom gärna och berätta hur den fungerar år 2020.

Kan passa på att tipsa om att du i iOS kan lägga in egna kortkommandon, så att du kan skriva till exempel jvi för att få jag vet inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av talonmas:

Hur har du överlevt utan mobilt bank ID? Är ju stört omöjligt idag

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskilt svårt, om man inte ska betala via Swish. Går däremot att ta betalt om man har 3310 (vilket givetvis är det viktigaste )

Har inte traditionell mobilt BankID men däremot SMS-kod, som jag använder i nödfall. Och det funkar med 3310. Däremot kör jag i huvudsak med BankID på fil vilket jag tycker är prima.

@Alling: Tack för tipset! Det är svårt för mig att rättfärdiga en apparat för 2000 kr eller mer som jag själv känner inte ens är något jag behöver, men man kan få en rätt väl fungerande 5S idag för en knappa femhundring verkar det som och då är det inte hela världen om den inte håller måttet alltför länge.

Permalänk
Medlem

@Nissling: Nokian ser ut att vara i bättre skick än den "nya" sen kan jag tycka att du inte gick all in när valde att byta typ Iphones är väldigt begränsade på gott och mest ont.

Skrivet av talonmas:

Hur har du överlevt utan mobilt bank ID? Är ju stört omöjligt idag

Skickades från m.sweclockers.com

Går exakt hur bra som helst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur har du överlevt utan mobilt bank ID? Är ju stört omöjligt idag

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan köra med bank ID på datorn så klarar man sig om man nu måste ha det.

Till TS, kul hopp och jag tycker själv att Nokian är ju klart överlägsen på att hålla länge
Har själv 2 fungerande Nokia 3310s men jag har ingen större plan på att använda dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Inte särskilt svårt, om man inte ska betala via Swish. Går däremot att ta betalt om man har 3310 (vilket givetvis är det viktigaste )

Har inte traditionell mobilt BankID men däremot SMS-kod, som jag använder i nödfall. Och det funkar med 3310. Däremot kör jag i huvudsak med BankID på fil vilket jag tycker är prima.

@Alling: Tack för tipset! Det är svårt för mig att rättfärdiga en apparat för 2000 kr eller mer som jag själv känner inte ens är något jag behöver, men man kan få en rätt väl fungerande 5S idag för en knappa femhundring verkar det som och då är det inte hela världen om den inte håller måttet alltför länge.

Var det inte bankid på fil dom sänkte tiderna så man behövde uppdatera efter 3 månader? Mobilt är ju giltigt i tre år om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Jag har säkerligen skrivit om detta på forumet förr. Och flera (alla?) jag har mött på Sweclockersträffarna har höjt på ögonbrynen när jag tar upp luren. De fattar inte hur det går ihop. Men för mig är det en självklarhet.

Min uteslutande telefon har under väldigt många år varit en Nokia 3310. Endast batteriet är bytt, i övrigt OG från 2000. Försökte mig på iPhone 4 vid ett tillfälle år 2012 då jag kom över en begagnad av ren tillfällighet men gav upp efter bara någon dag. Nokian är för mig helt fundamental och genialisk. Lång batteritid, extremt hållbar, komfortabel och den har inget som är onödigt för min del.

Däremot finns det naturligtvis praktiska fördelar med en smartphone, vilka egentligen inte är nödvändiga i min vardag men på grund av vissa omständigheter kommer jag att behöva ha en smartphone under en kortare period senare i år. Så istället för att envisas tänkte jag för en gångs skulle försöka mig på detta och införskaffade mig först nu - år 2020 - en begagnad iPhone 5S. De extra pengarna en 6/6S kostar känns inte värt det för min del och jag har ingen koll på Android alls. Alla är ju nybörjare någon gång, och jag lärde mig trots allt gilla MacOS efter mycket om och men...

https://i.imgur.com/YJcuqsk.jpg

Det var tungt att behöva banta ner SIM-kortet så att det skulle få plats i äppeltelefonen. Och när Nokian ber mig sätta i kortet känner jag att den skriker efter mig, den vill inte bli övergiven... Som tur är går det att återvända om det blir för mycket.

Efter pinkoden tar det bara ca 10 sekunder innan jag börjar sakna Nokia. Ett fönster kommer upp med texten "iOS 12.3.4 finns tillgänglig" och av ren impuls trycker jag installera sätter telefonen i en uppdatering som tar någonstans mellan 20-30 minuter. Och direkt efter blir jag ombedd att skapa ett Apple-konto, acceptera avtal och välja säkerhetsgrejer... Jag förstår givetvis att det är nödvändigt men jag känner att det är svårt att inte blicka tillbaka och tänka att det var bättre förr. Ja, räcker med att backa tiden en timme.

Men så är det dags att börja använda luren! Och jag måste säga att jag gillar utformningen, rent estetiskt åtminstone. Designen ger mig mersmak av kvalité och känner en lagom vikt i handen. Däremot får jag snabbt svårt att komma åt hela skärmen med endast en hand. Det var en stor styrka hos Nokian, just att man så lätt kunde komma åt alla knappar med tummen. Men med en pekskärm så måste jag sträcka tummen rejält för att komma åt det övre vänstra hörnet. Man kanske blir snitsig på det längre fram? Jag får se om jag kan vänja mig, för jag känner mig så klumpig när jag försöker trycka med vänstra handen.

https://i.imgur.com/HTC32Iv.jpg

Och så är det också det här med surf och dylikt... Har ju som bekant aldrig ens behövt någon surf alls men då mig veterligen inga operatörer erbjuder abonnemang med 0GB (rätta mig gärna om jag har fel) har jag haft Fastpris Mini ett par år, som ger 2GB per månad. Paranoid som jag är att allt kommer gå åt av uppdateringar och bakgrundsprocesser får mobildatan vara avstängd ikväll åtminstone. Har ju redan använt upp hela 23MB! Som visserligen lär bli nollställt snart iofs då februari leder mot sitt slut...

https://i.imgur.com/P10WCgO.jpg

Jag känner mig som en gammal gubbe när jag sitter med iPhonen. Visserligen är jag inte särskilt teknikintresserad men har hygglig koll på både generell teknologi (datorer, kameror, skärmar) och mer specifika områden (filmscannrar, professionella videodeck, bildkalibrering). Men telefoner har jag däremot ingen koll på alls. Samtidigt har jag åtminstone viljan att försöka mig på detta, även om jag tror det kommer resultera i att jag går tillbaka till den kära Nokian. Möjligt att jag uppgraderar till 3330 så att man kan spela flipper medan man pendlar, men det klarar jag nog på egen hand.

Håll ut kära Sweclockare! Jag kommer att uppdatera er hur processen går allteftersom.

För att slippa sträcka tummen ur led så finns det en lösning för det också. Du kan få ikonerna att glida ner till halva skärmen.
https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph77bcdd132/ios

Stort steg att gå från en 3310 som jag själv hade i många år och gillade pga tyngden, smidigheten och hållbarheten. Den gjorde vad den skulle och dessutom ruskigt bra. Hoppas du blir nöjd med din nya telefon iallafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

iPhone 5S var den sista modellen bland smartphones som lyckades kombinera proper storlek och den där känslan av robust kvalité. Den hade för sin tid ganska duktigt ös i hårdvaran, vilket som du märkte inneburit att den även fått följa med upp till iOS 12. Det gäller inte femman utan S, vill jag minnas.

Jag kan förstå lite hur du har tänkt kring ditt mobilanvändande. Men sen så har det blivit smidigt och extremt användbart med en slags elektronisk Schweizer Taschenmesser på fickan. Det blir ju någonstans vad man gör det till. Man kan, men behöver inte, använda allting som är möjligt. Man kan ha en dedikerad GPS i bilen, eller använda sin smartphone. Man kan stövla till kontorsdatorn och kolla inkorgen, eller sippa kaffe vid automaten och scrolla om där är någonting brådskande. Man kan lägga diverse onödigt på minnet eller fysiskt notera, eller knäppa en bild med sin smartphone. Och så vidare.

För mig är det otänkbart att idag inte kunna skicka och ta emot exempelvis fotografier från släkt och vänner eller rappt kolla upp en adress osv.

Skall bli intressant att se hur du återrapporterar eventuell förädling av vissa arbetsflöden och kommunikationer.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Fet nedgradering gällande batteritid.
Iphone 5s har knappast bra batteritid, skulle bytt till en smartphone som är tålig och har fokus på batteritid imo. Mera lik 3310 fast modern.

Permalänk
Avstängd

Du gick från en telefon med bra batteri till en av de absolut sämsta telefonerna när det kommer till batteritid.

Permalänk
Medlem

Finns det alltså fortfarande bakåtsträvare?

Det enda jag faktiskt saknar från en "vanlig" mobiltelefon är att man inte känner siffrorna, men måste titta när man ska slå ett nummer.
Och med den gamla kunde man sms´a utan att behöva titta på vad man skrev, alla bokstäver fanns inom en liten fyrkantig yta där man känner varje knapp. T9 var klockrent!

Skrivet av gabriel15:

Du gick från en telefon med bra batteri till en av de absolut sämsta telefonerna när det kommer till batteritid.

Du har aldrig haft en 5S låter det som. Använde en 5S dagligen under 4 år och mina Samsung-lurar jag haft via jobbet har sjukt sämre batteritid!

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det går att använda bankid på andra sett men sen det kom på mobilen kan jag inte tänka mig utan det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dussin:

iPhone 5S var den sista modellen bland smartphones som lyckades kombinera proper storlek och den där känslan av robust kvalité. Den hade för sin tid ganska duktigt ös i hårdvaran, vilket som du märkte inneburit att den även fått följa med upp till iOS 12. Det gäller inte femman utan S, vill jag minnas.

Iphone SE kör samma format som 5 och 5s men med processorn från 6s och bättre kamera. Den har även fått ios13.

@Otori 5s hade usel batteritid. Jag fick köpa ett batteri skal till min strax efter jag fick min för att kunna använda den på samma sätt som mina tidigare telefoner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag var lite som du, väldigt sen till smartphone-festen, och höll ut till 2015.

Hade aktivt valt bort en telefon som gick att surfa på specifikt för att jag tyckte att jag redan spenderade för mycket tid framför skärmar och online, och tyckte det var rätt skönt att vara rastlös eller sitta i sina egna tankar.

Ja vad hände då 2015? Flyttade till stockholm, och upptäckte redan första veckan att jag var chanslös utan sl-appen och google maps. Fick köpa mig en ny telefon, och ja, det är både på gott och ont. Spotify och google maps är fantastiskt. Allt annat, är sådär, fortfarande för dålig karraktär för att inte pilla på skiten i tid och otid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Finns det alltså fortfarande bakåtsträvare?

Det enda jag faktiskt saknar från en "vanlig" mobiltelefon är att man inte känner siffrorna, men måste titta när man ska slå ett nummer.
Och med den gamla kunde man sms´a utan att behöva titta på vad man skrev, alla bokstäver fanns inom en liten fyrkantig yta där man känner varje knapp. T9 var klockrent!

Du har aldrig haft en 5S låter det som. Använde en 5S dagligen under 4 år och mina Samsung-lurar jag haft via jobbet har sjukt sämre batteritid!

Har han sagt något om samsung lurar? Han påpekade att just 5s har dålig batteritid. Att annan telefon har sämre batteritid enligt dig har inget med saken att göra. Tu quoque fallacy.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Spännande!

Visa signatur

|Corsair crystal 570x|Gigabyte z690 Gaming X|Intel i7 13700k| Corsair H100i RGB XT| Gskill trident z 32gb ddr4 |Gigabyte Rtx 4090 gaming oc|Evga SuperNova G2 1300w|1x Samsung 980 pro 512gb| 2xIntel 660p 1tb|3xSeagate 16TB|Oled 48”CX|Sound Blaster AE-9 |Logitech Z906

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Skrotnisse92:

Var det inte bankid på fil dom sänkte tiderna så man behövde uppdatera efter 3 månader? Mobilt är ju giltigt i tre år om jag minns rätt.

Tar väl typ två minuter att fixa nytt BankID på fil. Ingen stor deal för mig.

Skrivet av Nivity:

Iphone 5s har knappast bra batteritid, skulle bytt till en smartphone som är tålig och har fokus på batteritid imo. Mera lik 3310 fast modern.

Det svåra blir dock priset, som är en avgörande faktor för mig som värderar funktionerna ganska lågt. Således kände jag att en iPhone 5s var ett rimligt köp men jag får se hur jag känner kring den. Oklart om någon nyare lur skulle ge ett bättre intryck, ty jag igår höll i kollegans iPhone XS och kände mig bara förvirrad av att det inte fanns någon Home-knapp. Skall erkännas att jag ett tag faktiskt kikade på Oppo men de har rätt begränsad marknadsandel (om ens någon?) i Sverige.

Jag gissar att jag kommer använda telefonen i så liten utsträckning att batteritiden inte stör mig men vi får se!

Skrivet av Otori:

Finns det alltså fortfarande bakåtsträvare?

Jag har aldrig strävat framåt i onödan snarare...

Skrivet av Otori:

Det enda jag faktiskt saknar från en "vanlig" mobiltelefon är att man inte känner siffrorna, men måste titta när man ska slå ett nummer.
Och med den gamla kunde man sms´a utan att behöva titta på vad man skrev, alla bokstäver fanns inom en liten fyrkantig yta där man känner varje knapp. T9 var klockrent!

Ja T9 är riktigt bra än idag om man får till det. Tycker själv att det är svårt att trycka på pekskärmar då resistansen består av en plan yta, hellre än knappar och membran.

Permalänk
Medlem

@Nissling: Jag anstränger mig verkligen för att inte verka dryg nu... Lovar! Men varför har du valt att göra såhär? Du säger dig vara teknikintresserad du säger dig ha koll på avancerad teknik som "(datorer, kameror, skärmar) och mer specifika områden (filmscannrar, professionella videodeck, bildkalibrering" men har totalt ignorerat den ensidigt största tekniska utvecklingen under de senaste 20 åren?

Jag har verkligen svårt att förstå hur man inte kan tycka om hela konceptet att baka in musikspelare, kamera, telefon, GPS och plånbok i samma smidiga enhet som dessutom ger en tillgång till all kunskap i världen på några sekunder.

Om man inte gillar detta är man bakåtsträvare och teknikfientlig. Vilket såklart är fine! Alla gör som de vill. Men det lät inte som att du var teknikfientlig på det viset.

Eller så är du 70+, då är det en annan femma!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

@Otori 5s hade usel batteritid. Jag fick köpa ett batteri skal till min strax efter jag fick min för att kunna använda den på samma sätt som mina tidigare telefoner.

Då undrar jag hur du använde telefonen, för det är absolut inte min erfarenhet av varken 5S eller SE. Jag använde dessa i jobbet med olika appar och de ersattes senare av olika Samsung-modeller (pga app-utvecklingen var enklare till Android), vilka hade totalt urusel batteritid. Den senaste nu vet jag inte vilken modell det är, den är dock endast 1-1,5 år gammal.

Skrivet av Zargoz:

Har han sagt något om samsung lurar? Han påpekade att just 5s har dålig batteritid. Att annan telefon har sämre batteritid enligt dig har inget med saken att göra. Tu quoque fallacy.

Skickades från m.sweclockers.com

*bort* /Mod
Lägger in citatet nedan så kan läsa vad han skrev.
Jag jämförde med Samsung för att jag har använt dessa på samma sätt.

Skrivet av gabriel15:

Du gick från en telefon med bra batteri till en av de absolut sämsta telefonerna när det kommer till batteritid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Finns det alltså fortfarande bakåtsträvare?

Det enda jag faktiskt saknar från en "vanlig" mobiltelefon är att man inte känner siffrorna, men måste titta när man ska slå ett nummer.
Och med den gamla kunde man sms´a utan att behöva titta på vad man skrev, alla bokstäver fanns inom en liten fyrkantig yta där man känner varje knapp. T9 var klockrent!

Du har aldrig haft en 5S låter det som. Använde en 5S dagligen under 4 år och mina Samsung-lurar jag haft via jobbet har sjukt sämre batteritid!

Jo hade en 5s sedan bytte jag till en iphone6 och då vart det ännu värre, sedan förloras en stor del av batteritiden varje gång apple tvingar dig att uppdatera OS.

Känns som de lite större telefonerna med större batteri klarar sig betydligt bättre dock.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Då undrar jag hur du använde telefonen, för det är absolut inte min erfarenhet av varken 5S eller SE. Jag använde dessa i jobbet med olika appar och de ersattes senare av olika Samsung-modeller, vilka hade totalt urusel batteritid.

Vet inte exakt hur jag använde den var ju några år sedan men att jag var beredd att lägga 1000kr på ett batteriskal tyder ju på att jag var missnöjd. Kör mycket blåtand till mina peltor på jobbet, kanske var det den inte gillade?

Telefonen jag hade innan var en nokia lumia 635 xl tror jag.
Har aldrig haft problem med att få batteriet att räcka över dagen varken före eller efter min 5s, ofta håller de två dagar om jag tänker på att spara lite.
Just samsung har jag aldrig ägt.

Innan du nämner det. Ja det var en ny telefon med originalbatteri. Tog den på abonnemang.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jo hade en 5s sedan bytte jag till en iphone6 och då vart det ännu värre, sedan förloras en stor del av batteritiden varje gång apple tvingar dig att uppdatera OS.

Känns som de lite större telefonerna med större batteri klarar sig betydligt bättre dock.

Gick från 5S till SE och nu privat vanlig 8 (ej S). Känner inte igen dina bekymmer med att batteritiden försämrats något nämnvärt efter en uppdatering. Och apple har aldrig tvingat på någon OS-updatering, bara låta bli om man inte vill uppdatera.

Min Samsung håller inte 1,5 dygn, den måste laddas varje natt för att klara sig efter lunch under morgondagen. Vissa dagar håller den inte ens mellan 05-23.
DET tycker jag är dålig batteritid.

Nu är detta inte tänkt som ett "min telefon är bättre än din" eller Android vs. Apple. Detta är min subjektiva erfarenhet från att användande av olika modeller.

Personligen skulle jag aldrig gå tillbaka till knapptelefon igen och privat skulle jag köra vidare med Apple då jag personligen föredrar dess interface bättre än övriga tillverkares.

Jag använder Jabra Elite 65e parkopplade med både arbetslur och privatlur, lyssnar mycket på musik via privatluren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

@Nissling: Jag anstränger mig verkligen för att inte verka dryg nu... Lovar! Men varför har du valt att göra såhär? Du säger dig vara teknikintresserad men har totalt ignorerat den ensidigt största tekniska utvecklingen under de senaste 20 åren?

Jag har verkligen svårt att förstå hur man inte kan tycka om hela konceptet att baka in musikspelare, kamera, telefon, GPS och plånbok i samma smidiga enhet som dessutom ger en tillgång till all kunskap i världen på några sekunder.

Om man inte gillar detta är man bakåtsträvare och teknikfientlig. Vilket såklart är fine! Alla gör som de vill. Men det lät inte som att du var teknikfientlig på det viset.

Eller så är du 70+, då är det en annan femma!

/hulle.

Småsak, men han skrev faktiskt att han inte är särskilt teknikintresserad.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Min nuvarande privata är en Nokia 3410 och det räcker åt mig

Pallar inte med alla nya telefoner. Knappar överallt där jag ska hålla telefonen och som orsakar att en massa popup-fönster med inställningar kommer fram. Nu menar jag min jobbtelefon. Håller på att skrika av ilska ibland

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Småsak, men han skrev faktiskt att han inte är särskilt teknikintresserad.

Ooop! Läste för snabbt...

Men han säger sig ha koll på "(datorer, kameror, skärmar) och mer specifika områden (filmscannrar, professionella videodeck, bildkalibrering)" vilket är mer teknik än de flesta bekantar sig med.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Det jag märkte 2014 när jag skaffade min första smartlur var input-lagg på petskärmen var en plåga.
Kalla fingrar gör dessutom det omöjligt att bruka telefonen.
Android & iOS känns dessutom som malware, det är lite som att man bara lånar telefonen av google eller apple.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Hulle: hehehe ja, tycker det här var riktigt rolig och spännande läsning! Så otroligt annorlunda mot hur jag själv fungerar. Så STORT tack till TS som delar med sig av sina tankar, funderingar och känslor!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Hulle:

@Nissling: Jag anstränger mig verkligen för att inte verka dryg nu... Lovar! Men varför har du valt att göra såhär? Du säger dig vara teknikintresserad men har totalt ignorerat den ensidigt största tekniska utvecklingen under de senaste 20 åren?

Jag skrev väl snarare att jag inte är särskilt teknikintresserad i mitt huvudinlägg? För det är jag egentligen inte. Gillar att maxa prestanda och få ut det mesta när jag exempelvis klipper film, men jag är också av principen att det som funkar också funkar. Jag känner att jag har en telefon för att ringa och sms:a, kanske spela masken på sin höjd.

Skrivet av Hulle:

Jag har verkligen svårt att förstå hur man inte kan tycka om hela konceptet att baka in musikspelare, kamera, telefon, GPS och plånbok i samma smidiga enhet som dessutom ger en tillgång till all kunskap i världen på några sekunder.

Om man inte gillar detta är man bakåtsträvare och teknikfientlig. Vilket såklart är fine! Alla gör som de vill. Men det lät inte som att du var teknikfientlig på det viset.

Jag ogillar absolut inte principen bakom smartphonen. Det handlar mer om att jag inte känner något behov. För att svara på dina påståenden så:

Musik lyssnar jag bara på i mitt hem, på jobbet eller i bilen. Saknar det inte när jag är on the go. Alltså är en smartphone utesluten för mig.
Kameror har jag gott om, och jag håller endast på med foto som kreativ syssla. Alltså är en smartphone utesluten för mig.
Telefon har jag ju redan i Nokian. Alltså är en smartphone utesluten för mig (fast det blir väl svårt om GSM släcks ner).
GPS har jag redan i bilen och om jag ska gå till fots föredrar jag att studera kartor och utveckla mitt lokalsinne hellre än att förlita mig på en mobiltelefon. Alltså är smartphone utesluten för mig.
Plånbok har jag redan, med kort i som funkar. Alltså är smartphone utesluten för mig.

Och sedan hela det här med att ha tillgång till internet var man än är... Har du öht någon idé om hur många timmar jag spenderar framför datorer som är uppkopplade till nätet? Snittar absolut på mer än 10h/dygn, antingen hemma eller på jobbet. Behöver jag verkligen ha mer internet än så i min vardag? Nej, det kan jag inte påstå. Det är snarare skönt att koppla bort sig från internet när man äter lunch eller fikar med kollegor.

Sammantaget har det gjort att jag inte har sett något skäl att gå över till smartphone under väldigt lång tid. Dels är det en ekonomisk fråga då jag alltid känt att man kan göra roligare saker för pengarna. Dock kommer jag, lite senare i år, att infinna mig under omständigheter som kan komma att kräva det och då kände jag att det kanske kan vara värt att försöka. Inget konstigt eller fel med det i min bok, men hela kontexten blir ju smått komisk då jag känner mig som en stenåldersmänniska när jag försöker få bukt på den.

Ifrågasätter absolut ingen som har en smartphone eller som nyttjar den till stor del. Det är bara bra att folk känner sig nöjda med sina prylar! Jag har bara gjort personliga avvägningar och länge kommit fram till att den helt enkelt är överflödig för mig.

Skrivet av Hulle:

Eller så är du 70+, då är det en annan femma!

Jag är 25. Min farfar är dock 86 och bytte nyligen upp sig till en iPhone 6s (från 4). Han var dock datortekniker på IBM under 50-talet så antagligen tillhör han nog en minoritet av 30-talisterna i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det jag märkte 2014 när jag skaffade min första smartlur var input-lagg på petskärmen var en plåga.
Kalla fingrar gör dessutom det omöjligt att bruka telefonen.
Android & iOS känns dessutom som malware, det är lite som att man bara lånar telefonen av google eller apple.

Input-lag på en touchskärm? Låter inte som en värst bra smarttelefon du införskaffade dig. Vad var det för telefon du använde då?

Sen tycker jag tvärtemot dig om operativsystemen som känns som "malware", har satt upp min senaste telefon på 45minuter och sedan dess har jag inte rört knappt en inställning under ett och ett halvt år.. Men detta kan vara en lite mer smaksak

Visa signatur

Citera mig gärna vid svar (: