Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nej absolut inte, men vissa låter väldigt dåliga, förstår inte varför folk envisas att gå till jobbet när de är sjuka, tycker att det är respektlöst.

Jo, det är ju en av anledningarna till att så många är förkylda så ofta. Om folk faktiskt såg till att "isolera sig" genom att stanna hemma när de har symptom så skulle det vara avservärt mycket mindre förkylningar och vanlig influensa i omlopp. Så med lite tur så kanske corona kan bidra till att folk faktiskt respekterar sin omgivning och låter bli att i onödan röra sig bland folk när det är sjuka. Oavsett om det är förkylning eller corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jo, det är ju en av anledningarna till att så många är förkylda så ofta. Om folk faktiskt såg till att "isolera sig" genom att stanna hemma när de har symptom så skulle det vara avservärt mycket mindre förkylningar och vanlig influensa i omlopp. Så med lite tur så kanske corona kan bidra till att folk faktiskt respekterar sin omgivning och låter bli att i onödan röra sig bland folk när det är sjuka. Oavsett om det är förkylning eller corona.

Sjukar du dig från jobb vid minsta lilla förkylning alltid?
Vad jobbar du med? Nyfiken!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Spelar ingen roll hur mycket riktlinjer man ger, det är först i skarpt läge som man märker hur folk verkligen reagerar. Här fick man ett tydligt exempel på saker som bör hanteras annorlunda vilket lär underlätta för alla som hamnar i liknande situationer. Man får se det som positivt att detta inträffade innan det var skarpt läge.

Sedan skulle det inte spela någon roll hur handlingskraftig man än är, det kommer alltid att finnas krafter som vill peka på hur passiva de vid makten är. Sedan är det inte alltid de insatser som märks mest som är de bästa. Screening verkar vara populärt att fråga efter, frågan är vad det skulle ge. Läste någonstans att Sydkorea(?) screenat 13000 personer vid flygplatser och att 70 av dessa kontrollerats närmare. Vad jag förstod så var det ingen av dessa som hade corona. Har dock ingen källa på detta så ta det med en nypa salt. Men om det stämmer, är det ett vettigt utnyttjande av resurser? Ytterligare ett problem är att man inte kommer att upptäcka de som fortfarande befinner sig i inkubationsperioden.

Det finns helt enkelt inga bra sätt att skydda ett helt land. Stänga gränserna fungerar inte, dels så behöver man fortfarande få in/ut varor (om inte annat så behöver man få in mediciner och medicinsk utrustning) och dels så kommer folk ändå ta sig in i landet. Om inte annat så lär smuggling bli en populär bisyssla...

Det man kan göra är att sätta mindre avgränsade områden med spridning i karantän (hotell, kryssningsfartyg, städer) samt försöka spåra rörelserna för enskilda smittade utanför dessa regioner så man kan testa de som eventuellt smittats av dessa.

Det är klart det spelar roll med riktlinjer så vårdcentralen och sjukhus vet hur dom ska agera fall dom får in en smittad.
Om det hjälper med mer riktlinjer vet jag inte, men nu verkar det inte finnas några alls, och varför tror du att det underlättar för alla andra vårdcentralen för en vårdcentral gjorde misstag, finns det nånting som talar för att dom kommer agera annorlunda eller tas det för givet?

Det är såklart det spelar roll hur handlingskraftig man är, kickar dom ut folk från en vårdcentral där smitta upptäcks så går det inte att spåra och risken är ju väldigt stor att det blir okontrollerbart. Handlingskraften här vore ju att förbereda ett team i varje kommun t.ex som åker ut till vårdcentralen/sjukhus där smittan upptäcktes för att sedan försäkra sig om vilka som är sjuka och inte.

Kostnaden är ju minimal än att behöva sätta stora områden i karantän framöver, ekonomin kommer bromsa in hårt om folk inte kan jobba i stora delar av landet.

För det jag upplever när du säger att "ingen handlingskraft/riktlinjer spelar nån roll" så kan vi ju bara invänta på att det blir en pandemi då, för vad vi en gör nu kommer ändå inte spela nån roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Sjukar du dig från jobb vid minsta lilla förkylning alltid?
Vad jobbar du med? Nyfiken!

Det kan vara bra att sjukskriva sig även om man själv inte blir så dålig kanske någon annan blir väldigt dålig av samma virus.

Permalänk
Avstängd

French President Macron on coronavirus: "We have a crisis before us. An epidemic is on its way" - Reuters

Permalänk
Medlem

Så typiskt Aftonbladet att försöka piska på oron ytterligare. Tror de flesta är ense om att det är rapporteringen av antalet fall som är helt åt hvete i Iran och inte att det är högre dödlighet. Med tanke på att dussintals fall i grannländerna har sitt ursprung i Iran så är det betydligt fler än vad dom rapporterar som är sjuka. Ändå skriver Aftonbladet som nedan. Tycker det är äckligt rent ut sagt

"22 personer har nu dött av coronaviruset i Iran, vilket gör landet till det värst drabbade utanför Kina.

"Dödligheten i viruset är nu över 13 procent i Iran, vilket är märkbart högre än något annat land. I Kina där viruset först bröt ut är dödligheten 2 procent"

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Så typiskt Aftonbladet att försöka piska på oron ytterligare.

[sarkasm] Tänk på hur många klickar de får, härliga tider. Annonsintäkterna ökar i takt med den allmänna oron.[/sarkasm]

Forskaren Christl Donnelly vid University of Oxford och WHO Collaborating Centre for Infectious Disease Modelling, Imperial College London, sa så här om siffrorna.

“It is not surprising that we have seen additional cases today. The estimate from our work at Imperial College London is that about 1% of infections with the virus responsible for covid-19 are fatal, so the total of 12 deaths to date in Italy suggests many more than the 470 cases detected so far.

Our best estimate would be over 1000 cases. Each undetected case creates at least the potential for onward spread. This combined with frequent travel to and from affected regions, means that all countries are at risk of detecting cases both in travellers and those they came into contact with.”

Låter rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Så typiskt Aftonbladet att försöka piska på oron ytterligare. Tror de flesta är ense om att det är rapporteringen av antalet fall som är helt åt hvete i Iran och inte att det är högre dödlighet. Med tanke på att dussintals fall i grannländerna har sitt ursprung i Iran så är det betydligt fler än vad dom rapporterar som är sjuka. Ändå skriver Aftonbladet som nedan. Tycker det är äckligt rent ut sagt

"22 personer har nu dött av coronaviruset i Iran, vilket gör landet till det värst drabbade utanför Kina.

"Dödligheten i viruset är nu över 13 procent i Iran, vilket är märkbart högre än något annat land. I Kina där viruset först bröt ut är dödligheten 2 procent"

Rädsla får folk att klicka, klick ger reklam, reklam ger pengar. Tror det är så mycket om diskussionerna om Corona kommer gå när paniken väl lagt sig. Vilket fart det här fick i medierna jämfört med innan när inte sociala medier var lika utbrett.

Jag följer själv SVTs live rapportering på deras hemsida, där nämner dom bland annat anledningen till varför dödsantalet är så högt i Iran, precis som du skriver ovan.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Avstängd

Jag håller med, tror inte dödligheten är större i Iran än någon annanstans, man kan nog räkna baklänges på antalet döda gentemot smittade om man kör på 2% dödlighet så får man nog fram antalet smittade.

Undantaget om det är fler döda av Viruset i Iran så kan det iofs bero på att deras sjukvårdssystem är sämre än i andra länder, dock är väll Iran ett "relativt" rikt och modernt land?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det är klart det spelar roll med riktlinjer så vårdcentralen och sjukhus vet hur dom ska agera fall dom får in en smittad.
Om det hjälper med mer riktlinjer vet jag inte, men nu verkar det inte finnas några alls, och varför tror du att det underlättar för alla andra vårdcentralen för en vårdcentral gjorde misstag, finns det nånting som talar för att dom kommer agera annorlunda eller tas det för givet?

Det är såklart det spelar roll hur handlingskraftig man är, kickar dom ut folk från en vårdcentral där smitta upptäcks så går det inte att spåra och risken är ju väldigt stor att det blir okontrollerbart. Handlingskraften här vore ju att förbereda ett team i varje kommun t.ex som åker ut till vårdcentralen/sjukhus där smittan upptäcktes för att sedan försäkra sig om vilka som är sjuka och inte.

Kostnaden är ju minimal än att behöva sätta stora områden i karantän framöver, ekonomin kommer bromsa in hårt om folk inte kan jobba i stora delar av landet.

För det jag upplever när du säger att "ingen handlingskraft/riktlinjer spelar nån roll" så kan vi ju bara invänta på att det blir en pandemi då, för vad vi en gör nu kommer ändå inte spela nån roll?

Tycker inte riktigt att det är det jag säger.

Angående vårdcentralen så tänker jag mig att det finns riktlinjer men att man där reagerade med ryggmärgen vilket inte var helt lyckat. Det faktum att man reagerade som man gjorde och uppmärksamheten det rönte gör att andra vårdcentraler kommer att ha bättre koll ifall det händer igen. Finns det ett påtagligt dåligt exempel så lär fler ha tänkt igenom vad som hände och var bättre förberedda på hur man bör agera. Sedan finns det såklart ingen garanti för något, men jag tänker i alla fall så.

Ett team som åker ut lär inte hjälpa speciellt. Vad ska dom göra? Testa alla närvarande för virus? Sätta alla i karantän? Det man kan göra är registrera alla som var där, uppmärksamma de på att de eventuellt kan blivit smittade, ge dom råd hur bör agera och vara uppmarksamma på, samt se till att följa upp och testa dom under en period. Alternativt plocka in alla till karantän i 14 dagar. Eller något liknande. Det är i alla fall min infallsvinkel som lekman. Jag tänker mig att en någorlunda förberedd vårdcentral kan hantera detta. Speciellt nu när de flesta vårdcentraler rimligen bör ha blivit uppmärksammade på vikten av att man har rutiner som man följer. Och att all personal är medveten om dessa.

När det gäller handlingskraft så tänker jag mig att det är bättre att göra saker som man vet hjälper och kan ha effekt än att göra saker som verkar handlingskraftiga men som slukar mycket resurser med marginell nytta. Man får gärna vara handlingskraftig, men då ska man helst vara det på områden där det faktiskt hjälper. Exempel på det är Japan som stoppar konserter/sportevenemang mm där mycket folk samlas på små ytor. Man vet att det är utmärkta tillfällen för virus att spridas oktrollerat och om man redan har spridning inom landet så kommer den typen av agerande att mildra spridningen. Det är något som man vet är effektivt och framstår samtidigt som kraftfullt. Screening av flygpassagerare lär å andra sidan ha en rätt marginell effekt. Det kommer bara fånga dom som redan är sjuka och inte tar febernedsättande för att mildra sina symptom. Ingen av de två som än så länge diagnosticerats med corona i Sverige hade fångats på det sättet.

Permalänk
Inaktiv

Fattar inte att folk is bry sig, hysteri, tänk vad skönt de var då man var yngre när inte internet fanns och man inte behövde bry sig i allt.
När de först viruset kom för flera år sen var de lika dant, massmedia hetsar upp folk och gör dom oroliga.
Finns en bra artikel i tidningen om de i dag.

Därför får vi panik av coronaviruset

▸ PODD “Mycket galna konspirationsteorier”

Permalänk
Medlem

Jobbet stänger ner imorgon och så nu har man bunkrat upp med mat och andra förnödenheter. Blir att ta tillfället i akt och spela igenom backloggen på Steam medan man har chansen till lite extra "ledighet"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av justabit:

Jobbet stänger ner imorgon och så nu har man bunkrat upp med mat och andra förnödenheter. Blir att ta tillfället i akt och spela igenom backloggen på Steam medan man har chansen till lite extra "ledighet"

Jobbet stänger ner? pga vad?

Stora rubriker på nästan alla tidningar nu om att Göteborgsmannen kan ha smittat 40 personer, men de har kunnat spåra dessa, men om de kunnat spåra dom så är det folk i hans närhet, det är ju inte direkt så man kan spåra en random person som man stått i kön med på ICA, eller suttit bredvid på bussen eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

Intressant om man går in på Aftonbladet så bombarderas man av stora feta rubriker om viruset överst på första sidan, är som om jorden håller på att gå under, går man sedan in på lokala tidningen där jag bort står de inget om viruset, man måste rulla ner nästan i slutet innan de finns nått att läsa men de är inga undergångs rubriker om hur många som dött eller annan skrämsel propaganda, Aftonbladet tycker jag överdriver och vräker på mer en nödvändig.

Expressen lika dant jättebokstäver och direkt överst på sidan, dom gör verkligen allt för skrämma folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vi har både kunder och ingenjörer som rest till och från smittområden samt en hög medelålder. Känns väl säkrare att avvakta ett tag och se om någon insjuknar antar jag. Mediahypen och att Folkhälsomyndigheten är väldigt fåordig spär väl på det ännu mer.

Själv är jag inte oroad egentligen, är bara 30 och vid god hälsa rent generellt.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av anon301768:

Fattar inte att folk is bry sig, hysteri, tänk vad skönt de var då man var yngre när inte internet fanns och man inte behövde bry sig i allt.
När de först viruset kom för flera år sen var de lika dant, massmedia hetsar upp folk och gör dom oroliga.
Finns en bra artikel i tidningen om de i dag.

Därför får vi panik av coronaviruset

▸ PODD “Mycket galna konspirationsteorier”

Ja tänkt vad bra saker är om man blundar och inte vet vad som händer i världen. Då kan man inte påverkas av varken viruset eller bristande produktion och leverans av saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag håller med, tror inte dödligheten är större i Iran än någon annanstans, man kan nog räkna baklänges på antalet döda gentemot smittade om man kör på 2% dödlighet så får man nog fram antalet smittade.

Undantaget om det är fler döda av Viruset i Iran så kan det iofs bero på att deras sjukvårdssystem är sämre än i andra länder, dock är väll Iran ett "relativt" rikt och modernt land?

*spännande musik*

Vilken åldersgrupp tillhörde de avlidna i Iran, samt var de multisjuka?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Göteborg fick sitt första fall igår.

Idag : Den smittade kan ha smittat 40 andra.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/ett-40-tal-kan-ha-exponerat...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Stora rubriker på nästan alla tidningar nu om att Göteborgsmannen kan ha smittat 40 personer, men de har kunnat spåra dessa, men om de kunnat spåra dom så är det folk i hans närhet, det är ju inte direkt så man kan spåra en random person som man stått i kön med på ICA, eller suttit bredvid på bussen eller liknande.

Tycker det är så oklart hur mycket som krävs för att bli smittad. Experterna säger när kontakt men ibland får man känslan av att det är mer smittsamt ibland mindre. Läste om någon vars make blev sjuk medans frun inte blivit smittad. Då har man ju verkligen nära kontakt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Ericsson stänger 3st kontor ute i Europa pga en anställd i Kroatien blivit smittad, hämtat ifrån di.se

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sir Hitman:

Ja tänkt vad bra saker är om man blundar och inte vet vad som händer i världen. Då kan man inte påverkas av varken viruset eller bristande produktion och leverans av saker.

Och de vore nog bra i dagens samhälle, man behöver inte ha koll på allt som händer, inte konstigt att utbrändheten ökar för varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Vilken skillnad gör man som individ när man oroar sig/är medveten om det jämfört med någon som skiter i det helt?

Ingen, antingen åker du på det eller så gör du det inte, tror majoriteten fortsätter leva som vanligt då det inte finns många alternativ om man ska ha lön och betala hyran liksom.

Har man otur så orsakar stressen en dip i immunsförsvaret och du drabbas ännu hårdare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vilken skillnad gör man som individ när man oroar sig/är medveten om det jämfört med någon som skiter i det helt?

Ingen, antingen åker du på det eller så gör du det inte, tror majoriteten fortsätter leva som vanligt då det inte finns många alternativ om man ska ha lön och betala hyran liksom.

Har man otur så orsakar stressen en dip i immunsförsvaret och du drabbas ännu hårdare...

För de flesta lär det inte spela någon större roll just nu. Vid ett eventuellt större utbrott kan det ju spela roll, många har säkert äldre/sjuka familjemedlemmar som man ogärna vill utsätta för smittan genom att gå och bli sjuk själv.

För min del har det en hel del betydelse, åker normalt sett kors och tvärs över Europa i jobbet. Nu blir det ett par kortare resor i Norra Europa den närmaste veckan och sen distansjobb i avvaktan på hur detta utvecklar sig. Har redan ställt in en planerad jobbresa till Milano.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

@Dredd: Alldeles för många går tyvärr efter principen "Ingen feber så jobbar jag" vilket jag också ogillar. Man måste dock ha i åtanke att det kan vara ensamstående föräldrar som redan vänder på varenda krona.

Jag hade influensa i Januari och min 5 dagars vistelse liggandes i soffan kostade mig ett antal tusenlappar, händer det en ensamstående mamma som är undersköterska så kan det innebär svält nästkommande månad.

Jag vet inte hur det är med er men dom få gånger jag är sjuk stannar jag hemma så länge jag kan. Undviker att besöka sjukhus och vårdcentraler då jag inte orkar vänta i flera timmar på att bli ordinerad Alvedon.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

En intressant artikel, även om det behöver bekräftas från annat håll:

Citat:

The new coronavirus
has an HIV-like mutation that means its ability to bind with human cells could be up to 1,000 times as strong as the Sars virus, according to new research by scientists in China and Europe.

The discovery could help to explain not only how the infection has spread but also where it came from and how best to fight it.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3052495/coron...

Permalänk
Avstängd

På min arbetsplats har man satt ihop en Taskforce som har Corona som ämne, vi misstänker att det blir distansjobb hemifrån den närmsta tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Japp men jag tror inte vi ställer in resan om inte myndigheterna avråder.

Ställer in och ställer in. Vill man ha tillbaka pengarna för resan så är det inte så lätt.

(Avbeställningsskydd täcker inte att man bara ändrar sig)

Permalänk
Medlem

Jag ska till Japan i september om nu inte helvetet bryter ut och de stänger ner hela japan.
Misstänker och har positiva utsikter på att det kommer vara antingen under kontroll eller totalt uteslutet att resa dit inom bara 2-3 månader vilket ger mig gott om tid att skapa andra planer för semester.

Som det ser ut nu är jag inte det minsta orolig över min september-resa men ingen vet något just nu och alla spekulerar och hetsar vilt.

Vi får se vad som händer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Nu ger jag lite mer allmänna tips till er alla:
Handsprit hjälper inte mot virus då virus är inte riktigt levande ting, utan något mitt emellan. Säkert finns det något virus som det hjälper mot men vanligtvis det enda man gör är och snurrar runt viruset i handen.

Handsprit är jättebra mot influensaliknande virus som corona och ett effektivt sätt att snabbt döda eventuella bakterier man fått på händer efter en tunnelbaneresa exempelvis.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Det är lite Bagdad Bob i Sverige;
"Liten risk att smittan kommer hit"
"Sjukvården väl förberedd"

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts