RAID-kort för ZFS & Proxmox LXC/Docker, ja eller nej? isåfall vilket?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2012

RAID-kort för ZFS & Proxmox LXC/Docker, ja eller nej? isåfall vilket?

Hello SweC,
Håller på och planerar ett bygge baserat på supermicro x9dri-lnf4+ kortet. Tänkte primärt köra Proxmox och tittar nu på bästa lagringslösning.

Har 2x 8TB WD White shuckade och 2x 500GB SSD:er som jag tänkte köra software raid ZFS i RAID 0 med SSD i cache för bästa möjliga prestanda. Ingen brist på RAM (128GB), Siktar på att skaffa fler hårddiskar framöver.

• Prestanda är viktigare än redundans, tänker köra RAID 0 därav

• Max 1000kr i budget för ev. inköp av RAID kort om det är värt

• Förslag?

Värt att ens tänka på RAID-kort eller är det bara lullul? Gör RAID-kort stor skillnad för I/O prestandan i mitt use case?

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX Z390-F | CPU: i7 8700K @ 5 GHz w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3000MHz CL15 | SSD(s): NVMe M.2 v-Nand Samsung 970 EVO 1TB
AKA:FakeNinja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

@FakeNinja: Du vill ju inte ha ett RAID-kort om du ska köra ZFS, har du tillräckligt med sata-portar på moderkortet kommer det troligtvis duga utmärkt. Annars är det ett kontroller-kort du ska ha, i princip alla klarar av RAID också, men du ska köra i IT-mode/HBA-läge eller vad det heter för just det kortet du skaffar. Jag kör själv med ett IBM M1015 (brandat LSI kort) med IT-firmware.

Eftersom du har bestämd dig för att köra RAID0 så kommer ingen lång utläggning, men diskar kommer rasa, har du backup på allt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Nov 2015

Precis som @Xcorp säger så ska du köra HBA/IT-läge när du kör ZFS. Jag kör freenas med 24 diskar och även jag kör med IBM's M1015, flashat till IT-läge. I servern har jag 3 st M1015, varje kort klarar ju 8 diskar, 8*3=24 vilket passade perfekt i mitt fall Men om du inte har så många diskar, varför inte koppla in dem direkt via SATA-portarna på moderkortet precis som Xcorp föreslog?

(!) Stanna hemma om ni bryr er om ert eget och andras liv (!) #flattenthecurve