Så fungerar snabb DNS – optimera din surfhastighet

Permalänk
Medlem

Något som är värt att tillägga är att valet av publik DNS istället för en automatiskt tilldelad kan ställa till det om man ansluter till ett publikt wifi som kräver inloggning via en webbsida. Som på flyget, på tåget, på hotell, på caféer och på kommunala publika nät.

Jag har varit med om flera tillfällen då dessa wifi-nät inte verkar fungera trots att jag kan se att jag är ansluten till wifi-nätet. Inget händer och jag förstår ingenting. Tills jag kommer på "Ah! Jag kör ju 1.1.1.1 (eller 8.8.8.8)" och så byter jag till automatiskt DNS och då börjar det äntligen fungera.

Vad som händer är att dessa wifi-nät stryper all extern trafik tills man godkänt ett villkor eller liknande och det innebär även DNS-uppslagningar till publika DNS:er. Så för att ladda webbsidan med godkännande-knappen görs en DNS-uppslagning som aldrig når fram och man kommer inte längre än så. Den enda DNS som svarar är den som tillhandahålls när man ansluter till wifi-nätet och man måste använda denna för att kunna komma till godkänna-sidan. När man väl har godkänt och fått tillgång till nätet kan man förstås växla tillbaka till den publika DNS:en.

TL;DR: Byt till automatiskt tilldelad DNS om du ska använda publika wifi-nät som kräver någon form av webbsida med godkännande.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, och tumme upp för denna videoartikel.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Mordekai: *Face Palm* om du inte har ändrat dns server i din router så är det din operatörs dns som används by default....

Att din routers "dns" sedan cache:ar resultat för att snabba upp lookups har inget med saken att göra

Det är precis så DNS-servrar fungerar, de cachar frågor från klienter och frågar uppströms i DNS-trädet tills en sk Authorotive server hittas, dvs den DNS server som ansvarar för just den IP-adressen. Min router agerar med andra ord DNS-server i mitt lan. Inte alla routers gör på det viset, många enklare skickar vidare DNSen de får från DHCP till sina egna DHCP-klienter.

Otrevligt sätt att rätta någon tycker jag dessutom, även om du haft rätt.

Permalänk
Medlem

Valde att prova ställa in min router något annorlunda:

> Bytte automatisk tilldelning från leverantörens till Cloudflare (1.1.1.1 och 1.0.0.1)
> DNSBench (inte så förvånande) ger Routerns egna cache som snabbast (<1ms), så listar den som #1 i DHCP med 1.1.1.1 som andra server.

M.a.o. så kopplar sig routern till Cloudflare internt och använder sig själv (CF + even cache) som primär server och ifall den skulle av någon anledning misslyckas så finns 1.1.1.1 som sekundär server.

Permalänk
Hjälpsam

Ett tips är att ha olika leverantörer som primär och sekundär DNS, om den primära går ned används den andra i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag kör egen DNS server hemma som i sin tur frågar CloudFlare när den behöver hjälp. Via DHCP får ungarnas enheter OpenDNS Family Shield. På så vis kan jag både få extremeultrafastsurf och ha foliehatten på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Valde att prova ställa in min router något annorlunda:

> Bytte automatisk tilldelning från leverantörens till Cloudflare (1.1.1.1 och 1.0.0.1)
> DNSBench (inte så förvånande) ger Routerns egna cache som snabbast (<1ms), så listar den som #1 i DHCP med 1.1.1.1 som andra server.

M.a.o. så kopplar sig routern till Cloudflare internt och använder sig själv (CF + even cache) som primär server och ifall den skulle av någon anledning misslyckas så finns 1.1.1.1 som sekundär server.

Det jag gjort är att stänga av DNS-servern i routern och låter routerns DHCP-server dela ut 1.1.1.1 till sina klienter. Jag tycker det är onödigt att spegla DNS i routern öht då den servern kan vara underdimensionerad och lättare strula.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrian B:

TL;DR: Byt till automatiskt tilldelad DNS om du ska använda publika wifi-nät som kräver någon form av webbsida med godkännande.

Enklast är att använda DHCP för att tilldela DNS-inställningarna, så behöver man inte konfigurera statiskt på alla sina enheter (surfplattor, telefoner, laptops o.s.v.). Man kan även använda DHCP reservation för enheter man alltid vill ska få samma IP (även om det är bäst att köra med statiskt på t.ex. servers, NAS o.s.v. som man knappast lär bära med sig till caféer o.s.v.).

Kör med min Raspberry Pi som caching DNS, så märker sällan av någon latens vid DNS-uppslag då den håller det mesta cachat. Sedan håller ju varje klient ett antal uppslag cachade, och många webbläsare har en egen form av DNS cache inbyggd.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Som vanligt en bra video, men måste erkänna att jag blir lite smått förbannad när någon teknikintresserad säger saker i stil med "mitt internet".

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Ja????
Om du inte manuellt har ändrat dns server i din router så blir du tilldelad en dns av din operatörs dhcp.
Så med andra ord som man tolkar din text jämför du att ha ändrat din dns på datorn till operatörs dns istället för routerns.
(För du skriver inte att du har ändrat dns server från default till antingen googles eller cloudfare)
Vilket är samma dns... så rimligtvis borde du få samma svars tid utan hänsyn till eventuell cache i din dator eller router.

Vilken hemsk människa jag är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Enklast är att använda DHCP för att tilldela DNS-inställningarna, så behöver man inte konfigurera statiskt på alla sina enheter (surfplattor, telefoner, laptops o.s.v.). Man kan även använda DHCP reservation för enheter man alltid vill ska få samma IP (även om det är bäst att köra med statiskt på t.ex. servers, NAS o.s.v. som man knappast lär bära med sig till caféer o.s.v.).

Ja precis, det är smidigare att byta i routern hemma och inte på datorn, men ibland kan det finnas tillfällen då man faktiskt vill ställa in publika DNS:er även direkt på datorn. Det är då man kan hamna i sitsen jag beskrev ovan, om man tar med sig den datorn till publika nät som på tåg, flyg, hotell etc.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte använder en DNS-server borta i Indokina är man nog ganska säker på att man har rätt DNS-server inställd.
Oftast är väl operatörens egna DNS-servrar bäst med tanke på att dom ligger inom samma nät.
Skulle jag välja mellan t.ex 1.1.1.1 och operatörens, skulle jag välja operatörens.

Skrivet av Ratatosk:

Ett tips är att ha olika leverantörer som primär och sekundär DNS, om den primära går ned används den andra i stället.

Bra tips, har hänt, dock väldigt sällan, att de DNS-servrar man har går ner och att man sitter där och undrar varför man inte har någon anslutning mot internet. I det fallet kan man ha 1.1.1.1 som sekundär eller som tertiär server.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Mordekai: Ja????
Om du inte manuellt har ändrat dns server i din router så blir du tilldelad en dns av din operatörs dhcp.
Så med andra ord som man tolkar din text jämför du att ha ändrat din dns på datorn till operatörs dns istället för routerns.
(För du skriver inte att du har ändrat dns server från default till antingen googles eller cloudfare)
Vilket är samma dns... så rimligtvis borde du få samma svars tid utan hänsyn till eventuell cache i din dator eller router.

Vilken hemsk människa jag är...

Min router agerar DNS-server. Det är skillnad från att använda operatörens DNS-server. Exempelvis har min ASUS-router även den en sk blacklist-funktion. En DNS-server är kanske den enklaste funktionen en server kan ha, du kan med bra prestanda köra en Pi-Hole DNS server på en Raspberry Pi 3. De flesta företag kör intern DNS som fungerar på samma sätt, bara för att tjänsten ligger på en publik IP-adress är den inte mer DNS-server än de som körs på privata adresser.

Jag har inte ändrat DNS på min dator eller router eftersom den optimala konfigurationen är att köra routerns inbyggda DNS-server som i sin tur har min operatörs vid uppslag den inte har cachade själv. Jag körde DNSBench för att se skillnaderna.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Jag tror att du blandar ihop saker lite grann, för nu börjar du snurra in på väldigt stora sidospår.
Ja, företag (även hemmapulare som en själv) använder dns serverar för deras intranet, inget märkligt med det.

MEN det här handlar om dns servrar som lagrar alla världens domäner. Och det är inget som din router sköter.
Allt din router gör att kolla om det först finns några motsvarande domäner lagrade lokalt på den för det interna nätet, hittar den inget så frågar den upstream (din operatörs dns eller googles eller cloudflare), lagrar svaret i cache och sedan levererar svaret.

Så genom att ställa in googles dns i din router istället för din operatörs, exkluderar du inte routern för den låter du fortfarande stå som dns server i din dator.

Och nej, din operatörs dns är högst troligtvis inte optimal, det tar ofta lång tid för deras dns att uppdatera records, då dom har en väldigt lång cache tid.
Men visst, är du bara inne på aftonbladet.se så kommer du inte märka skillnad för att alla uppslag kommer vara cache:ade i routern.

Permalänk
Medlem

Konceptuellt är det fel att ändra lokalt på din PC eller telefon. Man bör ändra till sin lokala DNS server, till exempel på sina hemma router som skall agera cache och fråga uppströms mot till exempel cloudflare.

De flesta förfrågningar du gör är ju samma hela tiden som rimligtvis borde ligga cachat på ditt lokala nätverk istället för att gå ut på internet var enda gång...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Mordekai: Jag tror att du blandar ihop saker lite grann, för nu börjar du snurra in på väldigt stora sidospår.
Ja, företag (även hemmapulare som en själv) använder dns serverar för deras intranet, inget märkligt med det.

MEN det här handlar om dns servrar som lagrar alla världens domäner. Och det är inget som din router sköter.
Allt din router gör att kolla om det först finns några motsvarande domäner lagrade lokalt på den för det interna nätet, hittar den inget så frågar den upstream (din operatörs dns eller googles eller cloudflare), lagrar svaret i cache och sedan levererar svaret.

Så genom att ställa in googles dns i din router istället för din operatörs, exkluderar du inte routern för den låter du fortfarande stå som dns server i din dator.

Och nej, din operatörs dns är högst troligtvis inte optimal, det tar ofta lång tid för deras dns att uppdatera records, då dom har en väldigt lång cache tid.
Men visst, är du bara inne på aftonbladet.se så kommer du inte märka skillnad för att alla uppslag kommer vara cache:ade i routern.

OK min router har bara en DNS proxy men för dess klienter (mitt LAN) är det ingen skillnad. Eftersom varje uppslag bara görs en gång mot extern server per unik FQDN. Skulle jag ställa om mitt LAN att använda 1.1.1.1 skulle jag definitivt förlora prestanda oavsett vilken adress jag slår upp. Skulle jag ställa mitt externa interface på roiutern att använda något annat än min operatörs skulle jag också förlora prestanda. Jag har visat mina resultat i DNSBench som tydligt visar detta. Surfar jag in på aftonbladet är det ett gäng uppslag som dessutom ändras pga annonserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Skulle jag välja mellan t.ex 1.1.1.1 och operatörens, skulle jag välja operatörens.

Många (alla?) operatörer, t.ex. Bredbandsbolaget, har DNS-block på diverse sidor.
Sen har jag allmänt upplevt mer problem med att operatörens DNS är seg på att uppdatera och så än med 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 som är dom 2 jag använder.

Permalänk
Medlem

Man sparar mera tid (och data) på en simpel adblock än på ett DNS byte.
Fast iof, varför välja. Kör med båda

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Väldigt bra genomfört, lätt att förstå och inget onödigt pladder. Föredömligt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Helt klart en miss att använda ping istället för dig/nslookup då ping inte alltid ger hela sanningen. Speciellt om man ska lära ut så borde man använda rätt verktyg.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Har kört cloudflare sedan de lanserade men ej märkt någon större skillnad från min operatörs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@FreddeY2K: I Sverige har våra lokala operatörer ofta riktigt bra prestanda på sina resolvers. Sen skiljer sit det alltid mellan fysisk plats och operatör.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk

Oj lär sweclockers ut hur man tar sig förbi rikspolisstyrelsens spärrlista (hahaha)

Permalänk
Medlem

Väldigt bra och pedagogisk video

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade missat denna helt, bra grejer!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Hjälpsam

I går krånglade Telias DNS servers, vilket gör denna tråd ännu mer aktuell.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nu när Telia strulade, så bytte jag till Quad9 DNS server, funkar prima!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel