Se Baldur's Gate III i videoform ikväll

Permalänk
Melding Plague

Se Baldur's Gate III i videoform ikväll

Klockan 21:00 svensk tid avtäcker Larian Studios den första videodemonstrationen av efterlängtade rollspelet Baldur's Gate III.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Spännande! Jag har aldrig spelat Baldur's Gate men sett och hört mycket om det. Blir kul att se vad inbitna fans har att säga om denna uppföljare(?).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske bara är jag men föredrar pillars estetiskt sett. Gameplay är jag också skeptisk till, men kanske blir detta helt annorlunda mot dos, men jag är tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hoppas verkligen att dom inte klantar sig med detta spel, vill så gärna ha ett nytt mastodont cRPG.

**Sitter som på nålar och väntar

Permalänk
Medlem

Ser fram emot ett nytt BG, att sedan Larian får göra det är bara en stor bonus

Visa signatur

"Signatur"

Permalänk
Medlem

Nu är de sena!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk

Aha och där sket det sig, jävla turbaserat...

Permalänk
Medlem

Där dog min hype...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Relik 📜

Haha, party wipe. Stackarn.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ja.. eftersom han dog direkt så verkar detta spelet vara precis lika svårt som det första och andra var för 20 år sen. Hoppas man inte behöver vara megaskillad för att kunna spela öht. Annars ser det kul ut. Gillar att det är tur baserat. Det känns som genuint bg. Hade det varit real tid hade det känns mer som diablo (with extra steps).

Permalänk
Medlem

@oxh: Det lär ju finnas easy mode för dom som vill

Permalänk
Medlem

Känns som Divinity kombinerat med Dragon's Age. Gillade båda de spelen, men de har ett par år på nacken nu. Gillar att det finns topografiska skillnader och nivåer, öppnar upp för mycket variation i spelandet. Osäker på om det känns som Baldur's Gate dock, men så är det väl alltid när gamla klassiker får uppföljare.

Permalänk
Medlem

Turbaserat! <3

Permalänk
Avstängd

Var det alltså en del som tänkte sig att Baldurs Gate inte skulle vara turbaserat?

Jag har snabbgluttade bara lite på gameplay, men jag tyckte det såg ganska ok ut. Men det var länge sedan jag spelade Baldurs nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Var det alltså en del som tänkte sig att Baldurs Gate inte skulle vara turbaserat?

Jag har snabbgluttade bara lite på gameplay, men jag tyckte det såg ganska ok ut. Men det var länge sedan jag spelade Baldurs nu.

Jag trodde iaf de skulle vara trogna de gamla spelen. Dock säger jag inte att det är varken sämre eller bättre.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Detta ser ju inte ut som klassiska Baldurs Gate. Utan som det där Samuraj spelet som visserligen var ett bra spel men det passar inte Baldurs Gate.

Permalänk
Medlem

Sjysst intro men gameplayet var inte riktigt vad jag tänkte det skulle vara. Antihype...
Jag läser recensioner efter att spelet har släppts och ser ifall det är nått att ha.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Gillar turn-baserade strider. Slipper att spamma pause hela tiden.
Ser bra ut.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Såg riktigt roligt ut, jag hoppar på hypetåget!

Visa signatur

Fractal Design Meshify C || AMD Ryzen 7 5800X || Noctua NH-D15 || Gigabyte B550 AORUS PRO || Corsair Vengeance LP 32GB 3600MHz || ASUS TUF RTX3080 || Intel 660P 2TB

Permalänk
Sötast

Såg hela, tänkte titta 5 minuter.
Not bad, kinda hooked...... probably won't play though!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas vi möter gamla karaktärer. Och som spelbara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Såg ut som en upphottad version av DOS 2, I like! Multiplayer bekräftat med och om den är lika bra som MP:n i DOS 2 har vi verkligen något att se fram emot! Ska bli kul att spela det när det är färdigt och de släppt all DLC. Heja Larian!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snackbox:

Såg ut som en upphottad version av DOS 2, I like! Multiplayer bekräftat med och om den är lika bra som MP:n i DOS 2 har vi verkligen något att se fram emot! Ska bli kul att spela det när det är färdigt och de släppt all DLC. Heja Larian!

Förhoppningsvis inte DLC dock. Vi slapp detta med Divinity Original Sin spelen och fick stora uppdateringar helt gratis.

Permalänk
Medlem

Trots det turbaserade var jag lite hypead innan jag såg videon. Vilken besvikelse. Såg ut som en stel uppföljare till Divinity 2. Jag kan faktiskt inte hitta något positivt att säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oxh:

Ja.. eftersom han dog direkt så verkar detta spelet vara precis lika svårt som det första och andra var för 20 år sen. Hoppas man inte behöver vara megaskillad för att kunna spela öht. Annars ser det kul ut. Gillar att det är tur baserat. Det känns som genuint bg. Hade det varit real tid hade det känns mer som diablo (with extra steps).

Hur kan det kännas som genuint BG om det är turbaserat när originalen inte är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Hur kan det kännas som genuint BG om det är turbaserat när originalen inte är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade också för mig att originalen var turbaserade.
Men det är pausfunktionen de har.
Det beror såklart på hur man spelar men jag minns att jag pausade hela tiden.
Jag tycker det ser väldigt kul ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Hur kan det kännas som genuint BG om det är turbaserat när originalen inte är det?
Skickades från m.sweclockers.com

Det är vanligt att minnen skrivs om över tid. Särskilt om man tänker på det mycket, som förmodligen är fallet för nostalgiska spel.

---

Själv tycker jag bättre om realtidsspel med pausfunktion, som BG2 eller Pillars of Eternity.
Kommer förmodligen skippa denna.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Den enda egentliga fördel jag kan se på originalets aktiva pausmekanik var att man i vissa lägen bara kunde knöla sig igenom ett område utan mycket inblandning från en själv. Tempot kunde bibehållas om ens kapacitet och kraft stod mycket högre i förhållande till fienden, eftersom man bara körde över dem. Det funkar inte med strikt turbaserad ordning.

Jag vet inte hur ni känner, men en huvudanledning till varför jag älskade serien var för att jag var, typ, 15 år gammal när tvåan kom. Att jag 20 år senare skulle rynka på näsan nu ligger inte riktigt på kartan längre. Och faktum är ju att detta är mycket hur saker spelas ut från själv, Drakar & Demoner.

Gällande spelkänslan förväntar jag mig nästan exakt Divinity: Original Sin 2, men inte riktigt samma sandlåda. Det spelet var verkligen helt fantastiskt gällande valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Kanske bara är jag men föredrar pillars estetiskt sett. Gameplay är jag också skeptisk till, men kanske blir detta helt annorlunda mot dos, men jag är tveksam.

Skickades från m.sweclockers.com

Såg både bättre ut, och kunde köras på min Chromebook.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av buchno:

Såg både bättre ut, och kunde köras på min Chromebook.

Plus att omgivningarna förutom att se bättre ut rent allmänt även är mer av konstverk än dessa tråkiga 3d-objekt. Jaja, har ju inte litat pillars 2 så jag får söka min tröst där en vacker dag då jag får lite egentid igen. Synd bara på den fina storyn och varumärket BG.

Tror säkert spelet blir populärt (tyvärr då det enligt mina preferenser verkar gå helt fel, vilket riskerar att serien fortsätter på denna nya inslagna bana), men inte blir det ett Baldur's Gate inte.