Från Nokia 3310 till iPhone över en dag - Nisslings stora kliv till smartphone

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Nissling: Mycket spännande att läsa! Blir nyfiken på varför du kommer att behöva en smartphone.
Har själv funderat mycket på att göra ett byte åt andra hållet, men har svårt att ge upp Mobilt Bank-ID, Västtrafik ToGo så att jag kan låna ut min periodbiljett och Mecenat appen, som krävs för att jag skall få resa på en ungdomsperiodbiljett. Vi får se om det kanske inte blir T9 när vädret blir bättre och cykeln kommer fram.
Ser fram emot att följa tråden och se vad du tycker om IOS.

Skrivet av Hulle:

@Nissling: Jag anstränger mig verkligen för att inte verka dryg nu... Lovar! Men varför har du valt att göra såhär? Du säger dig vara teknikintresserad du säger dig ha koll på avancerad teknik som "(datorer, kameror, skärmar) och mer specifika områden (filmscannrar, professionella videodeck, bildkalibrering" men har totalt ignorerat den ensidigt största tekniska utvecklingen under de senaste 20 åren?

Finns en väldigt bra anledning till att inte använda en smartphone, ens hälsa.
Stress, depression och självmord ökar ständigt speciellt bland unga.
Att spendera mer och mer tid med sin telefon och mindre och mindre tid med människor är inte bra för någons mående.
För många unga är det förödande att hela tiden vara uppkopplad och ständigt vara mottagbar mot näthat, tänk om mobbarna hade kunnat följa med oss hem när vi var små!
Våra hjärnor idag får inte den vila de behöver och det blir inte bättre av att vi bär runt på en dator under hela dygnet.
Smarttelefonerna förstör mångas liv.

Jag säger absolut inte att detta har någonting med TS att göra, men det är en ganska så bra annledning till att lägga undan telefonen.
Dålig ergonomi med smarttelefoner på verkar väldigt mångas nacke och större chans att telefonen tas med till sängs än andra mobila enheter är inte bra för sömnen.
Sen är en smarttelefon med alla radior och strålningen inte heller en hälsokur. Uppenbarligen inte allt för farligt då vi alla än lever trots våra smartphones, men det är troligtvis inte särskillt bra heller.

Skrivet av snajk:

Västtrafik här har en helt ok app med tider och reseplanering utöver köp av biljetter.

Tja, knappt ok. Man använde redan NFC i korten, men när man gör en app till mobiler med NFC så väljer man att använda QR koder?!?! Stod på bussen i närmre en minut och försökte scanna biljetten härromdagen innan läsaren ville registrera den och då hade jag skärmen på högsta ljusstyrka och inget skärmskydd.
Sen kräver den internetåtkomst för att kunna visa upp en periodbiljett som jag har köpt på mobilen. Förstår att de vill verifiera att jag inte lånat ut min biljett, men appen borde ju kunna känna av att jag inte lånat ut den och därmed inte kräva internetåtkomst. Lite smått opraktiskt då man inte har någon täckning i Lisebergstunneln vilket är precis där tågvärdarna brukar gå igenom tåget.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv

Intressant tråd om mobilanvändade. Själv gjorde jag tvärtom att jag på test gick från min iPhone 7 till Nokia 3310 (nya versionen) i 30 dagar och jag tycker mig uppleva att jag mådde bättre så fort "abstinensen" försvann. Det gick rätt fort att få bort reflexen att varje händelselös stund ta fram telefonen och kolla instagram eller dylikt. Problemet var just sånt som bank-id som i princip är omöjligt att vara utan idag så jag gick tillbaka till iPhonen efter de 30 dagarna men använde det jag "lärt mig" och rensade upp en del i telefonens appar.

Jag tror inte jag tillhörde den värsta gruppen mobilnarkomaner men det är ändå något skevt att man inte ska kunna göra saker som att se film utan att simultant kika runt på telefonen. Det finns en intressant (ljud)bok som heter Skärmhjärnan som tar upp mycket om den psykologiska aspeketen av mobilanvändande och hur utvecklarna utnyttjar brister i våran hjärna för att maximera skärmtiden så mycket det bara går.

Annat intressant i boken är hur restriktiv folk som Steve Jobs och Bill Gates var/är med att låta sina barn använda telefoner samt att skaparen av Like-knappen ångrar sig när det senare visade sig vad han "ställt till med".

Permalänk
Medlem

Att sitta på tunnelbanan utan hörlurar är extremt plågsamt så skulle aldrig klara mig med bara en 3310, utöver det är den lite väl tjock. Har inget emot smartphones men gillar dem inte speciellt heller då jag inte har så mycket använding av alla funktionerna; musik, ringa och sms är det jag behöver. Hade gärna uppgraderat till något hyfsat men alla moderna telefoner måste nödvändigtvis vara kolosser, så jag kör vidare på min 3.3" Sony Ericsson Xperia Ray från 2011.

Med nyare custom firmware har jag tidigare med nöd och näppe lyckats få in mobilt BankID/Swish, men använde det totalt två gånger och gillar inte att ha känslig information och inloggningar på mobilen överhuvudtaget. Bara skittjänsten Kivra som vägrar tillhandahålla något alternativt sätt att logga in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

...
Tja, knappt ok. Man använde redan NFC i korten, men när man gör en app till mobiler med NFC så väljer man att använda QR koder?!?! Stod på bussen i närmre en minut och försökte scanna biljetten härromdagen innan läsaren ville registrera den och då hade jag skärmen på högsta ljusstyrka och inget skärmskydd.
Sen kräver den internetåtkomst för att kunna visa upp en periodbiljett som jag har köpt på mobilen. Förstår att de vill verifiera att jag inte lånat ut min biljett, men appen borde ju kunna känna av att jag inte lånat ut den och därmed inte kräva internetåtkomst. Lite smått opraktiskt då man inte har någon täckning i Lisebergstunneln vilket är precis där tågvärdarna brukar gå igenom tåget.

Det vet jag inget om, jag har aldrig scannat en biljett i appen, däremot visat för kontrollanter utan problem. Och det är irriterande att internetanslutning krävs, man borde få en respit på några minuter i alla fall. Men samtidigt borde det inte spela någon roll, tågvärdarna är inte där för att ge böter utan för att hjälpa en att betala och då borde det räcka att säga att man har betalt men att deras app är så kass att man inte kan visa upp biljetten. Fortfarande smidigare än att behöva ha med sig ett kvitto att visa upp, ett kvitto som bleknar väldigt snabbt och blir oläsligt dessutom.

Permalänk
Medlem

Något som blir väldigt uppenbart med artikeln är hur mobilindustrin har gått ifrån att faktiskt skapa bra, ordentliga och hållbara produkter till att bli en slit-o-släng industri som helt saknar ansvar för miljö. Mobiler idag är inte konstruerade för att "hålla"... Tillverkare täcker dem i glas, keramik eller andra extremt hala och bräckliga material. därefter limmar de ihop konstruktionen med undermåliga batterier så att vi konsumenter ska behöva köpa nya telefoner varje 2-3år (lämpligt nog så länge mobilkontrakt räcker) och plockar bort allt reparationsansvar hos tillverkaren.... Det är en djävligt rutten industri.

Vad hade hänt ifall en tillverkare faktiskt ger sig på att skapa en hållbar telefon med plastskärm (likt Nintendo Switch, som klarar droptests på 10m. Man kan ju sätta på en glasskärm eller skyddsskärm), ordentlig grundkonstruktion, och ett utbytbart hölje av hållbart material, utbytbart batteri etc.... Då hade jag kunnat tänkt mig att köpa en 10 000kr-flagskeppsmobil, och behålla den i 20år. Tyvärr är detta den ruttna baksidan av kapitalism, där konsumenter, naturresurser och miljö ska exploateras till sitt yttersta för finansiell vinst.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Kan hända du har rätt, men jag tycker det blir för brett att lägga in allt sånt som sociala medier också. Jag tror inte det är sånt som folk syftar på när man pratar om sociala medier heller.

Enligt mig är sociala medier något som knyter an till dig som verklig person. Dvs ens riktiga namn och bilder/videor på en själv.

Jao. Jag har förståelse att om man använder sociala medier som ett skällsord så vill man ju givetvis inte erkänna att man använder det själv... Men det gör det inte rätt för det.

Def enligt wikipedia:
” Sociala medier (singular: socialt medium) betecknar webbplatser och mobila appar med vars hjälp människor kan interagera i mänskliga sociala nätverk och, i motsats till traditionella medier, bidra med användargenererat innehåll. Sociala medier kan innefatta Internetforum, sociala nätverkstjänster, bloggar, vloggar, wikier, poddradio och artikelkommentarer. Sociala medier som teknik är exempel på Webb 2.0.”

Så sweclockers, reddit och youtube är solklara exempel.

De andra jag nämde är väl lite mer ”det beror på”. Ex dn.se med kommentatorfält ubder artiklarna och där användare kan skicka in egna artiklar är ju åt det hållet. Men inte riktigt lika klockrena som de över.

Däremot är inte svt.se sociala media eftersom man inte kan posta inlägg osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av snajk:

Det vet jag inget om, jag har aldrig scannat en biljett i appen, däremot visat för kontrollanter utan problem.

Kontollanterna är inga problem, de gör bara sitt jobb.
De är de irreterande busschafförerna utanför stan som inte tänker köra iväg förrän alla har registrerat sin biljett och sen står man där vid en scanner som är dålig och dessutom inte har någon guide för var man skall hålla telefonen. I Kungälv finns de på alla bussar och i Mölndal på ett fåtal.
Tycker synd om pensionärerna...

Skrivet av snajk:

Och det är irriterande att internetanslutning krävs, man borde få en respit på några minuter i alla fall.

Det får man, men ibland av vissa tågvärdar får man också en hel del tjafs under den minuten, även om de flesta är chill.

Jag brukar köra min mobil på svartvit för att den skall vara mindre intressant och minska mitt mobilberoende, möjligtvis på väg mot T9. Brukar funka bra, blivit ombedd att ändra till färg två gånger det senaste året. Ända tills en busschafför i Trollhättan för ett par veckor sedan direkt anklagade mig för att ha en falsk biljett och att hoppa av bussen, jag bytte till färg frågade henne lugnt varför hon påstår att den var falsk. Då blev hon sur och började skrika, kunde kanske inte ha fel, och sade att jag borde visa respekt mot henne som busschafför, då tycker jag att busschafförer borde kunna visa resenärerna lite respekt också och inte utsätta mig för förtal.
Tackar vet jag busschafförerna i Dalsland, vänligare människor inom serviceyrken ser man inte ofta.
Men nog om Västtrafik.

Skrivet av _genki:

Vad hade hänt ifall en tillverkare faktiskt ger sig på att skapa en hållbar telefon med plastskärm (likt Nintendo Switch, som klarar droptests på 10m.

Den här kom upp på YouTubes hemskärm för mig.
Så uppenbarligen finns de där hållbara telefonerna som så många pratar om. Bara det att få faktiskt köper dem.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Nissling: Mycket spännande att läsa! Blir nyfiken på varför du kommer att behöva en smartphone.
Har själv funderat mycket på att göra ett byte åt andra hållet, men har svårt att ge upp Mobilt Bank-ID, Västtrafik ToGo så att jag kan låna ut min periodbiljett och Mecenat appen, som krävs för att jag skall få resa på en ungdomsperiodbiljett. Vi får se om det kanske inte blir T9 när vädret blir bättre och cykeln kommer fram.
Ser fram emot att följa tråden och se vad du tycker om IOS.
Finns en väldigt bra anledning till att inte använda en smartphone, ens hälsa.
Stress, depression och självmord ökar ständigt speciellt bland unga.
Att spendera mer och mer tid med sin telefon och mindre och mindre tid med människor är inte bra för någons mående.
För många unga är det förödande att hela tiden vara uppkopplad och ständigt vara mottagbar mot näthat, tänk om mobbarna hade kunnat följa med oss hem när vi var små!
Våra hjärnor idag får inte den vila de behöver och det blir inte bättre av att vi bär runt på en dator under hela dygnet.
Smarttelefonerna förstör mångas liv.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/Total_suicides_in_the_United_States_1981_2016.png/400px-Total_suicides_in_the_United_States_1981_2016.png
https://thumbor.forbes.com/thumbor/960x0/https%3A%2F%2Fblogs-images.forbes.com%2Fbrucelee%2Ffiles%2F2018%2F05%2FHOA_Depression_Exhibit_2-1200x595.jpg
Jag säger absolut inte att detta har någonting med TS att göra, men det är en ganska så bra annledning till att lägga undan telefonen.
Sen är en smarttelefon med alla sensorer och strålningen inte heller en hälsokur. Uppenbarligen inte allt för farligt då vi alla än lever trots våra smartphones, men det är troligtvis inte särskillt bra heller.
Tja, knappt ok. Man använde redan NFC i korten, men när man gör en app till mobiler med NFC så väljer man att använda QR koder?!?! Stod på bussen i närmre en minut och försökte scanna biljetten härromdagen innan läsaren ville registrera den och då hade jag skärmen på högsta ljusstyrka och inget skärmskydd.
Sen kräver den internetåtkomst för att kunna visa upp en periodbiljett som jag har köpt på mobilen. Förstår att de vill verifiera att jag inte lånat ut min biljett, men appen borde ju kunna känna av att jag inte lånat ut den och därmed inte kräva internetåtkomst. Lite smått opraktiskt då man inte har någon täckning i Lisebergstunneln vilket är precis där tågvärdarna brukar gå igenom tåget.

Nu handlar ju inte tråden om barn. Jag använder mobil och dator hur mycket som helst men begränsar ändå mina barns skärmtid drakoniskt och har förbjudit sociala medier.

"Strålningen" från en mobil är inte farlig, så länge du har foliehatten på. Och sensorer? Wut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Hulle:

Nu handlar ju inte tråden om barn. Jag använder mobil och dator hur mycket som helst men begränsar ändå mina barns skärmtid drakoniskt och har förbjudit sociala medier.

Det handlar inte bara om barn. Är dåligt för vuxna människor också.
Näthatet är väl dock mest för tonåringar.

Skrivet av Hulle:

"Strålningen" från en mobil är inte farlig, så länge du har foliehatten på. Och sensorer? Wut?

Många medier försöker påtala att mobilen ger en cancer och så, men det är ju inte riktigt sant.
Dock så påverkar ju strålning kroppen och ingen har ännu sett hur en mobiltelefon hela tiden vid ens sida påverkar en människa under en hel livslängd.
Nej, jag har vare sig foliehat, demonstrera emot 5G, eller säger att det kommer skada oss, men det är då inte till någon fördel.
Menade radior och inte sensorer, LTE, WiFi & Bluetooth, sorry, trött.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det handlar inte bara om barn. Är dåligt för vuxna människor också.
Näthatet är väl dock mest för tonåringar.
Många medier försöker påtala att mobilen ger en cancer och så, men det är ju inte riktigt sant.
Dock så påverkar ju strålning kroppen och ingen har ännu sett hur en mobiltelefon hela tiden vid ens sida påverkar en människa under en hel livslängd.
Nej, jag har vare sig foliehat, demonstrera emot 5G, eller säger att det kommer skada oss, men det är då inte till någon fördel.
Menade radior och inte sensorer, LTE, WiFi & Bluetooth, sorry, trött.

Men vuxna människor väljer själva, och att säga att mobilanvändning är dåligt är ett väldigt generellt uttalande, det är snarare upp till var och en. För en del är det säkert odelat positivt.

Den elektromagnetiska strålningen från en mobil är ju så otroligt klen, det är ju därför man inte hittat några negativa effekter. Den avtar också, precis som all annan sådan, med kvadraten på avståndet, så om man inte sitter med telefonen klistrad i tinningen 10+ timmar om dagen kan man nog ignorera eventuella effekter. Men visst, jag har knappast forskat inom området, det kanske visar sig framöver.

Anledningen till folks periodvisa panik ang. mobilstrålning tror jag är för att många (inte du) blandar ihop den med partikelstrålning från radioaktivt sönderfall, dvs "STRÅLNING"...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Hulle:

Men vuxna människor väljer själva, och att säga att mobilanvändning är dåligt är ett väldigt generellt uttalande, det är snarare upp till var och en. För en del är det säkert odelat positivt.
Ville mest bara säga att det faktiskt finns negativa saker med en smartphone och att det inte är oförklarligt att man inte gått över.

Den elektromagnetiska strålningen från en mobil är ju så otroligt klen, det är ju därför man inte hittat några negativa effekter. Den avtar också, precis som all annan sådan, med kvadraten på avståndet, så om man inte sitter med telefonen klistrad i tinningen 10+ timmar om dagen kan man nog ignorera eventuella effekter. Men visst, jag har knappast forskat inom området, det kanske visar sig framöver.

Anledningen till folks periodvisa panik ang. mobilstrålning tror jag är för att många (inte du) blandar ihop den med partikelstrålning från radioaktivt sönderfall, dvs "STRÅLNING"...

Dåligt för allmänhälsan men säkert endast possitivt för en del, absolut.

Väldigt klen, helt ofarlig under långa perioder. Men för de växande antal som har mobilen i byxfickan eller mot tinningen under hela sin vakna tid och telefonen någon decimeter ifrån sig i sängen under en hel livstid så finns det inga data ännu.

Så kan det säkert vara. Helt annan strålning inte i närheten av samma kroppsliga påverkan, men även strålningen från mobilen har viss påverkan.
Nädå, mamma är strålningsfysiker och jobbar som strålningsansvarig så har jag koll på hur olika strålning skiljer sig och hur många felaktigt benämner joniserande strålning som radioaktiv strålning m.m.

Tror vi kan lämna strålningsdiskussionen här...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Bildexpert

De främsta riskerna med smartphones ur hälsosynpunkt är väl att tidsåtgången kan vara så omfattande att man inte får tillfällen över att röra på sig ordentligt. Likställ det med någon som löser sudoku hela dagen. Ingen farlig aktivitet i sig men om det leder till att man aldrig får den motionen som kroppen behöver är det ju onekligen problematiskt.

En sak som jag måste säga att jag gillar med smartphonen är att man lätt kan surfa lite när man vaknat för att kolla vad som har skrivits på forum och dyl. Skippar mer än gärna Facebook på telefonen men om man stämmer av Sweclockers lite snabbt kanske det hjälper mig att komma ur sängen, eftersom jag lätt annars bara somnar om. Det är uppskattat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

De främsta riskerna med smartphones ur hälsosynpunkt är väl att tidsåtgången kan vara så omfattande att man inte får tillfällen över att röra på sig ordentligt. Likställ det med någon som löser sudoku hela dagen. Ingen farlig aktivitet i sig men om det leder till att man aldrig får den motionen som kroppen behöver är det ju onekligen problematiskt.

En sak som jag måste säga att jag gillar med smartphonen är att man lätt kan surfa lite när man vaknat för att kolla vad som har skrivits på forum och dyl. Skippar mer än gärna Facebook på telefonen men om man stämmer av Sweclockers lite snabbt kanske det hjälper mig att komma ur sängen, eftersom jag lätt annars bara somnar om. Det är uppskattat!

På samma sätt kan man vända på det.

Du kan använda telefonen till att spela pokemon go och därmed röra på dig mer än om du sitter hemma och spelar dataspel.

Du kan motiveras av att träna genom att tracka dina framgångar som löpare i endomondo

Du kan lättare ta dig till nya platser med hjälp av googles reseplanerare och google maps i övrigt. Etc etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert

@PlogarN97: Absolut! Allt blir ju vad man gör det till. Men antagligen använder många av de som mår dåligt bara sina smarta telefoner till att kolla flödet på Twitter eller dylikt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av PlogarN97:

Du kan motiveras av att träna genom att tracka dina framgångar som löpare i endomondo

Gör jag utmärkt med min löparklocka och en dator (en extra sak att köpa ja, men för mig som sprang en mil varje dag var det en värd investering.) Löpturen är definitivt det enda tillfället då jag aldrig skulle få för mig att ta med mobilen, det är min tid, dessutom hur skall man ens kolla den medan man springer?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Gör jag utmärkt med min löparklocka och en dator (en extra sak att köpa ja, men för mig som sprang en mil varje dag var det en värd investering.) Löpturen är definitivt det enda tillfället då jag aldrig skulle få för mig att ta med mobilen, det är min tid, dessutom hur skall man ens kolla den medan man springer?

Du kan antingen titta på telefonens display eller låta den läsa upp hastigheten etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av olundmark:

Input-lag på en touchskärm? Låter inte som en värst bra smarttelefon du införskaffade dig. Vad var det för telefon du använde då?

Det varierar en del mellan olika modeller, men det är absolut en märkbar ”input lag” på touch-skärmar. Varför skulle det skilja sig från en skärm utan touch-funktion? Skulle säga att Apples enheter historiskt varit märkbart bättre på detta än enheter med Android:

Android Touchscreen Lag vs iOS (Filmed in SLOW MOTION) Galaxy S3 vs iPhone 5 at 120fps
https://www.youtube.com/watch?v=RVDMOP1pWCQ

Liknande resultat med en Iphone XS Mac mot Samsung S9 som i videon ovan – testade själv för några månader sen.

Nu med Samsing S20 och 120 Hz lär det däremot bli andra bullar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Dåligt för allmänhälsan men säkert endast possitivt för en del, absolut.

Väldigt klen, helt ofarlig under långa perioder. Men för de växande antal som har mobilen i byxfickan eller mot tinningen under hela sin vakna tid och telefonen någon decimeter ifrån sig i sängen under en hel livstid så finns det inga data ännu.

Så kan det säkert vara. Helt annan strålning inte i närheten av samma kroppsliga påverkan, men även strålningen från mobilen har viss påverkan.
Nädå, mamma är strålningsfysiker och jobbar som strålningsansvarig så har jag koll på hur olika strålning skiljer sig och hur många felaktigt benämner joniserande strålning som radioaktiv strålning m.m.

Tror vi kan lämna strålningsdiskussionen här...

Vi kan inte lämna strålningsdiskussionen här, inte med ett sånt påstående. Vi vet effekterna av strålning av den typen mobiltelefoner strålar ut, den kan höja temperaturen marginellt på viss typ av vävnad inom ett väldigt litet utrymme, och det är inte skadligt. Jämför med solen, den höjer temperaturen bra mycket mer och på större områden, så att vara ute i solen ger samma effekter som att ha en mobiltelefon klistrad vid huvudet men många gånger kraftfullare och på mycket större delar av kroppen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vi kan inte lämna strålningsdiskussionen här, inte med ett sånt påstående. Vi vet effekterna av strålning av den typen mobiltelefoner strålar ut, den kan höja temperaturen marginellt på viss typ av vävnad inom ett väldigt litet utrymme, och det är inte skadligt. Jämför med solen, den höjer temperaturen bra mycket mer och på större områden, så att vara ute i solen ger samma effekter som att ha en mobiltelefon klistrad vid huvudet men många gånger kraftfullare och på mycket större delar av kroppen.

Prisa gud att kidsen hellre sitter med mobilen inne än är ute i solen!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Återkommer när jag laborerat vidare.

Häftigt att du suttit så länge med en gammal hederlig knapptfn. Stor respekt för det.

Eftersom du är fotointresserad ska det bli kul att höra hur du upplever din "iPhone 5S" som nöd-kamera. Den ska ju varit bra för sin tid, och dagens mobil kameror är egentligen inte "fasligt" mycket bättre, bortsett från low light, och fler objektiv. Nu kanske din begagnade är i taskigt skick iofs.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

Prisa gud att kidsen hellre sitter med mobilen inne än är ute i solen!

/hulle.

Det är inte alls vad jag säger, bara att strålningen från telefonen är ofarlig. Jag tog bara upp solen och dess effekt för att en del verkar tro att en temperaturhöjning på någon tiondels grad skulle kunna vara farligt på sikt eller så, men solen höjer temperaturen mer än så och det är inget problem. Sen har både solen och mobiltelefonen andra aspekter som kan vara skadliga, men de har ingen betydelse i diskussionen om mobilstrålning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte alls vad jag säger, bara att strålningen från telefonen är ofarlig. Jag tog bara upp solen och dess effekt för att en del verkar tro att en temperaturhöjning på någon tiondels grad skulle kunna vara farligt på sikt eller så, men solen höjer temperaturen mer än så och det är inget problem. Sen har både solen och mobiltelefonen andra aspekter som kan vara skadliga, men de har ingen betydelse i diskussionen om mobilstrålning.

Jo, jag var ironisk.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Bildexpert

Lite mindre än en månad efter trådstarten tänkte jag ge er en smärre uppdatering om hur det har gått, även om det antagligen inte är särskilt spännande.

Först och främst kan jag avslöja att det enkla skälet till varför jag köpte en smartphone var för att jag planerade att åka till USA senare i vår, varpå min 3310 inte går att ringa med därifrån. Utifall att mitt kreditkort skulle bli stulet vill jag ju åtminstone ha möjlighet att spärra det och då kändes det helt enkelt mer moget att bara köpa minsta möjliga som man vet skulle fungera. Nu blir just denna resa inte av i samband med Corona, men jag har fått en värdecheck från SAS som jag kan använda fram till slutet av november så något blir förhoppningsvis av även om det troligtvis inte blir Nordamerika. Har aldrig ens varit utomlands om sanningen ska fram...

Har inte använt min 3310 sedan jag fick hem iPhonen och krasst känner jag att det inte är någon överdrivet dramatisk övergång för mig. Det är en telefon och jag använder telefoner för att ringa samt sms:a med, plus kanske spela något för att fördriva tiden. Det fungerade på 3310 och fungerar på iPhone 5S också, även om sistnämnda förstås är kapabel till mycket mer. När det kommer till att skriva meddelanden måste jag ändå säga att jag har väldigt svårt att vänja mig vid pekskärm. Antagligen är det enklare på nyare modeller som har större skärm, även om det beror på hur stora fingrar man har. Men T9 var verkligen något alldeles utmärkt när man väl lärt sig det. Skärmtiden snittar på en dryg timme om dagen när jag jobbar (brukar spela 2048 medan jag pendlar) och knappt en kvart de dagarna jag är ledig.

Jag har surfat för sammanlagt 2,7GB varav merparten har varit appar jag har tankat hem och lite enstaka Spotify samt YouTube. Det enda som än har varit någotsånär nödvändigt är SL-appen, där jag vid ett tillfälle kunde ordna engångsbiljett när jag glömt ordna nytt busskort och därav ändå kom till jobbet. Mobilt BankID är visserligen lite smidigare än BankID på fil som kan vara något seg, men det är ingen dealbreaker heller. Kameran är inte heller något jag känner ger mig något särskilt i utbyte. Bilderna ser alltid kraftigt filtrerade och smetiga ut, vilket har föga värde för mig som ser foto som en kreativ syssla. Kan ju komma till användning för oförutsedda tillfällen men återigen inget jag känner är nödvändigt. Har inte provat tredjepartsappar dock, så jag vet inte vilka förutsättningar som finns med RAW.

Gällande hur telefonen håller idag, vilket @Alling frågade om och @Ness hade synpunkter om, så skulle jag sammanfattningsvis säga att det knappast känns som att den är sju år gammal. Skärmen är väl inte överdrivet högupplöst och nyare modeller har säkerligen bättre kamera (även om jag som sagt inte lägger någon vidare värdering i det), men iOS är fortfarande snabbt och smidigt på den. Ibland när jag skriver i sökfältet i Safari märker jag att det slöar men annars finns det inget vid själva användarupplevelsen som egentligen gör mig påmind om att telefonen är gjord år 2013. Och om man ska prata batteritid så behöver jag ladda telefonen ungefär lika ofta som min 3310, vilket för mig känns som ett icke-problem. Antagligen inte representativt för hur andra på Sweclockers skulle uppleva telefonen, men det är också det fina i att kunna göra egna bedömningar.

Så då kanske ni undrar varför jag inte har gått tillbaka till 3310? Svaret är väldigt enkelt för mig, om än oväntat kanske: Vid telefonsamtal så är ljudkvalitén oerhört mycket bättre på iPhonen. Nokian har i jämförelse ett betydligt mer begränsat frekvensomfång och vidarekoppling till GSM är ganska bristfälligt i Sverige idag. Det är en stor lättnad att få höra en så mycket klarare röst när man har hållit sig till Nokian så pass länge som jag har. Sedan lär ju iPhonen gå sönder innan 3310 och då använder jag hellre förstnämnda tills dess.

Summa summarum tänker jag att iPhonen är egentligen en ganska trevlig lur som gör sitt jobb och jag kan tänka mig använda den ett tag till, men jag skulle absolut inte lägga ner flera tusenlappar på en smartphone. Hela konceptet är inte tillräckligt givande eller ens intressant för mig. Men en beggad 5S är lätt att hitta för en knapp femhundring och det tycker jag trots allt att den är värd.

Permalänk
Medlem

Enda telefonen jag har haft är Nokia 3410 och det är den jag använder idag. Lite taskig täckning så jag måste öppna fönstret för att folk ska höra mig ibland

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Vet inte hur det är med iPhone, men på Android kan jag byta tangentbord för att köra med T9, kanske funkar bättre på 5s lite mindre skärm?
Annars kan du prova att aktivera "svepningar" för att skriva, funkar perfekt med en hand

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Jag tror säkert att en iphone 5s är en bra telefon än idag.

Men det är 13 år mellan nokia 3310 och iphone 5s
Och det är 7 år mellan iphone 5s och iphone SE/”iphone 12”

Det ger nog ändå lite perspektiv

Permalänk
Medlem

Intressant tråd
Var ganska tidig med pekmobiler hade först dessa två man styrde med nagel eller penna:
Sony-Ericsson-P1

Nokia 5800 XpressMusic

Nokia-5800 var Nokias svar på nyss släppta iPhone och iPhone 3G och jag körde på Nokian då iPhone var allt för dyra.
Sedan kom 2010 HTC Desire men att få tag på en sådan var omöjligt så avbeställde och hoppade på att förbeställa nya Samsung Galaxy S.
Lite tur i oturen där eftersom Galaxy S inte bara var starten för Samsungs framgångssaga utan också för den tiden en sjuhelsikes mobil som hade allt. Kom ihåg att jag på Youtube följde när första batchen landade och några dagar senare hade jag mobilen i min hand.

Nu 10 år senare har man haft S3, Nexus 6p och två OnePlus. Men jag är inte som @Nissling: inne på att jag vill backa tiden utan ser fram emot när nästa generation mobiler uppfinns med dessa fantastiska funktioner på ett modernt OS (tipsa gärna om de redan finns, KaiOS har tyvärr inte Spotify så de går bort):

  • Liten som första iPhone SE så den lätt går ner i små fickor

  • Fysiskt knappsats man kan skjuta fram på något sätt

  • Hela framsidan ska vara pekskärm man kan stänga av, för evigt om man vill, genom att hålla in/klicka på ett hjul på sidan

  • Samma hjul gör att man kan skrolla på webbsidor som med Ericsson-P1

  • Ingen selfiekamera, ingen flärp och inga punch-hole i skärmen

formatering
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

Intressant tråd
Var ganska tidig med pekmobiler hade först dessa två man styrde med nagel eller penna:
Sony-Ericsson-P1
https://i.ibb.co/vs9Sz7B/400px-Sony-Ericsson-P1-front.jpg
Nokia 5800 XpressMusic
https://i.ibb.co/X2s2Kpy/nokia-5800-xpressmusic.jpg

Nokia-5800 var Nokias svar på nyss släppta iPhone och iPhone 3G och jag körde på Nokian då iPhone var allt för dyra.
Sedan kom 2010 HTC Desire men att få tag på en sådan var omöjligt så avbeställde och hoppade på att förbeställa nya Samsung Galaxy S.
Lite tur i oturen där eftersom Galaxy S inte bara var starten för Samsungs framgångssaga utan också för den tiden en sjuhelsikes mobil som hade allt. Kom ihåg att jag på Youtube följde när första batchen landade och några dagar senare hade jag mobilen i min hand.
https://youtu.be/u9WZvOxw7pk

Nu 10 år senare har man haft S3, Nexus 6p och två OnePlus. Men jag är inte som @Nissling: inne på att jag vill backa tiden utan ser fram emot när nästa generation mobiler uppfinns med dessa fantastiska funktioner på ett modernt OS (tipsa gärna om de redan finns, KaiOS har tyvärr inte Spotify så de går bort):

  • Liten som första iPhone SE så den lätt går ner i små fickor

  • Fysiskt knappsats man kan skjuta fram på något sätt

  • Hela framsidan ska vara pekskärm man kan stänga av, för evigt om man vill, genom att hålla in/klicka på ett hjul på sidan

  • Samma hjul gör att man kan skrolla på webbsidor som med Ericsson-P1

  • Ingen selfiekamera, ingen flärp och inga punch-hole i skärmen

Jag började med en Ericsson R380 som var helt ok, följde upp den med en P910 som var katastrof. Den var seg, operativsystemet var ologiskt, skärmen var kass och jag förstod inte varför man inte bara kunde plocka bort knappsatsen som bara var i vägen. Tappade helt sugen på smartphones fram till Iphone kom, men den var för dyr. Köpte sen en Galaxy Spica som kändes grym i början men det höll inte så länge, trots diverse custom roms osv.

Angående din önsketelefon så tror jag det är kört tyvärr. Knappsatser är borta, klickhjul likaså och kamerorna verkar vara här för att stanna. Marknaden har talat.

Permalänk
Medlem

@snajk: Kamera bak är ju helt okej men selfie kameran har jag ingen nytta av då jag ändå inte är supersnygg
Ja, marknaden har talat, större och större skärmar men får se om marknaden vänder om Iphone 12 5,4 tum blir success? Lite större än min iPhone SE men ska nog gå ner i lång/kort-byxorna jag har på mig när jag är ute och joggar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]