Nyköpt färdigbygge. Varm CPU. Hur kan jag kyla denna?

Permalänk
Medlem

Prime 95 test i 10 minuter. Kom upp till 99 grader.

edit: tydligen så strippade killen från youtube allt i burken och installerade det i en ny låda så hans lösning hjälper inte mig.

Permalänk
Medlem

Det går inte att trycka dit någon fläkt i fronten på chassit också, kommer ju troligtvis hjälpa både CPU och GPU. Även om det inte finns någon fläktplats så kanske man kan få till något ändå?

Permalänk
Medlem

Har nu mätt lite mer ordentligt (så gått det gick med ett måttband..) och det är ungefär 13.5cm (inte mindre iaf) från moderkort till chassi.

Skruvarna vid processorn sitter ca 7x7 cm i en kvadrat från varandra, är detta standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Prime 95 test i 10 minuter. Kom upp till 99 grader.

edit: tydligen så strippade killen från youtube allt i burken och installerade det i en ny låda så hans lösning hjälper inte mig.

Från vilket program utläser du temps?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Från vilket program utläser du temps?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag läste från både Ryzen Master och HW Monitor. Under idle så visar HW Monitor lite högre än Ryzen Master men när temperaturen ökade i load så visade båda program samma siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Jag läste från både Ryzen Master och HW Monitor. Under idle så visar HW Monitor lite högre än Ryzen Master men när temperaturen ökade i load så visade båda program samma siffror.

Ok, har haft en hel del problem med HW Monitor och AMD tidigare. HWinfo fungerar däremot klockrent, men Ryzen stämmer också så dom kanske löst problemen nu.

Kanske dåligt monterad kylare/fel mängd pasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade nog också föredragit att köpa delar och satt ihop själv. Känns som att du får bättre grejer och du kan lättare uppgradera i framtiden. Kanske inte ens kan byta moderkort i den nuvarande, plus att nätagget kanske inte funkar med nyare prylar i ett senare läge.

Märkesdator kan man köpa om man är totalt okunnig och inte vet hur man installerar windows och drivrutiner. Är man ok med att lära sig det så är det nog alltid att föredra att köpa i delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Skruvarna vid processorn sitter ca 7x7 cm i en kvadrat från varandra, är detta standard?

Du får mäta mer noggrant än så.
Intels standard för deras desktop CPUer har ett hålcenter på 75 mm i kvadrat. Stämmer det med ditt så blir det ju enkelt att skaffa en kylare. Gör det inte det så krävs det nog någon form av modifikation eller annat för att få något som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du får mäta mer noggrant än så.
Intels standard för deras desktop CPUer har ett hålcenter på 75 mm i kvadrat. Stämmer det med ditt så blir det ju enkelt att skaffa en kylare. Gör det inte det så krävs det nog någon form av modifikation eller annat för att få något som passar.

Jo det stämmer, var lite mer än 7 cm när jag mätte. Hade tyvärr bara måttband hemma, ska införskaffa mig en redig linjal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sw1ftly:

Jo det stämmer, var lite mer än 7 cm när jag mätte. Hade tyvärr bara måttband hemma, ska införskaffa mig en redig linjal

Såg förresten att LGA775 är också nära i mått, 72 mm i kvadrat.

Men hittar du en kylare som stödjer båda så gör det ju saken enklare.

Permalänk
Medlem

Har du pratat med HP och hört ifall de anser att det är normalt med nästan 100 grader under belastning?

Om de säger att det är vad som kan förväntas så är det ju en sak men lite onödigt att börja leta efter egna lösningar om det skulle visa sig att de tycker det är för högt och tar på sig att kolla på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Har du pratat med HP och hört ifall de anser att det är normalt med nästan 100 grader under belastning?

Om de säger att det är vad som kan förväntas så är det ju en sak men lite onödigt att börja leta efter egna lösningar om det skulle visa sig att de tycker det är för högt och tar på sig att kolla på det

Pratade precis. De kunde inte hjälpa mig o sa att kylaren inte gick o byta men är väl standardsvar för deras "färdiga" produkter. Kan ju reklamera om jag vill men tvivlar på att det blir bättre med en ny.

Permalänk
Medlem

Bah, sitter och hoppar av lust att modda skiten ur den datorn xD Fram med hålsåg, limpistol och annat för att installera fläktar! Datorn är din slav, den ska bete sig Ska bifoga några bilder från min sons dator, sågade 2 fina hål i fronten och installerade 2*120mm fläktar, nu beter den sig

edit: här är bilden https://imgur.com/upload

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Bah, sitter och hoppar av lust att modda skiten ur den datorn xD Fram med hålsåg, limpistol och annat för att installera fläktar! Datorn är din slav, den ska bete sig Ska bifoga några bilder från min sons dator, sågade 2 fina hål i fronten och installerade 2*120mm fläktar, nu beter den sig

edit: här är bilden https://imgur.com/upload

Du länkade fel

Permalänk
Medlem

@Sw1ftly: haha, ja det gjorde jag, hatar tabletter!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Sw1ftly om du kan lämna tillbaka den där burken så gör det.. Till att börja med så trycker de i princip in de billigaste av alla komponenter. Att de sen stoppar i en ram sticka istället för två när vi pratar DDR är ju så dumsnålt så man blir mörkrädd. Bygg dig en egen för motsvarande pengar istället. Det blir ju många gånger billigare att byta gpu själv än att behöva lägga 11 000 nya pengar om två år när du upptäcker att det är nåt annat jävulskap som gör att du inte kan uppgradera enligt dina behov..

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

@Sw1ftly om du kan lämna tillbaka den där burken så gör det.. Till att börja med så trycker de i princip in de billigaste av alla komponenter. Att de sen stoppar i en ram sticka istället för två när vi pratar DDR är ju så dumsnålt så man blir mörkrädd. Bygg dig en egen för motsvarande pengar istället. Det blir ju många gånger billigare att byta gpu själv än att behöva lägga 11 000 nya pengar om två år när du upptäcker att det är nåt annat jävulskap som gör att du inte kan uppgradera enligt dina behov..

Tack och ursäkta för sent svar! Ja det blev tyvärr så. Lämnade in burken och bygger en själv för 11-13k. Kör en AOC 24G2U IPS 1080p 144Hz monitor med G-sync så får bygga något efter den.

Permalänk
Medlem

@Sw1ftly: bra beslut! Det kommer du knappast ångra!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |