IEM Katowice ställs in för besökare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är samma sak men kalla det precis vad ni vill, det låter alltid mer exotiskt på spanska.
Det finns mycket orimligt med hysterin kring influensavaccin men utan att gå in på det kan vi ju vara överens om att det är en sjukdom som knappast går obemött vilket någon påstog.

Vad trevligt att du kan mer än det vetenskapliga samfundet, du har inte funderat på karriär inom medicin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Fattar inte hysterin kring coronaviruset. 300000 dör årligen av vanlig influensa och inte ställs det in evenemang för det.

Låter som någon borde läsa på. Att jämföra Corona (som i bästa fall leder till en lunginflammation och i värsta fall till total andningstopp eftersom viruset ger sig på luftvägarna) med influensa är redan där oerhört okunnigt. Sedan att mäta ett virus problematik med antal som dör är bara skrattretande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Vad trevligt att du kan mer än det vetenskapliga samfundet, du har inte funderat på karriär inom medicin?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Garvey:

Fattar inte hysterin kring coronaviruset. 300000 dör årligen av vanlig influensa och inte ställs det in evenemang för det.

Som jag har uppfattat det är smittorisken hos corona såpass mycket högre än influensan, så även om färre dör av corona blir måååånga fler smittade och således kanske blir farligare?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Jag hoppas du inte har små barn som har högre risk att dö av coronaviruset för deras immunförsvar inte är färdigutvecklat än..........................................................................

Barn har lägst risk för att dö enligt studier:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRwoMO/alder-avgorande-f...

Bara så vi inte sprider falska fakta...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Som jag har uppfattat det är smittorisken hos corona såpass mycket högre än influensan, så även om färre dör av corona blir måååånga fler smittade och således kanske blir farligare?

Jag har läst att det är lika smittsamt men att inkubationstiden är mycket längre (dom har hittat fall där utbrottet kom fyra veckor efter smitta), vilket försvårar arbetet med att förhindra spridning.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalas_konrad:

@Lodisen: Kan man tycka men tror inte dom gjorde det för att fula sig, men är en lose lose för dom, hade dom inte ställt in och sen det vart många som vart smittade så hade folk undrat varför dom inte ställde in så, lite som med svininfluensan, folk som klagar på att sverige valde att vaccinera hela befolkningen och några biverkningar av vaccinet med argumentet att det inte blev så farligt...

När hände detta med svininfluensan? Jag anser mig vara en del av befolkningen men varken jag eller resten av min familj blev vaccinerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har varit där tdigare så du har massa att göra.

Ät middag på Tatiana - fin resturang (Jag har dock redan varit shitfacet så jag vet inte äns vad jag ätit.)
Du kan åka till en as stora gallerian och gå på minibryggeriet/resturangen.
Sen när du ändå är där så kan du ta en thaimassage på tajsbaj.
Sen har du en jäkla massa trevliga hak på maricaska street(inte en anning hur det stavas.)

GLHF

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem

Såg streamen igår (följer med CSGO proffspelande i större turningar) där ansvariga organisatören blev bokstavligen gråtfärdig när han berättade om detta beslutet som kom väldigt plötsligt i sista stund och då hade de ändå satsat väldigt hårt på förebyggande åtgärder för att försöka undvika möjlig spridning. Tråkigt men åtminstone kommer de ju hålla matcherna men med en tom publik är det ju inte samma sak. Katowice brukar ha bland de bästa stämningarna i arenan, motsvarar typ Major feelings ganska långt skulle jag säga.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Fnatic möter 100 Thieves idag kl 15:00. Kommer streamas här:

https://www.twitch.tv/esl_csgo

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garvey:

Förkylning på spanska heter resfriado eller frió (jag är flytande i språket). Att det går obemött har jag heller aldrig påstått, jag gjorde en jämförelse kring hysterien kring coronaviruset kontra influensa och menade då i huvudsak det mediala och evenemangsåtgärder. Varför du började dilla om förkylningar och vaccin har jag ingen aning om.

Medan den "vanliga infuensan" men R0 på 1.28 smittar ca 500 (efter 20 cykler) har Covid19 ett R0 på 4 och smittar 366 miljarder.
Det är luftburet.
Det kan angripa flera gånger, med kumulativ effekt.

Men nu är vi väldigt off-topic.

Permalänk
Medlem

Influensa/förkylning kräver (oftast) inte respirator, och dom allra flesta blir av med det efter förhållandevis kort tid men det gör man inte Corona. Förr eller senare krävs det andningshjälp, och man kan definitivt inte bli av med det utan hjälp. Dom som redan har problem med andning i form av andra diagnoser och sjukdomar är ju självklart drabbade snabbast. Skulle detta utveckla sig till en pandemi, vilket det redan finns tecken till att det gör, har vi inte platser/utrustning nog till att ta emot drabbade.
Tredje världen är i farosonen att faktist utplånas i värsta fall.

Och historien talar också om hur vi människor hanterar liknande situationer. Genom att göra det värre. Starta krig, död och fanskap som för till depressioner, mer krig, utplåning av människor och djur. Vi har större chans att klara oss ok nu mot förr, men vi har också fler och kraftigare vapen än förr.......

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Som jag har uppfattat det är smittorisken hos corona såpass mycket högre än influensan, så även om färre dör av corona blir måååånga fler smittade och således kanske blir farligare?

Vi har inte hunnit utveckla immunförsvaret mot detta nya virus än därför sprids det snabbare än den vanliga säsongsinfluensan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Fattar inte hysterin kring coronaviruset. 300000 dör årligen av vanlig influensa och inte ställs det in evenemang för det.

Förstår inte det här argumentet. Flera experter inom epidemiologi säger att det inte är otänkbart att en stor del av världens befolkning kommer bli smittade inom ett år (40-70% enligt flera källor). Om vi räknar med att 30% blir smittade och 1% av dem dör (vilket är lägre än statistiken hittills), så är det fortfarande över 20 miljoner.

Och det är "bara" antalet dödsfall. Du kan ju kika på hur börserna rört sig senaste veckan för att se den ekonomiska oron.

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av wooprat:

Vi har inte hunnit utveckla immunförsvaret mot detta nya virus än därför sprids det snabbare än den vanliga säsongsinfluensan.

Det låter mycket möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Fattar inte hysterin kring coronaviruset. 300000 dör årligen av vanlig influensa och inte ställs det in evenemang för det.

Av den enkla anledningen till att covid-19 är nytt. "vanliga"(infuenca A har jag för mig att den heter) influensan har vi antikroppar och vaccin mot som gör att spridningen är begränsad och utbrotten inte blir så allvarliga om du inte är en riskgrupp.

covid-19 kommer drabba riskgrupperna hårdare och belasta sjukvården på ett nytt sätt som vi inte är vana vid och even då om 80-90% inte behöver vård så kommer dom som gör det dra undan mattan på sjukvården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Influensa/förkylning kräver (oftast) inte respirator, och dom allra flesta blir av med det efter förhållandevis kort tid men det gör man inte Corona. Förr eller senare krävs det andningshjälp, och man kan definitivt inte bli av med det utan hjälp.

Det där stämmer inte alls. För det stora flertalet är Corona som en vanlig förkylning eller influensa och man blir frisk ganska snabbt.

Det finns emellertid vissa, främst äldre, som får svåra luftvägsproblem vilket kräver den vård du beskriver.

Citat:

De allra flesta som smittas blir lindrigt sjuka med luftvägssymtom som går över av sig själva, men vissa drabbas av allvarligare sjukdom som lunginflammation. Kunskapen om viruset utvecklas hela tiden.

- https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Förstår inte det här argumentet. Flera experter inom epidemiologi säger att det inte är otänkbart att en stor del av världens befolkning kommer bli smittade inom ett år (40-70% är siffrorna jag hört). Om vi räknar med att 30% blir smittade och 1% av dem dör (vilket är lägre än statistiken hittills), så är det fortfarande över 20 miljoner.

Och det är "bara" antalet dödsfall. Du kan ju kika på hur börserna rört sig senaste veckan för att se den ekonomiska oron.

Jag skulle nog räkna med en högre siffra på dödsfall om det blir pandemi. 20% av dom på sjukhus är kritiskt sjuka, vi har redan nu för få vårdplatser och vi har ju ett välutvecklad samhälle. Risken finns att dom sjukaste inte kommer att kunna få bra vård om det här blir en pandemi.
Så det är tacksamt att se vilka uppoffringar som görs i andra länder med tex karantärer och andra metoder för att stoppa spridningen. Mycket respekt för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Jag skulle nog räkna med en högre siffra på dödsfall om det blir pandemi. 20% av dom på sjukhus är kritiskt sjuka, vi har redan nu för få vårdplatser och vi har ju ett välutvecklad samhälle. Risken finns att dom sjukaste inte kommer att kunna få bra vård om det här blir en pandemi.
Så det är tacksamt att se vilka uppoffringar som görs i andra länder med tex karantärer och andra metoder för att stoppa spridningen. Mycket respekt för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo absolut, jag var väldigt konservativ i syfte av att visa vad en ganska mild variant skulle kunna innebära. Tar vi istället andra delen spektrumet med 70% smittade varav 2.5% dör så är vi genast uppe i 130+ miljoner.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lodisen:

Riktkgt fult att ställa in det dagen innan på kvällen.

Tråkigt och dålig framförhållning men rätt beslut imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Jo absolut, jag var väldigt konservativ i syfte av att visa vad en ganska mild variant skulle kunna innebära. Tar vi istället andra delen spektrumet med 70% smittade varav 2.5% dör så är vi genast uppe i 130+ miljoner.

För eller efter att sjukvården har slut på respiratorer?
Är inte så orolig över corona över lag men just att sjukvården skulle få tuft med mängder med patienter som försvårar eller omöjliggör för övriga patienter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aejt:

Jo absolut, jag var väldigt konservativ i syfte av att visa vad en ganska mild variant skulle kunna innebära. Tar vi istället andra delen spektrumet med 70% smittade varav 2.5% dör så är vi genast uppe i 130+ miljoner.

Yes självklart, kunde nog utläsa det från ditt inlägg.
Vi får hoppas på att det inte behöver gå så långt alls..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Fattar inte hysterin kring coronaviruset. 300000 dör årligen av vanlig influensa och inte ställs det in evenemang för det.

Kanske för att dödligheten verkar vara betydligt högre (20ggr högre) och allt mer pekar på att smittsamheten är hög mm så när dina siffrorna då stiger till 6'000'000+ och även kanske når ställen där influensan inte är lika vanlig vilket innebär mer offer?

Tar vi teoretiskt att dödligheten är 2% och typ alla i världen blir smittade, då 7.8 miljarder x 0.02 = ~156 miljoner människor.
Detta är ju något man inte vill ska ske, därav "hysterin" då viruset är nytt och inte helt förstått än, så man tar det säkra före det osäkra. För när väl 150 miljoner dött är det lite sent att vara säga whoops.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Garvey:

Fattar inte hysterin kring coronaviruset. 300000 dör årligen av vanlig influensa och inte ställs det in evenemang för det.

Dödligheten för influensa ligger på ca 0.09 % för 2019 års säsong, du menar alltså på att 0.09 = 2? Bägge sjukdommarna smittar asymptomatiskt och är luftburna så smittspridningen bör uppgå till en likartad nivå.

Edit: matte

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tai Mai Shu:

Dödligheten för influensa ligger på ca 0.09 % för 2019 års säsong, du menar alltså på att 0.09 = 2? Bägge sjukdommarna smittar asymptomatiskt och är luftburna så smittspridningen bör uppgå till en likartad nivå.

Edit: matte

Coronaviruset är väl inte luftburet? Vad jag förstått är det en droppsmitta.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roob:

Medan den "vanliga infuensan" men R0 på 1.28 smittar ca 500 (efter 20 cykler) har Covid19 ett R0 på 4 och smittar 366 miljarder.
Det är luftburet.
Det kan angripa flera gånger, med kumulativ effekt.

Men nu är vi väldigt off-topic.

Skrivet av Garvey:

Coronaviruset är väl inte luftburet? Vad jag förstått är det en droppsmitta.

Det är luftburet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon32713:

Det är luftburet.

Saxat från di (flertalet andra medier skriver samma sak).

Smittväg: Viruset smittar genom så kallad droppsmitta, det vill säga vid hostningar eller nysningar. Smittan är inte luftburen. Det innebär att viruset inte smittar via exempelvis ventilationen, eller att viruspartiklar kan dröja sig kvar i luften, som mässlingviruset kan göra.

Artikeln är två dagar gammal.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Tråkigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

tips på detta mottages tacksamt

Hur blev nu under dagarna? Vad hade du för dig?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garvey:

Saxat från di (flertalet andra medier skriver samma sak).

Smittväg: Viruset smittar genom så kallad droppsmitta, det vill säga vid hostningar eller nysningar. Smittan är inte luftburen. Det innebär att viruset inte smittar via exempelvis ventilationen, eller att viruspartiklar kan dröja sig kvar i luften, som mässlingviruset kan göra.

Artikeln är två dagar gammal.

Heh.

Föreställ er att man använder Media som pålitlig källa.