Skärm får ingen signaler när jag återställer datorn

Permalänk
Medlem

Skärm får ingen signaler när jag återställer datorn

Hej, så jag skulle precis återställa mina windowns 10 (hålla personliga filer)
Och plötsligt blir bildskärmen svart och förlorad HDI-signal, monitorn har röda lampor tända. Jag kontrollerade om alla kablar var anslutna och de var,
Datorn körs fortfarande och jag vet inte hur jag fixar det här.
Innan jag återinstallerade win 10 sa det att det skulle starta om vilket det inte har gjort

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

@Huwz:
Gå och hitta på något annat en stund, först om det inte har hänt något efter 20-30 minuter är det dags att bli orolig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Huwz:
Gå och hitta på något annat en stund, först om det inte har hänt något efter 20-30 minuter är det dags att bli orolig.

Har väntat ca 30-40 min redan, inget händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Har väntat ca 30-40 min redan, inget händer

Då är det dags att göra en tvingad omstart genom antingen reset knappen på chassit eller om det inte finns någon sådan hålla in power knappen i mer än 4 sekunder för att stänga av datorn.

Obeservera dock att båda sätten kan riskera att det blir pannkaka av det hela och en fullständig ominstallation är nödvändig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Då är det dags att göra en tvingad omstart genom antingen reset knappen på chassit eller om det inte finns någon sådan hålla in power knappen i mer än 4 sekunder för att stänga va datorn.

Obeservera dock att båda sätten kan riskera att det blir pannkaka av det hela och en fullständig ominstallation är nödvändig.

Tack så mycket,
Nu när jag startades upp datorns funkade allt, stog ett problem uppstod och inga ändringar har gjorts,
Vad beror detta på och hur kan jag fixa det?
(Vill återställa datorns eftersom det inte går att uppdatera)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Tack så mycket,
Nu när jag startades upp datorns funkade allt, stog ett problem uppstod och inga ändringar har gjorts,
Vad beror detta på och hur kan jag fixa det?
(Vill återställa datorns eftersom det inte går att uppdatera)

Har själva råkat ut för det, och det enda som fungerade för mig var att göra en fullständig ominstallation.

Du behöver nödvändigtvis inte förlora dina personliga filer med en sådan, eftersom om du inte väljer att formatera utan bara installera över befintlig, så kommer det att skapas en mapp som heter Windows.old och där finns den gamla installationen.
Fast även med det så för att vara på den säkra sidan kopiera alla filer du vill ha kvar till någon annan plats än den partition/disk Windows finns på.

Detta kräver dock att ominstallationen sker från skiva/USB, samt att det finns tillräckligt med ledig plats på partitionen/disken för att få plats med både den nya och den gamla installationen.
Då en fullständig återställning inne från Windows (man väljer att inte behålla något) kommer att formatera partitionen/disken Windows finns på och sedan göra en ominstallation.

Fast innan du ger dig på detta, kontrollera här "Settings -> Update & Security - Troubleshoot" om det finns "Windows Update" under "Getup and running".
Finns det så prova kör det först.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Har själva råkat ut för det, och det enda som fungerade för mig var att göra en fullständig ominstallation.

Du behöver nödvändigtvis inte förlora dina personliga filer med en sådan, eftersom om du inte väljer att formatera utan bara installera över befintlig, så kommer det att skapas en mapp som heter Windows.old och där finns den gamla installationen.
Fast även med det så för att vara på den säkra sidan kopiera alla filer du vill ha kvar till någon annan plats än den partition/disk Windows finns på.

Detta kräver dock att ominstallationen sker från skiva/USB, samt att det finns tillräckligt med ledig plats på partitionen/disken för att få plats med både den nya och den gamla installationen.
Då en fullständig återställning inne från Windows (man väljer att inte behålla något) kommer att formatera partitionen/disken Windows finns på och sedan göra en ominstallation.

Fast innan du ger dig på detta, kontrollera här "Settings -> Update & Security - Troubleshoot" om det finns "Windows Update" under "Getup and running".
Finns det så prova kör det först.

Läste någonstanns att dom rekomenderade att installera windowns via Usb och någon så kallad .Iso fil, behöver man detta gör det ingen skillnad?
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Läste någonstanns att dom rekomenderade att installera windowns via Usb och någon så kallad .Iso fil, behöver man detta gör det ingen skillnad?
Tack

Nja, behövs gör det i regel inte då det oftast räcker med att en återställning inne från Windows.
Men ibland fungerar det inte att göra det och då måste man installera från skiva/USB.

Ett annat fall är som i mitt fall att jag inte kunde uppdatera till senare version av Win 10, så för att få det så var jag tvungen att installera från USB.

Du kan skapa ett USB installations media med hjälp av MediaCreationTool
Välj andra knappen där det står "Ladda ned verktyget nu"
Eftersom det är det som kan skapa installations media med (skiva/USB), man kan iofs. också välja att installera direkt utan att skapa någon installations media med det, om man så önskar, båda sätten kommer dock att ladda ner installations filerna.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nja, behövs gör det i regel inte då det oftast räcker med att en återställning inne från Windows.
Men ibland fungerar det inte att göra det och då måste man installera från skiva/USB.

Ett annat fall är som i mitt fall att jag inte kunde uppdatera till senare version av Win 10, så för att få det så var jag tvungen att installera från USB.

Du kan skapa ett USB installations media med hjälp av MediaCreationTool
Välj andra knappen där det står "Ladda ned verktyget nu"
Eftersom det är det som kan skapa installations media med (skiva/USB), man kan iofs. också välja att installera direkt utan att skapa någon installations media med det, om man så önskar, båda sätten kommer dock att ladda ner installations filerna.

Testade att återställa datorn helt och det fungerade inte heller. Jag hittade något som hette "fresh start" kommer det att fungera? Har nämligen inget usb minne hemma just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huwz:

Testade att återställa datorn helt och det fungerade inte heller. Jag hittade något som hette "fresh start" kommer det att fungera? Har nämligen inget usb minne hemma just nu.

Nja, "fresh start" är i princip samma som en total återställning via Windows inbyggda verktyg.

Du behöver inte välja att skapa något installations media med verktyget som jag länkade till, utan du kan välja "uppdatera nu" i det och då skapas inget utan installations-filerna laddas ner och sedan uppdateras Windows direkt istället, vilket i princip blir en total ominstallation om du väljer att inte behålla något.

Skulle inte det heller fungera, så får du skaffa en USB-sticka och skapa installations media på den och installera om den vägen.

Det går faktigst att skapa en DVD istället för ett USB med verktyget också, om du skulle ha någon tom hemma och kan bränna den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.