Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg en sydkoreansk nyhetskanal på youtube där de berättade idag att

https://www.youtube.com/watch?time_continue=27&v=1InODYgCE6g&...

6 countries ban entry of travelers coming from s. korea
43 countries including china strenghten health checks or isolate travelers from s korea

Företag har även låtit anställda jobba hemifrån för att kunna vara med sina barn som är hemma ifrån skolan.
De ber även sina invånare att försöka stanna hemma och undvika folkmassor.

Väldig kontrast emot Sverige måste jag säga.

Stora skillnaden är väl att Sydkorea har okontrollerad spridning i samhället medan Sverige än så länge har kontrollerad spridning. Blir spridningen här okontrollerad så kommer det säkert att komma andra rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

De allra flesta som insjuknar är inte i behov av sjukhusvård! Inte heller kommer majoriteten dö utan klarar sig alldeles utmärkt hemma precis som vid en vanlig influensa.
Man ska naturligtvis ha respekt för Corona liksom för alla andra viroser eller bakteriella infektioner. Och ja, den ser ut att spridas effektivt. Med den allmänna hysteri som är på väg att piskas upp står inte i proportion till verkligheten IMO!

Sitt ner i båten och hämta er fakta från säkra källor (WHO, Smittskyddsinstitutet, m. Fl) och inte från FB, Aftonbladet och andra lösnummersäljande blaskor.

Angående diskussionen om munskydd så kan jag se en större risk att använda dem än inte. De tenderar till att ge en falsk trygghet, öka frekvensen av behov att röra på/runt ansiktet, kan öka risken för att bli smittad då man inte känner till hur länge skyddet är fungerande utan att byta det m. M m. M. M. Ett klassiskt FFP2R filter skyddar effektivt ~20-30 minuter efter att det utsatts för droppar innehållande smitta om jag inte minns fel. Hur många kommer byta dessa med det intervallet??? Dessutom kommer man röra vid det vid byte aller avtagande vilket kräver desinfektion av händerna efteråt.

Glöm heller inte att använda ett visir då smittan är lika effektiv via ögonen....

Sunt förnuft, en hälsosam dos kritiskt tänkande och skärpt handhygien tror jag skyddar fler än antalet munskydd man kan bunkra med...
Observera att detta enbart är min högst personliga åsikt!

Det är naturligt att bli rädd över något vi inte kan kontrollera och speciellt när vi har en sådan kompetent regering som ständigt tar fantastiska beslut.

Men i stora drag så har du rätt. Vad är det de säger? Dör väl 1,8 personer i sekunden eller något sådant.
Är bara att kolla https://www.worldometers.info/ så får man en bättre överblick.

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Nej! Min tanke var inte att kritisera dina källor eller ditt inlägg utan mer allmänt hållet angående den pågående hysterin runt detta samt svar på din fråga angående vårdplatser.
Ledsen om det föreföll som kritik vilket inte var min mening!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Enda möjliga är väl att barn brukar ha högre puls / snabbare andning än vuxna vilket kanske gör att viruset inte biter lika lätt?

Men barnet kan fortfarande ta med sig smitta på kläder / händer / hud och smitta personal, eller personal kan ta med sig smittan på barnen som sedan tar den hem.

Sedan kan ju en förälder som är smittad troligen använda sina händer för att öppna dörren till dagis / skola och därefter
kommer någon som inte är smittad och tar i samma dörrhandtag.

Finns mängder med smittkällor.

Ska man spekulera lite så kan jag tänka mig att smittade barn inte får speciellt starka symtom och inte heller sprider några mängder virus omkring sig. Jag har mycket svårt att tro att man skulle gå ut med den typen av rekommendation om man inte har någon form av underlag som man anser är trovärdigt.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Den kan väl inte vara kontrollerad i Sverige om vi fortsätter att ta in folk ifrån högriskländer utan att ens testa dessa?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Det är naturligt att bli rädd över något vi inte kan kontrollera och speciellt när vi har en sådan kompetent regering som ständigt tar fantastiska beslut.

Men i stora drag så har du rätt. Vad är det de säger? Dör väl 1,8 personer i sekunden eller något sådant.
Är bara att kolla https://www.worldometers.info/ så får man en bättre överblick.

Absolut helt naturligt! Och också därför det blir så viktigt att försöka hålla huvudet kallt. Någon som kommer ihåg "svininfluensan"??
Rädsla, hur naturligt och normalt det än är bör så långt det går undvikas då nästa naturliga steg är panik. Jag liksom många andra skulle önska en mer enhetlig information runt Corona för att motverka just detta. Angående vår regering kan man nog tycka vad man vill men blir det en pandemi finns strukturer som aktiveras som är relativt oberoende regeringen. Om dessa kommer fungera/räcka till återstår dock att se...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

09.50 Sveriges radio gick precis ut med att BARN INTE KAN SPRIDA COVID 19.

jag skulle vilja se källan och studien till detta. Någon smart och bra på att hitta info som kan visa den studien?

Den är länkad i nyheten på Sveriges Radios webbplats.

Barn driver inte infektionen

Det finns inga kända fall där symptomfria barn smittat andra med coronavirus.

Myndigheten hänvisar bland annat till en ny rapport från Världshälsoorganisationen WHO och Kina.

WHO har precis haft en grupp som varit i Kina och studerat mer i detalj vissa frågeställningar – de har inte hittat ett enda fall där det finns rapporterat att smitta har skett från barn till vuxna.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75: Från samma rapport så står det följande:

For countries with imported cases and/or outbreaks of COVID-19
1. Immediately activate the highest level of national Response Management
protocols to ensure the all-of-government and all-of-society approach needed to
contain COVID-19 with non-pharmaceutical public health measures;

2. Prioritize active, exhaustive case finding and immediate testing and isolation,
painstaking contact tracing and rigorous quarantine of close contacts;

3. Fully educate the general public on the seriousness of COVID-19 and their role in
preventing its spread;

4. Immediately expand surveillance to detect COVID-19 transmission chains, by
testing all patients with atypical pneumonias, conducting screening in some
patients with upper respiratory illnesses and/or recent COVID-19 exposure, and
adding testing for the COVID-19 virus to existing surveillance systems (e.g.
systems for influenza-like-illness and SARI); and

5. Conduct multi-sector scenario planning and simulations for the deployment of
even more stringent measures to interrupt transmission chains as needed (e.g.
the suspension of large-scale gatherings and the closure of schools and
workplaces).

Så.. vad gör vi i Sverige? (edit menar punkt 5 här.. varför ska vi stänga skolor om det nu inte sprids smitta där? och hur gammal måste man vara innan viruset blir farligt?.. man kan ju vara både 7 och 15 år när man går i grundskolan)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av NcLr:

Absolut helt naturligt! Och också därför det blir så viktigt att försöka hålla huvudet kallt. Någon som kommer ihåg "svininfluensan"??
Rädsla, hur naturligt och normalt det än är bör så långt det går undvikas då nästa naturliga steg är panik. Jag liksom många andra skulle önska en mer enhetlig information runt Corona för att motverka just detta. Angående vår regering kan man nog tycka vad man vill men blir det en pandemi finns strukturer som aktiveras som är relativt oberoende regeringen. Om dessa kommer fungera/räcka till återstår dock att se...

Jag tycker inte att det finns någon orsak att vara orolig och jag kommer ihåg svininfluensan! Var tvungen att vaccinera mig även om det inte verkade vara nödvändigt

Permalänk
Medlem

How the deadly epidemic sparked a global emergency

Mycket bra video av ABC News som berättar om hur det hela började och spred sig.
Innehåller sjuka klipp från det överbelastade sjukhuset i Wuhan, hur kineserna svetsar in folk i sina hem eller bär iväg folk med tvång...

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så.. vad gör vi i Sverige? (edit menar punkt 5 här.. varför ska vi stänga skolor om det nu inte sprids smitta där? och hur gammal måste man vara innan viruset blir farligt?.. man kan ju vara både 7 och 15 år när man går i grundskolan)

Smitta kan nog spridas på skolor. Finns ju mer än symtomfria barn där, inte minst barn med symtom. Men även vuxna som jobbar och föräldrar som hämtar och lämnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

How the deadly epidemic sparked a global emergency

Mycket bra video av ABC News som berättar om hur det hela började och spred sig.
Innehåller sjuka klipp från det överbelastade sjukhuset i Wuhan, hur kineserna svetsar in folk i sina hem eller bär iväg folk med tvång...

Tror dock inte för fem öre att det var på grund av fladdermöss eller andra djur på marknaden. Det är för stor av en slump att det ligger ett labb i Wuhan där de forskar på just Sars, Corona, Ebola etc. Någon som har klantat sig? Inte varit försiktig nog, blivit smittad och sedan fört det vidare.

https://www.zerohedge.com/political/did-china-close-first-lab...
https://www.dailymail.co.uk/health/article-7922379/Chinas-lab...
https://en.wikipedia.org/wiki/Wuhan_Institute_of_Virology

Permalänk
Medlem

Från samma rapport:

Most people infected with COVID-19 virus have mild disease and recover. Approximately
80% of laboratory confirmed patients have had mild to moderate disease, which includes
non-pneumonia and pneumonia cases, 13.8% have severe disease (dyspnea, respiratory
frequency ≥30/minute, blood oxygen saturation ≤93%, PaO2/FiO2 ratio <300, and/or lung
infiltrates >50% of the lung field within 24-48 hours) and 6.1% are critical (respiratory
failure, septic shock, and/or multiple organ dysfunction/failure). Asymptomatic infection
has been reported, but the majority of the relatively rare cases who are asymptomatic on
the date of identification/report went on to develop disease. The proportion of truly
asymptomatic infections is unclear but appears to be relatively rare and does not appear to
be a major driver of transmission.

6% av corona-infekterade hamnar alltså i kritiskt tillstånd! Just med tanke på hur effektivt dom minskat antalet infekterade i Kina så får vi ändå anta dom fått med en väldigt stor andel av de som blivit infekterade i denna analys.

Permalänk
Inaktiv

engelsklärare från Japan pratar om hysterin med toalett papper. https://youtu.be/Qr5sS4c_jZk

Frågan är, vem vill egentligen få slut på papper? jag vill inte ut och plocka löv och kottar, det kommer riva.
Eller någon som har ett bra förslag?

Jag ska nog bygga ett slott av toalettpapper i vardagsrummet så är jag trygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

engelsklärare från Japan pratar om hysterin med toalett papper. https://youtu.be/Qr5sS4c_jZk

Frågan är, vem vill egentligen få slut på papper? jag vill inte ut och plocka löv och kottar, det kommer riva.

När jag hörde att alternativet var att torka med handduk och sedan tvätta den..ja då fyllde ja upp hela balkongen med toapapper
Nu är jag redo! Blir inte läget värre så har jag ändå så det räcker året ut

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

De som sitter i Karantän i UAE har kört lite youtube-videos där de visar hur de fått mat utanför dörren.
Så allt går att lösa.

angående hepafilter, så förstod jag det som att Corona-viruset är mindre än de partiklar som hepa-filtret fångar upp.

Tror du det händer i Sverige?
Du kanske får skicka in en ansökan till försäkringskassan och vänta 4-5 veckor på svar om du får någon hjälp.

Ska bli intressant och se hur börsen reagerar nu på måndag, kanske kan fynda lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Tvål och vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Mossa fungerar om du inte har tillgång till vatten.

Permalänk
Medlem

Btw, nu rök teorin om barn.

"JUST NU: Två nya smittfall har bekräftats i Helsingforsregionen i Finland, skriver svenska Yle. Det rör sig om en man i pensionsåldern och ett barn i skolåldern. Totalt har nu fem fall rapporterats i Finland."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Permalänk
Medlem

Att barn i skolåldern kan smittas visste vi redan.

Hur läser ni nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Tror dock inte för fem öre att det var på grund av fladdermöss eller andra djur på marknaden. Det är för stor av en slump att det ligger ett labb i Wuhan där de forskar på just Sars, Corona, Ebola etc. Någon som har klantat sig? Inte varit försiktig nog, blivit smittad och sedan fört det vidare.

https://www.zerohedge.com/political/did-china-close-first-lab...
https://www.dailymail.co.uk/health/article-7922379/Chinas-lab...
https://en.wikipedia.org/wiki/Wuhan_Institute_of_Virology

zerohedge och daily mail... lysande källor... inte...

Experts debunk fringe theory linking China’s coronavirus to weapons research.

Förövrigt så sprider den ryska trollfabriken att det är USA som är bakom. Lika fånigt.

Edit:

Den är putinstödd rysk media som sprider att det är USA som ligger bakom viruset. Om någon tror att den ryska trollfabriken inte också ägnar sig åt det.... Ja, vad skall man säga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Frispel: Den kan väl inte vara kontrollerad i Sverige om vi fortsätter att ta in folk ifrån högriskländer utan att ens testa dessa?

Okontrollerad spridning är när du får in fall som du inte kan härleda varifrån smittan kommer. Importfall har smittat utomlands och de fall som inte smittats utomlands har man hittat genom att spåra från de kända importfallen. Än så länge finns det alltså ingen okontrollerad spridning här i Sverige då man kan härleda källan i alla kända fall. Det är när det börjar dyka upp fall som man inte vet var dom kommer ifrån, alternativt så pass stor spridning från kända fall att man inte kan spåra alla som man har okontrollerad spridning.

Att det kommer tillbaka folk från högriskländer innebär alltså inte att spridningen är okontrollerad. Man kan hävda att risken för att spridningen blir okontrollerad ökar, men det är inte samma sak

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Tvål och vatten?

Ja det kan ju funka men föredrar papper

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Btw, nu rök teorin om barn.

"JUST NU: Två nya smittfall har bekräftats i Helsingforsregionen i Finland, skriver svenska Yle. Det rör sig om en man i pensionsåldern och ett barn i skolåldern. Totalt har nu fem fall rapporterats i Finland."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

https://i.imgur.com/WfQs7UX.jpg

https://i.pinimg.com/736x/d6/3e/dd/d63edd9af879f866baea5e3c5b506959.jpg

Mig veterligen har ingen hävdat att barn inte kan smittas (även om det verkar vara mindre vanligt än för vuxna), det som sagts är att studier tyder på att barn inte smittar när dom väl är sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Håller på ett sätt med dig. Samtidigt: vad folk fruktar är inte situationen idag, utan vad den skulle kunna bli. För en vecka trodde de flesta vanliga människor att det här var en grej som berör asiater i Kina. På några dar visade det sig att den spreds utanför asien. Då trodde ingen att den skulle komma så värst mycket längre. Sedan fick vi ett fall i Sverige. Kanske en engångsföreteelse? Två dagar senare har vi tretton fall i Sverige.

Det som är läskigt är att vi vet inte hur det är om ytterligare två dagar. Ännu mindre om två veckor. Vi skulle kunna ha 500 fall i Sverige då. Och vad händer då, om ytterligare två veckor? Vidare: det sprids bilder på plundrade butikshyllor i stora butiker, i t.ex. Frankrike och Tyskland. Dessa länder fick sina första smittade endast några dagar före oss...

Slutligen, på sina håll talas det om att Corona kan muteras, likt andra virus har gjort. Vi vet helt enkelt inte vad det kan innebära i så fall, annat än att spridningstakten som det nu ser ut är enorm. Självklart kommer människor ta det säkra före det osäkra, i samma takt som det här går upp för dem. Jag skulle tro att världens regeringar och mediahus gör sitt bästa i att "pysa ut" information, för att hålla en "ansvarsfull" balans mellan att ge alla möjlighet att förbereda sig, och att hålla tillbaka masshysteri. För egen del tänker jag att dessa institutioner har alla incitament att inte överdriva Corona, utan snarare föra fram tolkningsmöjligheter av viruset som kan kännas mera hanterliga.

Vad jag vet, för egen del, är att jag har en liten dotter på strax över ett år, och att det nu dykt upp flera Corona-sjuka personer ca 30 minuter härifrån. Hur det ser ut om två veckor, är omöjligt att säga, men självklart påverkar det mitt liv och självklart är det en sorts stress.

jojo, jag har med två barn, och har två fall av corona där vi bor ok säg det blir sprider sig och 10000 får det på orten, dödligheten är fortfarande väldigt låg % mässigt. jag säger inte man ska åka medvetet till platser där det finns smitta eller utsätta sig för onödiga risker. men den rädsla som råder nu är ju helt galen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Mig veterligen har ingen hävdat att barn inte kan smittas (även om det verkar vara mindre vanligt än för vuxna), det som sagts är att studier tyder på att barn inte smittar när dom väl är sjuka.

Det vore onekligen väldigt bra, och såvitt jag förstår ganska ovanligt? Vi som har barn på dagis vet ju att barn smittar varandra med de flesta andra sjukdomar extremt fort och effektivt genom att tugga på samma leksaker, nysa varandra och personalen rakt i ansiktet, peta varandra i näsan, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Fin logik där, kontrollerade miljöer med använder hepa filter så då är all miljöer som har hepa filter kontrollerade miljöer och skyddar dig mot virus?

Italien hade inga smittade för 1 vecka sen. nu har dom 1000+ och närmare 30 döda. Nu vet inte jag hur Italiens sjukvårdssystem ser ut men antagligen inte mycket sämre än det Svenska.

Det enda jag läst är att barn är väldigt få av dom som är smittade i Kina och dom som var smittade hade väldigt milda symptom, dom under 1 år hade knappt några symptom alls trots att dom är smittade, men även om dom inte har symptom så är dom troligen smittsamma.

italiens sjukvårt i alghero är lite som att åka till en krigszon, deras version av karantän är en pappers mask, dom stänger fan inte en dörren till rummet där karantän ska råda (min mor bor där och varit inlagd längre tider så jag tillbringade en del på sjukhuset)
personer låg jämte min mor dömde, när man påtalade det till sköterskan och fråga om dom inte skulle göra något, rycker hon på axlen och säger hon slutar snart skaka hon dör snart.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

zerohedge och daily mail... lysande källor... inte...

Experts debunk fringe theory linking China’s coronavirus to weapons research.

Förövrigt så sprider den ryska trollfabriken att det är USA som är bakom. Lika fånigt.

Fast Washington Post skulle vara en bättre källa? Zerohedge var en av dom första som la ut en bild som visade likheterna mellan Hiv & Corona och blev bannade pga det på Twitter.

Tycker dock det räcker med sunt förnuft och att man kan koppla saker och ting själv.

Tror vilket land som helst hade försökt dölja en sådan här stor tabbe. Och nu pratar vi om Kina dessutom.

Permalänk

@HC-8315: håller med.

ALLA svenska tidningars förstasida skriver att barn inte smittar.

Inte en enda utländsk tidning eller nyhetsbyrå nämner dock detta.

Luktar skummt.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk

@torbjorn_75:

100kr på att den studien INTE är peer reviewad av forskarkollegiatet och publicerad i en ansedd tidsskrift.

Känns om myndigheterna tar lugnande grejjer och nyheter stort, medan negativa nyheter "'måste" man ha peer reviewad forskning på för att ta hänsyn till.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)