Intel vässar sin grafikmjukvara med inspelningsfunktion

Permalänk
Melding Plague

Intel vässar sin grafikmjukvara med inspelningsfunktion

Under 2020 släpper Intel dedikerade grafikkort, och inför detta passar bolaget på att introducera sin egen strömnings- och inspelningsfunktion.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra! Själv så använder jag Windows egna inspelningsfunktion istället för Relive. Vet inte vilken av dem som är sämre när det kommer till prestandaförluster.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Hoppas att den uppnår samma funktion eller till och med överträffar shadowplay i tanke på kvalitet och prestanda då det är något som jag verkligen använder

Visa signatur

i7-7700K | Gigabyte RTX 2080 Super | STRIX H270I GAMING ITX | 32GB DDR4 2400MHz

Permalänk
Inaktiv

Härligt med en bra utmanare

Permalänk
Medlem

Tycker det luktar Intel Quick Sync Verision 5. Så vågar inte hoppas på AMD stöd i början.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Quick_Sync_Video

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Spännande att se om det går hårt åt processorkraften att använda detta, eller om det inte gör det alls.
Man kanske ska slå på grafikdelen och testa.....

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Mycket bra! Själv så använder jag Windows egna inspelningsfunktion istället för Relive. Vet inte vilken av dem som är sämre när det kommer till prestandaförluster.

Windows egna inspelningsfunktion har jag för mig använder DXGI, ett API som introducerades med Windows 10 och är implementerat i alla stora grafikdrivrutiner. Både AMD och NVIDIA har sina egna lösningar AMF/DEM (oklart vad underliggande API till Relive egentligen heter) respektive NvFBC som båda påstår sig fungera bättre än ren DXGI, men i praktiken är nog skillnaden minimal med kraftig hårdvara.

Värt att notera är att NvFBC bara kan användas av applikationer som NVIDIA har godkänt på GeForce-kort medan godtyckliga applikationer kan använda NvFBC på Quadro-kort, något som länge har frustrerat utvecklare av mjukvaran LookingGlass. NVIDIA har också valt att inte inkludera DXGI på korten i den lägre extremen av sortimentet. Jag ramlade på det problemet själv när jag skaffade billigaste GT 1030 för att använda just med LookingGlass, men stöd för DXGI visade sig saknas för allt under GTX 1050. Mig veterligen är DXGI aktiverat på samtliga av AMDs Radeon-kort i nuvarande sortimentet.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Utmärkt, nu kan jag börja fundera på en intel gpu på allvar.
Att använda nvenc för att encoda video eller stream är nästan en nödvändighet om man vill ha prestanda, och inte har threadripper-mängd med threads att dedikera till OBS eller liknande.
Med Dx12 så ska det ju gå att använda ett annat kort än det som används till spelet (eller vad det nu är), frågan är väl bara om intel är så pass smarta dom inte låser in den funktionen till bara deras produkter.