Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det vore onekligen väldigt bra, och såvitt jag förstår ganska ovanligt? Vi som har barn på dagis vet ju att barn smittar varandra med de flesta andra sjukdomar extremt fort och effektivt genom att tugga på samma leksaker, nysa varandra och personalen rakt i ansiktet, peta varandra i näsan, osv.

Skrivet av spikfavoriten:

@HC-8315: håller med.

ALLA svenska tidningars förstasida skriver att barn inte smittar.

Inte en enda utländsk tidning eller nyhetsbyrå nämner dock detta.

Luktar skummt.

@torbjorn_75:

100kr på att den studien INTE är peer reviewad av forskarkollegiatet och publicerad i en ansedd tidsskrift.

Känns om myndigheterna tar lugnande grejjer och nyheter stort, medan negativa nyheter "'måste" man ha peer reviewad forskning på för att ta hänsyn till.

Får faktiskt vara benägen att hålla med, hittar inget alls om att barn inte skulle sprida coronaviruset mer än i svensk media. Tycker det borde vara något som basuneras ut om det fanns påtagliga indikationer på att så är fallet.

Även om folk gärna kritiserar FHM så upplever jag att de än så länge inte gått ut med något direkt ovettigt i kommunikationsväg, ska bli intressant att se hur detta går. Det vore ju en rejäl dundertabbe om man går ut så stort om detta och det senare visar sig vara felaktigt. Oavsett vad man tycker om FHM så utgår jag från att om de väljer att kommuncera ut något i stil med detta så har man underlag som man anser håller. Problemet blir ju då det faktum att inga andra sprider denna information just nu...klart intressant.

Permalänk
Inaktiv

14 smittade nu i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

engelsklärare från Japan pratar om hysterin med toalett papper. https://youtu.be/Qr5sS4c_jZk

Frågan är, vem vill egentligen få slut på papper? jag vill inte ut och plocka löv och kottar, det kommer riva.
Eller någon som har ett bra förslag?

Jag ska nog bygga ett slott av toalettpapper i vardagsrummet så är jag trygg.

har du ingen dusch hemma där du kan spola röven efter toa besök?
ta ur vatten låset sätt dig på huk med slangen.
tycker man det är farligt får man väl köra muslim versionen med en vattenkanna

tänk såhär, om du får bajs på handen, torkar du bara bort det med tort papper då?
personligen skulle jag tvätta mig jävligt noga, så varför gör man inte det med röven?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimeCommando:

Fast Washington Post skulle vara en bättre källa? Zerohedge var en av dom första som la ut en bild som visade likheterna mellan Hiv & Corona och blev bannade pga det på Twitter.

Tycker dock det räcker med sunt förnuft och att man kan koppla saker och ting själv.

Tror vilket land som helst hade försökt dölja en sådan här stor tabbe. Och nu pratar vi om Kina dessutom.

"Tycker dock det räcker med sunt förnuft och att man kan koppla saker och ting själv. "

Precis det här argumentet används väl visserliegn av alla konspirationsteoretiker oavsett om det handlar om månlandningen, antivaxxers, chemtrails eller flat earthers.
Problemet är ju just att det sunda förnuftet ibland leder en fel.
Och det har vi absolut belägg för att det kan hända.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Fast Washington Post skulle vara en bättre källa? Zerohedge var en av dom första som la ut en bild som visade likheterna mellan Hiv & Corona och blev bannade pga det på Twitter.

Tycker dock det räcker med sunt förnuft och att man kan koppla saker och ting själv.

Tror vilket land som helst hade försökt dölja en sådan här stor tabbe. Och nu pratar vi om Kina dessutom.

Ja, Washington Post är en bättre källa.

Gällande att coronaviruset skulle innehålla delar från HIV:

Baseless Conspiracy Theories Claim New Coronavirus Was Bioengineered

Citat:

The paper, which was posted on the preprint website bioRxiv (pronounced “bio-archive”) on Jan. 31, claimed to have identified very short “insertions” in the virus’ protein sequence that had an “uncanny similarity” to HIV. Numerous scientists, however, almost immediately pointed out flaws in the analysis, noting that the sequences are so short, they match a bevy of other organisms — and there’s no reason to conclude they derive from HIV. The paper was voluntarily withdrawn by its authors just two days later, with one saying, “It was not our intention to feed into the conspiracy theories and no such claims are made here.”

Har man för lite sunt förnuft, eller kanske inte något alls, så är det enkelt att tro på det mesta...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

tänk såhär, om du får bajs på handen, torkar du bara bort det med tort papper då?
personligen skulle jag tvätta mig jävligt noga, så varför gör man inte det med röven?

Ja har man ingen mat skiter man ändå inte

Permalänk
Skrivet av filbunke:

zerohedge och daily mail... lysande källor... inte...

Experts debunk fringe theory linking China’s coronavirus to weapons research.

Förövrigt så sprider den ryska trollfabriken att det är USA som är bakom. Lika fånigt.

Har du någon sida som visar på att Rysk Trollfabrik påstår något sådant för i så fall är Facebook och Twitter intresserad. Länk till CNN artikel i ämnet

Brukar själv läsa ryska Sputnik News på daglig basis för de är tidiga med nyheter, en hel del intressanta sådana samt artiklar inom forskning. Men som sagt något sådant påstående om USA har jag inte sett till där.

Så visa gärna sidor där Ryssland påstår något sådant för här påstår du ju att Ryssland gör det.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det vore onekligen väldigt bra, och såvitt jag förstår ganska ovanligt? Vi som har barn på dagis vet ju att barn smittar varandra med de flesta andra sjukdomar extremt fort och effektivt genom att tugga på samma leksaker, nysa varandra och personalen rakt i ansiktet, peta varandra i näsan, osv.

@HC-8315: håller med.

ALLA svenska tidningars förstasida skriver att barn inte smittar.

Inte en enda utländsk tidning eller nyhetsbyrå nämner dock detta.

Luktar skummt.

@torbjorn_75:

100kr på att den studien INTE är peer reviewad av forskarkollegiatet och publicerad i en ansedd tidsskrift.

Känns om myndigheterna tar lugnande grejjer och nyheter stort, medan negativa nyheter "'måste" man ha peer reviewad forskning på för att ta hänsyn till.

Skrivet av Frispel:

Får faktiskt vara benägen att hålla med, hittar inget alls om att barn inte skulle sprida coronaviruset mer än i svensk media. Tycker det borde vara något som basuneras ut om det fanns påtagliga indikationer på att så är fallet.

Även om folk gärna kritiserar FHM så upplever jag att de än så länge inte gått ut med något direkt ovettigt i kommunikationsväg, ska bli intressant att se hur detta går. Det vore ju en rejäl dundertabbe om man går ut så stort om detta och det senare visar sig vara felaktigt. Oavsett vad man tycker om FHM så utgår jag från att om de väljer att kommuncera ut något i stil med detta så har man underlag som man anser håller. Problemet blir ju då det faktum att inga andra sprider denna information just nu...klart intressant.

Börjar med en litet förbehåll om att detta är endast min uppfattning och inte som ska tas som absolut faktum, speciellt då jag inte är speciellt säker på att jag uppfattat allt på ett korrekt sätt

Ok, det verkar helt enkelt som att det inte finns några rapporter om att barn driver smittspridningen, inte att dom inte kan smittar. Det finns tydligen inget som tyder på att stängda skolor faktiskt skulle minska spridningen. Antagligen är det så att det faktum att de har så milda symptom gör att de inte är smittssamma i samma utsträckning som vuxna som verkar reagera betydligt kraftigare.

Kan personligen tycka att det kanske är lite vaga grunder till den rubricering som cirkulerar. Tanken är nog att barn med förkylningssymptom ska vara hemma oavsett, så då är det inget problem...något som kanske inte riktigt kommuniceras ut.

Eventuellt tänker man att sjuka vuxna kommer att märkas först då de får kraftigast symptom och då kollar man barnen. Fast detta är rens spekulation från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

"Tycker dock det räcker med sunt förnuft och att man kan koppla saker och ting själv. "

Precis det här argumentet används väl visserliegn av alla konspirationsteoretiker oavsett om det handlar om månlandningen, antivaxxers, chemtrails eller flat earthers.
Problemet är ju just att det sunda förnuftet ibland leder en fel.
Och det har vi absolut belägg för att det kan hända.

Skrivet av filbunke:

Ja, Washington Post är en bättre källa.

Gällande att coronaviruset skulle innehålla delar från HIV:

Baseless Conspiracy Theories Claim New Coronavirus Was Bioengineered

Har man för lite sunt förnuft, eller kanske inte något alls, så är det enkelt att tro på det mesta...

Fast antivaxxers, chemtrails eller flat earthers är väl knappast sunt förnuft? Allt är inte svart eller vitt.
Men att Wuhan Institute of Virology där de forskar på just Sars, Ebola etc..det måste vara en slump eller?
Att det råkar ligga i samma stad som utbrottet började? Jo tjena.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

Låter inte så fräscht när man bor flera. Jag kom på själv till "nöd-kit", kaffefilter, tidningspapper, skrivarpapper och sen slänger i en plastpåse.
Men det blir nog lugnt, har bunkrat för ett tag framöver, det ska ju ändå användas så inget slöseri.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TimeCommando:

Fast antivaxxers, chemtrails eller flat earthers är väl knappast sunt förnuft? Allt är inte svart eller vitt.

Ja det är ju just det som är poängen. Frågar du en antivaxxer så kommer de inte säga att de agerar oförnuftigt utan de litar också på sitt "sunda förnuft". Precis samma argument som du tog upp.

Skrivet av TimeCommando:

Men att Wuhan Institute of Virology där de forskar på just Sars, Ebola etc..det måste vara en slump eller?
Att det råkar ligga i samma stad som utbrottet började? Jo tjena.

Det vi vet är att coronaviruset ganska ofta har hoppat över till människor tidigare.
Utan belägg för att det du påstår utan bara egen magkänsla så blir det här också en konspirationsteori.

För att falla i konspirationsteorifällan så är det läge att dra i handbromsen här och fundera på om ens magkänsla verkligen leder en rätt.

En rimlig fråga är - vad säger experterna (alltså inte lekmän och konspirationsteoretiker). Finns det belägg?
Jag förstår din tanke om att det ju låter misstänkt. Det kan vara värt att kolla mer på det.
Men om det inte finns belägg - var försiktig med att bygga världsbilden från konspirationsteorier.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Duschhandtaget i badkaret funkar bra. P.g.a. hårig röv funkar inte toapapper för mig så jag har fått köra slangmetoden många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Läste en artikel för nån månad sen som angav att två tredjedelar ungefär av all medicin på planeten tillverkas i Kina.

Hoppla. Hur löser apoteken detta? Finns väl livsnödvändiga mediciner som de får tillverka någon annanstans då gissar jag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Hoppla. Hur löser apoteken detta? Finns väl livsnödvändiga mediciner som de får tillverka någon annanstans då gissar jag.

AstraZeneca kanske har möjlighet att producera det mest nödvändiga om detta inte lägger sig på lång tid framöver.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dockland:

Beror ju på produkterna som apoteken köper in och vart de tillverkas, T.ex Alvedon tillverkas i Grekland, Irland och England enligt FASS.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Italien gick från 1100 till 1700 på en dag. Tyskland Frankrike och Spanien växer snabbt. Sverige har inte stängt gränserna från något land överhuvudtaget. Inkubationstiden på senare rapporter visar upp till 28 dagar. Och vi testar knappt folk. Inte ens de som varit i norra Italien som nu är förkylda.

I framfarten har vi Anders Tegnell. Det bådar gott! Tydligen är inte detta en Pandemi ännu. Våra regeringar här i Världen är ett skämt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TimeCommando:

Italien gick från 1100 till 1700 på en dag. Tyskland Frankrike och Spanien växer snabbt. Sverige har inte stängt gränserna från något land överhuvudtaget. Inkubationstiden på senare rapporter visar upp till 28 dagar. Och vi testar knappt folk. Inte ens de som varit i norra Italien som nu är förkylda.

I framfarten har vi Anders Tegnell. Det bådar gott! Tydligen är inte detta en Pandemi ännu. Våra regeringar här i Världen är ett skämt.

De flesta fick åka hem nu från sjukhusen och ha hemma karantän.
Då det inte verkade så farligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5b00k/flera-coronasmitt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

De flesta fick åka hem nu från sjukhusen och ha hemma karantän.
Då det inte verkade så farligt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5b00k/flera-coronasmitt...

Ja, så får vi hoppas alla fall blir. Men har inte mycket att gå på här. I Kina är det många som har haft milda symptom men på grund av ingen sjukhusvård har de hamnat i kritiskt tillstånd. Dumt att ta lätt på det eftersom "det inte verkar så farligt". Då får man heller aldrig stopp på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Låter inte så fräscht när man bor flera. Jag kom på själv till "nöd-kit", kaffefilter, tidningspapper, skrivarpapper och sen slänger i en plastpåse.
Men det blir nog lugnt, har bunkrat för ett tag framöver, det ska ju ändå användas så inget slöseri.

så torrt papper för att torka bort avföring är fräschare? tänk när rövsvetten sätter igång efter du suttit framför datorn, hmm undra hur mycket bajs partiklar du sprider runt då.
Ett allmänt toa tips till alla, stäng locket INNAN ni spolar så slipper ni sprida skiten i hela badrummet, tänk bara på tandborsten

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Det är ju inte en pandemi än enligt definitionen av pandemi. Det kan mycket väl bli det, men än är det inte det.

Permalänk
Avstängd

Jag är nu tillbaka från 30-årscorona-festen. Dvs., kanske fått Coronaviruset, då någon person var från Örebro där, någon annan från Östersund. Det hela ägde rum i en stad i Västernorrlands Län. Jag såg ingen som hostade, snorklade eller liknande förkylningssymptom.

Dessvärre skakade jag hand med alla men tvättade händerna flitigt på deras toalett. Tyvärr finns det ju redan risk att andra stolpskott inte tvättat händerna korrekt och tagit i samma handduk som jag. Ännu värre spelade vi ölpingis på golvet med en katt springandes runtomkring (kattvirus i magen snart?)

Men vet ju ej inom cirka 5 dagar med Coronaviruset. Alkohol, kyla och socker är ju knappast immunförsvarets bästa vänner. Kmr hålla mig inomhus i 5 dagar, vilket fungerar mitt jobba-hemifrån så.

Såg även nu ett stolpskott till 40+ årig kvinna som igår rest till Gran Canaria. Hon lär stendö om hon drabbas och knappast lär hon få åka hem. Kommer bli hennes värsta semester om stället sätts i karantän. Kan folk sluta vara så semesterkåta bara för att det är några minus utomhus???

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är ju inte en pandemi än enligt definitionen av pandemi. Det kan mycket väl bli det, men än är det inte det.

Det är ju det med att vara proaktiv och inte reaktiv.

Permalänk
Avstängd

Ung familjeläkare säger att han själv aldrig hade åkt till ett drabbat land eller närliggande land om det inte var av yttersta nödvändiga vikt som inte kunde skötas via nätet. Därför är resterande människor "stolpskott", imho, som reser för att det är lite kallt utomhus:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Eftersom många av världens länder har åtminstone några smittade och en del vet inte hur de blev smittade så är vi nog rätt nära gränsen.

Att det finns länder som inte rapporterat har nog mera att göra med att de inte har lika stora möjligheter att testa och rapportera eller att det är rent politiska skäl.

Kan vara så att i många länder i Afrika så går det en hel hoper andra sjukdomar också som Malaria och då är inte detta något man ens tar med på listan över problemsjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

AstraZeneca kanske har möjlighet att producera det mest nödvändiga om detta inte lägger sig på lång tid framöver.

Nix, dom möjligheterna har inte AZ, eller något annat läkemedelsbolag heller. Att producera en medicin i större skala kräver massa specialutrustning såsom reaktionstankar, tvättutrustning, indunstare etc. vilket varierar beroende vad som skall tillverka. Astra har byggt fabriker för sina egna produkter, går inte att innom en rimlig framtid ställa om dessa till att producera ett annat läkemedel och verkligen inte för att täcka in det mest nödvändiga.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Har du någon sida som visar på att Rysk Trollfabrik påstår något sådant för i så fall är Facebook och Twitter intresserad. Länk till CNN artikel i ämnet

Brukar själv läsa ryska Sputnik News på daglig basis för de är tidiga med nyheter, en hel del intressanta sådana samt artiklar inom forskning. Men som sagt något sådant påstående om USA har jag inte sett till där.

Så visa gärna sidor där Ryssland påstår något sådant för här påstår du ju att Ryssland gör det.

Vad är det du inte tror på? Att det finns en trollfabrik som drivs av Ryska staten eller att de ägnar sig åt att sprida att USA ligger bakom viruset?

Russia Knows Just Who to Blame for the Coronavirus: America

Citat:

But in Russia the misinformation has been particularly pointed. Russia’s spin doctors have capitalized on the fear and confusion of the epidemic to point the blame at the United States, following a well-established pattern of previous Russian disinformation campaigns and evoking a Cold War-era plot by the KGB to paint HIV as a U.S. biological weapon.

Edit:

Russian Media Outlets are Blaming the Coronavirus on the United States

Citat:

Now, Russian propaganda outlets associated with the Kremlin have taken that already warped conspiracy theory and bent it to their own ends. Eto Buziashvili, an analyst at the Atlantic Foundation’s Digital Forensic Research Lab, published a report on Thursday documenting how such sites have pushed different versions of conspiracies alleging that the coronavirus is a U.S.-creation, and potentially a bioweapon designed to target China.

Bioweapons, secret labs, and the CIA: pro-Kremlin actors blame the U.S. for coronavirus outbreak

Citat:

A similar pattern of spreading disinformation appears to be evolving alongside the current outbreak. Narratives blaming the United States for the coronavirus outbreak first appeared on fringe pro-Kremlin outlets, and are spreading to well-established Kremlin media, Russian politicians, and social media platforms including YouTube and VKontakte (VK). While it is not as far along as Operation Infektion, the mechanisms available to spread narratives quickly are much larger and faster in today’s media environment than they were during the Cold War.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Det är ju det med att vara proaktiv och inte reaktiv.

Ja, det är därför de säger att det mycket väl kan bli en pandemi.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Precis som Twitter och Facebook så ville jag se exempel där "ryska troll" påstår att USA ligger bakom Corona. Men precis som amerikanska staten (än så länge) så misslyckades du med det.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Italien är nu upp i nästan 1700 fall, en ökning med nästan 600 sedan igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Precis som Twitter och Facebook så ville jag se exempel där "ryska troll" påstår att USA ligger bakom Corona. Men precis som amerikanska staten (än så länge) så misslyckades du med det.

"ryska troll"? Så du tror inte på dessa existerar? Betalda av ryska staten?

Försöker bara komma fram till vad det är du inte tror på.

Tror du på att rysk putinvänlig media sprider att USA ligger bakom?