Vad är SATA och behöver jag göra något?

Permalänk
Medlem

Vad är SATA och behöver jag göra något?

Hej! Har en ssd + 'vanlig' hårddisk och har beställt hem en m.2 hdd. Men i manualen för moderkortet står det saker om raid och om man har 3 ska man ha raid 5. Är min m.2 en sata? Kan jag strunta i rad grejen? Läste på nätet att allt försvinner från hårddiskarna om jag ändrar..

Permalänk
Medlem

Du kan strunta i allt vad raid heter.

För att kunna köra raid 5 behöver man minst 3 diskar, men bara för att man har 3 diskar behöver man inte köra någon form av raid.

Om din M.2 SSD kör SATA eller NVME beror på modell. Vilket/vilka som är kompatibelt med ditt moderkort beror på vad morderkortet stöder.

Permalänk
Medlem

Som Erik nämnde strunta helt i allt som har med raid att göra.
En m2 hårddisk kan vara antingen sata eller nvme. Kolla så ditt moderkort stödjer det du har köpt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Romeon:

Hej! Har en ssd + 'vanlig' hårddisk och har beställt hem en m.2 hdd. Men i manualen för moderkortet står det saker om raid och om man har 3 ska man ha raid 5. Är min m.2 en sata? Kan jag strunta i rad grejen? Läste på nätet att allt försvinner från hårddiskarna om jag ändrar..

Och det finns inga m.2 hdd så det är osannolikt att du beställt en sådan utan du hhar nog beställ nån typ av ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.