Satsa på utbildning eller hitta heltids jobb?

Permalänk
Medlem

Satsa på utbildning eller hitta heltids jobb?

Tja!
För att fatta mig kort så har jag en funktions variation, vilket innebär att jag har svårt att gå och problem med balansen. Vilket också har lett till att jag har har svårt att få jobb. Jag börjar få lite åldersnojja eftersom jag fyller 30 senare i höst.
Jag jobbar 50% som kontorsassistent idag. Jag tycker det är för lite, jag vill jobba mer för att jag vet att jag kan, Och jag varken kan eller vill ha mer timmar där jag är nu.

Hade de inte vart så att jag hade skitit i matten i gymnasiet, så antar jag att jag inte hade suttit i denna situationen just nu, det är matte b jag inte har.
problemet är att A-kassan tillåter inte att jag pluggar mer än en termin med deras ersättning.

Jag vet ärligt talet inte riktigt vad jag ska göra. Någon som har en vettig åsikt? <3

Permalänk
Medlem

CSN kan du väl ta utöver att förlita dig på akassan tänker jag?
Läs upp matte b och sök sedan någon utbildning på högskolenivå som du tycker låter spännande.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

CSN kan du väl ta utöver att förlita dig på akassan tänker jag?
Läs upp matte b och sök sedan någon utbildning på högskolenivå som du tycker låter spännande.

jo absolut, jag har lite delade åsikter om att ta CSN för komvux. jag tänker typ att jag kanske kan plugga på distans eller nåt, och ta lån när jag verkligen har hittat något jag vill läsa

Permalänk
Skrivet av coffe09:

jo absolut, jag har lite delade åsikter om att ta CSN för komvux. jag tänker typ att jag kanske kan plugga på distans eller nåt, och ta lån när jag verkligen har hittat något jag vill läsa

Med tanke på räntan på att räntan på CSN är 0,16% och inflationen cirka 1,5% skulle jag jag iallafall ta lånet oavsett om jag behövde eller inte.

Permalänk
Medlem

Matte 2 (som Matte b heter nu) lär inte behövas ta extra lån osv om du jobbar 50% - går utan att problem att läsas på distans eller i klasssrum med 50% jobb iom att man kan välja hur många veckor man vill köra kursen.
Jag själv pluggade upp mina betyg på komvux för att kunna läsa vidare och ångrar inte en sekund - kör ett Tekniskt Basår och trivs som attans trots tempot är sjukt högt. Och Jag är 31 nu och lär va 36-37 när jag är klar. Så oroa dig inte för att du skulle va "för gammal" för att börja plugga! Kör hårt och lycka till

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Som första steg k kan du ju läsa matte b på fritiden vid sidan av jobbet. Den är faktiskt väldigt kort och är nog bara ett par timmar i veckan på en komvuxtermin. Att bara studera en kurs får man inget bidrag för.

Då du är över 20 år får man söka studiemedel som det heter hos CSN. Du får olika beroende på om du studerar 50, 75 eller 100%. Om du känner du orkar och kan så kan du ju studera 100% vid sidan av jobbet. Skulle dock inte rekommendera det, för om du inte blir godkänd på 62,5 på de första 40 veckorna, och sedan 75% på nästkommande, så kommer du bli av med studiemedel och eventuellt lån du har.
Självklart kan du ju studera utan att söka studiemedel eller lån, men bidraget tycker jag man alltid ska söka. Bidragsdelen hos CSN är ganska låg dock men det är ju nåt iaf. Skickar en länk här så kan du läsa mer:
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html

Sedan kan du ju då få ersättning av din a-kassa men vet inte vilken du har och hur det fungerar.

Men som sagt, du kan ju alltid plugga tex. 50% vid sidan av jobbet.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem

Du kan plugga upp det utöver jobbet.

Jag var huuuutlöst kass på matte när jag gick i grundskolan/gymnasiet. Men trots att jag jobbade 100% så pluggade jag upp matte B på kvällarna. Tog det på halvfart, om jag minns rätt. Men pluggade varje dag ändå, för jag har alltid haft så svårt för det. Jag betalade en vän till mig som pluggade till ingenjör för att sitta hemma hos mig och hjälpa mig med plugget. Visst var det tufft, och tyvärr är det inte alla som har människor i sin närhet som kan hjälpa en på det sättet, men det gick! Klarade mig precis över gränsen för Godkänt, och trots att den examinerande läraren började meningen med "Tyvärr kan jag inte ge dig ett högre betyg än..." så är det än idag bland de saker som jag är mest stolt över att jag presterat.

Man kan göra nästan vad som helst, om man bara sätter manken till! 💪

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Med tanke på räntan på att räntan på CSN är 0,16% och inflationen cirka 1,5% skulle jag jag iallafall ta lånet oavsett om jag behövde eller inte.

Som jag ser det så finns det absolut ingen anledning att inte ta fullt CSN lån. Om du inte behöver lånet för att kunna leva så kan du använda det som kontantinsats till en lägenhet senare.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

30 är ungt idag. Vår generation kommer ju jobba tills vi är 80!

Skämt åsido. I slutändan är det ju bara du som vet vad som är rätt för dig. Vi känner inte till din situation så då får ju anpassa råden efter vad du känner fungerar för dig. Om det är så att din funktionsvariation är anledningen till att du jobbar 50% så kan det ju vara vettigt att pusha den gränsen stegvis. Jag vet från mig själv och andra i mitt liv att det är lätt att försöka öka på för snabbt och att det kraschar eller blir dumt för att man försökte skynda.

Att jobba vidare på 50% och sen läsa Komvux vid sidan av eller på distans låter ju som en rimlig lösning tycker jag. Dels får du din behörighet och så blir det ett bra test att se hur mycket du orkar med utöver 50%. Sen skriv in dig på att göra Högskoleprovet i höst och våren 21 och sikta på att förbereda allt ifall du vill börja plugga hösten 2021. Sen kan man ju alltid ändra en plan, ifall du känner för att söka lite andra jobb under tiden och hittar något riktigt bra är det ju ingen som säger att du inte kan ändra plan.

Lycka till!