Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

"The virus has killed 79 people in Italy, overwhelmingly aged between 63 and 95 with underlying serious illnesses.

The youngest patient to die was 55 and suffering from chronic disease. A 61-year-old doctor who was not known to have underlying health problems has also died."

Källa:

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/03/italy-elderly-p...

Visst är det så att folk med sk. pre excisting conditions får större problem. Men till sådana hör ju även t.ex. diabetes (många av dödsfallen i korea hade diabetes). Så man kan ju inte bara gå omkring och säga att det bara är svaga personer som dör. Och väldigt många som lever med kroniska sjukdomar är ju också värdefulla i arbetslivet och om vi har ett bortfall av 10% av alla 55+ som är lite krassliga så kommer samhället att lida.

Permalänk
Medlem

Sydkorea har 10,9 konstaterade fall per 100.000 invånare.
Italien har 4,15 konstaterade fall per 100.000 invånare.
Sverige har 0,34 konstaterade fall per 100.000 invånare.

...Island har 4,39 konstaterade fall per 100.000 invånare.

Island har nu gått om Italien som, sett till per capita, det värst drabbade landet i Europa.

Edit: Lite fel. San Marino har 45 konstaterade fall per 100.000 invånare.... Värst drabbade landet i världen, per capita....

Permalänk
Avstängd

Sverige ändrar nu reglerna för Testning, om man har svår lunginflammation utan att ha varit i de drabbade länderna så kommer man nu få bli testad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bakgrund:

Sänker politikerna våra löner med 20% p.g.a. korona får de sänka sina egna löner minst lika mycket, allt annat vore hyckleri. Bidragstagarna lär bli de som klarar sig bäst, för inget prat om att sänka bidragen med 20%.

Sänker dom bidragen så kan ju inte Sverige lova 33.000 kronor i månaden skattefritt för dom som kommit hit, det blir ju falsk marknadsföring. https://www.di.se/ledare/pm-nilsson-bidrag-ar-fel-satt-att-ma...

Permalänk
Medlem

Jag har hela tiden vart lugn angående själva viruset som jag skrivit många ggr innan. Först för att det var koncentrerat till Kina och nu för att det kommer mer och fler rapporter om att viruset är ganska "milt". Även om situationen är allvarlig förstås och man oroar sig för nära och kära som är äldre eller har sjukdomar som gör det värre. Men en sak som jag inte vet hur jag ska hantera är all denna prepping folk verkar hålla på med.

Jag köper helt att man ska ha lite extra mat hemma ifall man själv blir sjuk eller liknande men när människor som jag anser är normala börjar köpa spritkök och grejer då vet jag inte hur jag ska reagera.......Det är ju ingen zombieapokalyps vi står inför.......

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd

Intressant från DN:

”Forskare: Det kan vara två typer av virus

Kinesiska forskare från Pekings universitet uppger att de har funnit indikationer på att det nya coronaviruset finns i form av två olika typer. Det ena är mildare och det andra en mer aggressiv stam, skriver nyhetsbyrån Reuters som talat med forskarna.

Enligt studien utgör den mera aggressiva formen av viruset 70 procent av fallen medan den mildare formen står för 30 procent.

Forskarna uppger också att den aggressivare stammen har minskat i spridning sedan början av januari”

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Verkar som att man får hjärnskador av Corona. Vanliga människor håller sig hemma när dom är sjuka. Men Coronasmittade åker jorden runt av nån anledning.

Lol, förmodligen beror det på att de blivit smittade och kan smitta andra men ännu inte själva blivit sjuka, alltså symptomen har inte visat sig.

Permalänk
Avstängd

När det gäller spridning av viruset i Sverige så tyckar jag att det ser lite mörkt ut just nu, media rapporterar flera fall nu som får en att undra lite över det hela. Menar inte på något sätt att det är domedag eller liknande, men just spridning i Sverige.. Det ser bra mörkt ut nu...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Verkar som att man får hjärnskador av Corona. Vanliga människor håller sig hemma när dom är sjuka. Men Coronasmittade åker jorden runt av nån anledning.

😂😂😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dredd:

När det gäller spridning av viruset i Sverige så tyckar jag att det ser lite mörkt ut just nu, media rapporterar flera fall nu som får en att undra lite över det hela. Menar inte på något sätt att det är domedag eller liknande, men just spridning i Sverige.. Det ser bra mörkt ut nu...

Tänker du på dagens fall där samtliga verkar härstamma från Iran eller Italien?

Hoppas för allas del att det går att få spridningen under kontroll utan att behöva spärra av halva landet. Är dock mer oroad över hur folk reagerar och att en del försöker få läget att verka värre än det är för att folk att få panik. Även en sån sak kan skada många helt i onödan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag har hela tiden vart lugn angående själva viruset som jag skrivit många ggr innan. Först för att det var koncentrerat till Kina och nu för att det kommer mer och fler rapporter om att viruset är ganska "milt". Även om situationen är allvarlig förstås och man oroar sig för nära och kära som är äldre eller har sjukdomar som gör det värre. Men en sak som jag inte vet hur jag ska hantera är all denna prepping folk verkar hålla på med.

Jag köper helt att man ska ha lite extra mat hemma ifall man själv blir sjuk eller liknande men när människor som jag anser är normala börjar köpa spritkök och grejer då vet jag inte hur jag ska reagera.......Det är ju ingen zombieapokalyps vi står inför.......

Om smittan kommer och verkligen slår till så kan det nog få en del samhällsinstanser att gå på knäna. Sen så har väl detta varit en rekommendation från MSB under ett par årtionden att vi ska vara förberedda (om ryssen kommer).

Kan kännas avlägset men samtidigt förståeligt när vi gjort oss så beroende av andra länders produktion av varor.

typo.
Permalänk
Medlem

Italiens premiärminister har i ett pm sagt att Italiens relativt höga dödstal beror till stor del på att det fått spridning på ett sjukhus pga bristande säkerhetsrutiner. Ett utbrott på ett sjukhus måste ju vara det absolut värsta

"Italy is having problems in relation to providing enough places in intensive care, the Italian prime minister Giuseppe Conte has told a press conference.

He added that the outbreak has worsened in Northern Italy because of mismanagement of security ‘protocols’ in one local hospital, Repubblica’s Antonello Guerrera reports."

https://twitter.com/antoguerrera/status/1232048055320485889?s...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Edit: Lite fel. San Marino har 45 konstaterade fall per 100.000 invånare.... Värst drabbade landet i världen, per capita....

San Marino har 33 000 invånare. Så du menar att de har 15 drabbade?

Permalänk
Medlem

På tal om invånarantal och antal smittade, så har väl Sverige gått om Japan i antal smittade om man ser till befolkningsmängd i landet.

Inte illa pinkat.

edit: precis när jag skrev det där, så ser jag att vi är uppe i 36 fall nu i Sverige.
Nr 36 ska vara tonåring, så mellan 13 och 19år får vi anta. (man vet aldrig i Sverige)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

San Marino har 33 000 invånare. Så du menar att de har 15 drabbade?

Exakt. Landet ligger mitt i Italien, så inte så konstigt. 15 drabbade, varav en har avlidit.

Permalänk
Medlem

Tycker vi kan börja låta barnen stanna hemma ifrån Skolan, och få lektioner via datorn istället.
Likt sjukt att vi på jobbet kör skypemöten, medans barnen måste gå till skolsalen.

Det är ju ändå år 2020.

De som inte har dator hemma, borde få låna hem en av skolans datorer under rådande förutsättningar.
Wifi borde man få låna av grannar om man inte har internet, alternativt få låna något 4g-modem.

Sedan att man börjar självisolera sig lite. Man kanske inte ska träffas efter jobbet på en fika på stan, eller gå på biografbesök.
Givetvis kommer viruset spridas ändå, men inte lika stor risk.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Såg på nyheterna att regeringen vill få igenom att vi ska få 6000kr mindre i lön pga nedgång för företag istället för att mass-sparka folk och stänga företag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7kQe/regeringens-krisd...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Intressant fundering då man också kan göra en riskanalys.

Anta att det är 25% chans att någon i familjen blir smittad av viruset på resan och att alla i familjen blir infekterade, kanske efter att man kommit tillbaka.

WHO gick idag ut med att viruset har strax över 3% dödlighet globalt. Är man då fyra i familjen så ökar ju chansen att någon i familjen stryker med.

Nu är det ju dock så att om man är ung och frisk så minskar ju riskerna, men ändå. Det kan vara så att man får ångra sig för resten av sitt liv för detta beslut.

Varför skriver du "chans" på två ställen av tre? Risk heter det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Intressant fundering då man också kan göra en riskanalys.

Anta att det är 25% chans att någon i familjen blir smittad av viruset på resan och att alla i familjen blir infekterade, kanske efter att man kommit tillbaka.

WHO gick idag ut med att viruset har strax över 3% dödlighet globalt. Är man då fyra i familjen så ökar ju chansen att någon i familjen stryker med.

Nu är det ju dock så att om man är ung och frisk så minskar ju riskerna, men ändå. Det kan vara så att man får ångra sig för resten av sitt liv för detta beslut.

Är du under 50 år är det mindre än en halv procents risk att du dör. Att en av fyra dör borde väl då vara max 2% risk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Såg på nyheterna att regeringen vill få igenom att vi ska få 6000kr mindre i lön pga nedgång för företag istället för att mass-sparka folk och stänga företag.

Tanken är att man ska gå ner i arbetstid, och jag hoppas då verkligen att det är en fredag eller måndag, få kanske 90% av lönen (inte 80%) och att stat och företag också ska stå för en del av kostnaden upp till 90%. Dvs, du jobbar mindre, men får högre timlön. Bra för den som vill vara ledig, sämre för den som vill ha pengar.

Det är bättre med den här typen av lösningar, än att bli avskedad, få lägre lön, eller sämre villkor, vilket jag fick i sviterna av 2008-krisen. Sämre villkor lever ju ofta kvar även efter krisen. Företagen tar ju gärna chansen såklart.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Man bygger ju inte upp företag hur enkelt som helst, så en lösning som innebär att man undviker mass-avsked och att mängder med företag kursar är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Varför skriver du "chans" på två ställen av tre? Risk heter det.

Sannolikhet hade varit ett ännu bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tycker vi kan börja låta barnen stanna hemma ifrån Skolan, och få lektioner via datorn istället.
Likt sjukt att vi på jobbet kör skypemöten, medans barnen måste gå till skolsalen.

Det är ju ändå år 2020.

De som inte har dator hemma, borde få låna hem en av skolans datorer under rådande förutsättningar.
Wifi borde man få låna av grannar om man inte har internet, alternativt få låna något 4g-modem.

Sedan att man börjar självisolera sig lite. Man kanske inte ska träffas efter jobbet på en fika på stan, eller gå på biografbesök.
Givetvis kommer viruset spridas ändå, men inte lika stor risk.

Det är också viktigt att vi lär barnen vara anti-sociala vid tidig ålder så att dom är väl anpassade till normal självisolering när dom växer upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är du under 50 år är det mindre än en halv procents risk att du dör. Att en av fyra dör borde väl då vara max 2% risk

Jo, men för min del är det väldigt mycket högre sannolikhet än att jag skulle chansa med att sticka till alperna bara för att ha kul och åka skidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Det kan väl även vara så att staten vill få ner människors löner eftersom det nu inväntas en mängd långtidssjuksrivningar i detta land?
Det kommer ju skilja rätt bra i sjukpenning om de ska dra ner lönen med 6000kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Det är också viktigt att vi lär barnen vara anti-sociala vid tidig ålder så att dom är väl anpassade till normal självisolering när dom växer upp.

Ja för det har inget med att minimera smittspridningen.
Vet inte hur många läkare som jag sett intervjuer med nu som säger att viruset behöver en värd för att överleva, och om vi kan minimera spridningen av viruset så kommer snart viruset dö ut av sig självt.

Och ju snabbare detta sker, desto snabbare kan vi få bukt med skiten.
Men ska givetvis det finnas personer som ska misstolka allt på detta forum, ett under ibland.

Visa signatur

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av videopac:

Man kan ju fundera på hur ett extremt turistland som Thailand gör med rapporteringen/testningen? De ligger ju ganska lågt i rapporterade fall och med tanke på hur mycket kinsesisk turism de har så känns det som att de eventuellt ligger sämre till vad gäller underrapportering. Och många åker väl från Sverige till Thailand på semester (även nu) speciellt då risken för att smittas där verkar vara ganska liten... är den det dock?

Thailand har 3700 personer under uppsikt men har bara bekräftat ett 40 tal. https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/file/situation/situ...

Skrivet av Implor:

Vet inte om Italien men i kina var 80% av döttsfallen över 60-65år eller hade tidigare kända medicinska problem.

Så 20% hade inga tidigare problem?

Skrivet av Dredd:

Skrivet av OSkar000:

Tänker du på dagens fall där samtliga verkar härstamma från Iran eller Italien?

Hoppas för allas del att det går att få spridningen under kontroll utan att behöva spärra av halva landet. Är dock mer oroad över hur folk reagerar och att en del försöker få läget att verka värre än det är för att folk att få panik. Även en sån sak kan skada många helt i onödan.

Sist jag läste så testar dom väll bara dom som har varit i problemområden? Om dom bara testar dom från Kina, Iran och norra Italien så är ju alla som bekräftas smittade därifrån?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Thailand har 3700 personer under uppsikt men har bara bekräftat ett 40 tal. https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/file/situation/situ...

Så 20% hade inga tidigare problem?

Sist jag läste så testar dom väll bara dom som har varit i problemområden? Om dom bara testar dom från Kina, Iran och norra Italien så är ju alla som bekräftas smittade därifrån?

Man skall även börja testa de med svår lunginflammation.

Permalänk
Medlem

Dagens Norgehistorier:

En norrman går på konsert med 800 andra, börjar efteråt visa symptom för Coronaviruset, har viruset.

I Bergen så rapporteras det att ett antal av de som satts i karantän i sina hem mer verkar se det som slippa-jobba-karantän, dvs de stannar hemma när de skulle vara på jobbet, men går sedan och handlar, tränar, osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Jo, men för min del är det väldigt mycket högre sannolikhet än att jag skulle chansa med att sticka till alperna bara för att ha kul och åka skidor

Bäst du isolerar dig, det finns risker att få andra sjukdomar i samhället som ger typ samma risker