Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Inaktiv

Köpte min nya bil genom att låna på min lgh och de var 14 år sedan, har sålt bilen för flera år sedan men lånet är obetalt, kör amorteringsfritt och har bara lånat total 1/3 av vad min lgh är värd och de är bra med lite lån, har 3 olika, ett lite större och två mindre lån, får alltid igen en bra slant varje år via skatten så jag tänker nog inte betala av mitt lån, den dagen mina föräldrar går ur tiden kommer jag ärva så pass mycket så jag kan döda alla lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

alla som kommenterar att det är idioti att ta bil lån får gärna till lägga om de är
beroende av bil för pendling till jobb eller annan aktivitet

Beroende av bil för arbete + stor hobby. Skulle aldrig låna en krona för bil om det inte var akut, och då isåfall max 50k. Hur så?

Skrivet av anon301768:

Köpte min nya bil genom att låna på min lgh och de var 14 år sedan, har sålt bilen för flera år sedan men lånet är obetalt, kör amorteringsfritt och har bara lånat total 1/3 av vad min lgh är värd och de är bra med lite lån, har 3 olika, ett lite större och två mindre lån, får alltid igen en bra slant varje år via skatten så jag tänker nog inte betala av mitt lån, den dagen mina föräldrar går ur tiden kommer jag ärva så pass mycket så jag kan döda alla lån.

Jag blir fan ledsen av att läsa det där.. Du vill att dina föräldrar dör så att du kan lägga deras livsbesparingar på att betala av ett 14 år gammalt billån?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Jag blir fan ledsen av att läsa det där.. Du vill att dina föräldrar dör så att du kan lägga deras livsbesparingar på att betala av ett 14 år gammalt billån?

Försöker du ha hem VM i att läsa illa? Han skrev varken att han ville att föräldrarna skulle dö eller att det var ett billån (det var ett bolån som gick till en bil).

Permalänk
Medlem

Varit lite olika. Våra första 5-6 bilar var olika grader av begagnade. Sedan har vi köpt ett antal bilar nya. Eller ja, jag har tagit demo-bilar med 100-300mil på mätaren och prutat hårt och varit villig att hämta dem över hela landet. Då vi köpt flera Kior och dessa har 7-års nybilsgaranti och jag fått ner priset på dem till mellan 50-100.000 under listpris så har jag gjort som så att jag lagt upp det på lika många år som nybilsgarantin är. Sedan har jag haft dem kanske 3-4år ungefär och när jag sålt dem har de ofta varit lågmilare i bra skick med flera års garanti kvar som varit eftertraktat.

Nu har jag bil via jobbet så endast en av bilarna hemma, en liten Picanto som andrabil, är köpt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

...får alltid igen en bra slant varje år via skatten så jag tänker nog inte betala av mitt lån...

Vill du utveckla? Jag förstår nämligen inte logiken. Å andra sidan förstår jag inte heller hur någon tar lån för att köpa bil överhuvudtaget, bortsett från vissa speciella fall.

Skrivet av Aktsu:

Försöker du ha hem VM i att läsa illa? Han skrev varken att han ville att föräldrarna skulle dö eller att det var ett billån (det var ett bolån som gick till en bil).

Tar man ett lån för att köpa bil så blir det ett billån, sen att det står på ”bolån” på pappret är bara rent administrativa petitesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Tar man ett lån för att köpa bil så blir det ett billån, sen att det står på ”bolån” på pappret är bara rent administrativa petitesser.

Nej, ett billån är en viss typ av lån, ingen anledning att börja hitta på nya betydelser på väldefinierade saker. Personen tog ett utökat bolån och fick in pengar på kontot, att de sen spenderades på en bil gör det inte till ett billån. Däremot kan man ju säga att han tog ett bostadslån till bilköp om man vill.

Nu var detta inte poängen utan att personen försökte vantolka det som skrevs.

On topic:
För övrigt bryr jag mig inte mycket om man lånar till bilköp faktiskt, tog själv runt 550k som finansiering nu senast när jag köpte bil. Känns bättre att göra det och ligga likvid helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

On topic:
För övrigt bryr jag mig inte mycket om man lånar till bilköp faktiskt, tog själv runt 550k som finansiering nu senast när jag köpte bil. Känns bättre att göra det och ligga likvid helt enkelt.

Förstår om folk vill låta pengarna jobba på börsen istället för att vara låsta i en bil (om man är införstådd i riskerna), men att ha lån och likvider på kontot låter som dubbelbestraffning i.o.m. att man åker på både inflation och räntekostnader. Du är nog ganska ensam om att känslan av likvider på kontot är bättre än att vara skuldfri.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Förstår om folk vill låta pengarna jobba på börsen istället för att vara låsta i en bil (om man är införstådd i riskerna), men att ha lån och likvider på kontot låter som dubbelbestraffning i.o.m. att man åker på både inflation och räntekostnader.

Både ränta och inflation är så låga nu så det spelar ingen större roll tycker jag, friheten i att vara likvid är värd en hel del (speciellt nu när det sett dystert ut på börsen). La faktiskt in extra i lägenheten förut när jag tyckte det var lite väl mycket som låg löst.

Permalänk
Medlem

Hej.

Hoppas att du får några svar som är on topic iallafall...
Själv köpte jag nyligen en bil för 170.000.
Då betalade jag 40.000 själv, så återstoden blev 130.000 och har sedan amorterat 3000 i månaden på billånet.
Det innebär 3,5 - 4 år amorteringstid.

Vet inte om det är smart eller inte, (eller vanligt för den delen) men jag håller med ovan skribenter i tråden att om man inte avser att äga bilen för evigt så måste man ju iallafall amortera så att man hinner med värdeminskningen.

Jag är nog slutkund på den här bilen, har haft liknande upplägg på alla mina biläganden och när amorteringen är gjord så att man äger bilen själv är det ju bara att börja räkna på total ägandekostnad.
Min senaste bil var en Accord 2006 som jag hade i tio år.
125.000 - 25.000 som jag fick när jag sålde ger total värdeminskning 833:- i månaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Både ränta och inflation är så låga nu så det spelar ingen större roll tycker jag, friheten i att vara likvid är värd en hel del (speciellt nu när det sett dystert ut på börsen). La faktiskt in extra i lägenheten förut när jag tyckte det var lite väl mycket som låg löst.

Om man nu har möjligheten att betala av en skuld... varför gör man inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vanligtvis för att man kan tjäna mer per pengar på att investera i något som ger bättre avkastning än räntekostnaden. Ett annat vanligt skäl är att man vill ha större trygghet och flexibilitet vilket man kan få genom att ha gott om likvida medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

För att jag vill använda framtida inkomster för att betala för framtida bilkostnader när de uppstår och inte betala mina bilkostnader för de närmaste 2-3 åren redan idag.

Då kan kan jag även ligga likvid så om det kommer någon investeringsmöjlighet kan jag ta den, eller ha friheten att göra annat som kan vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej det har du rätt i, men låter det som att man älskar sina föräldrar när man planerar med att de skall dö för att betala av sitt billån?

Kalla det vad du vill, det är ett lån för att betala av en bil.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Nej det har du rätt i, men låter det som att man älskar sina föräldrar när man planerar med att de skall dö för att betala av sitt billån?

Kalla det vad du vill, det är ett lån för att betala av en bil.

Jag tycker inte det säger någonting om ifall man älskar sina föräldrar eller inte. Tycker det låter precis som det står, ett konstaterande att det är först om personen ärver massa pengar som den kommer tycka det är värt att lösa lånet. Det är väl inge konstigt att vara medveten om att alla dör till sist?

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att en bil har tappat det mesta av sitt värde efter sex år.
Så rekommendationen är att köpa bilar av "hyffsat" kända märken (inte Daihatzu och massa annat skräp) som är ca 6 år gamla.

Nu har jag dock en personalbil som är ny men om jag skulle köpa en så skulle det bli en bil av modell "äldre".

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Jag ska betala av mitt lån på 6 år 🙂

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Läste någonstans att en bil har tappat det mesta av sitt värde efter sex år.
Så rekommendationen är att köpa bilar av "hyffsat" kända märken (inte Daihatzu och massa annat skräp) som är ca 6 år gamla.

Nu har jag dock en personalbil som är ny men om jag skulle köpa en så skulle det bli en bil av modell "äldre".

Toyota ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

För att jag vill använda framtida inkomster för att betala för framtida bilkostnader när de uppstår och inte betala mina bilkostnader för de närmaste 2-3 åren redan idag.

Då kan kan jag även ligga likvid så om det kommer någon investeringsmöjlighet kan jag ta den, eller ha friheten att göra annat som kan vara intressant.

Förstår inte varför så många väljer detta istället för att vara skuldfri? Skönt att slippa ekonomiska bekymmer tycker jag. Då kan man göra vad man vill av överskottet utan att behöva vara orolig för att inte kunna bli kvitt sin skuld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Förstår inte varför så många väljer detta istället för att vara skuldfri? Skönt att slippa ekonomiska bekymmer tycker jag. Då kan man göra vad man vill av överskottet utan att behöva vara orolig för att inte kunna bli kvitt sin skuld.

För att de istället för att köpa en bil för 50k-100kkr kontant så kan de köpa en mer fräsig för 500kkr med lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

För det finns inget självändamål med att vara skuldfri utan det viktiga är nettotillgångar. På samma sätt som jag inte betalar min bilförsäkring 3 år i förväg behöver jag inte betala min bilkostnad 3 år i förväg heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

För att tillgångarna kan användas på bättre vis eller placeras i en form som ger högre avkastning än räntekostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För det finns inget självändamål med att vara skuldfri utan det viktiga är nettotillgångar. På samma sätt som jag inte betalar min bilförsäkring 3 år i förväg behöver jag inte betala min bilkostnad 3 år i förväg heller.

Det där är en övervägning som man kan göra dock. Visst inte bilförsäkringen... Men när jag var yngre och hade min första lägenhet, en hyfsat billig etta så fick jag en rejäl skatteåterbäring. Jag tog och betalade in ett års hyra i förskott. Det visade sig vara smart för blev av med det jobbet under den perioden och valde att börja plugga så då var det rätt skönt att ha drygt 3000 kr mindre i utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det där är en övervägning som man kan göra dock. Visst inte bilförsäkringen... Men när jag var yngre och hade min första lägenhet, en hyfsat billig etta så fick jag en rejäl skatteåterbäring. Jag tog och betalade in ett års hyra i förskott. Det visade sig vara smart för blev av med det jobbet under den perioden och valde att börja plugga så då var det rätt skönt att ha drygt 3000 kr mindre i utgifter.

Det hade ju fortfarande varit bättre om du satt pengarna på ett konto med ränta och betalat hyran löpande.

Men man får ju känns sig själv och hur bra disciplin man har

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

3 år är max enligt mig, en del kör ju på restvärde också när de tar lån så de antingen löser in bilen eller tar ett nytt lån. Betalade min på ca 2 år. Betalade då även 40% kontant, helt ny då, vet det är förlust affär men ville ha en ny bil. Börjat kika på annat då jag vill ha större men är osäker vad som händer i framtiden så inte sugen på att punga ut en bit över 300k för typ en ny v60 med osäkerhet kring drivmedel,skatter, förbud osv.

Men tillbaka till lånegrejen, handlar ju om vad man prioriterar, menar jag sparar ungefär 60% av min lön och har det gött ändå, så skulle absolut kunna ta en dyr jävla bil men inte det jag prioriterar nu. 😁

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det hade ju fortfarande varit bättre om du satt pengarna på ett konto med ränta och betalat hyran löpande.

Men man får ju känns sig själv och hur bra disciplin man har

I mitt fall så var det bra för ett par månader senare så blev jag av med jobbet och valde att börja plugga lite och då var det skönt att ha drygt 3000 kr mindre i utgifter under ett antal månader framåt. Det där med att "få ränta" hur som helst. Räntebärande vanliga konton existerar väl inte riktigt idag på samma sätt som det gjordes förut? "Sparkonton" hos storbankerna ger typ 0% ränta. Och vad jag förstått så ska det krävas ett rejält kapital för att kunna få en fast bra ränta.

Och att investera pengarna i det läget var inte ett alternativ för mig, jag hade inte råd att förlora pengarna. Och då ska man aldrig investera.

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy: Att kunna spara 60% av sin lön är få förunnat så det är jättebra att du har den möjligheten

Har aldrig förstått det där med att köpa en bil med lån med restvärde. Då måste man ju ta nytt lån efter tre år för att kunna behålla bilen istället för att bestämma själv när man eventuellt vill byta in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

I mitt fall så var det bra för ett par månader senare så blev jag av med jobbet och valde att börja plugga lite och då var det skönt att ha drygt 3000 kr mindre i utgifter under ett antal månader framåt. Det där med att "få ränta" hur som helst. Räntebärande vanliga konton existerar väl inte riktigt idag på samma sätt som det gjordes förut? "Sparkonton" hos storbankerna ger typ 0% ränta. Och vad jag förstått så ska det krävas ett rejält kapital för att kunna få en fast bra ränta.

Och att investera pengarna i det läget var inte ett alternativ för mig, jag hade inte råd att förlora pengarna. Och då ska man aldrig investera.

Du skrev när du var yngre, nu kanske du menade för bara ett par år sen men jag tänkte mig mer tillbaka till när man faktiskt fick lite ränta på ett konto.

Oavsett om du blev av med jobbet så hade pengar på kontot varit en bättre lösning i teorin (även om det handlar om små summor).
För just dig kanske det var vettigt, om du blåst pengarna på annat annars.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Hade du haft pengarna på kontot under året hade du som sämst haft lika mycket pengar, hade du fått ränta hade du haft mer. Att förbetala eller ha dem på kontot gör nämligen ingen skillnad när du förlorar jobbet, om något kan ha dem på kontot vara bra eftersom du har mer likviditet.

Permalänk
Medlem

Sist köpte vi en bil för 25k som vi betalade kontant, det är snart 4 år sedan. Skulle tro att man åtminstone får 15k för den i dagsläget. Vår "nya" bil servar vi med jämna mellanrum för att den skall hålla så länge den kan, visst så har jag fått åtgärda några saker efter någon besiktning, men inga stora saker. Gamla bilen inhandlades för 7k och såldes för 7k två år senare. Hade inte lagt några pengar utöver försäkring och bensin/tvätt på den.

Skulle bilen fullständigt kapitulera så kan man köpa en ny för ungefär samma pengar, köper man en nyare bil så är värdeminskningen mer än 25k på ett år.

Visst, den har inte alls finesser såklart, men för tiden var den säker (06). Även om nya bilar högst troligt är betydlig säkrare. Jag tycker den ekvationen fungerar bra för oss. En begagnad bil känns alltid som en risk att köpa, även om den kostar över 100k, då tycker jag runt 25k fungerar bra, för du får ändå en bil som inte är en total rishög. Från 25k-50k tycker jag inte att du får nämnvärt mycket bättre bil för pengarna.

Permalänk
Medlem

Om man bara kollar Swedbanks billånskalkylator får man fram att en bil för 300k, med 60k i kontantinsats och 5 års återbetalning hamnar på 4 401 kr/mån.

Då har man i slutändan betalat ca 24k för nöjet att dela upp betalningen istället för att köpa kontant.

Det är nog rätt många i Sverige som utan problem kan lägga 4 401 kr/mån för att "köpa" en ny bil, särskilt om man är två som jobbar i familjen.

Jag tycker personligen det är vettigare att spara ihop pengarna och köpa kontant, men då får man ju såklart ta några år i början där man väntar in bilköpet så att säga. Men sedan när man köpt bilen kan man direkt börja lägga undan till nästa bil, så efter första köpet blir det ingen fördröjning och man sparar pengar i längden jämfört med att låna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."