Övriga komponenter till RX 590. Tips?

Permalänk
Medlem

Övriga komponenter till RX 590. Tips?

Har som sagt RX 590 men resten är riktigt gamla.
Rekommendationer? Jag spelar några timmar i veckan så vill inte lägga överdrivna pengar.
Har idag utöver gpu:
I7 2700k
Asus P8Z68-V PRO/GEN3
Ddr3 1600mhz 16gb
Ssd 450 eller 550 läshastighet har jag för mig.

Idéer
Cpu i5 9400F
Ett moderkort utan displayport(inbillar mig att det är onödig kostnad) stöd för ddr4 med skaplig prestanda. Tänkte lägga ca 1000:- eller strax över på mdb.
Minne anpassas efter moderkort
Vet inte om hårddisksbyte skulle höja spelprestandan

Fick för övrigt problem när jag bytte från r290 gpu till rx590 att skärmen svartnar och spelet kraschar ibland. Vet inte om det beror på att nya grafikkortet kräver bättre komponenter i burken, strul med drivrutiner eller fel på kortet

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ERRORR:

Fick för övrigt problem när jag bytte från r290 gpu till rx590 att skärmen svartnar och spelet kraschar ibland. Vet inte om det beror på att nya grafikkortet kräver bättre komponenter i burken, strul med drivrutiner eller fel på kortet

Skärmen skall inte bli svart och spelet skall inte krascha för att du inte har tillräckligt bra komponenter.

Stänger datorn av sig eller kraschar bara spelet?
Har du installerat drivrutiner till kortet? Är de uppdaterade?
Vad har grafikkortet för temperatur under belastning?
Har du återställt Windows nyligen?
Vad har du för nätaggregat? Vad har det för effekt?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Hellre 9100F än 9400F. Samma spelprestanda till halva priset. Jag har 9100F med ett RX590. Funkar fint.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9400F-vs-...

Edit: Lägg lite av dom sparade pengarna på moderkortet. Z390 klarar högre minnesfrekvenser. B360 är begränsad till 2400MHz.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Skärmen skall inte bli svart och spelet skall inte krascha för att du inte har tillräckligt bra komponenter.

Stänger datorn av sig eller kraschar bara spelet?
Har du installerat drivrutiner till kortet? Är de uppdaterade?
Vad har grafikkortet för temperatur under belastning?
Har du återställt Windows nyligen?
Vad har du för nätaggregat? Vad har det för effekt?

Spelet kraschar plötsligt. Ja drivrutiner installerade och uppdaterade. Har inte kollat tempen än då amds monitor inte ville funka efter kortbyte. Nej har inte installerat om dator på läänge. 1000w bronze

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ERRORR:

Ja drivrutiner installerade och uppdaterade. Har inte kollat tempen än då amds monitor inte ville funka efter kortbyte. Nej har inte installerat om dator på läänge. 1000w bronze

Avinstallerat de gamla drivrutinerna?

Skrivet av ERRORR:

Nej har inte installerat om dator på läänge.

Kanske dags?

Skrivet av ERRORR:

1000w bronze

Så länge det bara är krascher och inte så att datorn stänger av sig så borde det inte vara problemet ändå.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Hellre 9100F än 9400F. Samma spelprestanda till halva priset. Jag har 9100F med ett RX590. Funkar fint.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-9400F-vs-...

Edit: Lägg lite av dom sparade pengarna på moderkortet. Z390 klarar högre minnesfrekvenser. B360 är begränsad till 2400MHz.

Verkar vara så ja, 9100F vs 9400F! https://www.youtube.com/watch?v=nj1ENXEnZfY

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@ERRORR: Det låter som ett mjukvaruproblem, spara viktiga filer på en HDD, USB-minne, telefon eller motsvarande och formatera sedan datorn och gör en helt fräsch installation av Windows.

Detta är något jag brukar göra minst 1 gång om året då Windows samlar på sig mycket skräp som slöar ner.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kan bli 9100F eller ryzen 5 1600, jag har blivit lite anti intel för de krånglat till det onödigt mycket med alla bokstäver och även en jäkla massa sockets.

Jo en ominstallation ska jag nog börja med kanske. Vad sägs om att ha exempelvis Origin-spel och Steam-spel på en sekundär ssd som man inte formaterar utan reparerar spelen efter formatering och nyinstallation av den primära med windows?

Finns det program som ser vad som utlöser en krasch om detta skulle fortsätta? I aktivitetshanteraren ser jag att min 2700k jobbar på ganska höga % när jag spelar Rust, ligger mellan 70 och 90%. Ramminnet ligger på ca 70% där bara Rust drar ca 7-8gb.
Låt säga att jag får igång Amd/radeon Monitor och kan se temp, vilka temperaturer bör jag ligga på vid belastning/spel. Nu har grafikkortet bara använts någon timme sedan inköp

Upplever att det funkar lite lite bättre om jag dödar lite appar innan lir. Exempelvis ligger 3-5 Edge webläsare redan från start, ofta 3 Skype, ofta 2 Sök och nå jäkla Xbox grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Kan bli 9100F eller ryzen 5 1600, jag har blivit lite anti intel för de krånglat till det onödigt mycket med alla bokstäver och även en jäkla massa sockets.

Jo en ominstallation ska jag nog börja med kanske. Vad sägs om att ha exempelvis Origin-spel och Steam-spel på en sekundär ssd som man inte formaterar utan reparerar spelen efter formatering och nyinstallation av den primära med windows?

Finns det program som ser vad som utlöser en krasch om detta skulle fortsätta? I aktivitetshanteraren ser jag att min 2700k jobbar på ganska höga % när jag spelar Rust, ligger mellan 70 och 90%. Ramminnet ligger på ca 70% där bara Rust drar ca 7-8gb.
Låt säga att jag får igång Amd/radeon Monitor och kan se temp, vilka temperaturer bör jag ligga på vid belastning/spel. Nu har grafikkortet bara använts någon timme sedan inköp

Upplever att det funkar lite lite bättre om jag dödar lite appar innan lir. Exempelvis ligger 3-5 Edge webläsare redan från start, ofta 3 Skype, ofta 2 Sök och nå jäkla Xbox grejer.

Jag hade valt 1600AF alla dagar i veckan. För att få de resultat som visades i den andra videon så krävdes ett av de dyrare moderkorten för Intel (tror de är Z390 eller Z370 om jag inte minns fel) och dessa börjar vid 1290kr. Om man inte tar dessa, kan man räkna med att prestandan är en hel del sämre i och med att man inte kan överklocka minnet, i synnerhet på de lägsta FPS:en som är de allra viktigaste.

För 1600AF duger det med en B450, och vissa här är till och med så kraftfulla att du kan sätta in en ny processor om du känner för det i framtiden, begagnat eller ny. Faktum är att du kan både överklocka minnet och processorn, medan med 9100f kan du bara överklocka minnet. Den plattformen Intel har för 9100f kommer att inte ha några CPU:er från nyare generationer. Utöver det så har den 12 trådar och 6 kärnor, medan 9100f har 4 kärnor och 4 trådar.
Vad händer då när nya spel kommer till Xbox Series X och PS5 med 8 kärnor och 16(?) trådar? Då lär du se en ökad tendens att optimera för fler kärnor iallafall och 9100f kommer nog inte vara så glad.

Hardware unboxed gjorde nyligen en jämförelse mellan 9100f och 1600AF med 3400 CL14 minne (alltså, överklockat minne). Jag föreslår att du ser recensionen från tidsstämpeln som jag lagt in för att fatta vad jag menar.

När det kommer till svartskärmar så kan det bero lite på många olika saker.

Om skärmen blir svart och fläkten går för fullt, datorn stängs inte av:
Sannolikt rör det sig om ett temperaturproblem. Kylpastan kan behövas bytas. Se den här tråden.

Om skärmen blir svart och fläktarna går ej för fullt (du kan till och med höra ljud från applikationen i bakgrunden):
Förmodligen ett drivrutin- eller kompabilitetsproblem. Svårt att säga faktiskt. Jag vet att chromium baserade applikationer, såsom google chrome och Edge, hade ett problem med hårdvaruacceleration som AMD möjligtvis fixade i sin senaste drivrutin 20.2.2.. Så där kan vara ett bra ställe att börja? Stäng även av saker såsom "enhanced sync" (förbättrad synkronisering i svenska versionen, finns i globala grafikinställningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

För 1600AF duger det med en B450, och vissa här är till och med så kraftfulla att du kan sätta in en ny processor om du känner för det i framtiden, begagnat eller ny. Faktum är att du kan både överklocka minnet och processorn, medan med 9100f kan du bara överklocka minnet. Den plattformen Intel har för 9100f kommer att inte ha några CPU:er från nyare generationer. Utöver det så har den 12 trådar och 6 kärnor, medan 9100f har 4 kärnor och 4 trådar.
Vad händer då när nya spel kommer till Xbox Series X och PS5 med 8 kärnor och 16(?) trådar? Då lär du se en ökad tendens att optimera för fler kärnor iallafall och 9100f kommer nog inte vara så

Dedär med att klocka har jag aldrig gjort på något mer än Asus egna prestandaval i bios. Har en 2700k som ska vara bra för att klocka men jag vet inte om jag tjänar så mkt på de. Köpte ett "kylartorn" till cpun när jag byggde datorn just för att klara att klocka.

Klart jag då kostar på några hundringar till för ett bättre moderkort. Vad ska man kolla på moderkort utöver att de klarar lite bättre ramminnen? Att socketen är nyare så man i framtiden kan uppgradera cpu utan att byta moderkort?

Kör man gott på de kylarna som följer med cpu i dag eller bör man byta de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Dedär med att klocka har jag aldrig gjort på något mer än Asus egna prestandaval i bios. Har en 2700k som ska vara bra för att klocka men jag vet inte om jag tjänar så mkt på de. Köpte ett "kylartorn" till cpun när jag byggde datorn just för att klara att klocka.

Klart jag då kostar på några hundringar till för ett bättre moderkort. Vad ska man kolla på moderkort utöver att de klarar lite bättre ramminnen? Att socketen är nyare så man i framtiden kan uppgradera cpu utan att byta moderkort?

Kör man gott på de kylarna som följer med cpu i dag eller bör man byta de?

Ryzen 1000 , 2000, 3000 och 4000(?) delar socket, så det är lugnt där.

Bättre BIOS stöd, VRM om man kanske ska byta ut processorn till något kraftfullare i framtiden, RAM stöd och så kan spela in.
Jag vet iallafall att MSI B450 Tomahawk MAX klarar av allt som man kan tänkas slänga på det. Ja , till och med en 3950X. Men det är nog lite overkill för dig.

Du får nog avgöra själv om processorfläkten duger.

Jag är ingen expert på moderkorten, de är för många och jag är inte superintressead av dem. Finns nog säkert bättre svar i forumdelen för AMDs processorer. AMD håller en finanssak idag då de kanske förklarar när nästa typ av moderkort släpps.

Permalänk
Medlem

Att skärmen blir svart kan nog bero på drivrutinerna till grafikkortet. Allmänt känt problem med Adrenalin 20.x där det verkar ha blivit bättre med senaste versionen 20.2.2. Kan vara värt att prova att installera de eller ladda hem en äldre version 19.x.

Permalänk
Medlem

Testade lite nu en snabbis på hög grafik. Ska ett rx590 komma upp i 78 grader? Jag försökte påfresta grafiken så mkt jag kunde. Jag hade inget lagg men testade bara i typ 3-4 minuter. Ligger på typ 1275mhz

Jag har kört om windows nu med vette tusan om det blev rätt... ren installation utan att behålla filer och windows påminner nu om windows 98, gråa lister och grå aktivitetslist nertill trots windows update flera ggr med diverse omstarter och senaste grafikkortsdrivrutinerna =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ryzen 1000 , 2000, 3000 och 4000(?) delar socket, så det är lugnt där.

Bättre BIOS stöd, VRM om man kanske ska byta ut processorn till något kraftfullare i framtiden, RAM stöd och så kan spela in.
Jag vet iallafall att MSI B450 Tomahawk MAX klarar av allt som man kan tänkas slänga på det. Ja , till och med en 3950X. Men det är nog lite overkill för dig.

Du får nog avgöra själv om processorfläkten duger.

Jag är ingen expert på moderkorten, de är för många och jag är inte superintressead av dem. Finns nog säkert bättre svar i forumdelen för AMDs processorer. AMD håller en finanssak idag då de kanske förklarar när nästa typ av moderkort släpps.

MSI B450 Tomahawk MAX är inte för dyrt om det är ett bra kort. Jag har ingen fast budget men tanke omkring 5000 för mdb+cpu+ram. Förresten vad behöver man för storlek på ram i dagsläget för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

MSI B450 Tomahawk MAX är inte för dyrt om det är ett bra kort. Jag har ingen fast budget men tanke omkring 5000 för mdb+cpu+ram. Förresten vad behöver man för storlek på ram i dagsläget för spel?

5000? Jag tyckte det lät som du planerade runt ~3000kr i budget.

Det här är vad jag rekommenderade till min brorsa förra veckan:
MSI B450 TOMAHAWK MAX (1390kr)
2x8GB Corsair Vengeance LPX Black 3000Mhz CL15 (799kr) (och ja, 16GB verkar räcka idag med en hyfsad buffert)
Ryzen 3600 (1990kr)
Summa: 4179kr

byter du ut det mot en 1600 så verkar det bli 3346 kr istället.

Det skiljer 4179/3346 ~25% dyrare. Men är det 25% snabbare med en 590? Förmodligen inte. Kan 1600AF orsaka lägre FPS där 3600 inte hade gjort det med en 590? Kanske. Svårt att säga, beror lite på situationen. Saker kan möjligtvis bli mer CPU intensiva med tanke på vad som kommer sitta i konsolerna, men svårt att säga just nu.

Det finns kanske någon på forumet som bytt från 1600 till 3600 som kan dela med sig av sin upplevelse.

Permalänk
Medlem

Det är rätt stor skillnad mellan 1000 serien och 3000 serien. Men vill man komma billigt undan, så duger nog en 1600 till det grafikkortet skulle jag tro.

Jag skulle dock köpt en 3600 alla dagar i veckan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Det är rätt stor skillnad mellan 1000 serien och 3000 serien. Men vill man komma billigt undan, så duger nog en 1600 till det grafikkortet skulle jag tro.

Jag skulle dock köpt en 3600 alla dagar i veckan.

1600AF (kom ihåg att kolla att det är AF och inte AE) är egentligen 2600 med lite lägre basclock. De boostar till samma, och överklockar lika. Det är grymt bra för pengarna.

Jag skulle sen köpa Asrock B450 Pro4 (B450M om det ska va matx, eller annars bara lite billigare) och 2*8gb 3200mhz ram.

Edit: 3600 är definitivt bra, men onödig för Rx 590. Bill han sen uppgradera så lär det i det skedet finnS billiga 4600 eller 3700x.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har fortfarande problem att skärmarna svartnar och spelet stängs av =/
Gpu temp 75-76 när det hände.... hur luskar man ut vad som är fel? Finns inga appar som loggar krascher?

För övrigt tackar jag för alla komponentstips. MSI B450 Tomahawk MAX blir det iaf å 3600mhz ram för 1100

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Har fortfarande problem att skärmarna svartnar och spelet stängs av =/
Gpu temp 75-76 när det hände.... hur luskar man ut vad som är fel? Finns inga appar som loggar krascher?

För övrigt tackar jag för alla komponentstips. MSI B450 Tomahawk MAX blir det iaf å 3600mhz ram för 1100

Vilken version av windows installerade du?

Hur gammalt är ditt nätagg, och vilken modell? 1000W Bronze låter tyvärr som att man har satsat mera på höga siffror än kvalitet.

Har du uppdaterat BIOS/UEFI?

Har du kollat att sladdarna sitter som de ska i grafikkortet?

Vad har du för grafikkort exakt?

Om du testar köra ett stresstest (t.ex.:https://benchmark.unigine.com/valley), hur länge tar det då innan skärmen blir svart? Temperaturerna i sig ska inte göra att det stänger av sig, men jag undrar om det är strömförbrukningen.

Vet du hur du underklockar kortet i t.ex. MSI Afterburner? Händer samma sak om du drar ner på clocken?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vilken version av windows installerade du?

Hur gammalt är ditt nätagg, och vilken modell? 1000W Bronze låter tyvärr som att man har satsat mera på höga siffror än kvalitet.

Har du uppdaterat BIOS/UEFI?

Har du kollat att sladdarna sitter som de ska i grafikkortet?

Vad har du för grafikkort exakt?

Om du testar köra ett stresstest (t.ex.:https://benchmark.unigine.com/valley), hur länge tar det då innan skärmen blir svart? Temperaturerna i sig ska inte göra att det stänger av sig, men jag undrar om det är strömförbrukningen.

Vet du hur du underklockar kortet i t.ex. MSI Afterburner? Händer samma sak om du drar ner på clocken?

Nätagg kanske 6-7 år av märke corsair
Nej har inte uppdaterat bios och vet inte hur man gör
XFX RX 590 Fatboy
Får testa något sådant när jag kommer hem
Nej jag vet inte hur man klockar åt något håll på ett säkert sätt

Permalänk
Medlem

Kan ju kanske vara drivrutinerna till grafikkortet som spökar? har du senaste drivisarna?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Gäller det bara ett spel eller alla spel?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

MSI B450 Tomahawk MAX eller
MSI B450 Gaming Plus MAX?

Tomahawk har grafik. Onödigt?
Gaming Plus har 1 pcie x1 mer - har jag ingen användning för alla
Tomahawk har usb 3.2 med Gaming plus har 3.1
Gaming plus har fler hårdvaruegenskaper
Gaming plus är 100:- billigare

Vad menar de när ramminnen stöds men det står OC. Måste något klockas för att man ska kunna använda dessa ramminnen? Exempel: 2667mhz, 2800 Mhz(O.C) vad menas med just "(O.C)" svara gärna inte att det menas Over Clock

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Nätagg kanske 6-7 år av märke corsair
Nej har inte uppdaterat bios och vet inte hur man gör
XFX RX 590 Fatboy
Får testa något sådant när jag kommer hem
Nej jag vet inte hur man klockar åt något håll på ett säkert sätt

Då är det antagligen inte nätagget, så länge kablarna är ordentligt ikopplade.

BIOS uppdaterar du genom att ladda ner senaste härifrån: https://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PROGEN3/HelpDesk_BIO...

Sen sätter du filen på en nyformaterad USB-pinne, och startar om datorn. Vid uppstart trycker du Delete eller F2 för att gå in i BIOS. Där borde finnas en rätt simpel meny, med ett alternativ (antagligen nåt steg åt sidan) för att uppdatera BIOS från USB. Följ menyerna, och stäng inte av datorn förrän den startas om av sig själv.

Här finns en enkel guide för att underklocka: https://www.wepc.com/how-to/underclock-gpu/

Det kan hjälpa, om problemet är att ditt grafikkort har något problem med t.ex. strömtillförseln till minnet.

Men är det alltså så att hela skärmen inte blir svart, utan det är bara själva spelet som blir svart? Så att du t.ex. kan trycka ctrl+alt+del för att komma till windows?

Skrivet av ERRORR:

MSI B450 Tomahawk MAX eller
MSI B450 Gaming Plus MAX?

Tomahawk har grafik. Onödigt?
Gaming Plus har 1 pcie x1 mer - har jag ingen användning för alla
Tomahawk har usb 3.2 med Gaming plus har 3.1
Gaming plus har fler hårdvaruegenskaper
Gaming plus är 100:- billigare

Vad menar de när ramminnen stöds men det står OC. Måste något klockas för att man ska kunna använda dessa ramminnen? Exempel: 2667mhz, 2800 Mhz(O.C) vad menas med just "(O.C)" svara gärna inte att det menas Over Clock

Tomahawk har bättre strömtillförsel till processorn också, och RGB om du bryr dig om det. Överlag så tror jag att du blir nöjd med vilken som.

OC innebär i det här fallet att minnen som går över den hastigheten antagligen behöver justeras i BIOS för att nå sin fulla potential. T.ex. så klockade mina minnen ner sig till 2133mhz (från 3200) när jag först installerade dem. För att få upp dem till 3200mhz var jag tvungen att uppdatera BIOS och aktivera XMP.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Då är det antagligen inte nätagget, så länge kablarna är ordentligt ikopplade.

BIOS uppdaterar du genom att ladda ner senaste härifrån: https://www.asus.com/Motherboards/P8Z68V_PROGEN3/HelpDesk_BIO...

Sen sätter du filen på en nyformaterad USB-pinne, och startar om datorn. Vid uppstart trycker du Delete eller F2 för att gå in i BIOS. Där borde finnas en rätt simpel meny, med ett alternativ (antagligen nåt steg åt sidan) för att uppdatera BIOS från USB. Följ menyerna, och stäng inte av datorn förrän den startas om av sig själv.

Här finns en enkel guide för att underklocka: https://www.wepc.com/how-to/underclock-gpu/

Det kan hjälpa, om problemet är att ditt grafikkort har något problem med t.ex. strömtillförseln till minnet.

Men är det alltså så att hela skärmen inte blir svart, utan det är bara själva spelet som blir svart? Så att du t.ex. kan trycka ctrl+alt+del för att komma till windows?

Tomahawk har bättre strömtillförsel till processorn också, och RGB om du bryr dig om det. Överlag så tror jag att du blir nöjd med vilken som.

OC innebär i det här fallet att minnen som går över den hastigheten antagligen behöver justeras i BIOS för att nå sin fulla potential. T.ex. så klockade mina minnen ner sig till 2133mhz (från 3200) när jag först installerade dem. För att få upp dem till 3200mhz var jag tvungen att uppdatera BIOS och aktivera XMP.

Tack tack
Alla 3 skärmarna blir svart och jag kommer tillbaka till windows efter ett tag och då är spelet stängt, bara att starta igen och spela

Permalänk
Medlem

Har lagt detta i kundkorgen nu. Ett erfaret öga på detta?
Ryzen 5 3600
Kylarpasta
HyperX Fury ddr4 3600mhz 2x8gb (antar att dessa går på 2667 så länge jag inte grejar något)
Msi b450 gaming plus max
Och kommer köra detta ihop med mitt gamla nätagg, ssd-diskar och rx 590
Jag hoppas detta avhjälper problemen jag orkar inte hålla på och har inte tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Tack tack
Alla 3 skärmarna blir svart och jag kommer tillbaka till windows efter ett tag och då är spelet stängt, bara att starta igen och spela

Då är det antagligen ett problem i antingen windows eller med drivrutinerna.

Skrivet av ERRORR:

Har lagt detta i kundkorgen nu. Ett erfaret öga på detta?
Ryzen 5 3600
Kylarpasta
HyperX Fury ddr4 3600mhz 2x8gb (antar att dessa går på 2667 så länge jag inte grejar något)
Msi b450 gaming plus max
Och kommer köra detta ihop med mitt gamla nätagg, ssd-diskar och rx 590
Jag hoppas detta avhjälper problemen jag orkar inte hålla på och har inte tid

Det ser bra ut, men kylpasta behöver du bara om du vill flytta över en kylare från din gamla dator. Kylaren som kommer med processorn har förapplicerad kylpasta.

Bara så du vet får du antagligen ändra lite inställningar och fixa lite grejer för att få minnet att funka i den hastigheten. Troligtvis så klockas det ner, och du måste installera nytt BIOS och klocka upp minnena för att få dem till 3600. Sen så kan du antagligen spara en del pengar på att köra 3200 istället... det är en rätt bra sweet spot.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Då är det antagligen ett problem i antingen windows eller med drivrutinerna.

Det ser bra ut, men kylpasta behöver du bara om du vill flytta över en kylare från din gamla dator. Kylaren som kommer med processorn har förapplicerad kylpasta.

Bara så du vet får du antagligen ändra lite inställningar och fixa lite grejer för att få minnet att funka i den hastigheten. Troligtvis så klockas det ner, och du måste installera nytt BIOS och klocka upp minnena för att få dem till 3600. Sen så kan du antagligen spara en del pengar på att köra 3200 istället... det är en rätt bra sweet spot.

De skiljer bara 3-400 på minne så, man kanske ska kika på bättre moderkort som klarar värre ramminne från stock eller vad man ska säga.
Ang förmonterad kylpasta så var det skit på "min tid" för ca 15 år sedan. Onödigt tjockt så var man lite seriös gjorde man om det själv. Är det bättre nu?

Prestandaalternativ påverkar denna inställning? Hade på balanserad nu och ändrade till hög

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

De skiljer bara 3-400 på minne så, man kanske ska kika på bättre moderkort som klarar värre ramminne från stock eller vad man ska säga.
Ang förmonterad kylpasta så var det skit på "min tid" för ca 15 år sedan. Onödigt tjockt så var man lite seriös gjorde man om det själv. Är det bättre nu?

Allt beror på ekonomiska situation. Om det är värt det, så är det. De du har där är så klart bättre. Men om du vill ha minnen som klarat högre hastigheter utan pillande så blir det ganska mycket dyrare (typ 1000kr). Uppdatera BIOS och ändra några inställningar så är d t ok.

Gällande kylpastan så är den som följer med nog helt okej. Klart du hittar bättre, men den duger definitivt. Största problemet är att den tenderar att ta fast, så var försiktig när/om du byter kylare. Värm upp den först med tex benchmarks, och använd inte för mycket kraft så att processorn hoppar ur.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Allt beror på ekonomiska situation. Om det är värt det, så är det. De du har där är så klart bättre. Men om du vill ha minnen som klarat högre hastigheter utan pillande så blir det ganska mycket dyrare (typ 1000kr). Uppdatera BIOS och ändra några inställningar så är d t ok.

Gällande kylpastan så är den som följer med nog helt okej. Klart du hittar bättre, men den duger definitivt. Största problemet är att den tenderar att ta fast, så var försiktig när/om du byter kylare. Värm upp den först med tex benchmarks, och använd inte för mycket kraft så att processorn hoppar ur.

Äh det blir tänkta moderkortet

Det blir ju inget problem då det är ny cpu och mdb, inget isärplock. Kan bli ett kylartorn framöver vi får se, även annat chassi som matar ny luft från sidoluckan direkt till gpu