Billån, hur lång tid brukar folk avbetala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

I mitt fall så var det bra för ett par månader senare så blev jag av med jobbet och valde att börja plugga lite och då var det skönt att ha drygt 3000 kr mindre i utgifter under ett antal månader framåt. Det där med att "få ränta" hur som helst. Räntebärande vanliga konton existerar väl inte riktigt idag på samma sätt som det gjordes förut? "Sparkonton" hos storbankerna ger typ 0% ränta. Och vad jag förstått så ska det krävas ett rejält kapital för att kunna få en fast bra ränta.

Och att investera pengarna i det läget var inte ett alternativ för mig, jag hade inte råd att förlora pengarna. Och då ska man aldrig investera.

Fast det här handlar ju bara om psykologi. Att du eventuellt hade satt sprätt på alla pengar ifall du hade haft dem på ett eget konto, så för att "hindra" dig själv, så har du låst in dina pengar hos hyresvärden. Vilket är en ganska konstig sak att göra om du frågar mig. Under en livstid så handlar det om ganska stora pengar, om man årligen lånar ut massa pengar till sin hyresvärd, helt räntefritt.

Det scenario du beskriver innebär ju att man mer eller mindre bör ha en liten "buffert" för varje möjlig utgiftspost, som du låser in hos de olika aktörerna (jag vet att det i ditt fall bara gällde hyran, men om man ska löpa linan ut så blir det flera). Exempelvis då hyresvärden, försäkringsbolaget, bilverkstan, etc. Det är då betydligt smartare att ha en generell sparbuffert, som kan användas till allehanda olika oförutsedda utgifter. Den bufferten kan också vara mindre än vad som skulle krävas för att "låsa" in pengar för varje enskild "möjlig" oförutsedd utgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@NatureBoyyy: Att kunna spara 60% av sin lön är få förunnat så det är jättebra att du har den möjligheten

Har aldrig förstått det där med att köpa en bil med lån med restvärde. Då måste man ju ta nytt lån efter tre år för att kunna behålla bilen istället för att bestämma själv när man eventuellt vill byta in.

Ja vi bor billigt två pers i en etta och är väldigt lika till sinnet till pengar, hellre leva sparsamt (som vi trivs med) och göra något större och roligt då och då istället för småsaker hela tiden.

Håller med om restvärde, förstår mig inte på det men kan förklara varför en del har råd med så dyra bilar som de har

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Håller med om restvärde, förstår mig inte på det men kan förklara varför en del har råd med så dyra bilar som de har

Restvärde är ju riktigt bra tycker jag, använder själv det upplägget på senaste bilen, 20% kontant och sen restvärde på ca 50% efter 3 år. Då betalar jag varje månad för faktisk värdeminskning (+ lite extra) men inte mer än så, när jag vill sälja den (vilket förmodligen är innan 3 år, tror jag som mest haft en bil i 2,5 år) så betalar jag bara av kvarvarande skuld och säljer den.

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo köpte en begagnad bil för 200 tkr. Vi lånade hela summan på vårat hus. Vi ville köpa en billigare bil men det är alltid en risk med reparationskostnader m.m. Anledningen till bilköpet var att vi ville ha en säkrare och större bil nu när vi skaffat barn.

Vi har en avbetalning på 10 år. Men i januari amorterar vi hårdare och målet är att bilen ska betalas av på totalt 4 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

För det finns inget självändamål med att vara skuldfri utan det viktiga är nettotillgångar. På samma sätt som jag inte betalar min bilförsäkring 3 år i förväg behöver jag inte betala min bilkostnad 3 år i förväg heller.

Hur mycket tjänar/vinner man på att låna till en bil för säg 450 000 kr istället för att betala den direkt? Är det verkligen så låga räntekostnader på billånen idag?

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Hur mycket tjänar/vinner man på att låna till en bil för säg 450 000 kr istället för att betala den direkt? Är det verkligen så låga räntekostnader på billånen idag?

Vanliga räntesatser brukar vara 2,95%-3,95%. Har sett en del erbjudanden på helt nya bilar (från bl.a Skoda) för 0,95% men det är nog mer ovanligt än vanligt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Hade du haft pengarna på kontot under året hade du som sämst haft lika mycket pengar, hade du fått ränta hade du haft mer. Att förbetala eller ha dem på kontot gör nämligen ingen skillnad när du förlorar jobbet, om något kan ha dem på kontot vara bra eftersom du har mer likviditet.

Finns det något sparkonto idag som ger så pass hög ränta att pengarna inte äts upp av billånets räntekostnad? Om det gör så lär det väl vara ett med lång bindningstid.

Det är väl fonder/aktier eller liknande man får satsa på, men då finns ju alltid risken att det blir mycket dyrt.

Personligen så håller jag med dem som nämnt att kontant betalning är att föredra om man har möjlighet. Eftersom man då har 100% koll på sina kostnader för bilen. Ägandekostnaderna för bilen påverkas ju inte på något sätt huruvida man valt att finansiera sitt bilköp med lån eller kontanta medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Räntorna på billån varierar, Teslas finansieringspartner har iaf erbjudit 1,25% respektive 2,25% på de bilarna jag köpt av dem. Lätt att slå om man investerar pengarna, för mig handlar det dock om att ha mycket likviditet löst och inte förbetala något.

Skrivet av Kaine_Uro:

Finns det något sparkonto idag som ger så pass hög ränta att pengarna inte äts upp av billånets räntekostnad? Om det gör så lär det väl vara ett med lång bindningstid.

Det är väl fonder/aktier eller liknande man får satsa på, men då finns ju alltid risken att det blir mycket dyrt.

Personligen så håller jag med dem som nämnt att kontant betalning är att föredra om man har möjlighet. Eftersom man då har 100% koll på sina kostnader för bilen. Ägandekostnaderna för bilen påverkas ju inte på något sätt huruvida man valt att finansiera sitt bilköp med lån eller kontanta medel.

Ja det är fonder mm som man får använda om man vill få bättre avkastning än räntan, för mig är det dock likviditeten som är viktig. Jag vill helt enkelt inte binda mina pengar i saker jag använder.

Att betala bilen kontant gör inte att du har koll på dina kostnader, det är bra för de som inte har koll på kostnaderna. Bilen tappar som du säger lika mycket i värde oavsett hur man gör.

En fara är ju dock att fokuserar man bara på att kunna köpa bilen kontant kanske man inte alls har råd med den, det är ju nämligen framtida kostnader som måste täckas av framtida inkomster, annars hamnar man i en sits där nettotillgångarna inte alls ökar över tid.

Permalänk
Medlem

Vill påtala att bilar kostar mer än ränta och amortering.

Vi har två äldre bilar utan lån (2007 & 2010), men tillsammans kostar dom 50.000 kr/år för driftkostnader (skatt, däck, service, reparationer och försäkring mm) . Vi sparar 2000 kr per bil och månad till bilkontot (ca 12 kr per mil) , så det finns alltid pengar när det händer något.

Sen tillkommer diesel till dessa två bilar på ca 1500 kr/bil och månad.

Våra bilar är vår enskilt största kostnad. Varje månad kostar dom ca 7000 kr. Vi har många gånger funderat på nyare bilar, men det faller på kalkylen varje gång. Billån är dyrt och nya bilar har inte 0 kr driftkostnader. Antingen betalar man till banken eller verkstaden. Man vill inte betala båda två samtidigt.

Om TF vill köpa en begagnad bil bör du räkna med att garantier kanske är slut eller inte gäller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Sitter man på ett fem siffror lågt bostadslån så handlar det om kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Femsiffrigt bostadslån? Känns som summor man bör kunna spara ihop till snarare än att ta lån.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Vill påtala att bilar kostar mer än ränta och amortering.

Vi har två äldre bilar utan lån (2007 & 2010), men tillsammans kostar dom 50.000 kr/år för driftkostnader (skatt, däck, service, reparationer och försäkring mm) . Vi sparar 2000 kr per bil och månad till bilkontot (ca 12 kr per mil) , så det finns alltid pengar när det händer något.

Sen tillkommer diesel till dessa två bilar på ca 1500 kr/bil och månad.

Våra bilar är vår enskilt största kostnad. Varje månad kostar dom ca 7000 kr. Vi har många gånger funderat på nyare bilar, men det faller på kalkylen varje gång. Billån är dyrt och nya bilar har inte 0 kr driftkostnader. Antingen betalar man till banken eller verkstaden. Man vill inte betala båda två samtidigt.

Om TF vill köpa en begagnad bil bör du räkna med att garantier kanske är slut eller inte gäller.

Med så gamla dieselbilar så är det inte konstigt att era omkostnader är så pass höga. Har ni motorstarka och fyrhjulsdrivna så blir det ännu värre. Jag syftar mer specifikt då på skattekostnaderna. Har haft äldre dieselbil tidigare och skatterna är så galet höga att det inte går jämnt upp mot en motsvarande bensinbil om man inte åker väldigt långa sträckor. Nu har ni säkerligen det. Men skulle ni införskaffa bilar som kanske har en årsmodell från 2012 - 2016 så skulle ni kunna kapa era kostnader väldigt mycket.

En av mina tidigare bilar hade en årsskatt på närmare 5000 kr. Min nuvarande 1103 kr efter dess period av gratis skatt går ut. Att beräkna att ens fordon kostar 25000 kr per år för drift utan bränsle är onormalt högt skulle jag vilja säga om man inte har väldig otur med reparationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ändå lite småkul att läsa hur pc-fans rackar ner på ett bilköp för att det är dumt rent ekonomiskt. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Bästa inlägget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Med så gamla dieselbilar så är det inte konstigt att era omkostnader är så pass höga. Har ni motorstarka och fyrhjulsdrivna så blir det ännu värre. Jag syftar mer specifikt då på skattekostnaderna. Har haft äldre dieselbil tidigare och skatterna är så galet höga att det inte går jämnt upp mot en motsvarande bensinbil om man inte åker väldigt långa sträckor. Nu har ni säkerligen det. Men skulle ni införskaffa bilar som kanske har en årsmodell från 2012 - 2016 så skulle ni kunna kapa era kostnader väldigt mycket.

En av mina tidigare bilar hade en årsskatt på närmare 5000 kr. Min nuvarande 1103 kr efter dess period av gratis skatt går ut. Att beräkna att ens fordon kostar 25000 kr per år för drift utan bränsle är onormalt högt skulle jag vilja säga om man inte har väldig otur med reparationer.

Nja... Min tvåliters turbodiesel (2.0 TDI) från 2010 kostar ~1.300 kronor per år så det behöver inte vara så väldans dyrt.

25.000 kr per år och bil låter som sagt lite mycket men behöver inte vara helt orimligt beroende på vart man bor, hur mycket man åker och hur mycket man kan meka själv. Bor man centralt är det inte ovanligt att försäkringen kostar femsiffrigt, jag har haft en halvförsäkring som kostade 15.000 per år från det billigaste bolaget.
En service kostar väl runt 2.500 kronor? Kvalitetsdäck drygt 5.000 kronor. ”Enkla” reperationer går sällan för mindre än 5.000 kronor, att bara byta belägg och skivor på två däck kostar ju fan betydligt mer än så.

Så man behöver tyvärr inte ha så väldigt mycket otur med bilen för att den ska kosta så mycket per år. Om man däremot tar en titt på youtube så kan man göra ganska mycket själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nja... Min tvåliters turbodiesel (2.0 TDI) från 2010 kostar ~1.300 kronor per år så det behöver inte vara så väldans dyrt.

25.000 kr per år och bil låter som sagt lite mycket men behöver inte vara helt orimligt beroende på vart man bor, hur mycket man åker och hur mycket man kan meka själv. Bor man centralt är det inte ovanligt att försäkringen kostar femsiffrigt, jag har haft en halvförsäkring som kostade 15.000 per år från det billigaste bolaget.
En service kostar väl runt 2.500 kronor? Kvalitetsdäck drygt 5.000 kronor. ”Enkla” reperationer går sällan för mindre än 5.000 kronor, att bara byta belägg och skivor på två däck kostar ju fan betydligt mer än så.

Så man behöver tyvärr inte ha så väldigt mycket otur med bilen för att den ska kosta så mycket per år. Om man däremot tar en titt på youtube så kan man göra ganska mycket själv

Då har ditt bilmärke installerat partikelfilter tidigt i den modellen för att ha så pass låg skatt. Tittar man generellt så är det inte lika vanligt på årsmodell 2010 att de har partikelfilter

15000 kr per år i halvförsäkring är jättemycket pengar. Antingen är du yngre, bor i utsatt område eller har du kanske varit inblandad i någon trafikolycka tidigare? Ja förutom att det kanske förstås är ett sånt märke och sån modell av bil som kan räknas som en "busbil".

Jag betalar drygt 600 kr per månad i helförsäkring för en 16-17 årsmodell 1.6 TDI alltså mindre än hälften av det du betalar.

Köpte Nokian Hakka 8 däck 15 tum nyligen till ena bilen. Med montering, frakt och allt inkluderat så vart det 4200 kr. Och det är en kostnad du lätt kan slå ut på 3-4 år om du inte kör långt över snittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Då har ditt bilmärke installerat partikelfilter tidigt i den modellen för att ha så pass låg skatt. Tittar man generellt så är det inte lika vanligt på årsmodell 2010 att de har partikelfilter

15000 kr per år i halvförsäkring är jättemycket pengar. Antingen är du yngre, bor i utsatt område eller har du kanske varit inblandad i någon trafikolycka tidigare? Ja förutom att det kanske förstås är ett sånt märke och sån modell av bil som kan räknas som en "busbil".

Jag betalar drygt 600 kr per månad i helförsäkring för en 16-17 årsmodell 1.6 TDI alltså mindre än hälften av det du betalar.

Köpte Nokian Hakka 8 däck 15 tum nyligen till ena bilen. Med montering, frakt och allt inkluderat så vart det 4200 kr. Och det är en kostnad du lätt kan slå ut på 3-4 år om du inte kör långt över snittet.

Japp. Dubbelkollade nyss och det var nästan 17.000 i försäkring... Inte speciellt ung (~30) men däremot hade jag ett nytaget körkort men enligt tjejen i telefon hade inte det någon märkbar effekt på priset. Det som drog upp priset var att jag bodde i Göteborg, så fort jag flyttade ut på landet sjönk priset med mer än 10.000 kronor. Som tur var köpte jag bilen enbart för att kunna gå på husvisningar så det var inte många månader jag behövde betala ett sådant ockerpris.
Skulle inte kalla det för en busbil heller även om det är lite roligare än farfarsbilar. Har en Audi A3 med 140 hästkrafter. Hade nyss en lånebil med mindre än 100 hästar, gick ju fan knappt att köra om bilar med den. I backarna accelererade den knappt trots full gas på relativt låg växel :p. Däremot hade den rattvärmare och det är ett måste i min kommande bil, jävlar vad skönt det bar.

Köpte själv Nokian Hakkapelitta 9 för inte så länge sedan, gick på dryga 5.000 kronor. Jag kanske överdrev någon tusenlapp med priset men huvudpoängen står jag fast vid, nämligen att ”många bäckar små” på en bil lätt blir stora summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Femsiffrigt bostadslån? Känns som summor man bör kunna spara ihop till snarare än att ta lån.

Klart, men ur mitt perspektiv är det bättre att ha kvar och låna på detta bostadslånet, än att betala tillbaka och ta ett privatlån på mer än dubbla räntan.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Spännande att folk i tråden pratar om lägre konstnader och ifrågasätter folk med fasta kostnader på 25000kr. Vad är värdeminskningen per år på en bil som är max 3 år? Säkert mycket högre än detta och även om skatten och annat är lägre så spelar det lite roll sett till helheten...

Permalänk
Inaktiv

För att klargöra lite av de jag skrivit så bor jag i en bostadsrätt som jag köpte kontant 2002, jag har sedan dess tagit lite lån på min lgh, ny bil, renovering m.m, har totalt lån på ca 450.000 idag och min lgh är idag värd ca 1,2 - 1,4 miljoner om jag skulle sälja den och just därför ser jag ingen som helst nödvändighet att ta bort mina lån, kör amorteringsfritt och betalar bara ränta, den dan jag dör eller den dan jag säljer kan jag ta bort alla lån och min månadskostnad är så pass låg idag så jag ser ingen anledning att ändra något just nu.

Gällande min föräldrar så är dom över 80 år bägge två och min Pappa har varit egenföretagare hela sitt liv, jobbar fortfarande, han är 85 år nu, dom brukar hela tiden säga att den dan vi går bort behöver du inte oroa dig över pengar något mera och jag sitter inte och längtar tills dom ska gå ur tiden, de känns inte roligt att de kan hända när som helst med tanke på hur pass gamla dom är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja det är fonder mm som man får använda om man vill få bättre avkastning än räntan, för mig är det dock likviditeten som är viktig. Jag vill helt enkelt inte binda mina pengar i saker jag använder.

Att betala bilen kontant gör inte att du har koll på dina kostnader, det är bra för de som inte har koll på kostnaderna. Bilen tappar som du säger lika mycket i värde oavsett hur man gör.

En fara är ju dock att fokuserar man bara på att kunna köpa bilen kontant kanske man inte alls har råd med den, det är ju nämligen framtida kostnader som måste täckas av framtida inkomster, annars hamnar man i en sits där nettotillgångarna inte alls ökar över tid.

Brukar det inte vara vanligast med rörlig ränta på billån? Det var det jag menade med att man då inte har helt koll på kostnaderna. Betalar man bilen kontant direkt så vet man vad det kostar. Inga eventuella räntehöjningar som kan förändra kostnaden.

Nu har ju jag förvisso inte ens något lån på huset, vilket annars är det enda jag skulle kunna försvara ett lån till. Men att låna till konsumtion och spela på börsen tycker jag bara är ren och skär idioti. För tillfället så är det ju ingen vidare positiv utveckling på börsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Brukar det inte vara vanligast med rörlig ränta på billån? Det var det jag menade med att man då inte har helt koll på kostnaderna. Betalar man bilen kontant direkt så vet man vad det kostar. Inga eventuella räntehöjningar som kan förändra kostnaden.

Nu har ju jag förvisso inte ens något lån på huset, vilket annars är det enda jag skulle kunna försvara ett lån till. Men att låna till konsumtion och spela på börsen tycker jag bara är ren och skär idioti. För tillfället så är det ju ingen vidare positiv utveckling på börsen.

Det är ju nu man ska gå in i börsen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Räntorna på billån varierar, Teslas finansieringspartner har iaf erbjudit 1,25% respektive 2,25% på de bilarna jag köpt av dem. Lätt att slå om man investerar pengarna, för mig handlar det dock om att ha mycket likviditet löst och inte förbetala något.

Menar ju självfallet inte att man ska spendera hela sitt sparkapital på en bil. Man måste ju välja en i lämplig prisklass förstås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Implor:

Det är ju nu man ska gå in i börsen.

Säg det till den som satsade sina pengar för ett tag sedan och nu behöver ha ut sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Säg det till den som satsade sina pengar för ett tag sedan och nu behöver ha ut sina pengar.

Fast kan du inte klara dig ett år utan pengarna så ska dom inte vara på börsen ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast kan du inte klara dig ett år utan pengarna så ska dom inte vara på börsen ;).

Det han kanske syftade till är att börserna väl är på en nedgång just nu och har man investerat precis innan Corona utbrottet så har man just nu kanske förlorat pengar. Och ingen vet hur länge den här nedgången kommer fortsätta och hur länge viruset kommer vara på tapeten

Tittar man däremot över en 10-års period så har man sällan förlorat pengar. Men går man kortsiktigt som ett år så är det en större risk.

Permalänk
Medlem

Köpte bil för 270k i somras. Lade 50k kontant och avbetalar ~2500 kr/mån.
Riktlinjen jag följde var helt enkelt vad jag hade råd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Visst är det så men ränteförändringen som realistiskt kan bli på ett billån under 3 år är ju marginell och inget som kommer påverka direkt. Sen vet du ju faktiskt inte vad det kostar om du betalar bilen kontant, för kostnaden vet du först när du sålt bilen. Den största kostnaden är ju värdeminskningen...

Ja alla är vi olika i vilka risker vi tar osv, jag själv är inte så riskbenägen så jag har legat oinvesterad för länge nu, skall ändra på det.

Skrivet av Exxovion:

Menar ju självfallet inte att man ska spendera hela sitt sparkapital på en bil. Man måste ju välja en i lämplig prisklass förstås.

Nä men säg att man köper en bil för 500k, då lånar jag hellre 400k av dem och har 400k mer någon annanstans.

Kostnaden för bilen är ju nämligen inte priset och inte heller något som sker direkt du köper den utan den är ungefär halva bilens pris och utspridd över hela tiden du äger den. Jag betalar helt enkelt kostnaden när den uppstår inte up front. Det är ju precis samma koncept som för företag vilket är grunden för hur deras tillväxt går till.

Om man skall tvingas ligga ute med pengar för alla framtida kostnader som följer med inköp så kommer man antingen inte kunna köpa något eller ha väldigt dålig ekonomisk utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det är ju därför det är krav på minst 20% handpenning när du tecknar ett lån med bilen som säkerhet. Just för att du inte ska kunna hamna i en sån situation. En långivare kommer inte tillåta att du amorterar lägre än värdeminskningen om det är en vettig sådan.

En granne småskröt lite om hur billig hans bil var. Kostar honom bara strax över 1000 kr/månad.
Han funderade dock på att sälja den.
Några dagar senare pratade jag med honom igen, och då hade han lagt ner planerna. Lån på 140k och bilen är värd 120k....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Bästa inlägget!

Fast diskussionen gäller främst om lån, dvs inte bilköpet i sig utan hur bilköpet finansieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

En granne småskröt lite om hur billig hans bil var. Kostar honom bara strax över 1000 kr/månad.
Han funderade dock på att sälja den.
Några dagar senare pratade jag med honom igen, och då hade han lagt ner planerna. Lån på 140k och bilen är värd 120k....

Precis därför jag skrev att ingen VETTIG långivare kommer låna dig pengar för en bil som du inte amorterar snabbare än värdeminskningen.

Han hade säkert tagit ett blancolån utan någon handpenning för den bilen och satt sig då i skiten. Har man inte lagt någon lagstadgad 20%-ig handpenning (vid billån) så är det inte konstigt att bilen hamnar lägre i värdet än lånet. Och speciellt förstås med en kostnad på 1000 kr i månaden.

Permalänk
Medlem

Svaret på frågan OP ställer är förmodligen mellan 4-6 år. Tror dock att folk för det mesta leasar när det gäller sprillans nya bilar idag.

Ska vi diskutera det som dom andra vill göra i denna tråd, OM man faktiskt ska ta ett lån för fordon kanske det är okej om jag slänger in mina 2 cents.

Jag har gjort som dom flesta här och lånat pengar till bil i min ungdom, idag kan jag konstatera att det var en ganska dålig affär rent ekonomiskt. Tycker man ska fundera över exakt vad man ska ha sitt fordon till, är det endast för transport till affären och jobbet? Nöjeskörning på helgar och kvällar? Stå och putsa flera timmar en lördagseftermiddag?

För mig är det idag endast transport som gäller idag, även om jag självklart blir förtjust över fina bilar och tittar ofta på dom på Blocket och Youtube. Har meckat mycket med bil, bytt länkarmar, spindelleder, olja och bromsar etc, men det är nånting jag hatar med stor passion så här på äldre dagar, så har senaste åren lämnat in på verkstad för allt detta, skönt att slippa.

Så dessa är mina parametrar, kör för tillfället ca 2000 mil per år i blandad stadstrafik med en hel del köer;

* Värdeminskningen ska inte vara för brutal
* Servicekostnaden överkomlig
* Bränsleförbrukningen får inte skena iväg
* Inga lån

Efter att ha ägt 4 Volvo bilar i rad kommer nästa bil förmodligen bli asiatisk, Toyota, Lexus eller Kia.
Den kommer vara runt 4-5 år så det största tappet i minskning har gått till första ägaren. Inga stora reparationer bör krävas, bilen säljs av innan den blir ~8 år. Kanske en el-hybrid skulle passa mig. Gärna en medel eller tom. liten bil som är smidig att ratta runt och parkera.

I slutändan får ju givetvis alla själv välja var dom vill bränna sina pengar, det är valfritt! Men en helt ny bil, enligt mig, bör man endast köpa om man är rik.

Visa signatur

Fractal Design Torrent | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 | ASUS GeForce RTX 4070 Ti Super 16GB TUF Gaming | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |