Massa kinesiska tecken i mail plötsligt...

Permalänk

Massa kinesiska tecken i mail plötsligt...

Hej! vet inte om detta kom efter förra uppdateringen av windows, men något lurt är det. Får plötsligt massa kinesiska tecken blandat med vanlig text när jag tar emot mail. Förstår nada. Har nollat mail appen, tagit bort kontot osv. Men det verkar bestå. Förstår inte vad det är so händer. Något jag kan testa som kan lösa problemet? Har svenska som språk och inga andra konstigheter just med språk osv. "Normala" inställningar kan man väl säga.

Inbyggda mailklienten är ju rätt lam när det kommer till att ändra inställningar, kodning osv. Eller går det?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är det verkligen kinesiska tecken? Det finns ett problem med renderingsmotorn i edge/chrome/chromium som är löst sen en kort tid tillbaka. Jag upplevde det själv, men inte med kinesiska tecken.

En annan grej som kan hjälpa är att köra Cleartext-guiden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Viking

Coronaviruset?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Kanske inte så hjälpsamt för dig då jag aldrig lyckats bena ut vad felet var, men kör Thunderbird hemma, och har haft samma eller åtminstone liknande problem sporadiskt när jag mailat till olika adresser på jobbet, där man kör Exchange. Kinesiska tecken blandas in i texten, som blev i princip oläsbar. Oklart vilken version av Exchange, men man kanske kan anta att det är den som hör ihop med Outlook 2007, som kördes då.

Det hände enbart med mina mails, och bara de jag skickade till jobbet, ingen annan har klagat. Det hände i flera års tid, över en hel massa Thunderbird-uppdateringar.

Nu bytte man såväl server- som klientversion till Office 365-varianterna för ett tag sedan, och sen dess har det inte hänt, men då det kunde vara rätt långt mellan gångerna tidigare också, så ropar jag inte hej än.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Får direkt intrycket av att det är teckenkodningsfel. De flesta mail borde skickas som UTF-8 idag, så kanske ligger något i det? Kan du prova byta mellan avkodningslägen?

Edit: Kaput nämner att det skedde från TB till Outlookklienter. TB brukar alltid skicka som UTF-8/Unicode så då är det fel på Outlook. MS har inte direkt haft en smidig övergång till internationellt stöd och kan tänka mig att när du skriver tecken som åäö så blir det heltok. Ett rykte jag hört är att standardfonten, som är Arial i Windows, ibland får en knäpp då det är dåligt anpassat till internationell standard. Löjligt felbyggt om det faktiskt beror på det.

Permalänk
Medlem

Har sett det här problemet när man använder flera olika mejlklienter, t.ex. mejlklienten i iOS till Outlook eller växlar mellan Gmail, Exchange, Mail (iOS) t.ex.

Vilka klienter är involverade?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Hej igen! Det är i standard mailappen i Win 10 som problemen syns. Men inte i alla mail, utan bara i vissa. Trodde först det bara var i mail jag fått med bilagor i, men vet inte om så var fallet riktigt. Finns ju ingen inställning för teckenkodning i den appen vad jag vet. Men knpeigt är det...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Märker att problemen fortfarande existerar. Som sagt, vanliga mail klienten i Windows. Har av och om installerat samt vid något tillfälle innan, även nollställt appen. Verkar inte finnas mycket att ställa in. Även dubbelkollat att Win har rätt teckenkodning i sig själv. Bara visa personer som jag får kryptiska tecken fråm dock, inte alla. Kan felet ligga i deras mail? Å Anders sidan kollade jag och en av de som mailade mig hade inte hört något om detta från någon annan!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree Kan du printscreena?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Sötast

Samma sak händer på en av mina privata burkar som kör Windows 10.
Har endast hänt av två olika avsändare. Om man öppnar det i webbläsaren så funkar det korrekt.

Låter som ovan troligt att det är kompatibilitetsproblem mellan vissa avsändares klienter.
Kan tyvärr inte skärmdumpa på jag inte är vid den datorn nu, men ja teckenkodningsfel med största sannolikhet

Permalänk

Screenshot

@Lolpold: https://imgur.com/a/chSEnX0

Just denna är ett autosvar från en beställning av varor online. Så någon form av autoutskick i deras säljsystem, gissar jag...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |