RM750x till dual cpu 2x 8pin kontakter?

Permalänk
Medlem

RM750x till dual cpu 2x 8pin kontakter?

Hallå SweC,
Kliar lite på huvudet kring om jag har allt jag behöver för att få kräm i båda CPU:er.

Det gäller ett Supermicro X9DRi-LN4F servermoderkort och ett Corsair RM750x (som ska ha stöd för dual EPS).
Till PSU:n följer det med en kabel märkt CPU som naturligtvis går till en av processorerna.

Men jag ska ju ha en CPU till, då är frågan om det går bra att använda sig av de s.k. Type 4 kabeln som är märkt PCI-e i ena änden?
Spontant känns det inte så eftersom en pin saknas i Type 4 kabeln som finns i CPU kabeln.

BILD

Type 4 kabeln passar i moderkortets båda CPU slots, så om det idiotsäkra kontakterna sagt sitt kanske det kan funka? Eller behöver jag en annan typ av kabel?

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ström till processorn ska vara märkt med "CPU", en kabel som är märkt med "PCI-e" kommer inte fungera och passar ändå inte fysiskt i samma kontakt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Ström till processorn ska vara märkt med "CPU", en kabel som är märkt med "PCI-e" kommer inte fungera och passar ändå inte fysiskt i samma kontakt.

Så är min uppfattning också, men dessa corsair Type 4 kablar är inte som alla andra har jag fattat det, de passar visst fysiskt i samma kontakt.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Jag känner mig övertygad att det borde gå att göra en korrekt kabel från en pcie kabel och en med rätt kontakt, men då får du skarva och sätta i en extra pinne där den saknades. Pin-out på strömkablar är ju ganska enkelt att få rätt om ma bara är noggrann med orienteringen.

Enklast vore att köpa en extra cpu-kabel som passar nättdelen om du kan hitta en

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av FakeNinja:

Så är min uppfattning också, men dessa corsair Type 4 kablar är inte som alla andra har jag fattat det, de passar visst fysiskt i samma kontakt.

Vilken kontakt syftar du på och med vilken ände? På moderkortet eller nättagget?

De är fysiskt annorlunda och lyckas du koppla in i en annan kontakt så har du fel ände, änden som går till nättagget är desamma för bägge kablarna men inte kontakterna som ska till grafikkortet eller moderkortet. Om du inte har lust att riskera att döda dina delar så avråder jag dig att använda fel kablar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Vilken kontakt syftar du på och med vilken ände? På moderkortet eller nättagget?

De är fysiskt annorlunda och lyckas du koppla in i en annan kontakt så har du fel ände, änden som går till nättagget är desamma för bägge kablarna men inte kontakterna som ska till grafikkortet eller moderkortet. Om du inte har lust att riskera att döda dina delar så avråder jag dig att använda fel kablar.
https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2017_03/pinout-pcie.png.324dcb7cd940ba4413b5350aec152d23.png

Det stämmer nog som du säger, jag tittade på änden som egentligen ska in i PSU och den ena änden är PCI-e.

Då borde jag alltså införskaffa mig en 8-pin CPU kabel till som tar plats ovanför texten 4+4 CPU

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av FakeNinja:

Det stämmer nog som du säger, jag tittade på änden som egentligen ska in i PSU och den ena änden är PCI-e.

https://www.corsair.com/medias/sys_master/images/images/hde/h44/9112050335774/-CP-9020179-NA-Gallery-RM750x-PSU-06.png

Då borde jag alltså införskaffa mig en 8-pin CPU kabel till som tar plats ovanför texten 4+4 CPU

Precis.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Det stämmer nog som du säger, jag tittade på änden som egentligen ska in i PSU och den ena änden är PCI-e.

https://www.corsair.com/medias/sys_master/images/images/hde/h44/9112050335774/-CP-9020179-NA-Gallery-RM750x-PSU-06.png

Då borde jag alltså införskaffa mig en 8-pin CPU kabel till som tar plats ovanför texten 4+4 CPU

Och se till att skaffa en som är till för det nätaggregatet.

Tex Amazon är ju full med folk som är förbannade att det köpte kablar till ett annat nätagg än det de har med resultatet att de brände komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och se till att skaffa en som är till för det nätaggregatet.

Tex Amazon är ju full med folk som är förbannade att det köpte kablar till ett annat nätagg än det de har med resultatet att de brände komponenter.

Nu blev jag nyfiken... En 8-pin ATX kabel ska väl inte kunna vara något annat än just det?
Det är väl om man joxar med adaptrars och splitters som det blir mindre bra. Men det ska väl inte kunna bli fel om man köper just en sådan kabel?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av FakeNinja:

Nu blev jag nyfiken... En 8-pin ATX kabel ska väl inte kunna vara något annat än just det?
Det är väl om man joxar med adaptrars och splitters som det blir mindre bra. Men det ska väl inte kunna bli fel om man köper just en sådan kabel?

Det finns ingen universalstandard för hur pinout ser ut på nättagget, hos tillverka A så kan pinsen som leder 12V ström vara jord hos tillverkare B och där problemet uppstår när man mixtrar med kablar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Nu blev jag nyfiken... En 8-pin ATX kabel ska väl inte kunna vara något annat än just det?
Det är väl om man joxar med adaptrars och splitters som det blir mindre bra. Men det ska väl inte kunna bli fel om man köper just en sådan kabel?

Är den till fel nätagg kan ju kontakten i nätagg-sidan vara kopplad hur som helst. Enda sättet att vara säker är att starta agget med båda sladdarna i och mäta att plus och minus sitter lika i moderkortsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Det finns ingen universalstandard för hur pinout ser ut på nättagget, hos tillverka A så kan pinsen som leder 12V ström vara jord hos tillverkare B och där problemet uppstår när man mixtrar med kablar.

Skrivet av medbor:

Är den till fel nätagg kan ju kontakten i nätagg-sidan vara kopplad hur som helst. Enda sättet att vara säker är att starta agget med båda sladdarna i och mäta att plus och minus sitter lika i moderkortsidan

Tack för bra svar! Synd att det inte var standardiserat så som många andra saker är.
Blir att beställa en https://www.inet.se/produkt/6902261/corsair-eps-atx-12v-type-..., exakt likadan kabel som jag redan har tack vare goda tips.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Tack för bra svar! Synd att det inte var standardiserat så som många andra saker är.
Blir att beställa en https://www.inet.se/produkt/6902261/corsair-eps-atx-12v-type-..., exakt likadan kabel som jag redan har tack vare goda tips.

Tråkigt med priset på den, men då ska det garanterat vara rätt kan man hoppas!

Permalänk

glöm inte att mäta kontakterna på nätaggregatet innan du kopplar in något så de har spänning osv på samma pinnar i pci-e och cpu kontakten på nätaggregatet, är ingen garanti på att de 2 kontakterna är kopplade lika iom att de egentligen är till olika kontakter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

glöm inte att mäta kontakterna på nätaggregatet innan du kopplar in något så de har spänning osv på samma pinnar i pci-e och cpu kontakten på nätaggregatet, är ingen garanti på att de 2 kontakterna är kopplade lika iom att de egentligen är till olika kontakter.

Enligt bilden ska det finnas två utgångar för just cpu, men bara en sån sladd medföjer agget från fabrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enligt bilden ska det finnas två utgångar för just cpu, men bara en sån sladd medföjer agget från fabrik

Alla fyra utgångarna är samma. Det är därför etiketten är skriven med ampersand istället för separerad i två olika etiketter.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta nu i efterhand att det fungerar helt utmärkt att driva två 130W TDP proppar med detta nätagg. Som föreslagits var det bästa att köpa kablage gjorde av tillverkaren avsedda för just detta nätagget.. Sagt och gjort

https://www.inet.se/produkt/6902261/corsair-eps-atx-12v-type-...

Dock tycker jag det är taskigt av dem och skylta med dual EPS och inte skicka med kablage för alla konfigurationer. Fint sleevat, men billigt drag!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Kul att det fungerade!