Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

"Experten" hade fel.

"Statsepidemiologen Anders Tegnell säger till SvD att han trodde att virusutbrottet skulle begränsas till Kina:

– Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. "

https://www.expressen.se/nyheter/minst-3-000-testade-for-coro...

Man måste ändå ge honom lite beröm.
Bara 50% chans att gissa rätt och alla klarar inte att räkna ut att kineserna bor på varandra och det reser tusentals flygplan till/från Kina dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://youtu.be/dcJDpV-igjs

Såg precis den här intervjun, en av de bättre jag sett sen starten av det här, rekommenderar alla att titta/sprida.

Intressant video, klart sevärd!

Skrivet av Dredd:

Vi har redan 101 verifierade fall i bara Stockholm, 161 totalt i Sverige, extremt mycket för ett så litet land på så kort tid, även om majoriteten blivit smittade utomlands, alla dessa personer har varit i kontakt med andra personer iaf under hemresa, de har varit i kontakt med kontaktytor.

Säg att en tredjedel av dessa smittade är smittade pga av kontakt med resenärerna, vilka har de i sin tur varit i kontakt med? det är omöjligt att spåra när det kommer till kommunala resor, affärsbesök (handla mat), jobb/skola, Bio mm.

Det här är nu släppt löst i vårt sammhälle, Jag bor och reser i Stockholm varje dag, Tunnelbana/Buss, när det gäller spridning av viruset så är Stockholm kört, tro mig, det är inte någon domedag, men om vi pratar spridning i sig, så är det heeeelt kört för Stockholm.

Hade det här varit en stad i Asien så hade gatorna varit tomma pga självisolering ifall de hade haft 101 smittade, men inte här, här ignorerar man och lever på som vanligt.

Skillnaden är FORTFARANDE att man har hittat dessa fall genom smittspårning och kontroll av de som varit i riskområden och fått symptom. Det är full möjligt att viruset befinner sig ute i det fria i Stockholm, men det är inte säkert på något sätt. Om något så är det positivt att man faktiskt hittar många fall, var fall man hittar innebär ett mindre fall som kan smitta andra. Så en hög siffra med HITTADE importfall är i sig inget negativt.

Permalänk
Medlem

Folk som tjatar om hur lite information det sprids om dödlighet osv. angående viruset kanske ska ta två steg tillbaks och fundera kring hur mycket värre smittspridningen skulle vara om alla sprang runt i panik.

Vad folk behöver veta är att det är potentiellt dödligt för äldre personer i första hand och att det är viktigt att ta hand om personlig hygien. Mer än så är det verkligen inte i dagsläget.

Att stänga skolor eller dra ned på kollektivtrafiken är nog inget säkert mått på att smittspridningen minskar i längden - men säkerligen blir det kortsiktig panik i landet (se hur vissa beter sig i tråden), vilket kan leda till att utsatta personer som skulle behöva resurser inte får tag i dessa eftersom andra köper upp allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Man måste ändå ge honom lite beröm.
Bara 50% chans att gissa rätt och alla klarar inte att räkna ut att kineserna bor på varandra och det reser tusentals flygplan till/från Kina dagligen.

Och hur många av de som hade någon påtaglig information om viruset på den tiden gissade rätt eller fel? Poängen är väl ändå att i det skedet så verkade det inte som att smittade speciellt effektivt mellan människor? Då är det hyfsat lätt att hantera ett utbrott med smittspårning, även om det pågått ett tag. Det är så himla lätt att kritisera någon efter fullbordat faktum. Man kan inte göra annat än utgå från den information som finns tillgänglig och dra slutsatser från det, även om informationen är bristfällig.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dredd:

HUR kommer det sig att Italien exporterar så många fall världen över, om vi ser till Svenskarna som varit på Skidsemester, HUR har de blivit smittade? ser inte media ställa denna fråga någonstans....

Är det via mat på restauranger? Är det via kontakt med folk som jobbar i affärer, kypare, taxi/buss chaufförer, via andra turister, via smittade städare på hotell?, är det genom kontaminerade kontaktytor? Är det pga självaste resan, buss/flygplan dit och hem?

Tycker det görs OTROLIGT lite för att få fram bra fakta på det här Viruset.

Skrivet av Dredd:

Vi har redan 101 verifierade fall i bara Stockholm, 161 totalt i Sverige, extremt mycket för ett så litet land på så kort tid, även om majoriteten blivit smittade utomlands, alla dessa personer har varit i kontakt med andra personer iaf under hemresa, de har varit i kontakt med kontaktytor.

Säg att en tredjedel av dessa smittade är smittade pga av kontakt med resenärerna, vilka har de i sin tur varit i kontakt med? det är omöjligt att spåra när det kommer till kommunala resor, affärsbesök (handla mat), jobb/skola, Bio mm.

De har varit i kontakt med andra människor som har varit infekterade och det går i en lång kedja till de första som blev sjuka, mycket möjligt att kontaktyta har varit infekterad är med i den kedjan också. Veta exakt vem som smittar vem i ett turistområde är som att leta efter en specifik nål i en höstack.

omöjligt att spåra? Inte direkt men inte lätt. Ett sätt hade varit att studera hur viruset muterar när det hoppar mellan värdar och följa hur RNA sekvensen har förändrats men det beror på hur benägen viruset är att mutera. Jag är tveksam att man kommer kunna spåra viruset till en specifik person, till ett visst område låter är rimligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@emilakered:Imponerad av att du visste detta utan att fuska med Google och liknande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Och hur många av de som hade någon påtaglig information om viruset på den tiden gissade rätt eller fel? Poängen är väl ändå att i det skedet så verkade det inte som att smittade speciellt effektivt mellan människor? Då är det hyfsat lätt att hantera ett utbrott med smittspårning, även om det pågått ett tag. Det är så himla lätt att kritisera någon efter fullbordat faktum. Man kan inte göra annat än utgå från den information som finns tillgänglig och dra slutsatser från det, även om informationen är bristfällig.

Man kunde bara ha tittat på Kinas åtgärder för att förstå hur läget var. När Kina satte en stad på 11 miljoner i karantän, och ytterligare karantän inom Staden i sig, och sen i princip hela landet, då förstod man hur läget var.

Kina är fortfarande under "lockdown" oavsätt vad Kina själv säger så finns det tydliga bevis på att landet fortfarande står stilla pga Viruset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Man kunde bara ha tittat på Kinas åtgärder för att förstå hur läget var. När Kina satte en stad på 11 miljoner i karantän, och ytterligare karantän inom Staden i sig, och sen i princip hela landet, då förstod man hur läget var.

Kina är fortfarande under "lockdown" oavsätt vad Kina själv säger så finns det tydliga bevis på att landet fortfarande står stilla pga Viruset.

Jag brukar oftast ha fel och förvånas alltid över hur fattiga städer i Afrika lyckas hålla ebola från att spridas till andra länder.

Har dödlighet på virus och spridning vanligtvis någon sammankoppling?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Jag brukar oftast ha fel och förvånas alltid över hur fattiga städer i Afrika lyckas hålla ebola från att spridas till andra länder.

Ingen aning, saken med Covid är dock "spridligheten" det kanske inte är lika dödligt som Ebola, men det sprids enklare, därmed blir det även farligare. Ebola verkar inte spridas lika lätt som Covid.

"The Spanish Flu" var ju inte så farligt, bara att det fick såpass stor spridning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Vart vill du komma?? Vad är "kört"?

Vad gör du själv för att minimera risken för att sprida virus eller att drabbas?

Ifrågasätter du Judge Dredd?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

I am the Law.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Förmodligen främst för att dom inte har råd/förmåga/möjlighet att resa och för att sjukdomen snabbt dödar de drabbade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Jag ifrågasätter vad det är för mening att hela tiden kritisera allt som görs i Sverige?

Det viktiga nu är att alla inser att viruset finns här och gör rätt. Att viruset finns här är då för mig själv ingen överraskning.

Sen den här Tegnell omnämnd i flera inlägg hoppas jag FHM spärrar in på sitt kontor så slipper han vålla mer oreda!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Jag ifrågasätter vad det är för mening att hela tiden kritisera allt som görs i Sverige?

Det viktiga nu är att alla inser att viruset finns här och gör rätt. Att viruset finns här är då för mig själv ingen överraskning.

Sen den här Tegnell omnämnd i flera inlägg hoppas jag FHM spärrar in på sitt kontor så slipper han vålla mer oreda!

Jag tycker att han borde få jobba kvar där iaf, med att skruva ihop/flytta skrivbord, ställa iordning datorer och koppla in monitorer etc. Men om sanningen ska fram, så kommer han få anställning på ett av de större Vaccinerings bolagen/firmorna efter det här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

https://youtu.be/dcJDpV-igjs

Såg precis den här intervjun, en av de bättre jag sett sen starten av det här, rekommenderar alla att titta/sprida.

Ja det var intressant.
Ska dela den med min far som verkar ta viruset med en nypa salt. Vill inte att han åker på det för då ligger han illa till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n4ight:

Har du någon källa som ger säkra siffror angående antal smittade och hur rapportering samt testning sköts i praktiken i Japan?
Väldigt farligt att kasta ur sig en sån där siffra utan att ge exempel från säkra källor - alltså inte nyhetsblaskor.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Eftersom vi varken vet om Sverige eller Japan är ärliga så får vi helt enkelt jämföra siffrorna med varandra.

edit : eh

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

I synnerhet med tanke på att han som intevjuas dessutom behöver stirra på hennes sanslöst fula tröja samtidigt. Men utan att låtsas att jag vet mer själv så har även jag funderat på hur samma virus i Sverige kan vara så mycket ofarligare och icke smittsamt än vad det verkar vara i resten av världen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Jag tycker att han borde få jobba kvar där iaf, med att skruva ihop/flytta skrivbord, ställa iordning datorer och koppla in monitorer etc. Men om sanningen ska fram, så kommer han få anställning på ett av de större Vaccinerings bolagen/firmorna efter det här.

Jo men nu är jag ganska säker på att karln är kompetent men ska inte göra några publika framträdanden, typisk forskare.

Sen kan det då vara så att hans surr inkl vad FHM gjort blir en räddning för Sverige. Man har fått en upplyst befolkning, man har fått igång sjukvärden samt man har fått folk att fatta att man sätter sig INTE på en akut utan man kontaktar 1177.
Med just 1177 har man då sett brister men det löser man säkert.

Den stora virusvågen är nog på ingång om inte TysklandFfrankrike får stopp, England verkar ha fått fart på sin befolkning och med sann engelsk gemensam tjurskallighet så går det nog bra för dom!

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

Eftersom vi varken vet om Sverige eller Japan är ärliga så får vi helt enkelt jämföra siffrorna med varandra.

edit : eh

Ganska precis 45000 smittade nu.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Sjukaste är att USA som har över 30x större befolkning bara har enligt statistiken just nu 338 smittade och Sverige så mycket mindre land bara har 161 smittade.

338 fall USA - 319 Miljoner

161 fall Sverige - 10 Miljoner

För delar man av 338 fall i 31 så borde Sverige just ha 10 smittade.

Mycket bättre att jämför med Indien. De "har" bara 31 smittade. 1,3 miljarder och "bara" 31 smittade!!!!!!!

Det är som om Sverige bara hade 0,24 smittade!!!!

Eller så läser man lite mer och kommer fram till USA har noll koll, att viruset sprider sig hur som helst, och att de har värsta pajasen som styr.

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Sjukaste är att USA som har över 30x större befolkning bara har enligt statistiken just nu 338 smittade och Sverige så mycket mindre land bara har 161 smittade.

338 fall USA - 319 Miljoner

161 fall Sverige - 10 Miljoner

För delar man av 338 fall i 31 så borde Sverige just ha 10 smittade.

Satt och tittade ut genom fönstret och såg en bil parkera och alltså hur kunde föraren parkera precis på mittersta p-platsen, det här är jättemisstänkt ...

Jag tror på Anders Tegnells teori att sportlovet och att många sörlänningar for till norra Italien på sportlovet, sen är ju frågan varför norra Italien är så hårt drabbade förstås.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

HUR kommer det sig att Italien exporterar så många fall världen över, om vi ser till Svenskarna som varit på Skidsemester, HUR har de blivit smittade? ser inte media ställa denna fråga någonstans....

Är det via mat på restauranger? Är det via kontakt med folk som jobbar i affärer, kypare, taxi/buss chaufförer, via andra turister, via smittade städare på hotell?, är det genom kontaminerade kontaktytor? Är det pga självaste resan, buss/flygplan dit och hem?

Tycker det görs OTROLIGT lite för att få fram bra fakta på det här Viruset.

Turistbussen kanske?

Buffén på hotellet?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2Gepav/coronadrabbade-kj...

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefanp67:

Jag tror på Anders Tegnells teori att sportlovet och att många sörlänningar for till norra Italien på sportlovet, sen är ju frågan varför norra Italien är så hårt drabbade förstås.

Postade länken tidigare men här har du en välskriven artikel om debaclet Italien

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50487e/sa-blev-italien-c...

Sen kan det som hänt vara mycket bra för framtiden om/när viruset tar fart på allvar!

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Medan jag är förkyld så behöver jag extra C-vitamin för att inte få näsblod. Får ändå litet grand näsblod, men inte så allvarligt att jag måste ägna 10 minuter över handfatet för att vänta på att det skall sluta att rinna.

Har du kollat blodtrycket? hade näsblod ofta för 1-2 år sen då jag var 16 kilo tyngre och otränad och hade högt blodtryck, nu har jag inte haft näsblod på nästan ett år och blodtrycket är ganska ok.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ingen aning, saken med Covid är dock "spridligheten" det kanske inte är lika dödligt som Ebola, men det sprids enklare, därmed blir det även farligare. Ebola verkar inte spridas lika lätt som Covid.

"The Spanish Flu" var ju inte så farligt, bara att det fick såpass stor spridning...

Ja, virus får välja på hög dödlighet, svårsmittande eller låg dödlighet, lättsmittande, historiskt har det hängt ihop. Antagligen för att en död smittbärare av naturliga skäl väljer att inte smitta så många andra...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Mycket bättre att jämför med Indien. De "har" bara 31 smittade. 1,3 miljarder och "bara" 31 smittade!!!!!!!

Det är som om Sverige bara hade 0,24 smittade!!!!

Eller så läser man lite mer och kommer fram till USA har noll koll, att viruset sprider sig hur som helst, och att de har värsta pajasen som styr.

USA -SKA- börja testa lite mer nu. Deras system bygger på att privata labb ska tillverka ett ”egetutvecklat” testkit som blivit godkänt av FDA.

Aja de har iaf Mike Pence som chef medans trumpeten verkar ändra åsikt dag till dag. Sen har både Dems och Reps gjort corona till en politisk sak... helt onödigt och främjar ej samhället.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

USA -SKA- börja testa lite mer nu. Deras system bygger på att privata labb ska tillverka ett ”egetutvecklat” testkit som blivit godkänt av FDA.

Aja de har iaf Mike Pence som chef medans trumpeten verkar ändra åsikt dag till dag. Sen har både Dems och Reps gjort corona till en politisk sak... helt onödigt och främjar ej samhället.

Mike Pence? Kristen idiot. Förvärrande ett ubrott av hiv när han var guvernör i Indiana. Lysande val för att fixa det här.

Hur har demokraterna politserat det tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Har du kollat blodtrycket? hade näsblod ofta för 1-2 år sen då jag var 16 kilo tyngre och otränad och hade högt blodtryck, nu har jag inte haft näsblod på nästan ett år och blodtrycket är ganska ok.

Det är något jag haft problem med sedan tonåren. Och det är ärftligt eftersom min pappa också har det problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

Märklig politisk vinkling???

Just USA har då de flesta nobelpristagarna och det mesta av dessa geniers arbete hamnar då hos privata företag att utveckla.

Tex Sverige >> Astra-Zeneca

(sen vill jag inte se något skrivet dravel om Trump-administrationen för det leder ingenstans)

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Märklig politisk vinkling???

Just USA har då de flesta nobelpristagarna och det mesta av dessa geniers arbete hamnar då hos privata företag att utveckla.

Tex Sverige >> Astra-Zeneca

(sen vill jag inte se något skrivet dravel om Trump-administrationen för det leder ingenstans)

Finns ju lika goda skäl att skriva om det som sker i USA och varför det sker som att göra det gällande Kina eller Italien. Du länkar ju till en artikel om Italien bara några kommetarer ovanför.