Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenSegway:

Man är fri att tolka inlägg som man vill men mitt exempel på dödsfall i världen var inte för att konstatera att det belastade den svenska sjukvården i en större omfattning än dagens virusinfektioner.

Det var för att poängtera att det finns sjukdomar i världen som många i Sverige har glömt att "bry" sig om, det är därför dumt att slå sig för bröstet och argumentera för att man tänker på "äldre släktingar och grannar" när man kommer med förslag med förhastade slutsatser.

Vad var mina föreslag som enligt dig har förhastade slutsatser?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Jag brukar oftast ha fel och förvånas alltid över hur fattiga städer i Afrika lyckas hålla ebola från att spridas till andra länder.

Har dödlighet på virus och spridning vanligtvis någon sammankoppling?

T ex ebola smittar inte lika lätt.

Permalänk
Medlem

Adjusted age-specific case fatality ratio during the COVID-19 epidemic in Hubei, China, January and February 2020

0-9 0.00094% (0-0.058) 10-19 0.022% (0-0.082) 20-29 0.091% (0.03-0.2) 30-39 0.18% (0.096-0.3) 40-49 0.4% (0.26-0.58) 50-59 1.3% (1-1.6) 60-69 4.6% (3.8-5.4) 70-79 9.8% (8.2-12) 80+ 18% (14-22) overall 1.6% (1.4-1.8)

Vill man så kan man kalla 18% för en förhöjd risk....

Man kan även se 18% så här.

Säg att man har alla sina far och morföräldrar i livet, de är alla 80+ och de blir alla smittade.

Om man antar att sannolikheten är uniformt 18% att de går bort.

Då är sannolikheten att man förlorar minst en far eller morförälder, 1-((1-0.18)^4) = 0.55

55%

Nu bygger det här data från Kina, kanske blir siffrorna bättre för Europa eller Sverige, vi får se.

Permalänk
Medlem

@FallenSegway: Din poäng låter mer som att folk dör redan i mängder, så vad gör det om några fler dör. Classy.

Anledningen folk oroar sig är för att det är något nytt och okänt, inte för att det dödar X%, och verkligen inte för att det dödar Yx fler än andra sjukdommar. Den jämförelsen är totalt meningslös.

Anledningen till att detta är allvarligt är igen för att det är något nytt, något vi inte planerat för, något vi inte har något försvar för varken biologiskt eller i hur sammhället är strukturerat. Som nämnts av andra har vi erfarenhet av att hantera de sjukdommar du listade, vi förväntar oss att vissa blir sjuka av dessa, och vi har därmed resurser redo för att ta hand om dessa. Det är inte fallet med covid. När resurser tar slut riskerar alla att råka illa ut.

Om det sen visar sig blåsa över till hösten, bra. Det är vad vi alla hoppas på. Men tills dess är det ren idioti att ta det som en vanlig säsongsinfluensa.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bunkra typ handsprit och sälja för ockerpriser borde väl vara olagligt? Eller fallerar lagen för att det är fred? I krig torde det väl finnas lagar som stoppar sånt här?

Kan ju alltid blanda egen, t-röd och glycerol.
Lätt och billigt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Stora delar av norra Italien är satt i karantän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tror majoriteten hinner friskna till eller dö innan de får en sjukhustid i Sverige.

Läs detta så kanske du ändrar uppfattning: https://www.reddit.com/r/medicine/comments/febby3/italian_int...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

En vecka? Fick svaret att de inte vet när de kan testa, slut på prover?

Samt, skrämmande hur man bollas runt, ingen kan direkt svara på något, man får inte gå till distrikten eller akuten dock, vilket jag kan förstå, men, herregud, verkar som man fångats med byxorna nere, fast man sett hur det gick i Kina.

Sitter med asont, djupt ner i halsen, feber toppar på 40+, svårt att andas, nästan som att automatiken slutat att fungera, måste själv "komma ihåg" att andas. Sen, värken.. värker in i benmärgen. Hoppas det är flunsan, men aldrig mått så här. Att tala med 1177 i det här tillståndet är inte lätt, har själv vart på resande fot för 3 veckor sen, igenom Barcelona och Frankfurt, så man är lite lätt skrämd.

"Ta en Ipren och två Alvedon" är ta mig fanken standard svaret, även vid normala dagar på sjukhusen i Sverige. Hoppas detta får folk att inse att vi behöver en överkapacitet, vad som helst kan ju hända, pandemi, naturkatastrof, krig, och vi klarar knappt hålla igång efter ett par extra bilolyckor..

Sitter hemma, tur att jag alltid har ett litet förråd så jag klarar mig med mat, en frysbox med älg samt massor med annat. Även massvis med vanliga förkylningsmedeciner, samt, NyQuil, DayQuil, D-vitamin, C-Vitamin, Vitlökstillskott.. mumsar på i väntan på att få hjälp känns det som.

Sugen på att beställa antibiotika på Darkweb, om man nu har lunginflammation..

Har du tagit två Alvedon och en ipren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Adjusted age-specific case fatality ratio during the COVID-19 epidemic in Hubei, China, January and February 2020

0-9 0.00094% (0-0.058) 10-19 0.022% (0-0.082) 20-29 0.091% (0.03-0.2) 30-39 0.18% (0.096-0.3) 40-49 0.4% (0.26-0.58) 50-59 1.3% (1-1.6) 60-69 4.6% (3.8-5.4) 70-79 9.8% (8.2-12) 80+ 18% (14-22) overall 1.6% (1.4-1.8)

Vill man så kan man kalla 18% för en förhöjd risk....

Man kan även se 18% så här.

Säg att man har alla sina far och morföräldrar i livet, de är alla 80+ och de blir alla smittade.

Om man antar att sannolikheten är uniformt 18% att de går bort.

Då är sannolikheten att man förlorar minst en far eller morförälder, 1-((1-0.18)^4) = 0.55

55%

Nu bygger det här data från Kina, kanske blir siffrorna bättre för Europa eller Sverige, vi får se.

Förutsätter ju dock att dom ska bli smittade också, just nu är den chansen 1:62857, antagligen rejält lägre för dom som inte vart o rest i Italien eller övriga smittländer. Så det är långtifrån 55% sannolikhet att man förlorar någon närstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

T ex ebola smittar inte lika lätt.

Ebola smittade väl enbart via blod, och dessutom hann de smittade att dö innan de åkte iväg med flygplan till andra sidan jorden för att kunna smitta fler.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Folkhälsomyndigheten men dom vågar iaf visa sig till skillnad från vår regering som redan verkar ha gömt sig i bunkern. Har någon sett statsministern kommentera den pågående situationen sen den tragikomiska presskonferensen för nån vecka sen?

Oavsett om det är befogat eller inte är det ett faktum att väldigt många i landet oroar sig för detta och känner att vi tappat kontrollen och då är det extra viktigt att visa att så inte är fallet. När inte ens linslusen Dan Eliasson syns trots att han är GD för MSB börjat man undra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Säga vad man vill om Folkhälsomyndigheten men dom vågar iaf visa sig till skillnad från vår regering som redan verkar ha gömt sig i bunkern. Har någon sett statsministern kommentera den pågående situationen sen den tragikomiska presskonferensen för nån vecka sen?

Oavsett om det är befogat eller inte är det ett faktum att väldigt många i landet oroar sig för detta och känner att vi tappat kontrollen och då är det extra viktigt att visa att så inte är fallet. När inte ens linslusen Dan Eliasson syns trots att han är GD för MSB börjat man undra...

Ja senast igår!!

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/stefan-l%C3%B6fven-alla...

Sen kan du även kolla in Dr Mikael som på ett mycket bra sätt förklarar läget (från idag)
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/doktor-mikael-om-corona...

Nöjd?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Ja senast igår!!

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/stefan-l%C3%B6fven-alla...

Sen kan du även kolla in Dr Mikael som på ett mycket bra sätt förklarar läget (från idag)

Nöjd?

Nej, tyvärr är jag inte nöjd med det men tack för länken. Här verkar det snarare bara TV4 vi ska tacka för detta mer än att det var ett initiativ från regeringshåll. Jag följer mycket nyhetsmedia och där har det varit väldigt tyst, dock följer jag normalt inte TV4 men kanske dags att börja med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Enbart telefonköerna till Svensk sjukvård är ändan till Kina redan idag så ska bli intressant att följa.

EDIT: Elon Musk säger att coronapaniken från enbart 3400 dödsfall är är dum: https://www.zerohedge.com/health/elon-musk-says-panic-about-c...

Ska bli intressant att jämföra kinas resultat med de andra länderna och se om de stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Den stora virusvågen är nog på ingång om inte TysklandFfrankrike får stopp, England verkar ha fått fart på sin befolkning och med sann engelsk gemensam tjurskallighet så går det nog bra för dom!

Jag bor i Frankrike och jag har tyvärr inget stort hopp om att de kommer att få stopp på spridningen här. Redan i tisdags (3/3) sa myndigheterna att de väntade sig att viruset skulle bli epidemiskt inom landet, då fanns det knappt 400 verifierat smittade. Bedömningen baserades på att viruset fanns i så många regioner redan, och att de inte hade full spårning på var och hur alla verifierat smittade personer blivit smittade (alltså helt olikt Sverige, där vi ännu har spårning på alla kända fall).

Senare har tydligen Macron sagt att en epidemi är "oundviklig". https://www.thelocal.fr/20200305/latest-number-of-coronavirus... . Just nu är det 949 verifierat smittade i Frankrike.

http://www.leparisien.fr/societe/coronavirus-949-personnes-co...

Här stängs vissa skolor, men bara i regioner där smittspridningen både är stor och okontrollerad (alltså i situationer som vi ännu inte sett i Sverige).

Ovanstående är med reservation för att jag inte läser franska så bra, så jag följer inte nyheterna lika bra som en infödd.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ja precis. Men att ignorera det hela kommer inte få det att försvinna. Det är typ Svenska linjen.

Seriöst, läser du nyheter? Ingen inom berörda myndigheter ignorerar detta. Man gör dom åtgärder man anser är bäst i nuläget, oftast baserad på kunskaper och information som du inte har. Sedan kommer det alltid finnas tillfällen då dom har fel, så är det alltid då ingen sitter på all information. Men man får utgå från att de har bättre förutsättningar än lekmän på internetforum att göra vettiga bedömningar om hur man bäst spenderar de begränsade resurser man har.

Skrivet av Dredd:

Tills man får ner spridningen under ett till ett. Så att Viruset dör ut.

Det kommer du inte att få utan att stänga ner samhället totalt, vilket kommer att få katastrofala effekter på allt och orsaka ofantligt mycket mer skada än detta virus någonsin kan göra. Det man kan göra är att jobba för att skjuta den allmänna spridningen framför sig och försöka sprida ut fallen över tid så vården och samhället i stort har större chans att hänga med. Dvs precis det man gör i Sverige, Italien, Kina mfl. Det som gör att åtgärderna skiljer sig är att man befinner sig i olika stadier i smittspridningen. Att stoppa viruset helt utan vaccin har jag mycket svårt att tro att något land klara av.

Skrivet av Dredd:

På grund att det är så många som får allvarliga symptom och måste vårdas på sjukhus av Covid. Om inte så är du sjuk 3-4 veckor.

Det blir nog svårt att svetsa in folk i sina lägenheter som dom gjorde i Kina, i Sverige. Det är inget jag förespråkar, men att gå ut med allmän information om att folk bör isolera sig ifrån andra människor bör vara en bra start iaf.

Nej, du blir inte sjuk i 3-4 veckor. Ett fåtal kan bli det, men det största majoriteten kommer inte att vara sjuka så länge. Om viruset tar sig ut i samhället så kommer det garanterat att komma andra rekommendationer. Just i detta ögonblick så verkar det inte som att smittspridningen pågår okontrollerat då man verkar lyckas bra med smittspårningen. Om detta stämmer vet man såklart inte då det kan finnas personer som är smittade och i sin inkubationstid som inte är spårade, men det får vi se inom någon vecka eller två.

Skrivet av Dredd:

Du kommer att vakna upp till realiteten under nästkommande vecka. Att tro att Sverige kommer magiskt bli skonat bara för att det är lördag kväll håller inte.

Det finns så många länder att titta på när det gäller utvecklingen av det här och vad som kommer att hända här "hemma".

Dom länderna som har valt "att hålla igång ekonomin" kommer bli extra drabbade istället för de som har försökt att begränsa spridningen, ungefär som att kissa på sig, varmt i början men jävligt jobbigt efter ett par minuter.

Skrivet av Dredd:

Kina & Italien.

Intressant att du väljer de två länder där man goofade totalt i början och då fick en helt okontrollerad spridning. Det är då man måste ta till de mer drastiska åtgärderna. Då är det bättre att agera proaktivt med smittspårning så man förhoppningsvis kan hålla spridningen i schack ett tag. Att stänga ner samhället i förtid hjälper ingen och riskerar att göra smittspårningen svårare. Samtidigt så ska man vara medveten om att frivillig karantän bara fungerar så länge alla följer de reglerna, tyvärr kommer det alltid att finnas de som inte känner sig sjuka som tycker att det gör väl inget om de lever som vanligt, fast med bonus att de är lediga från jobbet. Typ.

Skrivet av gabriel15:

Tror majoriteten hinner friskna till eller dö innan de får en sjukhustid i Sverige.

Det kommer nog att fungera som vanligt med akutsjukvård, har du påtagliga problem med andningen eller får andra direkt akuta problem så kommer få hjälp, annars så är det symptomlindring med alvedon/ipren som gäller. Och då spelar det ingen roll om du är hemma eller på sjukhus. Förutsatt att man lyckas hålla spridningen någorlunda kontrollerad så inte alla blir sjuka samtidigt.

Skrivet av plunn:

Gillade klippet med doktorn på TV4, vettig syn på det hela!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Jag hoppas att du har rätt

Kom ihåg den här kommentaren om 5 år när båda corona viruset dött ut och nästa virus är på ingång 😜

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Northern Italy quarantines 16 million people - BBC News

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Northern Italy quarantines 16 million people - BBC News

Varav en hel drös svenskar...enilgt DN:s livefeed så ska det totalt finnas mellan 10000 och 15000 svenskar i Italien just nu, men man vet inte hur många som befinner sig i norra Italien och som fastnat i karantänen. Men det lär vara en hel del.

Permalänk
Medlem

Följ Agnes Wold på Twitter. Lugn och förklarar. https://twitter.com/AgnesWold?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Fast hon skriver saker som går emot vad virus-forskare har sagt.

https://twitter.com/AgnesWold/status/1236411735210369029

Vi vet ju redan att Corona har muterat ifrån s-shape till l-shape, och l-shape gör att den fäster bättre i receptorer i lungorna.

Dessutom om virus och bakterier aldrig kan bli värre, så skulle vi ju inte fått multiresistenta bakterier.

edit : och saker som den här ;P

https://twitter.com/AgnesWold/status/1236016285370236934

Idag ska vi alla tacka
@Folkhalsomynd
igheten, Anders Tegnell och hans team, alla lokala smittskyddsmyndigheter och all vård- och laboratoriepersonal, som slitit andan ur sig för att hindra att corona-smittan tog sig in i Sverige. Tack!

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vi vet ju redan att Corona har muterat ifrån s-shape till l-shape, och l-shape gör att den fäster bättre i receptorer i lungorna.

Dessutom om virus och bakterier aldrig kan bli värre, så skulle vi ju inte fått multiresistenta bakterier.

Idag ska vi alla tacka
@Folkhalsomynd
igheten, Anders Tegnell och hans team, alla lokala smittskyddsmyndigheter och all vård- och laboratoriepersonal, som slitit andan ur sig för att hindra att corona-smittan tog sig in i Sverige. Tack!

Hm, läste tweeten om att hon påstår att virus inte muterar? (Så tolkade jag ditt inlägg).

Tog med texten för säkerhetsskull: "Jag får nämligen frågor hela tiden om coronaviruset muterar och om det blir farligare då. Ja, det muterar för det gör alla virus (mycket mer än bakterier). Nej, när ett virus sprider sig epidemiskt så är det för att det funkar väldigt bra och då är det dumt att mutera bort detta"

Jag tolkar det hon skriver som att när ett virus väl nått epidemisk status så är det den muterade lyckade versionen som får spridning. Inte de som inte är lyckade mutationer. Vilket stämmer bra med vad evolutionen lärt oss. Hon säger inte att viruset inte muterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Thailand har 3700 personer under uppsikt men har bara bekräftat ett 40 tal. https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/eng/file/situation/situ...

Så 20% hade inga tidigare problem?

Sist jag läste så testar dom väll bara dom som har varit i problemområden? Om dom bara testar dom från Kina, Iran och norra Italien så är ju alla som bekräftas smittade därifrån?

Hörde på radion att patienter i Italien som vårdas på intensiven var >70år.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur är det eg med smittspridning via livsmedel för detta virus? Informationen från myndigheterna är något osammanhängande, t.ex. Livsmedelsverket säger båda att detta virus inte sprids via livsmedel normalt men varnar samtidigt generellt för att virus kan göra just det.

Kan tänka mig att det skiljer från virus till virus, eller kanske snarare vilka delar av kroppen det angripet och därmed hur det sprids, t.ex. HIV sprids bara via blodsmitta och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Idag ska vi alla tacka
@Folkhalsomynd

Jag tolkar sista biten som sarkastisk...vad är det för problem med att tacka de personer som antagligen jobbar häcken av sig för att försöka hålla smittan under kontroll så länge som möjligt?

Skrivet av improwise:

Hur är det eg med smittspridning via livsmedel för detta virus? Informationen från myndigheterna är något osammanhängande, t.ex. Livsmedelsverket säger båda att detta virus inte sprids via livsmedel normalt men varnar samtidigt generellt för att virus kan göra just det.

Kan tänka mig att det skiljer från virus till virus, eller kanske snarare vilka delar av kroppen det angripet och därmed hur det sprids, t.ex. HIV sprids bara via blodsmitta och liknande.

Tycker inte att det verkar speciellt osammanhängande, baserat enbart på vad du skriver så tolkar jag det såhär:

• Vissa virus kan spridas via livsmedel.

• Corona sprids inte via livsmedel.

Sedan är detta såklart med en brasklapp om att någon med corona nyser på en kaka som du sedan äter inom några minuter så lär det finnas en viss risk för smitta, men man behöver inte vara rädd för att saker i matbutiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tycker inte att det verkar speciellt osammanhängande, baserat enbart på vad du skriver så tolkar jag det såhär:

• Vissa virus kan spridas via livsmedel.

• Corona sprids inte via livsmedel.

Sedan är detta såklart med en brasklapp om att någon med corona nyser på en kaka som du sedan äter inom några minuter så lär det finnas en viss risk för smitta, men man behöver inte vara rädd för att saker i matbutiken

Fast om nu viruset kan överleva typ på ett handtag i kollektivtrafiken i några dagar så känns det inte omöjligt att det skulle kunna göra det även i typ en grönsallad i några timmar. Däremot lär det inte kunna föröka sig utan en mänsklig värd (eller iaf en levande värd). Men vi behöver förmodligen inte fler gissningar om detta utan mer fakta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Hm, läste tweeten om att hon påstår att virus inte muterar? (Så tolkade jag ditt inlägg).

Tog med texten för säkerhetsskull: "Jag får nämligen frågor hela tiden om coronaviruset muterar och om det blir farligare då. Ja, det muterar för det gör alla virus (mycket mer än bakterier). Nej, när ett virus sprider sig epidemiskt så är det för att det funkar väldigt bra och då är det dumt att mutera bort detta"

Jag tolkar det hon skriver som att när ett virus väl nått epidemisk status så är det den muterade lyckade versionen som får spridning. Inte de som inte är lyckade mutationer. Vilket stämmer bra med vad evolutionen lärt oss. Hon säger inte att viruset inte muterar.

Eftersom virus hela tiden muterar, så finns det 2 scenarior, antingen blir det mindre farligt, eller mer farligt.
Jag tolkar hennes inlägg som att det inte blir farligare.

Skrivet av Frispel:

Jag tolkar sista biten som sarkastisk...vad är det för problem med att tacka de personer som antagligen jobbar häcken av sig för att försöka hålla smittan under kontroll så länge som möjligt?

Det är inte det jag fann roligt. Läkarna gör ju ett jättejobb och kämpar ju i motvind mot våra myndigheter, däremot har väl knappast Anders och FHM gjort annat än spridit en massa information som går helt emot många av övriga världens expertiser.

edit : hittade den här till exempel :

Professorn Agnes Wold, 65, är van vid att säga saker som går emot den allmänna bilden.
När det handlar om det nya coronaviruset innebär det att försvara myndigheterna och det smittspårningsarbete som kommit henne nära. Det innebär också att hålla sig lugn.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/agnes-wold-kan-inte-f...

Så jag tar henne som lite partisk i detta ärende.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast om nu viruset kan överleva typ på ett handtag i kollektivtrafiken i några dagar så känns det inte omöjligt att det skulle kunna göra det även i typ en grönsallad i några timmar. Däremot lär det inte kunna föröka sig utan en mänsklig värd (eller iaf en levande värd). Men vi behöver förmodligen inte fler gissningar om detta utan mer fakta

Läste senast om en läkare ifrån Australien som kommit hem ifrån USA som visat sig vara smittad av Corona.
Om nu även läkare blir smittade, som borde veta hur man ska agera i en sådan här situation blir smittade, så får vi anta att
det är väldigt smittsamt och kan nog överleva på många olika sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Eftersom virus hela tiden muterar, så finns det 2 scenarior, antingen blir det mindre farligt, eller mer farligt.

Vanligtvis är väl fallet så. Dvs att de blir mindre farliga med tiden. Har jag läst någonstans, så citera inte mig.

Föresten var inte detta med S-shape och L-shape lite oklart? Många forskare som inte helt höll med om det osv.. Har jag läst någonstans!

Det är mycket man läser någonstans dessa dagar..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av CubaCola:

3 scenarion, varav den tredje påverkar inte hur farligt viruset är.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär