Fick väja för bil, körde i mitträcket. Vad kan jag förvänta mig?

Permalänk
Skrivet av Krippa75:

Sannolikt kommer du få stå för självrisken. Räkna inte med nåt annat trots polisanmälan, räcker med att andra parten nekar till att ha varit på platsen så läggs utredningen ned.

Det behöver inte stämma. Jag blev påkörd på sidan på motorväg och han stack iväg. Tog reg nr och polisanmälde, mitt försäkringsbolag täckte självrisken eftersom de räknade mig som icke vållande.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Hur menar du? Jag skrev ju att bilen körde framför mig ju och för att inte köra på honom så fick jag väja. Han körde från höger fil till omkörnignsfilen där jag körde, så det var a tigwn köra på honom eller försöka undvika olycka. Vad mer behövs?

Nu utgår jag ifrån att du körde på motorväg (110) alltså två-filig på din sida. Då får man inte köra om i högerfilen. Så om du låg i vänsterfilen dvs omkörningsfilen så har din motpart gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Enda gg man får köra om i högerfilen är vid dessa situationer:

1. På vägar där hastighetsbegränsningen är 70 km/h eller lägre och det finns minst två markerade körfält i vardera riktningen.
2. I anslutning till vägkorsning med skilda körfält.
3. Om det finns körfältsvägvisare med olika färdmål.
4. Om det är tät kö i alla körfält.
5. Om fordonet tydligt visar att det ska svänga vänster.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Detta är en intressant fråga

Läste för många år sen en artikel om kamera på MC, och kontentan av den var att en hjälmmonterad kamera är laglig (då det räknas som en fysisk person håller den) medans en kamera monterad på motorcykeln är olaglig då den räknas som övervakningskamera.

Det har ju dock skett mycket lagändringar rörande kameror de senaste åren, med drönare och annat så hur det är nu vore intressant att veta

Borde komma något prejudikat som visar vad som gäller eller det kanske redan finns. Fungerar de om man har en kamera monterat på ett stativ? Man kan ju använda det manuellt men även styrd via motor. Då kan man ju säga att man vart där och filmade själv fast man ändå inte var det?

Skrivet av sleepyoh:

Det är inte som i USA att bevis ogillas för att dom införskaffats olagligt. ALLA bevis bilder filmer hur dom än kommer fram är givetvis giltiga i en rättegång.

Rätt säker på att dashcam är ok sålänge den inte filmar när bilen är parkerad och avstängd förövrigt.

Men samtidigt kan väl den som filmar åka dit för olaglig övervakning eller? Polisen får tex inte gå på plattan och sälja knark och när någon köper sätta dit dem och då blir det ju bevis som införskaffats olagligt men som inte kommer gälla i en domstol?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

https://teknikensvarld.se/kamera-i-vindrutan-nu-tillatet-i-sv... Har inte läst hela men det verkar tillåtet om de inte ljuger i rubriken.

Ok, där ser man. Så lagligt värre alltså. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Men samtidigt kan väl den som filmar åka dit för olaglig övervakning eller? Polisen får tex inte gå på plattan och sälja knark och när någon köper sätta dit dem och då blir det ju bevis som införskaffats olagligt men som inte kommer gälla i en domstol?

Det är brottsprovokation, det är en helt annan sak och är olagligt. Bevisprovokation är helt ok. I ditt exempel provocerar polisen fram ett brott som kanske inte annars hade skett. Det är inte ok. Märkligt exempel när vi pratar om övervakning.

"Brottsprovokation ingår i begreppet okonventionella spaningsmetoder och med detta avses ett agerande från polisens sida som syftar till att framkalla brott, medan en bevisprovokation syftar till att få fram bevisning om ett begånget brott, om vilket det föreligger misstanke."

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur det gick till? TS skriver väldigt luddigt, sen ligga i 85 i vänsterfilen och det är 110 verkar ju konstigt också, fiskörning i den filen är ju inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte vad du skulle in i räcket och göra? Hade det inte bara räckt med att tvärbromsat. Bilen/ objektet som körde ut står ju inte still?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Men samtidigt kan väl den som filmar åka dit för olaglig övervakning eller?

Stämmer. All bevisning godtas i rättegång, men om den är olagligt framtagen så kan det få påföljder med ny rättegång för den som införskaffat bevisningen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Själv förstår jag inte vad du skulle in i räcket och göra? Hade det inte bara räckt med att tvärbromsat. Bilen/ objektet som körde ut står ju inte still?

han hade kört in i bilen? Inte så konstigt om han kommer i en högre hastighet och det inte var mer än 3m fram...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

han hade kört in i bilen? Inte så konstigt om han kommer i en högre hastighet och det inte var mer än 3m fram...

Är det 3 m så är det nog svårt att hinna väja också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det 3 m så är det nog svårt att hinna väja också.

Vrf skulle det vara de? Om du ser en bil kör in framför dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crash:

Förstår inte riktigt hur det gick till? TS skriver väldigt luddigt, sen ligga i 85 i vänsterfilen och det är 110 verkar ju konstigt också, fiskörning i den filen är ju inte att rekommendera.

Siffrorna på skylten säger inte vilken hastighet man ska hålla, utan det ska bedömas efter omständigheterna. Det vill säga väglag, sikt och övriga trafikförhållanden. Det som står på skylten är bara högsta hastigheten man får hålla när omständigheterna tillåter.

I detta fall har vet vi inte hur läget var och TS inte sagt något om varför ingen av de inblandade inte höll skyltad hastighet. Därför är det onödigt att direkt anta att förhålladena var perfekta och att TS "fiskörde".

Permalänk
Medlem

Eftersom jag skrev klantigt i första inlägget och många skiter i att läsa dom andra inläggen så ska jag förklara en gång till här så bra det går.

Det är en 100 km/h väg. Tvåfilligt motorväg. Det finns flera bilar. Bakom och före mig på bägge filerna.

Bilen framför mig kör 85 vilket gör att jag också anpassar mig efter honom för att hålla avståndet. Helt plötsligt bilen från höger fil bestämmer sig för att köra ut till vänster fil dvs framför mig. Detta gjorde bilen utan att kolla och blinkar samtidigt som han börjar svänga. Hans hastighet kunde inte varit snabbare än 60. . Allt hände så snabbt så man hann knappt tänka och vid den tiden tyckte jag att bästa lösningen var att väja än att köra på hans sida. Här kör jag på mitträcket och skadar min bils sida. Han inser sitt fel och kör direkt tillbaks till höger fil samtidigt som han räcker fingret.(enligt vad min bror sa, jag såg aldrig honom göra det då jag var rätt så skärrad)

Han stannar inte utan endast fortsätter köra så jag kör bakom honom och blinkar med helljuset så han kan stanna men han gör inte det. Min bror kollar hans reg nr på biluppgifter där vi fick fram ägare och nr. Jag ringer till honom och så här går samtalet:

Jag: Hej det är jag i Volvo bakom dig, vill du stanna så vi kan byta försäkringsuppgifter.
Han: nej , jag gjorde inget fel, jag blinkade jue.
Jag: du kan inte börja blinka medan du kör ut, du måste väl kolla också,(med irriterad röst), men stanna så vi kan lösa detta.
Han: nej.
Jag : alltså jag kommer ringa till polisen och anmäla dig
Han: ja gör det och lägger på.

En min senare ringer jag 112 och dom säger att om ingen blev skadad så kan vi inte skicka bil efter honom och att jag borde ringa 144 14.
Jag ringer 144 14 och anmäler detta. Anmält det till försäkringsbomagey också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Killmaster:

Själv förstår jag inte vad du skulle in i räcket och göra? Hade det inte bara räckt med att tvärbromsat. Bilen/ objektet som körde ut står ju inte still?

Skrivet av joakim99:

Är det 3 m så är det nog svårt att hinna väja också.

Han kanske både bromsade och väjde. Har ni körkort så kanske ni har hört om något som kallas undanmanöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Detta är 100% ditt eget fel, så betala och släpp det. Du riskerar bara ditt eget körkort genom att försöka driva det vidare.

Du säger att de andra körde i 85km/h på en 100km/h väg, och en bil bytte fil framför dig för att köra om. Mer troligt är att de körde i 90km/h då det är vad lastbilar brukar hålla, men även om vi går 100% på ditt vittnesmål så skiljer alltså MAX 15km/h mellan din bil och bilen som bytte fil.

För att sakta ner 15km/h kan man släppa gaspedalen i ca 1 sekund, eller använda bromspedalen i 0,1 sekund. Borde inte vara några som helst problem att lyckas undvika köra på bilen framför.

Så kan man inte säga. Han kan ju i princip varit med främre stötfångaren precis snett bakom bilen som svängde ut utan att kolla döda vinkeln först. Då finns inte en chans i helvete att hinna göra något, innan reaktionstiden är över har det redan smällt. Ska man hela tiden vara garderad mot en sådan situation, att vänsterfilsbilen svänger utan att kolla, då kan man inte göra en omkörning på en 2-filig sträcka överhuvudtaget.
Den låga hastigheten i vänsterfilen är heller inget konstigt, det kan vara "söndagsåkare" som åker 50 knyck för att det är snö bredvid vägen, att någon åkt ut med för låg hastighet från en påfart eller bromsat in för tidigt efter en påfart, EPA-traktor eller traktor i vänsterfilen etc. etc som sedan filbytaren kommit ikapp men fattat det försent och hellre byter fil "i panik" än själv saktar ned. I döda vinkeln syns man inte vid en snabb koll i backspegeln, därav uttrycket...

Jag kör förbi flera påfarter varje dag och ser väldigt ofta att folk ligger i röven på någon som åker ut sakta på 2+1-vägen, de kanske håller 60 istället för 80 på påfarten (vilket förstås är fel). När de kommer ut på 2-filigt ska bilen som ligger bakom snigeln fort sam f*n ta sig om, där kan det vara nära många gånger när de går ut för omkörning i 60 knyck utan att kolla ordentligt (eller så skiter de i vilket bara de kommer fram) , sen kommer bilar bakom i 80-100 knyck...

Med ditt sätt att resonera kanske det är så att du inte åker speciellt mycket på motorväg eller 2+1-väg? Har du körkort själv?

Jag sympatiserar till 100% med trådskaparen och även om det kanske beror på språkförbistringar så måste man ju faktiskt leta fel eller vara väldigt dum för att inte förstå hans beskrivning av händelseförloppet.

Tyvärr verkar det som om rätt enligt lagen och rätt enligt försäkringsbolaget är skilda saker (källa: aktiv på bilforum många år, inga akademiska belägg mao).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Han kanske både bromsade och väjde. Har ni körkort så kanske ni har hört om något som kallas undanmanöver.

Jag har körkort och har varit med om en liknande situation som TS. 3 m är en väldigt kort sträcka och jag tror det är svårt att undvika att köra på den andra bilen. Jag förutsätter att TS både bromsade och väjde.

Permalänk
Medlem

Inget spelar någon roll i slutändan. Bevisbördan ligger på TS, och bevisföringen är väldigt tunn. Sorgligt att det ska vara så i detta fall, men där ligger verkligheten just nu.

Permalänk
Medlem

Bortsett från det ekonomiska, bra gjort ändå att du lyckades undanvärja en större olycka.
Som du beskriver det hade det kunna bli en tråkig smäll om du inte lyckats väja med risk för att köra in i motpartens förarsida och hade lika gärna kunnat skadat någon för livet. Tråkigt att du får ta den ekonomiska smällen men det finns trots allt f-bolag och säkerligen värre idioter där ute som man vill ha så lite att göra med som möjligt. Gl hf!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nils-Göte:

Så kan man inte säga. Han kan ju i princip varit med främre stötfångaren precis snett bakom bilen som svängde ut utan att kolla döda vinkeln först. Då finns inte en chans i helvete att hinna göra något, innan reaktionstiden är över har det redan smällt. Ska man hela tiden vara garderad mot en sådan situation, att vänsterfilsbilen svänger utan att kolla, då kan man inte göra en omkörning på en 2-filig sträcka överhuvudtaget.
Den låga hastigheten i vänsterfilen är heller inget konstigt, det kan vara "söndagsåkare" som åker 50 knyck för att det är snö bredvid vägen, att någon åkt ut med för låg hastighet från en påfart eller bromsat in för tidigt efter en påfart, EPA-traktor eller traktor i vänsterfilen etc. etc som sedan filbytaren kommit ikapp men fattat det försent och hellre byter fil "i panik" än själv saktar ned. I döda vinkeln syns man inte vid en snabb koll i backspegeln, därav uttrycket...

Jag kör förbi flera påfarter varje dag och ser väldigt ofta att folk ligger i röven på någon som åker ut sakta på 2+1-vägen, de kanske håller 60 istället för 80 på påfarten (vilket förstås är fel). När de kommer ut på 2-filigt ska bilen som ligger bakom snigeln fort sam f*n ta sig om, där kan det vara nära många gånger när de går ut för omkörning i 60 knyck utan att kolla ordentligt (eller så skiter de i vilket bara de kommer fram) , sen kommer bilar bakom i 80-100 knyck...

Med ditt sätt att resonera kanske det är så att du inte åker speciellt mycket på motorväg eller 2+1-väg? Har du körkort själv?

Jag sympatiserar till 100% med trådskaparen och även om det kanske beror på språkförbistringar så måste man ju faktiskt leta fel eller vara väldigt dum för att inte förstå hans beskrivning av händelseförloppet.

Tyvärr verkar det som om rätt enligt lagen och rätt enligt försäkringsbolaget är skilda saker (källa: aktiv på bilforum många år, inga akademiska belägg mao).

När jag skrev inlägget så fanns det luckor i TS beskrivning av händelsen, vilka han nu täckt till.

När jag skrev det så trodde jag den andra bilen körde i 85km/h och TS skulle köra om, inga avstånd var heller angivna, och ansåg då den lilla hastighetsskillnaden av 15km/h som TS angav borde vara ganska lätt att korrigera med gas/broms om det inte förefall så att TS körde snabbare än tillåtna 100km/h. (vilket oavsett garanterat skulle vara vad motståndaren hävdat)

Nu när vi har mer information ser saken lite annorlunda ut.

Tycker själv det är väldigt oansvarigt att byta fil utan att se sig för, men är tyvärr väldigt vanligt och något man alltid får vara beredd på. Och blir rättsväsendet inblandat så är det enligt vad jag läst oftast endast intresserade av vem som kört 1km/h över hastighetsgränsen. Så att köra ut från en sidgata 2 meter framför någon på en 70 väg är förutom risken för att man skadas, helt OK om man bara kan hävda att bilen som körde in i sidan på dig minsann höll minst 72km/h!
Ett fall jag läste om när en bil körde rakt ut på en större väg så hade en familjemedlem till den inblandade (som bodde nära korsningen) HÖRT (utan att ens ha sett varken fordonet eller olyckan) att det andra fordonet (som i detta fall var en MC) körde över hatsighetsgränsen. Detta räckte för att helt fria bilisten i rätten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Inget spelar någon roll i slutändan. Bevisbördan ligger på TS, och bevisföringen är väldigt tunn. Sorgligt att det ska vara så i detta fall, men där ligger verkligheten just nu.

Ja bevisbördan ligger på TS men om info stämmer så spelar det andra ingen roll utan TS motpart bär skulden till incidenten. Man får inte köra om i högerfilen på en motorväg. Spelar ingen roll om TS körde i 85 på 100 väg, för har jag förstått det rätt så låg en annan bil framför han som körde sakta och då får man vänta tills den kör åt sidan för att kunna köra om. Kommer då en annan från högerfilen så måste den också vänta, antingen på att TS kör in till högerfilen lr tills denne kan fortsätta sin omkörning och sedan i sin tur gå ut i omkörningsfilen och påbörja omkörning. Allt annat är irrelevant. Problemet här är om TS kan bevisa att så skedde.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ja bevisbördan ligger på TS men om info stämmer så spelar det andra ingen roll utan TS motpart bär skulden till incidenten. Man får inte köra om i högerfilen på en motorväg. Spelar ingen roll om TS körde i 85 på 100 väg, för har jag förstått det rätt så låg en annan bil framför han som körde sakta och då får man vänta tills den kör åt sidan för att kunna köra om. Kommer då en annan från högerfilen så måste den också vänta, antingen på att TS kör in till högerfilen lr tills denne kan fortsätta sin omkörning och sedan i sin tur gå ut i omkörningsfilen och påbörja omkörning. Allt annat är irrelevant. Problemet här är om TS kan bevisa att så skedde.

Vilket vi under några sidors spekulering och diskussion fastslagit att TS med stor sannolikhet inte kan.

Permalänk
Medlem

@babgjyshi: ***bort/mod*** De förstår inte att vänsterfilen är till för att köra snabbare än högerfilen i; det är helt omöjligt att inte behöva köra förbi bilarna på höger sida. Med andra ord finns det varje gång man kör förbi en bil en risk att de svänger ut i vänsterfilen utan att se sig för, vilket helt klart är deras fel och inte ditt.

§1.1 /Kent, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Vilket vi under några sidors spekulering och diskussion fastslagit att TS med stor sannolikhet inte kan.

Javisst men ni har spekulerat i annat också som är ovidkommande i detta fall.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@babgjyshi: ***bort/mod*** De förstår inte att vänsterfilen är till för att köra snabbare än högerfilen i; det är helt omöjligt att inte behöva köra förbi bilarna på höger sida. Med andra ord finns det varje gång man kör förbi en bil en risk att de svänger ut i vänsterfilen utan att se sig för, vilket helt klart är deras fel och inte ditt.

Ja precis, har jag förstått ditt resonemang rätt så tycker vi lika.

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Man får inte bete sig hur som helst i trafiken det är sig sig brottsligt precis som att inte hålla tillräckligt avstånd. Hade jag haft en kamera i bilen hade jag med lätthet kunnat påvisa detta. Troligen hade båda två personer fått böter för detta. Föraren av fordonet framför mig hade nog inte haft ett körkort kvar heller efter det.
I mitt fall noterade föraren också vad han orsakat och gasade iväg i full fart.

EDIT länk.
Vårdslöshet i trafik

Sedan om du tycker att folk skall kunna beta sig hur på andras bekostnad utan att det skall kosta dem något tycker jag mer det lutar åt man undrar över dina värderingar.

Det är inte självklart att din kamera hade "sett" vad föraren framför dig såg, dennes bil är med stor sannolikhet i vägen. Personen kan ha bromsat för något som du inte uppfattade. Jag säger inte att det är så men den möjligheten finns.

Du höll ett avstånd som gjorde att du kunde bromsa utan att köra in i bilen framför dig vilket tyvärr inte personen i bilen bakom dig gjorde. Du har gjort rätt, den i bilen bakom har inte gjort det.

Oavsett om du anser att bilisten framför dig har agerat felaktigt eller inte så är det en sak för polis och rättsvårdande myndigheter att hantera. Eventuella personliga hämnduppdrag tyder enbart på bristande intelligens eller svåra komplex.

Så din slutsats i din avslutande mening är ett felslut.

[EDIT]: Observera att jag inte säger att dina känslor är fel, det är bara dina fortsatta tankar på eventuell hämnd som är snedvridna. Sedan visade du ju ett visst mått av återhållsamhet ändå då det bara stannade vid tankar, det är bra.

Permalänk
Medlem

Vid en polisanmälan skulle nog ni båda åka dit så att säga. Båda för vårdslöshet. Bilen som körde ut såg sig inte för, och du höll inte avstånd (även om det var omöjligt i detta fallet).
Har varit med om en liknande situation, en bil körde ut från en utfart mitt framför mig så jag väjde och krockade med en parkerad bil. Jag åkte på böter och likaså den som inte såg sig för.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Vid en polisanmälan skulle nog ni båda åka dit så att säga. Båda för vårdslöshet. Bilen som körde ut såg sig inte för, och du höll inte avstånd (även om det var omöjligt i detta fallet).
Har varit med om en liknande situation, en bil körde ut från en utfart mitt framför mig så jag väjde och krockade med en parkerad bil. Jag åkte på böter och likaså den som inte såg sig för.

Wtf, detta är polisanmäld ju. Haha flyttar från Sverige om jag får böter för detta. Finns inte ett skit jag kunde göra förutom att föröka orsaka så mycket skada som möjligt.

Permalänk
Medlem

Anmälan honom bara, du har vittne och du har även möjlighet att ta ut register på vilka du ringt osv.
Du kan alltså bevisa att personen svarade, ditt vittne (antar jag), kan också intyga att personen svarade och vägrade stanna osv.

Så han kan i alla fall aldrig hävda att han inte var där. Det kanske inte leder någonstans men du har i alla fall något att gå på. Har du tur så släpper han det direkt när han får anmälan och betalar självrisken.

Permalänk
Medlem

Det enda jag reagerar på är hur låg hastighet alla höll på motorvägen. Var det dåligt väglag när detta hände?

För om TS kör i 85km/h, och han som svänger ut till höger och nästan kör in i TS håller inte ens 60km/h, så måste ju bilen framför han som svängde ut i 60km/h ha haft en ännu lägre hastighet på motorvägen.

Låter som väglaget var väldigt dåligt denna dag, och kanske sikten inte var den bästa heller?
Typ ösregn, mulet, snöfall etc.

(och jag kör ca 4000mil om året, ser dagligen idioter köra helt utan att tänka som bara svänger ut, eller trycker in sig emellan 2 bilar utan att tänka på 3 sek regel)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Anmälan honom bara, du har vittne och du har även möjlighet att ta ut register på vilka du ringt osv.
Du kan alltså bevisa att personen svarade, ditt vittne (antar jag), kan också intyga att personen svarade och vägrade stanna osv.

Så han kan i alla fall aldrig hävda att han inte var där. Det kanske inte leder någonstans men du har i alla fall något att gå på. Har du tur så släpper han det direkt när han får anmälan och betalar självrisken.

Eller så blir TS polisanmäld om han ringde när han körde du vet, det är allvarligaste trafikbrottet man kan göra.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare