Vilka metoder finns för upprätthålla bästa möjliga batteritid på en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

Vilka metoder finns för upprätthålla bästa möjliga batteritid på en bärbar dator.

Hej,

Köpte för inte så länge sedan en Asus ZenBook 15 UX534FTC-PURE2. Har använt datorn förvånansvärt lite och lämnat den oftast under laddning. Nu senare fick man glädjen att upptäcka att dess batterilängd gått ner till så lite som 1h-2h. Förutom då att inte ha datorn under onödig laddning, finns det andra metoder att ta till för bästa möjliga batteritid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanH2:

Förutom då att inte ha datorn under onödig laddning, finns det andra metoder att ta till för bästa möjliga batteritid?

Ladda ur till max 50% och ladda upp till max 90%, då ett Lithium-ion batteri mår bäst av att ligga på dessa nivåer.

Det är vad jag har läst iaf. när det gäller Lithium-ion batterier

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ladda upp batteriet till 80% och ta ur det ur datorn, när du vet att du inte kommer använda den på batteri under en period

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste vara nåt fel. Den dator ska ju klara en hel arbetsdag. Uppdatera alla drivrutiner. Kolla om det finns ny firmware. Om inte det hjälper. Återställ datorn. Och inte det hjälper så får du nog reklamera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skippa chrome är en klassisk metod på mac iaf.

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Jag måste medge att jag har råkat ha datorn under laddning flera dagar i sträck. Har kontaktat kundservicen. Får se vad de säger.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Smart med att ta reda på typ av batteri datorn har för att sedan undersöka svagheterna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Belzader:

Ladda ur till max 50% och ladda upp till max 90%, då ett Lithium-ion batteri mår bäst av att ligga på dessa nivåer.

Det är vad jag har läst iaf. när det gäller Lithium-ion batterier

Det varierar lite beroende på vilken kemi batteriet använder men det är alltid extremerna som sliter.
Att ladda ur till 30% eller 50% är marginellt, att ladda 80-90% lär slita mer.

Bäst är att lägga sig någonstans mellan 20-80. Har man lägre behov av batteritid och kan krympa spannet så är det bättre att krympa lika mycket i båda ändarna. Dvs 30-70% är rimligare än 50-90%.

(Lenovo har mjukvara för sina laptops som kan begränsa batteriladdningen till egna valda nivåer).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin