Black Mesa 1.0 är ute i skarp version

Permalänk
Medlem

Någon annan som testat Black Mesa Co-op BETA? Känns som det kan bli riktigt kul om det någonsin blir lika bra som Synergy för hl2.

Permalänk

Hm, spelade ju detta 2012. Trodde det var färdigt då. Vad har ändrats förutom att Xen-delen lagts till?

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Skrivet av kaptengrek:

Någon annan som testat Black Mesa Co-op BETA? Känns som det kan bli riktigt kul om det någonsin blir lika bra som Synergy för hl2.

Synergy var sjukt kul!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Aha, det är ju rent skitsnack baserat på nostalgi.
Om vi pratar 2019: Red Dead Redemption 2 är inte kvalite? Control? Sekiro: Shadows Die Twice?
Resident Evil 2? The Outer Worlds?

Äldre: Bioshock, Prey(nyaste), Metro (de två första), Titanfall 2, Stalker: Shadow of Chernobyl,
Men visst de har inte varit i utveckling i 15 år. Så om du undrar varför spel inte har samma kvalite som Black Mesa, där har du svaret.

Kan dock nämna att Red Dead Redemption 2 tog över 7 år att utveckla och det var 1000+ professionella utvecklare som skapade spelet, söker man på google hittar man källor som räknar ut att kostnaden för själva utvecklingen bör ligga runt 640-700 miljoner USD och med reklam kostnader tillagda räkna man på nästan 1 miljard USD. Dock viktigt att notera är att kostnaden inte är officiella siffror ifrån Rockstar Games själva, utan spekulationer baserade på den lilla information som kommit ut ifrån utvecklaren gällande antal utvecklare och tid.

Black Mesa däremot är skapat av ett fan community vilket innebär att folk kommer att ta längre tid på sig att nå samma resultat just för att det är en viss lärotid att lära sig. Man kan fortfarande inte kalla dem för professionella med tanke på att det inte finns någon lön inblandad i arbetet (av information jag kunnat hitta i vart fall) men dom har ju garanterat blivit bättre med åren.

Tid är en viktig faktor, men om spel skapade av redan veteraner inom industrin skulle ta lika lång tid som Black Mesa så skulle det vara pinsamt. Titta bara på Duke Nukem Forever, hur lång tid var det under utveckling och vad blev resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Hm, spelade ju detta 2012. Trodde det var färdigt då. Vad har ändrats förutom att Xen-delen lagts till?

Ny variant av Source (moddad version av den CSGO kör på) och allmän polering

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Musikälskare

Ja det blev en del med lite öl

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Har spelat The Division 2. Detta spel har inte känts speciellt aktuellt. Dock får studion gärna fortsätta med HL3.

Permalänk
Medlem

Körde igenom Half-Life 1 (och Blueshift och armévarianten-vad-den-nu-heter) för inte särskilt länge sedan, så det blir nog inget Black Mesa för mig på ett tag, men kul att det är släppt!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag spelade några timmar i helgen och blev förvånad över hur snyggt och välgjort detta var. En hel del pålagda och bra konversationer vilket förhöjer känslan i spelet.

Grafikmässigt är det ju så klart inget RDR2 men jag ångrar verkligen inte mitt köp.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mortal1ty:

Så galet bra remake, spelade senast under 2017 såg jag i mina saves, avslutet var klart värt det.

Du är medveten om att spelets slut inte fanns i 2017, va...?
De la till de sista kapitlen (flera timmars gameplay) för några månader sedan, så det är nog dags att spela om!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Thomas: Haha, ja jag menar att jag spelade klart det nu i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Kan dock nämna att Red Dead Redemption 2 tog över 7 år att utveckla och det var 1000+ professionella utvecklare som skapade spelet, söker man på google hittar man källor som räknar ut att kostnaden för själva utvecklingen bör ligga runt 640-700 miljoner USD och med reklam kostnader tillagda räkna man på nästan 1 miljard USD. Dock viktigt att notera är att kostnaden inte är officiella siffror ifrån Rockstar Games själva, utan spekulationer baserade på den lilla information som kommit ut ifrån utvecklaren gällande antal utvecklare och tid.

Black Mesa däremot är skapat av ett fan community vilket innebär att folk kommer att ta längre tid på sig att nå samma resultat just för att det är en viss lärotid att lära sig. Man kan fortfarande inte kalla dem för professionella med tanke på att det inte finns någon lön inblandad i arbetet (av information jag kunnat hitta i vart fall) men dom har ju garanterat blivit bättre med åren.

Tid är en viktig faktor, men om spel skapade av redan veteraner inom industrin skulle ta lika lång tid som Black Mesa så skulle det vara pinsamt. Titta bara på Duke Nukem Forever, hur lång tid var det under utveckling och vad blev resultatet?

En miljard USD låter lite väl mycket. Jag tror nog inte på dom spekulationerna.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

En miljard USD låter lite väl mycket. Jag tror nog inte på dom spekulationerna.

Beror på hur mycket pengar som dom lade ner i reklam.
Utvecklingskostnaden för 1000 personer över 7 år är inte förvånande då snittlönen för en spelutvecklare som arbetat 6+ år i USA är ca 105000 USD per år. 7*105000*1000 -> 735000000 USD -> 735 Miljoner USD, men räkna med att start året kanske var färre antal utvecklare så 640-700 Miljoner USD. Men visst 300-400 Miljoner USD i reklam kostnad är väl att ta i och det tror väl jag inte heller att det kostat, men det är ändå väldigt mycket pengar bara i utvecklingskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Beror på hur mycket pengar som dom lade ner i reklam.
Utvecklingskostnaden för 1000 personer över 7 år är inte förvånande då snittlönen för en spelutvecklare som arbetat 6+ år i USA är ca 105000 USD per år. 7*105000*1000 -> 735000000 USD -> 735 Miljoner USD, men räkna med att start året kanske var färre antal utvecklare så 640-700 Miljoner USD. Men visst 300-400 Miljoner USD i reklam kostnad är väl att ta i och det tror väl jag inte heller att det kostat, men det är ändå väldigt mycket pengar bara i utvecklingskostnad.

Jag tror inte man kan räkna så förenklat. Alla utvecklare hade säkert inte samma kompetens, alla jobbade inte samtidigt och under hela tiden, utan det var väl som högst 1000 pers vid något tillfälle. Alla va dessutom inte utvecklare utan författare, designers/artister, musiker, ljudmakare, assistenter, sekreterare osv...

Att spelet skulle kosta över 7 miljarder SEK att bara utveckla är inte rimligt på något plan.

Men jag vet inte. Och ingen förutom Rockstar verkar ju veta säkert.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag tror inte man kan räkna så förenklat. Alla utvecklare hade säkert inte samma kompetens, alla jobbade inte samtidigt och under hela tiden, utan det var väl som högst 1000 pers vid något tillfälle. Alla va dessutom inte utvecklare utan författare, designers/artister, musiker, ljudmakare, assistenter, sekreterare osv...

Att spelet skulle kosta över 7 miljarder SEK att bara utveckla är inte rimligt på något plan.

Men jag vet inte. Och ingen förutom Rockstar verkar ju veta säkert.

Sant, ju mer jag söker kring det ju mer tvivlande blir jag själv på de siffror jag nämnde och hittat.

Permalänk
Medlem

Gillar hur de uppdaterat Xen, bara det gjorde det värt pengarna.
Fick Heart of Darkness-vibbar av det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.