Första nybygget får mycket sämre FPS än jag borde ha!

Permalänk

Första nybygget får mycket sämre FPS än jag borde ha!

Hej!
Jag har aldrig skrivit här innan så vet inte riktigt hur det funkar. Men jag hade vart grymt tacksam om det är någon kunnig som kunnat hjälpa mig med mitt nybygge!
Efter massvis med timmar av sökande både på Youtube och här så har det fortfarande inte blivit bra..

Mina komponenter är:

-ASUS ROG Strix B450-F GAMING
-MSI RTX 2070 ARMOR 8G
-AMD Ryzen 7 2700X
-Corsair TX650M / 650W / 80+ Gold
-G.Skill Trident Z RGB Series 16GB (2x8GB)
Samsung 970 EVO Plus 250GB NVMe M.2

Har egentligen en 34 tums Acer Predator Widscreen monitor 100Hz men eftersom det var så dåligt i 3440x1440 upplösning så testade jag att köpa en 24 tums monitor i 1920x1080 upplösning 144Hz, det är bättre men absolut inte med mycket. Så kommer nog lämna tillbaka den och köra på min widescreen monitor då min dator borde klara att driva den?

CS GO ca 150 FPS (average) Inställningar på Low mestadels
Red Dead Redemption 2 60 FPS (Average) Inställningar på High
De här värdena fick jag på 24 tums monitorn, har inte testat på min widescreen monitor men antar att det är mycket sämre..

Jag har testat följande:
-Stängt av virusprogram plus Windows defender
-Har i Displayportkabeln direkt i Grafikkortet
-Senaste drivrutinerna

Och en massa annat som jag inte kommer på nu.. Snälla hjälp mig någon!

Mvh Josef

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet körs minnena i, och körs dem i dual channel?

Du kan köra en runda av UserBenchmark för att kolla om någon speciell komponent presterar sämre än vanligt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperaturer? Du kanske har råkat ut för CPU throttling, dvs att frekvensen på CPU sänks pga för hög värmeutveckling?

Permalänk
Medlem

@BitcoinJoe:

Har du kikat på Performance mode i energihanteringen?
Har du kollat så att dina ram-minnen går i korrekt hastighet?
Kikat så att temperaturer stämmer via HWmonitor så att se så installation av kylare blivit korrekt utfört?
Installerat ram-minnen i korrekt slots t.ex. 1 och 3 alt. 2 och 4?

Permalänk

@Decster: Ja dom körs i dual channel men de når inte upp i max hastighet, kommer inte ihåg exak vad de ligger på, kan kolla när jag kommer hem! /ska kolla in Benchmark sen, vet dock inte riktigt vad jag ska kolla efter för avikande värden? Tack för svar!

Permalänk

@Northbane: Hej! Jag tror inte det.. När jag körde Red dead redemptions egna benchmark så låg både Cpuoch Gpu på runt 60-65 grader om jag inte minns fel..

Permalänk

@Helljanek:
Ja jag har det inställt på High Perfomence
Ramminnerna går inte i full hastighet men sitter i rätt slott, 1 & 3 och är i dualchannel. Men vad jag fått fram via google så spelar det ingen roll om dom inte når upp i full hastighet?
Jag vet inte vad korrekt temperatur är exakt men Cpu & Gpu når max runt 65 grader.

När jag kört benchmarks så kommer Gpun upp i 99% men aldrig Cpun. Ska det vara så?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitcoinJoe:

ska kolla in Benchmark sen, vet dock inte riktigt vad jag ska kolla efter för avikande värden?

Länka till resultatet du får bara så kan vi hjälpa dig analysera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitcoinJoe:

@Helljanek:
Ja jag har det inställt på High Perfomence
Ramminnerna går inte i full hastighet men sitter i rätt slott, 1 & 3 och är i dualchannel. Men vad jag fått fram via google så spelar det ingen roll om dom inte når upp i full hastighet?
Jag vet inte vad korrekt temperatur är exakt men Cpu & Gpu når max runt 65 grader.

När jag kört benchmarks så kommer Gpun upp i 99% men aldrig Cpun. Ska det vara så?

Tack för svar!

Har du kollat i manualen ?Enligt den ska minnena sitta i slot 2 och 4 sett från cpu sockeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har du kollat i manualen ?Enligt den ska minnena sitta i slot 2 och 4 sett från cpu sockeln

Det är bara en rekommendation, så länge man har lika stor mängd minne i kanal A (1 och 2) som i kanal B (3 och 4) så får man dual channel. Att just 2 och 4 brukar rekommenderas beror nog mest på att det lämnar mest utrymme för CPU-kylaren.

I vissa fall kan dock minnena klocka lite bättre i vissa socklar, men det påverkar inte dual channel-funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitcoinJoe:

Hej!
Jag har aldrig skrivit här innan så vet inte riktigt hur det funkar. Men jag hade vart grymt tacksam om det är någon kunnig som kunnat hjälpa mig med mitt nybygge!
Efter massvis med timmar av sökande både på Youtube och här så har det fortfarande inte blivit bra..

Mina komponenter är:

-ASUS ROG Strix B450-F GAMING
-MSI RTX 2070 ARMOR 8G
-AMD Ryzen 7 2700X
-Corsair TX650M / 650W / 80+ Gold
-G.Skill Trident Z RGB Series 16GB (2x8GB)
Samsung 970 EVO Plus 250GB NVMe M.2

Har egentligen en 34 tums Acer Predator Widscreen monitor 100Hz men eftersom det var så dåligt i 3440x1440 upplösning så testade jag att köpa en 24 tums monitor i 1920x1080 upplösning 144Hz, det är bättre men absolut inte med mycket. Så kommer nog lämna tillbaka den och köra på min widescreen monitor då min dator borde klara att driva den?

CS GO ca 150 FPS (average) Inställningar på Low mestadels
Red Dead Redemption 2 60 FPS (Average) Inställningar på High
De här värdena fick jag på 24 tums monitorn, har inte testat på min widescreen monitor men antar att det är mycket sämre..

Jag har testat följande:
-Stängt av virusprogram plus Windows defender
-Har i Displayportkabeln direkt i Grafikkortet
-Senaste drivrutinerna

Och en massa annat som jag inte kommer på nu.. Snälla hjälp mig någon!

Mvh Josef

Ger dig samma tips som till alla andra som frågar om exakt samma sak:
Ladda hem en bra benchmarker, förslagsvis 3dmark icespy. Kolla vad du får för score och jämför med andra som har samma komponenter som du. Du borde rimligtvis få ungefär 9053 overall score.

https://www.3dmark.com/newsearch#advanced?test=spy%20P&cpuId=...

Får du inte det får man felsöka vidare, är det graphics score eller cpu score som du tappar osv.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitcoinJoe:

@Helljanek:

Ramminnerna går inte i full hastighet men sitter i rätt slott,

När jag kört benchmarks så kommer Gpun upp i 99% men aldrig Cpun. Ska det vara så?

Tack för svar!

1. Ställ in rätt hastighet som minnena är specade för. Ryzen gillar högre hastigheter

2. Halt normalt i benchmmark, och även spel. Det visar att du kan utnyttja hela gpun, att cpun inte "flaskar gpun" i testet.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

@anton studs: oj jag skrev fel, jag satte dom så först men då fungerade bara ena minnet så då hade jag ju såklart inte dual channel men efter att ha kollat i manualen så satte jag dom i 2 & 4 och då fungerade båda och det står även att dom är i dual channel nu

Permalänk

@Tawen: Jag försökte göra det i bios men det fungerade inte.. kan man göra det på nått annat sätt? Okej vad bra, betyder det att cpun fungerar som den ska också? Eftersom jag fått det värdet betyder det att jag inte kan få CPU Throttling?

Permalänk

@perost: Okej då gör jag det imorn tack

Permalänk

@WoG: Grymt! Ska kolla! Men visst borde det grafikkortet räcka för min widescreen monitor 3440x1440 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitcoinJoe:

@Tawen: Jag försökte göra det i bios men det fungerade inte.. kan man göra det på nått annat sätt? Okej vad bra, betyder det att cpun fungerar som den ska också? Eftersom jag fått det värdet betyder det att jag inte kan få CPU Throttling?

Testet vill peka på att cpun gör sitt jobb i testet.
Du kan göra några fler cpu-test, och jämföra med internet om du får liknande siffror
Bra att du satt dem i dualchannel nu Då kanske du kan sätta dem i rätt hastighet i Bios nu också.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitcoinJoe:

@WoG: Grymt! Ska kolla! Men visst borde det grafikkortet räcka för min widescreen monitor 3440x1440 ?

Det beror lite på vad du tänkt spela. Många spel kommer du kunna spela finfint, men t.ex RDR2 kommer du inte klara 100fps i ultra, men det kanske du redan förstått.
Enklaste sättet att kolla vad du kan förvänta dig är att ta valfritt Swec-test på RTX 2070 och kolla in 1440p-benchmarksen för spel. Dra av typ 30% av FPS'en ~ (runda slängar, varierar från spel till spel såklart) så har du mellan tummen o pekfingret vad du får i 3440*1440. Kan ju också ha kommit nya drivare som förbättrar vissa en aning.
https://www.sweclockers.com/test/26979-zotac-geforce-rtx-2070...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad->Support*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

I csgo kan det bero på många grejjer, vad är din maxfps inställd på?

Red dead 2 är tungdrivet, jag har runt 30-40fps i ultra med en liknande rigg som du i 1080p.

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk

@MeckarN:
Okej det är så asså! Jag har inte ändrat max värdet vad gäller FPS. Men har enablat multicore och dragit ner de flesta inställningarna för att boost fpsen. Jo det är det ju men jag hade inte förväntat mig att spela red dead 2 i Ultra men hade förväntat mig bättre fps.. Då kanske jag ska behålla min nya skärm i lägre upplösning och sälja min widescreen?

Permalänk
Medlem

@BitcoinJoe: Okey, nä det enda jag kan svara på det är att jag spelade csgo igår och då pendlade mellan 150-250fps, ingen aning vilka grafikinställningar jag har dock.

3440x1440 funkar på RTX 2070 men då får du vara beredd på att offra kvalitetsinställningar till förmån för högre upplösning. Vill du inte det så är 1080p fortfarande alternativet för bra grafik och hög fps

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Men vänta, bara ena minnet som fungerade när du satte dem i de andra socklarna?
Dra en Memtest..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

@MoNkeY-05: Ja, Det var bara det ena som lös upp, det var som att det andra inte fick kontakt. Men tillslut efter att ha tagit ur båda från moderkortet och stoppat in dom i slott 2 och 4 fungerade det.

CPU-z visar DRAM Frequency 1098.1 MHz.. Känns väl fel?

Permalänk

@Decster: Hej! Här har du min benchmark! https://www.userbenchmark.com/UserRun/25335201
Av någon anledning så exkluderas Gpun..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitcoinJoe:

@Decster: Hej! Här har du min benchmark! https://www.userbenchmark.com/UserRun/25335201
Av någon anledning så exkluderas Gpun..?

Konstigt att GPU inte visas. Är alla drivrutiner up to date?

Saker du bör göra:
1. Slå igång XMP/A-XMP/DOCP i bios. Detta gör stor skillnad.
2. Se till att du har senaste drivarna till GPU
3. Kör 3Dmark eller något liknande så vi kan hur dina grejer jobbar. Posta score för GPU/Physics så ser vi om det är på OK nivå

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

@Oppna: Så nu valde jag DOCP och då när jkag kollar i CPU-Z så står dom i 1596.2 MHZ
Det står att jag har dom senaste drivrutinerna när jag kollar i Geforce Experience iallafall..
Ok jag fixade det nu och bifogar länk till benchmarken!

https://www.3dmark.com/3dm/44584808?

Det såg väl bra ut? Men är Fpsen så låg för att benchmarken kör allt på Ultra?
Ska testa mina spel nu och se om det var DOCP inställningen som gjorde det!

Graphics test 1
63.41 FPS
Graphics test 2
56.87 FPS
CPU score
8 734
CPU test
29.34 FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitcoinJoe:

@Oppna: Så nu valde jag DOCP och då när jkag kollar i CPU-Z så står dom i 1596.2 MHZ
Det står att jag har dom senaste drivrutinerna när jag kollar i Geforce Experience iallafall..
Ok jag fixade det nu och bifogar länk till benchmarken!

https://www.3dmark.com/3dm/44584808?

Det såg väl bra ut? Men är Fpsen så låg för att benchmarken kör allt på Ultra?
Ska testa mina spel nu och se om det var DOCP inställningen som gjorde det!

Graphics test 1
63.41 FPS
Graphics test 2
56.87 FPS
CPU score
8 734
CPU test
29.34 FPS

Det betyder att du nu kör minnena i 3200MHz, så nu äre rätt 🙂

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Nu kör du dina minnen i 3200MHz. Tidigare kördes de i 2200MHz. Denna ändring bör ge en del boost då du har en Ryzen-CPU.

Kan du välja att köra de tyngre spelen i 2560x1440 med "black bars" så kan du lättare jämföra din FPS med tester.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitcoinJoe:

@Oppna: Så nu valde jag DOCP och då när jkag kollar i CPU-Z så står dom i 1596.2 MHZ
Det står att jag har dom senaste drivrutinerna när jag kollar i Geforce Experience iallafall..
Ok jag fixade det nu och bifogar länk till benchmarken!

https://www.3dmark.com/3dm/44584808?

Det såg väl bra ut? Men är Fpsen så låg för att benchmarken kör allt på Ultra?
Ska testa mina spel nu och se om det var DOCP inställningen som gjorde det!

Graphics test 1
63.41 FPS
Graphics test 2
56.87 FPS
CPU score
8 734
CPU test
29.34 FPS

Var detta innan eller efter att du slagit igång xmp? Det ser väl OK ut men inte mer. Cpu score är ganska låg. Verkar som om de flesta ligger runt 9000. Har du pbo igång? Vad får du tempar när du kör? Vad har du för kylare till din cpu?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce