Vad ska jag göra med gammal burk(NAS, brandvägg, router)?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag göra med gammal burk(NAS, brandvägg, router)?

Jag har köpt en gammal dator av en polare. Först tänkte jag endast ha den som NAS. Nu verkar dock datorn vara lite överdimensionerad för enbart detta. Jag har inget behov av transcoding, det kommer vara jättestort lagringsutrymme (kanske 8TB) och mest handlar det om att slippa spara saker på den primära datorn som bara har SSD;s - samt förstås komma åt filer från andra enheter.

Typ rätt basic kan jag tycka.

Nu vet jag inte helt säkert vad det är för komponenter i den nya burken. Köpte lite grisen i säcken till priset av chassit. Har inte startat den än då den behöver saneras först (inte rengjord på snart 10 år ...). Men, av det hag lyckats identifiera är det följande hårdvara.

Asus P6X58D-E moderkort
12GB RAM
Gissningsvis i7-920 CPU (med tanke på moderkortet)
Oklart vad det är för GPU men det spelar knappast någon roll.

Tycker det känns lite overkill för en enkel NAS. Så, frågan är... Vad ska jag göra med den utöver det?

Kan det exempelvis vara värt att köra en brandvägg och kanske router (om jag köper till ett nätverkskort)? Om så är fallet får ni gärna rekommendera mjukvara.

Har ni andra förslag är de också välkomna.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra/rekommendera Hyper-V då jag kan den och windows stödjer det mesta av hårdvara.
Som brandvägg ovanpå: PFSense. Återigen därför att det är nått jag kan och har egen erfarenhet av.

Vill man bygga en gratis hyper-v server så kan man göra det
Hyper-V Server är en fri download från MS (till skillnad från vanliga windows server som är tidsbegränsad trial)
Sen kan man installera windows admin center plus nya edge browsern för att få ett grafiskt gränssnitt om man vill ha det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Jag brukar köra/rekommendera Hyper-V då jag kan den och windows stödjer det mesta av hårdvara.
Som brandvägg ovanpå: PFSense. Återigen därför att det är nått jag kan och har egen erfarenhet av.

Vill man bygga en gratis hyper-v server så kan man göra det
Hyper-V Server är en fri download från MS (till skillnad från vanliga windows server som är tidsbegränsad trial)
Sen kan man installera windows admin center plus nya edge browsern för att få ett grafiskt gränssnitt om man vill ha det

Hur använder du Hyper-V? Det är väl ämnat virtuella maskiner?

Permalänk
Medlem

@DasIch: Helt rätt. Sen kör jag då bland annat pfsense i en vm ovanpå

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

@DasIch: Helt rätt. Sen kör jag då bland annat pfsense i en vm ovanpå

Ger det några bra fördelar att köra VM's i en hemmaserver istället för att bara installera OS och mjukvara direkt? Jag har inte funderat på det innan men det kanske har intressanta fördelar.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Ja om du vill köra flera servrar/roller och inte skaffa en trave maskiner.
tex en nas, en brandvägg, en mailserver och en webserver. Allt snurrandes i samma fysiska burk

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

@DasIch: Ja om du vill köra flera servrar/roller och inte skaffa en trave maskiner.
tex en nas, en brandvägg, en mailserver och en webserver. Allt snurrandes i samma fysiska burk

Jo, men det kan man göra utan VM:s oxo. Såklart måste allt gå under samma OS då, så är kravet att det ska gå på olika OS så gäller VM:s.

Det som man dock bör fundera över är att ha brandväggen på en separat maskin/VM. Ifall nån skulle lyckas cracka den så vill man inte att det automatiskt ska ge åtkomst till allt på fileserver/NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jo, men det kan man göra utan VM:s oxo. Såklart måste allt gå under samma OS då, så är kravet att det ska gå på olika OS så gäller VM:s.

Det som man dock bör fundera över är att ha brandväggen på en separat maskin/VM. Ifall nån skulle lyckas cracka den så vill man inte att det automatiskt ska ge åtkomst till allt på fileserver/NAS.

Det låter klart vettigt ur säkerhetssynpunkt. Jag tänker också att flera VM's kanske blir lättare att administrera, plus att om ena krånglar behöver inte de andra nödvändigtvis göra det.

Finns det sen smidiga sätt att slå ihop allt lagringsutrymme till en pool? Jag tänker då i fråga om NAS. Säg om jag exempelvis senare vill trycka in nya diskar i burken, borde väl då gå att bara lägga till det i poolen?

Permalänk
Medlem

En relaterad fråga, om än lite off-topic (bättre än att starta en ny tråd, tänker jag), är det någon nackdel att köra flera nätverkskort? Jag tänker då om det kanske blir en (märkbar) skillnad i latens?

Burken har en 1Gbit ethernet samt ett WiFi-kort på PCIe. Enklast och billigast vore att köpa ett till 1Gbit-kort för PCIe. Annars finns ju kort med flera portar men de kostar också mer. Alltså, för att förtydliga, jag behöver en till port för trådburet då jag bara har en för närvarande.

Utgår ifrån att det inte ska vara några konstigheter men kan ju vara bra att fråga innan jag springer iväg och köper (ett NIC kostar ju typ några öl ändå ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det låter klart vettigt ur säkerhetssynpunkt. Jag tänker också att flera VM's kanske blir lättare att administrera, plus att om ena krånglar behöver inte de andra nödvändigtvis göra det.

Finns det sen smidiga sätt att slå ihop allt lagringsutrymme till en pool? Jag tänker då i fråga om NAS. Säg om jag exempelvis senare vill trycka in nya diskar i burken, borde väl då gå att bara lägga till det i poolen?

Nu har jag mest kört virtualbox, där kan man sätta upp ett delat directory till en VM på huvudmaskinen, så då kan ju alla VM's dela på utrymmet där. Egna boot-disk avbildningar lär dom dock behöva. Sen är att tänka på att det drar rätt mycket minne med VM's så man får vara lite sparsam med hur man sätter upp det.

Själv kör jag med mdadm och raid5, med det så går det bra att addera nya diskar. Det man raidar med mdadm är partitioner och de ska vara lika stora (minsta bestämmer total storlek). Går ju även att köra raid0 eller jbod men pajar en disk då får man räkna med att då åker hela rasket o det är bara rulla in från backup. Dvs har man 3 st 2TB diskar och stoppar in en 3TB till så får man 2TB mer på arrayen samt en partition på 1TB man kan ha som slaskarea eller nåt annat.

Permalänk
Medlem

Bump!

Jag har fått upp burken med Proxmox och Pfsense nu. Valet föll på Proxmox efter att ha provat ESXi och Hyper-V/Windows Server. ESXi funkar inte med processorn och moderkortet funkar dåligt med Windows, samt funkar inte med VT-d i senare versioner.

Nu är frågan vad jag ska välja för VM till NAS? FreeNAS verkar rekommendera minimum 8Gb RAM (och det verkar inte rekommenderas att köra i en VM).

Finns det något som tillåter att man sätter upp en lagringspool utan att formattera diskarna? Alltså, jag har en WD My Cloud där jag tänkt ta ut disken och sätta i servern tillsammans med en till disk (lär bli en tredje senare). Nu råkar dock My Cloud disken vara nästan full... Även om jag kanske lyckas lösa mellanlagringen vore det ett hundjobb att bolla 4Tb fram och tillbaka - särskilt som en del skulle gå till moln över internetuppkopplingen.

Det går ju i nödfall men inte jätteroligt, så jag slipper helst det.