Permalänk
Medlem

Hur många skärmar använder du?

Tja,

Som topic, hur många skärmar kör du i din setup?
Och varför har du mer en än skärm, vad gör du med de andra?

Har en skärm nu och funderar på att köpa en till, men har svårt att komma på ett riktigt användningsområde och vill veta era funderingar och idéer på varför två skärmar faktiskt är bättre än en. Förutom att det ser bättre ut

EDIT: Jag menar antalet skärmar ni har hemma och inte på jobbet. Alltså hur många kör ni hemma privat till spel youtube osv.

Permalänk
Medlem

Spel på primär, discord på sekundär, YouTube på tertiär

Permalänk
Avstängd

Tre, på jobbet. Hemma körde jag väldigt länge med minst två skärmar men sedan jag skaffade en ultrawide 34 tummare så räcker den ganska bra.

Men på jobbet är tre skärmar väldigt användbart för mig. VS tar lätt upp två skärmar, en med koden och en med solution explorer, test explorer, team explorer, output och så vidare. Den tredje har då Outlook, browser, skype, Spotify och annat som inte behöver användas hela tiden. Sen är det bara mittenskärmen, med kod på sig, som är i vanlig orientation, de andra står på högkant.

Permalänk
Medlem

Min "main" skärm är i min signatur och en skitskärm (24", 1080p) monterad på arm bredvid för surf, spelguider mm.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

två på jobb, dock bara en hemma pågrund av platsbrist.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Fyra just nu. En centerskärm (ultrawide) primärt för spel, en skärm på var sida för Discord och annat jox (dessa kan via en omkopplade kopplas om till ännu bredare spelskärm för t.ex Eurotruck Sim och DCS) och en touchscreen ovanför för server-statistik och annan hands-on info. Har också en extra iPad vid sidan om som visar Tautulli-statistik över Plex-servern :). Nörd++

Permalänk
Medlem

Har två skärmar på skrivbordet (och en TV i vardagsrummet) kopplade till datorn.

Extra-skärmen använde jag förut ofta till dokumentation eller liknande, t.ex när jag satt och lärde mig unity & unreal engine hade jag specifikationer och/eller tutorials där men nuförtiden när jag inte ägnat mig åt sådana kreativa saker på länge är det oftast bara någon youtube musik/asmr-video igång på den skärmen.

I de fall jag spelar vid skrivbordet (90+% av mitt spelande sker på tv:n i vardagsrummet) har jag chrome igång på extraskärmen så att jag kan växla över och småsurfa ibland utan att behöva köra alt-tab.

Permalänk
Medlem

Jag har 3 och tanten har 3. Kommer byta bort 2 mot en super ultra-wide efter sommarn dock

Permalänk
Medlem

Två för mig. Körde båda på min huvuddator tidigare men jag blev störd på att jag var tvungen att flytta musen så exakt för att stänga fönster eller öppna startmenyn, istället för att bara köra upp den så långt den går i hörnet. Numera använder jag den andra för mina överklockningsprojekt på diverse flera år gamla plattformar.

Permalänk
Medlem

Har två för nuvarande, letar efter iallafall en ny då 2a skärmen sitter 1dm högre upp tack vare att den ej har vesafäste.
Kör youtube/twitch/streaming på sekundära och surfar/spelar på mainskärmen.

Hade velat ha en ny skärm för discord, men det får ej plats

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

ultrawide 35" med en vanlig 27" ovanför

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

En 40" 4K skärm på jobbet så att alla jäkla fönster ska få plats någorlunda och en 15" 1080p 120hz på laptop hemma, det är lite.. litet men duger till spel xD

Permalänk
Medlem

En. Men den är ultrawide, så 70% av tiden använder jag den som om den vore två.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Inaktiv

Eftersom min skärm är på 35 tum ultrawide så får jag inte plats med någon fler skärm, hade en liten 23 tum ett tag bredvid på väggen men den fungerade mest som skärmsläckare så den tog jag bort.

Permalänk
Medlem

Hemma. 2x 27" 2560x1440p IPS
På jobbet. 1x 34" 3440x1440p VA(tror jag)

Sugen på en tredje större skärm hemma för video/film/serie på väggen men i övrigt räcker 2. Jag har haft 3 1080p skärmar en gång (eyefinity) men det var för mycket bezel och förstörde en hel del upplevelse. Det tog mycket plats också.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

En 35” 3440x1440. Men hade x2 24” 256x1440 innan barn och han tog över min dataplats, nu tillåts jag sjukt nog ha datorn i vardagsrummet tills vi flyttar större, men med krav om en skärm. Så blir 3 efter sommaren när vi flyttar större.

Visa signatur

R7 3700X | Gigabyte GeForce RTX 2070 8GB GAMING OC | Corsair Vengeance LPX 4x8gb @ 3000mhz | EVGA Supernova 650w G3 | ASUS PRIME X370-PRO | WD Black NVMe SSD M.2 500GB OS | Corsair Hydro H115i PRO RGB | Fractal Design Define C | AOC AG352UCG6

Permalänk
Medlem

Har 4st 27" till min racing-rigg men skulle jag bara ha det till vanliga pc-spel och surf skulle jag nog bara ha två.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem

En.

Att man har två skärmar kan jag förstå argumenten bakom även om jag inte håller med, men tre skärmar? Nä... det antalet är reserverat för de som kräver så många i sitt arbete eller vissa specifika hobbys.

”Men jag måste ju ha en skärm för spel, en för chat och en för youtube”. Jag känner mig som en gammal gubbe när jag läser det där för jag blir smått orolig över vart världen är på väg. Det måste vara en ganska ointressant spel om man måste ha en extraskärm för youtube/surf när man spelar. Varför då spela?
Och en hel skärm för chat? Folk skulle nog må bättre av att vara lite mindre uppkopplad...

Men jaja, folk gör förstås som folket vill, vad skulle jag annars kunna gnälla på?

Skrivet av d3rrty:

Har 4st 27" till min racing-rigg men skulle jag bara ha det till vanliga pc-spel och surf skulle jag nog bara ha två.

Har du testat VR? Inga skärmar i världen kan slå VR i mina ögon. Vr har visserligen en del nackdelar men fördelarna överväger stort i simracing, jag blev väldigt snabbt betydligt bättre när jag köpte min rift och numera spelar jag aldrig bilspel på skärm, det är inte roligt längre.

Permalänk
Medlem

Det blir väl 2? då jag har en 25" 1440p dataskärm via dp + en 43" TV via HDMI. TVn ska användas för att titta på film och annat via datorn (är det meningen men jag orkar ju aldrig se på film).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p