Hjälp med hur jag rippar CD på lagligt sätt

Permalänk
Medlem

Jag får lite nostalgikänslor när jag läser tråden, jag började ripa CD-skivor någon gång på mitten av 90-talet, jag började med en creative 32x CD-rom men den var skit, köpte en Plextor 40x SCSI-läsare och ett Adaptec SCSIkort, 2940UA tror jag mig det hette. Jag har den Plextorn kvar ännu, vet dock ej om den funkar, men det var i särklass den bästa kombon jag testat, EAC och Plextor, speciellt när den klarade att skicka felkorrektionsdatat (typ) till EAC så att den märkte ifall de blev läsfel utan att verifiera med en extra läsning, EAC hade ju den smarta finessen att man kunde lyssna på det suspekta området och avgöra om det blev ett hörbart läsfel.

Bilvax och rubbing var vamnligt förekommande på repiga skivor

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Låter enkelt. Hur blir kvaliteten på filerna. Funderar på trial annars blir det nog EAC som många är inne på. Även Google nämner dbpower och EAC som de bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

EZ CD Audio Converter
https://www.poikosoft.com/

Detta är också bra men kostar en slant att köpa. Har för mig det var *lifetime updates* iaf när jag köpte det.. för länge sedan.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Skulle inte köpa någon sån, haft flera och alla har gått sönder efter bara några år, jag kör med en NAS och de är en betydligt bättre lösning eftersom du kan byta ut diskar som går sönder utan att förlora data väldigt enkelt.
Jag försökte byta disk på den sista My Book jag hade men dom var lödda direkt på kretskortet så de gick inte och de var ett elände att försöka ta isär.

NAS blir lite svårt eftersom nätet är ej mitt eget. Tänkt mig någon extern HD istället som har egen ström. Inte många som har det. Budget är max 1500kr.
Allt för många på samma nät och ibland vill det krångla därför hellre undvika Wifi tills vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

NAS blir lite svårt eftersom nätet är ej mitt eget. Tänkt mig någon extern HD istället som har egen ström. Inte många som har det. Budget är max 1500kr.
Allt för många på samma nät och ibland vill det krångla därför hellre undvika Wifi tills vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla riktiga externa hdds har egen nätdel, det är bara laptopmodeller som saknar nätdel och de ligger ofta i gränslandet till att orka gå så de och diverse wifidonglar ställer ofta till problem för de som pluggar in dem direkt i en laptop och ibland även stationär dator pga att de kräver för mycket ström.
Ska man lagra musik så kan ju också ett minneskort eller usbminne funka bra för man skriver ju i princip bara en gång till det och hastigheterna räcker med marginal, minnet är dessutom helt tyst.
Men man bör ju ha backup på mer långtidsstabil media.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Alla riktiga externa hdds har egen nätdel, det är bara laptopmodeller som saknar nätdel och de ligger ofta i gränslandet till att orka gå så de och diverse wifidonglar ställer ofta till problem för de som pluggar in dem direkt i en laptop och ibland även stationär dator pga att de kräver för mycket ström.
Ska man lagra musik så kan ju också ett minneskort eller usbminne funka bra för man skriver ju i princip bara en gång till det och hastigheterna räcker med marginal, minnet är dessutom helt tyst.
Men man bör ju ha backup på mer långtidsstabil media.

Tänker mig en ny WD passport . Har redan en sedan tidigare, vet att det är en ok produkt. Lite vad jag tänkte mig från början.. USB sticka får jag se om priser lönar sig. Vet ej hur mycket mängd det blir. Säkert inte mer än 100GB med tanke på storleken på filerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har ca 1500 album inlagt på min NAS, ungefär 1tb, 100GB är ingeting, har en mapp med enbart 24Bit musik, ungefär 1200 låtar och den är på 99GB.

Purple Rain Deluxe (Expanded Edition) 32 bit som exempel ligger på nästan 5GB.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Jag har ca 1500 album inlagt på min NAS, ungefär 1tb, 100GB är ingeting, har en mapp med enbart 24Bit musik, ungefär 1200 låtar och den är på 99GB.

Purple Rain Deluxe (Expanded Edition) 32 bit som exempel ligger på nästan 5GB.

Är inte färdig ännu. Kör mest 16bit/44.1
Jag bara gissar. Har nya skivor på gång också. Gäller bara jag hittar de jag vill ha. Rippar med EAC till FLAC
Sedan också lagt det på telefonen för pendling. Där är Fiio väldigt bra. Enkelt och stödjer alla format. Man är ju tvungen till det extra programmet för att få över det på Samsung från PC.
Hade varit coolt med DSD vilket min streamer stödjer via USB. Känns som ingen vinst. Det med högre bitar gäller ofta mest för inspelning. Vid uppspelning är det liten vinst.
Sedan är det bara ca 30 skivor som verkligen är det jag lyssnar på. Hade kunnat haft mer. Hade ändå bara lyssnat på den mängd jag gör nu. De artister jag gillar är inte dåliga och det mesta håller tillräckligt hög kvalitet.
Fokus nu är att få över det hela.
Sedan hägrar nya högtalare och förstärkare. Kanske tänkt mig AE300 ifall det inte dyker upp en KEF R1 och byta effeksteget till en T+A AMP 8 eller en stereoförstärkare i form utav Marantz PM14 eller Simaudio Moon 240i. Behöver inga 1000w utan klarar mig fint på ren kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När du säger streamer vad menar du då? OTT-box med Android? Högtalare med FLAC-stöd? Box som bara strömmar musik med lågnivåutgång?

Vad det gäller hårddisk, ska den kunna vara nätverksansluten eller bara köra USB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänk på om du gör den tillgänglig till andra så är det inte privatkopiering längre.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tänk på om du gör den tillgänglig till andra så är det inte privatkopiering längre.

Är du helt säker på det? Jag är ganska säker att man fick kopiera till vänner och familj förr men inte sprida publikt eller visa i öppna sammanhang

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

När du säger streamer vad menar du då? OTT-box med Android? Högtalare med FLAC-stöd? Box som bara strömmar musik med lågnivåutgång?

Vad det gäller hårddisk, ska den kunna vara nätverksansluten eller bara köra USB?

Skickades från m.sweclockers.com

Spelare är en Marantz NA6006
Skall använda USB ingång för enkelheten. Den har också Wifi och blåtand stöd.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Tänk på om du gör den tillgänglig till andra så är det inte privatkopiering längre.

Skall bara användas till eget bruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undersökning: Privatkopierar du?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1238770-undersokning-p...

Undersökning: Privatkopierar du?
Hej!
Jag håller på med en skoluppgift där vi ska argumentera mot och för Privatkopiering.
Jag känner att jag vill ha lite fakta och behöver en lyckad undersökning, därför undrar jag ifall ni skulle kunna svara på den enkla röstningen ovan.

För de som inte har full koll på vad detta är så saxar jag texten från Copyswedes hemsida:

Privatkopieringsersättningen är en kompensation till rättighetshavarna för att allmänheten, genom lagstiftning, får möjlighet att kopiera musik, film och tv-program för privat bruk. Upphovsrättslagen möjliggör att vem som helst får göra en kopia, från en laglig förlaga, av ett upphovsrättsligt skyddat verk som exempelvis en cd-skiva eller ett tv-program och föra över till en dator, mobiltelefon eller ett usb-minne. Var och en får kopiera enstaka exemplar och ge vidare till personer inom den närmaste kretsen; inom sin familj eller i den nära vänkretsen. Kompensationen utgör således en ersättning till de upphovsmän som har skapat de verk vilka kopieras av allmänheten för privat bruk.

Privatkopierar gör du då du gör en kopia av lagligt material som du köpt och sprider till din närmsta krets.

Detta är för mig även svårtolkat, någon som kan förklara?
"De tillverkare och importörer som säljer lagringsmedier till [...] organisationer för funktionshindrade, behöver i dessa fall inte betala ersättning."

Jag ser gärna att det inte blir några otrevligheter eller argument i tråden, utan vill bara ha svar på frågan, tack!

MVH

Lucas

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Spelare är en Marantz NA6006
Skall använda USB ingång för enkelheten. Den har också Wifi och blåtand stöd.

Tror inte den kan dela ut disken om du ansluter den direkt till din NA6006. Tänk också på att du inte får något ljud ut på den digitala utgången om du kör DSD.

NA6006 kan enligt manualen inte ge ström till externa diskar så välj i så fall en med egen strömadapter, USB-hub går inte att använda ihop med NA6006 som annars är ett vanligt knep att driva grejer. NAS hade varit smidigare om du vill lägga in nya skivor, nya låtar, nya podcasts och så vidare med jämna mellanrum.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tror inte den kan dela ut disken om du ansluter den direkt till din NA6006. Tänk också på att du inte får något ljud ut på den digitala utgången om du kör DSD.

NA6006 kan enligt manualen inte ge ström till externa diskar så välj i så fall en med egen strömadapter, USB-hub går inte att använda ihop med NA6006 som annars är ett vanligt knep att driva grejer. NAS hade varit smidigare om du vill lägga in nya skivor, nya låtar, nya podcasts och så vidare med jämna mellanrum.

Egentligen är NAS det bästa vilket jag förstår mig på. Det jag vill veta är om man måste ha tillgång till router eller det kan kopplas på direkt till ett. befintligt nätverk.
Inte läst manualen helt. Inte hunnit se på den biten ännu. Utan tänkte mest att det är en USB och det står att den tar formaten.
DSD känner jag är sådär. Håller mig till CD format. Det räcker för mig.
Jag har en extern HD och USB sticka tillgängligt. Tänker prova först.
Jag har mest bara kommit till steg 1 att rippa CD man har. Det andra är för min del överkurs. Som sagt letar efter bästa lösning.
Det med egen ström till disken var precis det svar jag fick i butik hos Kjell

Jag är helt nybörjare på det hela. Det problematiska är att jag har inget eget när utan lånar. Om man kan koppla upp mot befintligt nätverk på enkelt sätt och ha musiken lagrad på befintlig plats/medium.
Vad är då lösningen. Jag har en tänkbar budget på 2000kr för det som kan hjälpa mig att komma i mål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Egentligen är NAS det bästa vilket jag förstår mig på. Det jag vill veta är om man måste ha tillgång till router eller det kan kopplas på direkt till ett. befintligt nätverk.
Inte läst manualen helt. Inte hunnit se på den biten ännu. Utan tänkte mest att det är en USB och det står att den tar formaten.
DSD känner jag är sådär. Håller mig till CD format. Det räcker för mig.
Jag har en extern HD och USB sticka tillgängligt. Tänker prova först.
Jag har mest bara kommit till steg 1 att rippa CD man har. Det andra är för min del överkurs. Som sagt letar efter bästa lösning.
Det med egen ström till disken var precis det svar jag fick i butik hos Kjell

Jag är helt nybörjare på det hela. Det problematiska är att jag har inget eget när utan lånar. Om man kan koppla upp mot befintligt nätverk på enkelt sätt och ha musiken lagrad på befintlig plats/medium.
Vad är då lösningen. Jag har en tänkbar budget på 2000kr för det som kan hjälpa mig att komma i mål.

Skickades från m.sweclockers.com

Usb-minne/sticka är långt från bra för långtidslagring, men det hoppas jag du vet. En extern usb-hårsdisk är hyffsat ok, men se till att ha backup. Jag har pajjat många genom att bara nudda dom när de är igång (mycket skumma gyroeffekter). I ditt fall finns väl skivorna kvar dock.

Appropå ingenting så hittade jag en skiva som inte gick att spela, som någon annan sa saknade den ’cd’-loggan också. Den var från 2009 (rolling stones, best of, Jump Back) av skiv-typen/tillverkaren ’Polvador’ vad nu det kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Egentligen är NAS det bästa vilket jag förstår mig på. Det jag vill veta är om man måste ha tillgång till router eller det kan kopplas på direkt till ett. befintligt nätverk.
Inte läst manualen helt. Inte hunnit se på den biten ännu. Utan tänkte mest att det är en USB och det står att den tar formaten.
DSD känner jag är sådär. Håller mig till CD format. Det räcker för mig.
Jag har en extern HD och USB sticka tillgängligt. Tänker prova först.
Jag har mest bara kommit till steg 1 att rippa CD man har. Det andra är för min del överkurs. Som sagt letar efter bästa lösning.
Det med egen ström till disken var precis det svar jag fick i butik hos Kjell

Jag är helt nybörjare på det hela. Det problematiska är att jag har inget eget när utan lånar. Om man kan koppla upp mot befintligt nätverk på enkelt sätt och ha musiken lagrad på befintlig plats/medium.
Vad är då lösningen. Jag har en tänkbar budget på 2000kr för det som kan hjälpa mig att komma i mål.

En en–två hårddisk NAS från exempelvis Synology eller QNAP kostar inte särskilt mycket. Går att ansluta till ett lokalt nätverk du har tillgång till, behöver brygga för att ansluta trådlöst om du inte har tillgång till kabel bara. Har du redan en extern 3,5-tum hårddisk kan du sätta den i en NAS och kommer inom din budget.

Finns också alternativet att köra några av enheterna som kommer med disk förinstallerat, och de kanske inte alltid är de vassaste, men de fixar i vilket fall DLNA och SMB, alltså musikutdelning över nätverket och att användas som en nätverkskatalog. Där har du tillverkare som Buffalo och WD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

En en–två hårddisk NAS från exempelvis Synology eller QNAP kostar inte särskilt mycket. Går att ansluta till ett lokalt nätverk du har tillgång till, behöver brygga för att ansluta trådlöst om du inte har tillgång till kabel bara. Har du redan en extern 3,5-tum hårddisk kan du sätta den i en NAS och kommer inom din budget.

Finns också alternativet att köra några av enheterna som kommer med disk förinstallerat, och de kanske inte alltid är de vassaste, men de fixar i vilket fall DLNA och SMB, alltså musikutdelning över nätverket och att användas som en nätverkskatalog. Där har du tillverkare som Buffalo och WD.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du med brygga.
Tittat lite på synology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Vad menar du med brygga.
Tittat lite på synology.

Ska du ansluta en trådad enhet till trådlöst nätverk behöver du en trådlös brygga. Du brukar kunna använda en trådlös/WiFi-repeater som brygga, så säg att du får lägga 300-400 kr där.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ska du ansluta en trådad enhet till trådlöst nätverk behöver du en trådlös brygga. Du brukar kunna använda en trådlös/WiFi-repeater som brygga, så säg att du får lägga 300-400 kr där.

Ok. Funderar ändå på att skaffa eget Internet inom de närmaste månaderna. Jag skall lagra på dator, extern HD och mobilen så länge till jag vet vad som fungerar bäst utifrån tänkbar kostnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Upptäckt nu att streamer hittar musiken via telefonen med Wifi. Nu blev jag lite fundersam över hur jag gör när jag skall investera i någon bättre lösning. Provat hittills med BT via Fiio player App det går också. Ibland vill anslutningen hacka. Var ju bara trevligt att det går även via Wifi. Står att man skall kunna ansluta PC. Jag har ej förstått den biten. Allt är i FLAC däremot känner det inte igen namnet på några album.

Permalänk
Medlem

Just köpt en Blue-Ray för film men har ju en massa CD-skivor man inte rört på eum, 15 år.. och vissa är ju då inte i toppen skick så förväntningarna var ödmjukt låga.. och den djäklen som repat dem borde ha däng! ( jag )
Har inte använt Windows Media Player på eeevigheter men se på f_n, den har ju rip-funktion och till .flac tom, kör in repo-skivan och BAM! autotaggad och klar, what the?
Bara Måste rekommendera denna om den kan läsa så pass bra.. https://www.webhallen.com/se/product/181542-ASUS-Blu-Ray-Rewr...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ludde72:

Just köpt en Blue-Ray för film men har ju en massa CD-skivor man inte rört på eum, 15 år.. och vissa är ju då inte i toppen skick så förväntningarna var ödmjukt låga.. och den djäklen som repat dem borde ha däng! ( jag )
Har inte använt Windows Media Player på eeevigheter men se på f_n, den har ju rip-funktion och till .flac tom, kör in repo-skivan och BAM! autotaggad och klar, what the?
Bara Måste rekommendera denna om den kan läsa så pass bra.. https://www.webhallen.com/se/product/181542-ASUS-Blu-Ray-Rewr...

Har alltid kört med Asus brännare, funkar perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har alltid kört med Asus brännare, funkar perfekt.

Tydligen!
Och sist man hade en snurresprätt så lät den åttahelskotta, skönt att slippa, men denna är ju tyst utan rage-frispel-moments.. nog din med då.

Permalänk
Inaktiv

Dom brukar dock börja låta en hel del efter några år, jag brukar sätta in en ny varje gång jag bygger ny dator, är ju så billigt.