Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Att du jämför Turkiet med Nordkorea visar hur lite kunskap du har. Alla länder som inte tillhör Väst eller EU blir per automatik en diktatur som döljer allt? Du läste inte alla åtgärder de tog?

Tror du Sverige är samma Sverige som för ca 30-40 år sen? Du är väl en av de som väntar på Anders Tegnell innan du kan ta egna beslut.

Du kanske skulle försöka dig på att argumentera utan ad hominem eller halmgubbar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Kina har släppt lite info nu tydligen.

Man har hittat att personer blivit smittade på buss när de varit över 4 meter ifrån den smittade (via kameror som fanns i bussen)
Även person som klev på bussen 30 minuter efter att den smittade gått av bussen blev smittad vilket visar att viruset kan vara kvar längre än man trott i luften.
Viruset återfinns även i tex mänsklig avföring och kan överleva upp till 5 dygn i mänskliga vätskor.

Så tror inte att vi kommer se färre som är smittade.

Då bör folk här i tråden genast sluta med att kasta bajs på varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Att du jämför Turkiet med Nordkorea visar hur lite kunskap du har. Alla länder som inte tillhör Väst eller EU blir per automatik en diktatur som döljer allt? Du läste inte alla åtgärder de tog?

I ett försök att hålla diskussionen om Turkiet på en sansad nivå - vet du hur många man testat? Personligen skulle jag tycka det vore intressant att veta om officiellt hävdar 0 bekräftade fall

Permalänk
Medlem

Det är rätt ironiskt att länder i sydostasien klarat sig bättre än oss i Europa. Men det är inte konstigt egentligen. Dessa länder blev hårt drabbade av SARS, och har erfarenhet och vet hur mycket skada det gjorde.

Därför har man i asien gasat på för att förhindra detta.

Det man åtminstonde borde ha här i Sverige är scanning/screening av personer som lämnar flygplatsen. Räcker med att ha en healthstation som alla behöver gå igenom. Folk som har högre kroppstemperatur får stanna upp och undersökas.

Regeringen gör inte ett skit, utan säger bara att man är redo att agera. Sverige har en liten större befolkning än Hong Kong som ligger till gränsen av fastlands Kina och vi har ungefär 3 gånger så många smittade i vårt avlånga land, helt sjukt egentligen.

Det man har gjort är bra, men inte tillräckligt bra. Jag tror att mer åtgärder av olika slag hade kunnat gjort så att antal fall i Sverige varit mycket lägre. Närsomhelst tappar man nog kontrollen och det blir en snöbollseffekt här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Det är rätt ironiskt att länder i sydostasien klarat sig bättre än oss i Europa. Men det är inte konstigt egentligen. Dessa länder blev hårt drabbade av SARS, och har erfarenhet och vet hur mycket skada det gjorde.

Därför har man i asien gasat på för att förhindra detta.

Det man åtminstonde borde ha här i Sverige är scanning/screening av personer som lämnar flygplatsen. Räcker med att ha en healthstation som alla behöver gå igenom. Folk som har högre kroppstemperatur får stanna upp och undersökas.

Regeringen gör inte ett skit, utan säger bara att man är redo att agera. Sverige har en liten större befolkning än Hong Kong som ligger till gränsen av fastlands Kina och vi har ungefär 3 gånger så många smittade i vårt avlånga land, helt sjukt egentligen.

Det man har gjort är bra, men inte tillräckligt bra. Jag tror att mer åtgärder av olika slag hade kunnat gjort så att antal fall i Sverige varit mycket lägre. Närsomhelst tappar man nog kontrollen och det blir en snöbollseffekt här...

Och screening hade inte hjälp ett dugg då majoriteten av alla som blev smittade i Italien garanterat var i sin inkubationstid under återresan. Däremot hade man säkert fångat upp en hel bunt med vanlig influensa som man då hade varit tvungen att lägga resurser på att hantera som om de hade corona. Sedan hade även de med milda symptom slunkit igenom...så man hade bränt rejält med mankraft och resurser på att kanske fånga något enstaka fall som man troligen ändå hade hittat med smittspårningen.

Men appropå något helt annat så rekommenderar jag denna tvittertråd från Agnes Wold:

https://twitter.com/AgnesWold/status/1237376519636426756

Bra konkreta förhållningsregler för alla som önskar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kanske skulle försöka dig på att argumentera utan ad hominem eller halmgubbar.

Nja. På samma sätt jag inte hade ödslat tid på att "argumentera" med någon som tror på chem trails, så låter jag bli dig med.

Skrivet av Frispel:

I ett försök att hålla diskussionen om Turkiet på en sansad nivå - vet du hur många man testat? Personligen skulle jag tycka det vore intressant att veta om officiellt hävdar 0 bekräftade fall

940 personer har man testat (de siffrorna kom 1 Mars) så det är väl fler nu. Länderna som har testat flest människor (förutom Kina då) är:

Sydkorea: 109,591 tester
Italien: 23,345 tester
Storbritannien: 13,525 tester
Österrike: 2,120 tester
Schweiz: 1,850 tester
Vietnam: 1,737 tester

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av twit:

Du kanske skulle försöka dig på att argumentera utan ad hominem eller halmgubbar.

Skrivet av TimeCommando:

Hoppla, vilken lustig stavning du har på ”Jo, du har såklart rätt att jag hädanefter ska diskutera sakligt utan personangrepp. Jag ber om ursäkt”

Vi försöker igen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

I ett försök att hålla diskussionen om Turkiet på en sansad nivå - vet du hur många man testat? Personligen skulle jag tycka det vore intressant att veta om officiellt hävdar 0 bekräftade fall

Varsågod!

https://www.hurriyetdailynews.com/health-minister-says-turkey...

Nu känner jag då väl till Antalya-Alanya-Side och där är det heller inga pågående rykten bland befolkningen att en smitta pågår. Slutligen så hetsar inte Turkar upp sig över sådant här utan de tar det mycket sansat.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Allt är inte svart eller vitt, sittande regering har inte ens förbjudit folksamlingar än...

Och bra är det, det hade varit en ineffektiv symbolåtgärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det är bra. Så det är de äldre och övriga i riskgrupperna som behöver vara försiktiga.

Nej, det är vi som inte är i riskgrupperna som ska vara försiktiga.

Wolds twitter är bra. Men för några dagar var det mer kör på som vanligt, nu är det Italien är helt kört. Hon är inget facit på hur det ska bli, lika lite som andra tycks det.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kul artikel med tanke på att desinfektionsmedel är slutsålt överallt. Om det är sant vet jag inte.

https://www.businessinsider.com/coronavirus-photos-why-you-sh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Det är rätt ironiskt att länder i sydostasien klarat sig bättre än oss i Europa. Men det är inte konstigt egentligen. Dessa länder blev hårt drabbade av SARS, och har erfarenhet och vet hur mycket skada det gjorde.

Skrivet av Frispel:

Och screening hade inte hjälp ett dugg då majoriteten av alla som blev smittade i Italien garanterat var i sin inkubationstid under återresan.

Jag tror inte att spridningen i Sydostasien är så begränsad tack vare effektiv screening. Jag har bott flera år i Thailand, Malaysia och Singapore och har kompisar som bor där idag, har kontakt med dem dagligen. Singapore och i viss mån Vietnam har ganska gedigna procedurer, även om jag definitivt inte tror att de är 100 % effektiva. Men Thailand, Malaysia och Indonesien har det absolut inte, inte ens på den nivån som Sverige har.

Antingen ljuger deras siffror något enormt, eller också handlar det om att viruset har svårt att sprida sig i den tropiska värmen.

Själv tror jag på det sistnämnda. SARS hade också svårt att sprida sig i värmen. Det sannolika är att de varmaste delarna av jorden skyddas av solen, inte av effektiva screeningprocedurer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jag tror inte att spridningen i Sydostasien är så begränsad tack vare effektiv screening. Jag har bott flera år i Thailand, Malaysia och Singapore och har kompisar som bor där idag, har kontakt med dem dagligen. Singapore och i viss mån Vietnam har ganska gedigna procedurer, även om jag definitivt inte tror att de är 100 % effektiva. Men Thailand, Malaysia och Indonesien har det absolut inte, inte ens på den nivån som Sverige har.

Antingen ljuger deras siffror något enormt, eller också handlar det om att viruset har svårt att sprida sig i den tropiska värmen.

Själv tror jag på det sistnämnda. SARS hade också svårt att sprida sig i värmen. Det sannolika är att de varmaste delarna av jorden skyddas av solen, inte av effektiva screeningprocedurer.

Ja det där är intressant. Skulle kanske också kunna förklara Indiens låga siffror, de ligger kring 40 verifierade fall nu. Världens näst folkrikaste land... https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world...

Artikeln talar om screening av inresande på flygplatserna, jag gissar att det rör sig om feberkontroll. Mörkertal finns ju alltid, men vore det stor spridning så hade ett utbrott märkts vid detta laget tycker man.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Det är rätt ironiskt att länder i sydostasien klarat sig bättre än oss i Europa. Men det är inte konstigt egentligen. Dessa länder blev hårt drabbade av SARS, och har erfarenhet och vet hur mycket skada det gjorde.

Därför har man i asien gasat på för att förhindra detta.

Det man åtminstonde borde ha här i Sverige är scanning/screening av personer som lämnar flygplatsen. Räcker med att ha en healthstation som alla behöver gå igenom. Folk som har högre kroppstemperatur får stanna upp och undersökas.

Regeringen gör inte ett skit, utan säger bara att man är redo att agera. Sverige har en liten större befolkning än Hong Kong som ligger till gränsen av fastlands Kina och vi har ungefär 3 gånger så många smittade i vårt avlånga land, helt sjukt egentligen.

Det man har gjort är bra, men inte tillräckligt bra. Jag tror att mer åtgärder av olika slag hade kunnat gjort så att antal fall i Sverige varit mycket lägre. Närsomhelst tappar man nog kontrollen och det blir en snöbollseffekt här...

Problemet i detta fall är våra politiker som tyvärr inte törs ta några snabba beslut. Allt ska undersökas i absurdum innan man säger a eller b. Vi behöver ledare, inte ett gäng fjantar som vi har nu i politiken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tror du även att Nordkorea har noll smittade?

I Nordkorea är det väl dödsstraff på att visa symptom numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Kul artikel med tanke på att desinfektionsmedel är slutsålt överallt. Om det är sant vet jag inte.

https://www.businessinsider.com/coronavirus-photos-why-you-sh...

Men tanken med desinfektionsmedel är att döda bakterier och virus (oftast med alkohol) och inte att tvätta bort något.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon134512:

Och bra är det, det hade varit en ineffektiv symbolåtgärd.

Det tycker jag inte, snabbare desto bättre om man ser hur det sprids i världen

Besluts tas för långsamt och det är dags att ta saker på allvar imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Men tanken med desinfektionsmedel är att döda bakterier och virus (oftast med alkohol) och inte att tvätta bort något.

Kan inte bakterierna komma tillbaks då?

" However, hand sanitizer does not remove bacteria (as hand soap does). It simply neutralizes the bacteria, but leaves it on your hand, allowing it to resurge later. "

Det är den biten jag inte vet om det stämmer eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Det är rätt ironiskt att länder i sydostasien klarat sig bättre än oss i Europa. Men det är inte konstigt egentligen. Dessa länder blev hårt drabbade av SARS, och har erfarenhet och vet hur mycket skada det gjorde.

Därför har man i asien gasat på för att förhindra detta.

Det man åtminstonde borde ha här i Sverige är scanning/screening av personer som lämnar flygplatsen. Räcker med att ha en healthstation som alla behöver gå igenom. Folk som har högre kroppstemperatur får stanna upp och undersökas.

Regeringen gör inte ett skit, utan säger bara att man är redo att agera. Sverige har en liten större befolkning än Hong Kong som ligger till gränsen av fastlands Kina och vi har ungefär 3 gånger så många smittade i vårt avlånga land, helt sjukt egentligen.

Det man har gjort är bra, men inte tillräckligt bra. Jag tror att mer åtgärder av olika slag hade kunnat gjort så att antal fall i Sverige varit mycket lägre. Närsomhelst tappar man nog kontrollen och det blir en snöbollseffekt här...

Men Kina screenade även de som reste ut ur landet men likförbannat kom det till andra delar av världen.
Du kan fånga de som redan är sjuka men inte resten. Verkar som att de flesta som har blivit sjuka har gjort det efter att de redan varit hemma några dagar.
Screening måste då även göras för de som kommer med färja till olika städer, Öresundsbron, vägarna kring Tornedalen som gränsar till Finland, alla vägar från Norge o.s.v.

Han Viktor som visade sig ha viruset men varken besökt Italien, Iran eller Kina utan Amsterdam, hur hade han stoppats?:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/viktor-andersson-sjuk-i-cov...

Viktor kunde likaväl vara en annan svensk som reser hem med tåg eller egen bil.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

Lite fun fact 3% av en promille av Sveriges befolkning har blivit smittade än så länge, bra jobbat av myndigheterna kan jag tycka med tanke på att första fallet i Sverige rapporterades 31 januari och majoriteten av de sjuka är smittade utanför landet🙂

Det var konstigt sätt att räkna på...3% av en promille?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Är det droppbaserat så klarar sig inte viruset när dropparna torkar, så det kommer inte att virvla upp.

Källa på det eller är detta något gemene man hittat på?
Enligt https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701...
kan coronavirus generellt överleva upp till 9 dagar på vissa ytor.
Viktigt att skilja på att virus sprids i droppform och att de kan överleva fritt utan droppar.
Mässling är ju jobbigt på det sättet att det gärna flyger omkring i luften, utan droppar.

Skrivet av Frispel:

Att rengöra stänger kommer inte att hjälpa så länge du inte gör det mellan varje person som tar i dom.

Sant. Men jag föredrar personligen om de är rena när bussen / vagnen är ren från början på morgonen.

Skrivet av Frispel:

Rent genrellt så är jag övertygad om att FHM har betydligt mycket bättre koll på hur viruset smittar än gemene man på datorforum.

Ptja! Där ser vi olika. Jag uppskattar människor som kommer med kunskap och erfarenheter, oavsett datorforum eller i annan kontext. Hade Anders Tegnell eller andra från FHM rest till Kina och upplevt situationen och försökt lära sig hur smittsamt viruset var eller andra strategier som använts och samla andra erfarenheter så hade jag haft en helt annan respekt.
Det kan ju dock vara svårt att filtrera vilka som faktiskt har kunskap och erfarenheter bland förståsigpåare, "hävdare" och andra typer.

Mycket av informationsflödet från Kina verkar inte nå Svenska medier heller. Både officiell och inofficiell information.

Skrivet av Frispel:

Generellt så hävdar man att det inte smittar nämnvärt utan symptom, det smittar generellt inom familjen eller andra man umgås nära med under lite längre perioder. Sedan finns det såklart alltid undantagsfall, men man kan inte planera och ge råd för att undvika alla risker.

Fast många tar nog inte så allvarligt på "lite" torrhosta. Det hade jag inte själv gjort om jag inte vetat bättre. Och sen att viruset till och med smittar av att man talar nära med någon som är smittad är lite skrämmande. Det finns många många fall av detta i Kina.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Det var konstigt sätt att räkna på...3% av en promille?

Haha ja eller hur😂 ville bara få fram att det är en ordentligt lite del av befolkningen som blivit smittade😁😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja det där är intressant. Skulle kanske också kunna förklara Indiens låga siffror, de ligger kring 40 verifierade fall nu. Världens näst folkrikaste land... https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world...

Artikeln talar om screening av inresande på flygplatserna, jag gissar att det rör sig om feberkontroll. Mörkertal finns ju alltid, men vore det stor spridning så hade ett utbrott märkts vid detta laget tycker man.

Många virus gillar inte värme. Därför har vi mindre förkylningar och influensor under sommaren.

Intressant är också att Milano ofta har dimma och generellt hög luftfuktighet. Kanske det gynnar viruset?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Källa på det eller är detta något gemene man hittat på?
Enligt https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701...
kan coronavirus generellt överleva upp till 9 dagar på vissa ytor.
Viktigt att skilja på att virus sprids i droppform och att de kan överleva fritt utan droppar.
Mässling är ju jobbigt på det sättet att det gärna flyger omkring i luften, utan droppar.

Sant. Men jag föredrar personligen om de är rena när bussen / vagnen är ren från början på morgonen.

Ptja! Där ser vi olika. Jag uppskattar människor som kommer med kunskap och erfarenheter, oavsett datorforum eller i annan kontext. Hade Anders Tegnell eller andra från FHM rest till Kina och upplevt situationen och försökt lära sig hur smittsamt viruset var eller andra strategier som använts och samla andra erfarenheter så hade jag haft en helt annan respekt.
Det kan ju dock vara svårt att filtrera vilka som faktiskt har kunskap och erfarenheter bland förståsigpåare, "hävdare" och andra typer.

Mycket av informationsflödet från Kina verkar inte nå Svenska medier heller. Både officiell och inofficiell information.

Fast många tar nog inte så allvarligt på "lite" torrhosta. Det hade jag inte själv gjort om jag inte vetat bättre. Och sen att viruset till och med smittar av att man talar nära med någon som är smittad är lite skrämmande. Det finns många många fall av detta i Kina.

Problemet är att vi inte kan använda metoderna från Kina som i princip är tvång isolering i det egna hemmet i minst några veckor och med våld vårda och testa alla som vi tror är sjuka finns inga andra sätt med att begränsa smittan titta bara på Italien som försökte låsa ner en region folk smet för att någon läck till medierna som prompt publicerade det i Kina så spårade myndigheterna ner personer och tvång isolerade de.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Men Kina screenade även de som reste ut ur landet men likförbannat kom det till andra delar av världen.
Du kan fånga de som redan är sjuka men inte resten. Verkar som att de flesta som har blivit sjuka har gjort det efter att de redan varit hemma några dagar.
Screening måste då även göras för de som kommer med färja till olika städer, Öresundsbron, vägarna kring Tornedalen som gränsar till Finland, alla vägar från Norge o.s.v.

Han Viktor som visade sig ha viruset men varken besökt Italien, Iran eller Kina utan Amsterdam, hur hade han stoppats?:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/viktor-andersson-sjuk-i-cov...

Viktor kunde likaväl vara en annan svensk som reser hem med tåg eller egen bil.

Du kan inte stoppa alla då inte alla har symptom, men kanske några som eventuellt är sjuka utan att veta det?
Som jag skrev, screena ALLA med värmekamror. Jag tror inte det är någon stor kostnad.

Självklart menar jag också screening vid flygplatser och kanske andra stora som de flesta människor kommer in vid, inte vid landsgränsen mot Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja det där är intressant. Skulle kanske också kunna förklara Indiens låga siffror, de ligger kring 40 verifierade fall nu. Världens näst folkrikaste land... https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world...

Artikeln talar om screening av inresande på flygplatserna, jag gissar att det rör sig om feberkontroll. Mörkertal finns ju alltid, men vore det stor spridning så hade ett utbrott märkts vid detta laget tycker man.

Det hade märkts. Pratade precis med en kompis i Singapore, de ligger fortfarande på bara 160 eller så bekräftade fall med en extremt trångbodd befolkning på dryga 5 miljoner. Och då är Singapore det land i Asien som definitivt har bäst koll. Hon själv går till jobbet som vanligt, känner ingen som är smittad, finns ingen allmän spridning. Det är inte så att gatorna är tomma, folk går runt och handlar mat och åker kollektivt, dock med mask på.

Det hade nog varit mycket mer som Sydkorea om de hade haft ett kallare klimat.

Permalänk
Avstängd

168 döda i Italien bara idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

168 döda i Italien bara idag?

Ja, Italien börjar ju bli som Wuhan. Kommer nog eskalera mer eftersom man inte kör en stenhård karantän som man gjorde i Kina. Att köra denna semikarantän hjälper nog inte så mycket. Folk kan ju fortfarande ta sig in eller ut verkar det som?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Problemet i detta fall är våra politiker som tyvärr inte törs ta några snabba beslut. Allt ska undersökas i absurdum innan man säger a eller b. Vi behöver ledare, inte ett gäng fjantar som vi har nu i politiken.

Vi skickar det på remiss, sen tar vi fika, efter ett tag så kan det va bra att tillsätta en Kommitté, sen skicka det ytterligare på remiss. Sen fikar vi igen. Dom kanske är klara när Corona dragit förbi.

A juste, vi ska va demokratiska och rösta om varje beslut så alla känner sig nöjda och glada, då tar vi en fika på det! Men en i gruppen bantar så då måste vi ut och leta efter en fettfri tårta innan vi kan avslutar fikat och fatta beslut.

Det klassiska Svenska sättet att fatta beslut

Permalänk
Medlem

Det vettigaste jag läst på länge. Vad kan genomsnittsåldern vara på alla oss här i denna tråden som killgissar hejvilt?

"När virussmittan nu sprider sig runt om i världen är ett mardrömsscenario att människor med relativt milda symptom söker vård på sjukhus, och därmed blockerar vården för dem som verkligen behöver den, skriver AFP."

https://omni.se/varningen-lagriskpatienter-kan-blockera-sjukv...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K