Ny bärbar dator för videoredigering 4K

Permalänk

Ny bärbar dator för videoredigering 4K

Hej!

Som rubriken lyder har jag tänkt investerat i en ny bärbar dator som klarar av att använda redigeringsprogram såsom Adobe premier PRO och Da Vinci resolve. Använder idag en äldre version av MacBook Air vilket som ni förstår inte går speciellt bra! Jag hade tillfälligt en jobbdator som klarade av detta, den användes primärt till CAD.

Så nu är jag ute efter en bärbar dator (då vi varken har plats i lägenhet för en stationär och sen är jag ofta på resande fot). Budgeten är satt till max 19 000kr, gärna billigare. Tanken är att investera i en extern skärm senare.

Kravet är att det ska kunna gå att redigera filmer utan problem, helst 4K filmer då det är det jag oftast filmar i. Filmar väldigt ofta med min gopro hero 8 och redigerar små klipp.

Har kikat på lite olika alternativ och kommit fram i alla fall till att jag behöver en i7 processor (skiljer det mycket mellan 9:e och 10:e generationen?), 16GB RAM och ett nivida grafikkort.

Följande datorer har jag kikat på:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Har ni några synpunkter på dessa eller har andra förslag som skulle hamna inom min budget?

Tack på förhand!

//Jenny

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jennymoen:

32-64GB är rekomenderat till 4K.
Kanske bra att skaffa 32GB i alla fall...

Puget Systems Adobe Premier Pro Hardware Recommendations
Puget Systems DaVinci Resolve Hardware Recommendations

ASUS ROG Zephyrus M GU502GV-ES022T går att uppgradera till 32GB.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Absolut! Åtminstone en av datorerna verkar kunna uppgraderas till 32GB.. hur nu det görs..

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jennymoen:

Absolut! Åtminstone en av datorerna verkar kunna uppgraderas till 32GB.. hur nu det görs..

Siter på undersidan på ASUS ROG Zephyrus M GU502, så det är väldigt enkelt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Siter på undersidan på ASUS ROG Zephyrus M GU502, så det är väldigt enkelt.
https://youtu.be/vE4E7UBiqso

Kanon tack för info! Vad tror du om datorn i övrigt, klarar den av att hantera videoredigering? Är det stor skillnad på 9 eller 10:e generationen av i7? I7 gen 9 har 2,6GHz medan 10 gen i7 har 1,8GHz...

Är det något annat som är bra att ha i åtanke? Kör med en extern disk idag på 2TB där jag lagrar mina klipp!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jennymoen:

Vad tror du om datorn i övrigt, klarar den av att hantera videoredigering?

Jodå, det kommer den klara.

Skrivet av Jennymoen:

Är det stor skillnad på 9 eller 10:e generationen av i7? I7 gen 9 har 2,6GHz medan 10 gen i7 har 1,8GHz...

Det är klockfrekvensen. När du redigerar kommer de ha en högre frekvens, "Boost Clock". Endast när du exporterar kommer de gå ned mot klockfrekvensen och det passar man ju på att göra medans man själv gör något annat.
i7 10510U är dock också en U processor, så den har 4 kärnor mot i7 9750H 6 kärnor.

Skrivet av Jennymoen:

Kör med en extern disk idag på 2TB där jag lagrar mina klipp!

Endast till lagring och inte till redigering hoppas jag.
Köp en till eller ladda upp dina videos till YouTube. Man skall aldrig ha data på bara ett ställe.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jodå, det kommer den klara.
Det är klockfrekvensen. När du redigerar kommer de ha en högre frekvens, "Boost Clock". Endast när du exporterar kommer de gå ned mot klockfrekvensen och det passar man ju på att göra medans man själv gör något annat.
i7 10510U är dock också en U processor, så den har 4 kärnor mot i7 9750H 6 kärnor.
Endast till lagring och inte till redigering hoppas jag.
Köp en till eller ladda upp dina videos till YouTube. Man skall aldrig ha data på bara ett ställe.

Oki perfekt!

Så då skulle du rekommendera i7 gen 9 istället med 6 kärnor? Har läst någonstans att ha högre antal kärnor enbart hjälper till om man har många program igång samtidigt.. men det kanske inte stämmer helt?

Permalänk
Medlem

Sitter på en stationär med 32 GB i Premiere, och det går segt i 4K jobb.

Jag skulle rekommendera utan vidare 64 eller helst 128 GB RAM. Jag kan uppgradera, men det är ECC-minnen i min ena stationära, och de kostar skjortan. Får bli till nästa köp senare iår.
Då lastar jag in 256 GB direkt så kan jag släppa det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kör mycket med Davinci Resolve och du vill ha en stark GPU för flytande timeline ( Om du har den köpta Studioversionen vill säga ) Gratisversionen kommer gå trögt i 4K även på tung hårdvara.
I Davinci har jag klarat mig med 16gb. Men jag gör knappt något i Fusion vilket är typ aftereffects och det äter RAM och VRAM.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jennymoen:

Så då skulle du rekommendera i7 gen 9 istället med 6 kärnor? Har läst någonstans att ha högre antal kärnor enbart hjälper till om man har många program igång samtidigt.. men det kanske inte stämmer helt?

Jag vet inte vad för videos du redigerar, så jag kan inte säga att du kommer märka en skillnad på att gå upp till i7-9750H.

Det är inte sant att högre antal kärnor enbart hjälper om man har många program igång samtidigt.
Vissa program, som tillexempel Adobe Premier Pro och DaVinci Resolve kan använda fler kärnor samtidigt, fler än 6 till och med.

Intel Core i7-10510U (och resten av 10th Gen Mobile) är till skillnad från i7-9750H, en "Ultra-low power" processor. En processor för Ultrabooks, som kommer att vara svalare, tystare och få bättre batteritid. Det är därför i7-10510U endast har 4C/8T. Det finns dock en 6C/12T 10th Gen i7, Intel Core i7-10710U. i7-10710U slår i7-9750H (45W) men kommer inte ikapp i7-9750H (60W). i7-10710U sitter bland annat i Dell XPS 13 7390 som överhettar och endast finns med 16GB RAM samt i MSI Prestige 15 som presterar bra och kan köra 32GB RAM, dock endast med 1080p skärm, men det skulle du ju ändå köpa en extern.

Dold text

Jag tror dock att du skulle klara dig bra på både i7-9750H, i7-10510U och i7-10710U om du endast har enklare GoPro videos.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv

Jag har en lenovo y720 4k maskin och den hanterar mp4 filer ok men vet ej hur bra den är på raw (då den rullar på win 10) eller andra tyngre 4k format. Den kostade runt 19 000 för några år sedan så det måste gå att hitta nåt nu som funkar

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Jag vet inte vad för videos du redigerar, så jag kan inte säga att du kommer märka en skillnad på att gå upp till i7-9750H.

Det är inte sant att högre antal kärnor enbart hjälper om man har många program igång samtidigt.
Vissa program, som tillexempel Adobe Premier Pro och DaVinci Resolve kan använda fler kärnor samtidigt, fler än 6 till och med.

Intel Core i7-10510U (och resten av 10th Gen Mobile) är till skillnad från i7-9750H, en "Ultra-low power" processor. En processor för Ultrabooks, som kommer att vara svalare, tystare och få bättre batteritid. Det är därför i7-10510U endast har 4C/8T. Det finns dock en 6C/12T 10th Gen i7, Intel Core i7-10710U. i7-10710U slår i7-9750H (45W) men kommer inte ikapp i7-9750H (60W). i7-10710U sitter bland annat i Dell XPS 13 7390 som överhettar och endast finns med 16GB RAM samt i MSI Prestige 15 som presterar bra och kan köra 32GB RAM, dock endast med 1080p skärm, men det skulle du ju ändå köpa en extern.
https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13416606

Jag tror dock att du skulle klara dig bra på både i7-9750H, i7-10510U och i7-10710U om du endast har enklare GoPro videos.

Hej!

Nu har jag investerat i en dator, det blev en ASUS ROG Zephyrus M GU502GV-ES022T.

Jag upplever dock stora problem att datorn ger ifrån sig ljud likt ett jetplan som står i startskottet bredvid mig. Det går med andra ord inte att jobba med datorn utan att få huvudvärk.. antagligen är det fläktarna som jobbar för att ta ner tempen i datorn.

Upplever att vid batteridrift så minskar ljudet rejält och likaså temperaturen till 45-50 grader. Dock håller sig batterier knappa 3h vilket inte går.. då kan man lika gärna köpa en stationär för då försvinner syftet med bärbar dator. Enligt aktivitetshanteraren så går GPU0 (inbyggda grafikkortet) till 100% vid batteridrift och GPU1 (Nividas) till 1%. Datorn är som sagt väldigt tyst trots redigering med 4K film med Adobe premiere pro.

Vid användning av laddningskabeln så ökar som sagt ljudet extremt, det är så hemskt att varken jag eller sambon vill vara nära datorn. Är det här vanligt eller finns det risk att något är fel på datorn?
GPU0 ligger nu på 40%, tempen går upp mot 65-70 och GPU1 ligger på ca 15%.

Varför blir det så här? Kan jag göra något för att minska det extrema ljudet? Ser även att RAM minnet blir högt belastat, ca 11GB av 16GB..

Tacksam för svar!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Jennymoen:

Upplever att vid batteridrift så minskar ljudet rejält och likaså temperaturen till 45-50 grader. Dock håller sig batterier knappa 3h vilket inte går.. då kan man lika gärna köpa en stationär för då försvinner syftet med bärbar dator. Enligt aktivitetshanteraren så går GPU0 (inbyggda grafikkortet) till 100% vid batteridrift och GPU1 (Nividas) till 1%. Datorn är som sagt väldigt tyst trots redigering med 4K film med Adobe premiere pro.

Vid användning av laddningskabeln så ökar som sagt ljudet extremt, det är så hemskt att varken jag eller sambon vill vara nära datorn. Är det här vanligt eller finns det risk att något är fel på datorn?

Det är normalt, det är inget fel på datorn, det är ju en bärbar speldator. Testa dessa tre steg:

  1. Power Mode (plugged in) till Better Battery

  2. Game Mode till Off

  3. ROG Armoury Crate software byt till Silent mode

Skrivet av Jennymoen:

Ser även att RAM minnet blir högt belastat, ca 11GB av 16GB...

Adobe Premiere Pro allokerar allt utrymme det kan tänkas behöva. Det betyder inte att det använder alla 11GB.
Sen har jag för mig att jag skrev någonting också...

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

32-64GB är rekomenderat till 4K.
Kanske bra att skaffa 32GB i alla fall...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att undervolta med Intel XTU (enkelt program att använda och utvecklat av Intel själva) Googla på undervolt 9750H så får du upp ett gäng länkar och guider.

Vad man gör är att sänka strömmen till CPU och det finns alltid en inbyggd marginal och regel brukar man inte få prestanda förluster heller.

Jag kan ta min MSI GT72S med I7 6700HQ som exempel
Stock:
- Vid prestanda tester så throttlade CPU och klockade ner till 2,6GHz på alla kärnorna

Undervolting: Nu är denna processor extrem UV-vänlig och jag kör -190mV (-0,190V) stabilt.
- Vid prestanda tester så ligger alla kärnorna på 3,1GHz
- Samma resultat i Intel XTU benchmark som stock (nu kanske detta inte den bästa för benchmark)
- Mellan 10-15 grader lägre temperatur vid full belastning och datorn är otroligt tyst.

Jag har gjort det alla mina bärbara datorer allt från speldator till ultrabooks och det fungerar mycket bra.

FAQ:
- Är det farligt att undervolta? I regel nej, om det inte fungerar med inställningar är det bara att starta om och de gamla inställningar kommer tillbaka. Men allt sker på egen risk.

Det finns säkert någon som inte håller med, men jag skulle tycka att det var värt att prova:)