Blir 2022 året för Linux på skrivbordet?

Permalänk
Medlem

Nej, 2022 blir inte året då vi ser Linux on the desktop.
https://itvision.altervista.org/why.linux.is.not.ready.for.th...

Sen mina egna anekdoter, Linux är för spretigt. Man byter plötsligt ut fullt fungerande saker med nya halvdana sådana, t ex byts ifupdown nu mot netplan.io. Why? Ska bara vara så! Och vänta, netplan.io kräver korrekt indendation annars kraschar jag, haha! För att inte ens nämna all systemd dynga som sparar loggar binary o käkar CPU. Funkade bra förut utan systemd.

X är också en shitshow, försökte för ett tag sen få 3 skärmar att fungera på min jobb laptop. Intel GPU (de har bäst Linux stöd). Nepp lirade inte. Var inte ens lönt när man började googla runt o se alla fulhacks.

Men som OP skriver, Valve satsar en del så det är iaf roligare att följa Wine releaserna nu. Alexandre är dock svår att ha att göra med, han stöter bort folk och är fyrkantig. De kör inte ens GSOC längre, går väl inte att jobba ihop med dem? Henri sa även att DXVK proggarens kod bara var skit. Sen nu så stöds fler spel på DXVK koden än Wine, trots att de hållit på i flera år... Är inte avis Valves jobb där att jobba ihop med dem. https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/bxy02u/lead_wi...

SNAP och FlatPak o all sån skit verkar ju inte heller bra. Komplicerar och gör alla program sega som sirap och till vilken nytta? All for safety, walled-garden, etc. wtf, ge mig bara skit som funkar. Aja, blir kanske bra om 10 år. Eller så byter de igen till nått nytt skräp.
https://www.ctrl.blog/entry/firefox-linux-flatpak-snap.html

Rant over

Permalänk
Medlem

Linux har förbättrats mycket för min del med drivrutiner och inställningar som sparas korrekt. Jag vill bara ha mer native stöd för lite spel, och fractal scaling då jag kör 2 stycken 1440p skärmar. Idag blir det antingen för litet eller för stort på skrivbordet. Annars är jag redo att migrera, särskilt när Microsoft Teams finns till linux.

Ett steg i taget så kommer vi fram till att dumpa Windows

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hej vi har väldigt lågt spel intresse,för många ftg & org är det R.O.I som gäller & då är det inte konstigt att Linux är inte precis högprioriterat i många perspektiv, inser inte det då får räknas som blåögd. Linux har i väldigt många år funkat ruskigt bra för våra behov !

Windows 10 Nej tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Nej, 2022 blir inte året då vi ser Linux on the desktop.
https://itvision.altervista.org/why.linux.is.not.ready.for.th...

Sen mina egna anekdoter, Linux är för spretigt. Man byter plötsligt ut fullt fungerande saker med nya halvdana sådana, t ex byts ifupdown nu mot netplan.io. Why? Ska bara vara så! Och vänta, netplan.io kräver korrekt indendation annars kraschar jag, haha! För att inte ens nämna all systemd dynga som sparar loggar binary o käkar CPU. Funkade bra förut utan systemd.

X är också en shitshow, försökte för ett tag sen få 3 skärmar att fungera på min jobb laptop. Intel GPU (de har bäst Linux stöd). Nepp lirade inte. Var inte ens lönt när man började googla runt o se alla fulhacks.

Men som OP skriver, Valve satsar en del så det är iaf roligare att följa Wine releaserna nu. Alexandre är dock svår att ha att göra med, han stöter bort folk och är fyrkantig. De kör inte ens GSOC längre, går väl inte att jobba ihop med dem? Henri sa även att DXVK proggarens kod bara var skit. Sen nu så stöds fler spel på DXVK koden än Wine, trots att de hållit på i flera år... Är inte avis Valves jobb där att jobba ihop med dem. https://www.reddit.com/r/linux_gaming/comments/bxy02u/lead_wi...

SNAP och FlatPak o all sån skit verkar ju inte heller bra. Komplicerar och gör alla program sega som sirap och till vilken nytta? All for safety, walled-garden, etc. wtf, ge mig bara skit som funkar. Aja, blir kanske bra om 10 år. Eller så byter de igen till nått nytt skräp.
https://www.ctrl.blog/entry/firefox-linux-flatpak-snap.html

Rant over

Tackar för ranten, kul att höra om andras erfarenheter.

Kan hålla med om ifupdown och netplan, det blev en liten inlärningsurva för min del, hade dock provkört Ubuntu 17.10 innan som hade netplan default så lite var jag ändå med på banan.
Så här i efterhand känns det inte lika problematiskt och om man nu vill kan man gå tillbaka till ifupdown igen relativt simpelt.
En fördel med netplan är att man kan få feedback när man kör netplan apply och något är fel, spar tid om man t.ex. jobbar remote och har definerat komplexa uppsättningar som kan göra att man förlorar kontakten.
Systemd är jag lite kluven till, kan se både för- och nackdelar med det, använder det själv idag, men jag klarade mig fint utan systemd också när det begav sig.

X är lite övermoget och skulle må bra av att bli utbytt mot något bättre presterande, fast det är svårt att få med all grym funktionalitet som finns i det.

Fast att Intel skulle ha bäst stöd i Linux, måhända när det kommer till lågpresterande grafikkretsar med 1-2 skärmar, men när det kommer till multi-monitor setups (fler än 1-2 skärmar) finns det bara en kung: AMD.
Med Intel GPU brukar du max. kunna använda laptopens skärm som den 3:e skärmen dvs, två externa-skärmar + laptopens inbyggda skärm.
Tror även det gäller för Windows drivrutiner.
Med t.ex. AMDGPU (öppna drivers, ej proprietära) har jag inga problem med att driva tre externa skärmar, så har det varit i säkert 5 år nu för min del. kräver ingen extra conf. alls.
Det som däremot kan strula till det är om du kombinerar en mängd olika gränssnitt som du kopplar in skärmarna via, t.ex. HDMI+DVI+DP, samt om du likt jag provat att byta source mellan olika datorer, inkopplade på olika ingångar till skärmarna, det kan få lite roliga konsekvenser...

Folk som är osams i mailinglistor? Det är standard inom Open Source, finns dem som tror att det handlar om att driva ett företag när det är ett community av communities.
Diskussioner och konflikter uppstår där precis som överallt annars.
Lär inte vara första gången två träter för andra plattformar heller, men utvecklarnas diskussioner hålls nog inom företaget och inte fritt läsbart för andra, då det i princip alltid handlar om företag på andra plattformar.
Olika koncept måste startas och prövas någon gång, själv använder jag mig av både DXVK och WINE's arbeten och uppskattar båda.
Skulle tro att DXVK inte hade blivit vad det är idag om inte WINE projektet fortlöpt sedan 90-talet.
Jag är av uppfattningen att båda projekt behövs i nuläget, dead end eller inte.

https://www.gamingonlinux.com/articles/a-discussion-on-native...

Har kört en del AppImage och FlatPacks och så långt har det fungerat bra, Snaps har jag däremot bara nosat lite på, de få applikationer jag kört via Snap har inte imponerat särskilt mycket. Det är ju en statisk image av en app, varken mer eller mindre så jag förväntar mig inte mycket av det heller.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Mmm jag borde tillagt att jag älskar Linux. Minns när man behövde kompilera sin egen kernel för att få igång Debian. När jag t ex lyckades köra min desktop över X via SSH till en remote dator på mitt LAN. Fan vad imponerad jag var då, körde FVWM95. Numer inaktiveras ju det stödet i openssh_server, sjukt märkligt.

Men just att vägen framåt är så snårig kan iaf jag sura över. När väl något funkar och man lyckats lära sig det, nä då byts allt mot i vissa fall sämre saker. T ex Apache 2.2->2.4 (allow from är nu require ip annars kraschar jag). Sånt gör mig tokig, hur svårt är det att ha stöd för bägge?

Vid varje upgrade är det inte en fråga "kommer det här gå bra?" utan mer "vad kommer gå sönder?"

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att Dash to Dock slutade fungera mellan Ubuntu 19.04 och 19.10. Numer måste man använda Dash to Panel. Som man konstigt nog installerar via Firefox. För en vanlig user är detta bortom all sans, så nä, Linux on desktop är och förblir för entusiaster.

Däremot najs att Gnome fick 1M USD donation 2018: https://www.gnome.org/news/2018/05/anonymous-donor-pledges-1m...

Med pengar följer ju talang, så det börjar hetta till lite i Linux världen iaf. Men jag håller mig till mitt Windows, går att blocka deras telemetry i t ex Pihole om man är orolig.
https://www.reddit.com/r/pihole/comments/7vqp28/does_pihole_b...

Permalänk
Medlem

MacOS är förnodligen det närmaste vi någonsin kommer vara till att Linux för desktop blir mainstream. The next big thing för desktop lär bli något helt annat.

Men jag är öppen för att ha fel om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Jag har kört Linux på skrivbordet sedan 2008 så ser ingen anledning varför jag inte skulle göra det även år 2022. Det är redan ett fungerande alternativ. Det är upp till var och en om man vill använda det. Kör själv KDE Plasma desktop på Arch Linux och på debian. Funkar bra.

Stora massan kör väl det som kommer förinstallerat. Och det lär väl vara något kommersiellt massproducerat av företag som ger pengar till datortillverkarna om de installerar deras OS. Mina barn kör Chromebook på sina skoldatorer. Jag tror det är baserat på Linux men det är knappast den upplevelsen av Linux som jag vill ha själv. Men för barnens behov i skolan så fungerar det. Men som dator sett är chromebook ganska begränsad. Är väl lite pill om man ska byta ut OS i en sådan mot något annat men omöjligt är det inte. Däremot kan man köra Linux-applikationer i en chomebook utan att byta ut OS:

https://www.fossmint.com/install-linux-apps-on-chromebook/

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi redan är där !
Det blir inte mer "Year of the Linuxdesktop" än vad det är nu.
Distarna och skrivbordsmiljöerna är bra nog för det. Möjligen kan det bli ett hopp framåt om wayland någon gång blir klart och visar sig bli så bra som det ser ut på pappret.

För övrigt så är tid vi behöver nu, inte nödvändigtvis mer funktioner och/eller mjukvara (mer än möjligen spel).
Då menar jag tid för hårdvarutillverkarna att ha linux mer i åtanke än vad det är nu vid utveckling av dess hårdvara och den eventuellt medföljande mjukvaran att styra hårdvaran med (jag vet, jag generaliserar, många hårdvarutillverkar är redan där). Tid för mjukvaru-utvecklarna att se linux som trolig, möjlig och given plattform att utveckla på och för.

Jag har kört linux till och från sedan slutet på 90-talet när RedHat släppte v5.2 eller .3 (osäker) och sedan 2012 har jag helt migrerat alla mina datorer/enheter till någon form av linux eller linuxbaserat system. Jag hjälper människor ,ofta ett par st / vecka, att migrera till linux. Har man inte väldigt specifika krav på mjukvara så finns det i min mening idag ingen anledning att inte köra linux. Man behöver bara ha ett öppet sinne och en vilja att lära sig något nytt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Har man inte väldigt specifika krav på mjukvara så finns det i min mening idag ingen anledning att inte köra linux. Man behöver bara ha ett öppet sinne och en vilja att lära sig något nytt.

Snarare tvärtom. Det finns ingen anledning att migrera till Linux om man inte har väldigt specifika anledningar till det.

Liksom, lite dryg 80% av marknaden använder Windows och ca 15% macOS. De är båda smidiga och välfungerande system som för det mesta "bara funkar", och stöter man på problem finns det massor av folk att ta hjälp av samt support från olika företag - företag som utvecklar sina produkter mot dessa plattformar och ger support.

Linux är invecklat, krångligt, strular ofta och att lösa problem innebär att jaga runt på wikis och forum, och utvecklare har inget incitament att ge support och ger därför mest dålig attityd. Dessutom är alla distributioner olika och det brukar finnas oltioelva olika sätt att göra samma sak på.

Jag menar, bara för att det oftast är relativt enkelt - vilket ändå är på tok för krångligt för migrera från ett redan välfungerande system - att installera Ubuntu för att kolla mail, slösurfa och köra Netflix så betyder det inte att det är en bra idé.

Permalänk
Medlem

Har provat linux till och från sedan 2014, vist var det något år sedan nu så man kanske skall ge det en chans, Får helt enkelt googla fram en lista med vilka spel som kan köras Native och inte i Linux

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snarare tvärtom. Det finns ingen anledning att migrera till Linux om man inte har väldigt specifika anledningar till det.

Liksom, lite dryg 80% av marknaden använder Windows och ca 15% macOS. De är båda smidiga och välfungerande system som för det mesta "bara funkar", och stöter man på problem finns det massor av folk att ta hjälp av samt support från olika företag - företag som utvecklar sina produkter mot dessa plattformar och ger support.

Linux är invecklat, krångligt, strular ofta och att lösa problem innebär att jaga runt på wikis och forum, och utvecklare har inget incitament att ge support och ger därför mest dålig attityd. Dessutom är alla distributioner olika och det brukar finnas oltioelva olika sätt att göra samma sak på.

Jag menar, bara för att det oftast är relativt enkelt - vilket ändå är på tok för krångligt för migrera från ett redan välfungerande system - att installera Ubuntu för att kolla mail, slösurfa och köra Netflix så betyder det inte att det är en bra idé.

Personligen är det för friheten att slippa vara beroende av ett visst företag, öppen källkod och stor anpassningsbarhet jag väljer Linux. Alltså politiska skäl samt att jag tycker det är oändligt mycket roligare än Windows eller MacOSX. Att det finns olika sätt att göra en sak på ökar friheten. Man kan strömlinjeforma det efter tycke och smak. Känner inte igen att Linux skulle vara krångligt eller strula ofta. Finns massor av saker jag kan göra på Linux som inte ens är möjligt på Windows. Jag skulle känna mig starkt begränsad om jag blev tvingad att bara köra Windows.

Stöter man på problem finns massor av folk som kan hjälpa inom communityn och inte bara gör det för att sälja på dig onödigt skräp. Beskriver man bara problemet ordentligt och ger all nödvändig info så brukar man få hjälp. T.ex skapa en issue på programutvecklarens github eller kolla på officiell wiki för disten i fråga. Man får helt enkelt läsa manualen. Då kanske man också lär sig något själv på köpet och kan börja hjälpa andra. Det är en annan filosofi inom öppen mjukvara. Man hjälper varandra och löser problemen gemensamt istället för att säga åt någon annan att lösa problemet åt en.

Permalänk
Inaktiv

Kör bägge, varför välja ett av dom?

Windows 10 för spel, lyssna på musik m.m och Linux Zorin för annat, kör dual boot.

Spel funkar helt klart bäst med Windows, Linux ligger långt efter.

Vill jag vara anonym kör jag Linux.

Permalänk
Avstängd

Det stora hindret för Linux genomslag på desktop är att det inte finns någon anledning för de flesta att genomföra den övergången.

  • Windows är dyrt - Inte om man köper en dator med Windows installerat från början (eller skiter i att betala eller köper "ful-licens").

  • Windows spionerar på dig - Uppenbarligen inte något de flesta bryr sig om, med tanke på hur mycket Android används som ju både är mycket värre i bemärkelsen vad och hur mycket de samlar in och i bemärkelsen att de flesta har väldigt mycket mer känsligt på sin telefon än på sin dator.

  • Öppen källkod - Ingen bryr sig.

  • Mer anpassningsbart - Ingen bryr sig.

Permalänk
Medlem

@snajk: Vi som bryr oss använder Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Personligen är det för friheten att slippa vara beroende av ett visst företag, öppen källkod och stor anpassningsbarhet jag väljer Linux. Alltså politiska skäl samt att jag tycker det är oändligt mycket roligare än Windows eller MacOSX. Att det finns olika sätt att göra en sak på ökar friheten. Man kan strömlinjeforma det efter tycke och smak. Känner inte igen att Linux skulle vara krångligt eller strula ofta. Finns massor av saker jag kan göra på Linux som inte ens är möjligt på Windows. Jag skulle känna mig starkt begränsad om jag blev tvingad att bara köra Windows.

Kör hårt om du tycker det är roligt och passar din ideologi. Jag vill dock mena att det inte håller som argument för att Linux i princip borde vara default för alla.

Apropå krångel så borde "works for me!" vara någon slags Linux-meme. Vad sägs om att vända på steken då? Hur tror du det skulle gå om Stallman plötsligt blev diktator och tvingade alla migrera till Linux på skrivbordet? Tror du det skulle gå smidigt och smärtfritt, eller skulle måhända alla Linux-forum gå under utav trycket från folk med krångel och problem?

Fan, ofta kan rena struntsakerna ta timmar att fixa bara för att det finns så många olika sätt att göra samma sak på, hur sakerna hänger ihop är ointuitivt och instruktionerna som finns på Wikis och forum är dåliga. Igår satt jag exempelvis några timmar med att försöka få ett WiFi-kort att fungera. Refererade tre olika Wikis, googlade, krånglade och... jag förstår fortfarande inte varför 'ifup' säger att kortet är aktivt och 'ip a' säger motsatsen. Spelar ingen roll nu, allt jag behövde var en enkel rad för att NetworkManager skulle aktivera det som en hotspot. En struntsak som tog flera timmar på grund av dålig och spretig info som dessutom ledde in på fel väg.

Citat:

Stöter man på problem finns massor av folk som kan hjälpa inom communityn och inte bara gör det för att sälja på dig onödigt skräp. Beskriver man bara problemet ordentligt och ger all nödvändig info så brukar man få hjälp. T.ex skapa en issue på programutvecklarens github eller kolla på officiell wiki för disten i fråga. Man får helt enkelt läsa manualen. Då kanske man också lär sig något själv på köpet och kan börja hjälpa andra. Det är en annan filosofi inom öppen mjukvara. Man hjälper varandra och löser problemen gemensamt istället för att säga åt någon annan att lösa problemet åt en.

Det finns också massor av folk med taskig attityd, svar som bara leder till fler frågor och svar som inte bidrar till någon ökad förståelse. Github är värdelöst om man behöver hjälp. Klassikern är "det här är inte ett problem (gå och stör någon annan".
Hittills har jag bara hittat en wiki som är bra. Gentoos. Den tenderar att vara utförlig och informativ, men lider ibland av att den inte uppdateras tillräckligt snabbt. Arch är okej men kunde varit mer informativ.

Sitter du på Windows eller macOS behöver du sällan ens försöka läsa någon manual. Stöter du på problem är det sällan mer än en snabb sökning iväg. Annars finns också support som går att kontakta.

Här menar alltså mrazster att det finns ingen anledning att inte migrera till Linux.

Om det någonsin ska bli året för Linux för skrivbordet behövs det något liknande Google gjort med Android. Det behövs kontroll av ekosystemet för att göra livet så enkelt som möjligt för både utvecklare och användare. I användarnas fall ska helst en tränad schimpans kunna använda det. Slutligen måste migrationen gå närmast obemärkt.

Nu brukar det dock pratas om, precis som du gör, om communityt, wikis, att lära sig etc. osv. Det är bara nördar som oss, som sitter på ett litet subforum på Sweclockers, som ens ägnar sig åt att diskutera sånt. De allra flesta vill bara ha produkter som funkar bra så de kan gå vidare med sina liv. Även bland vanligt teknikintresserat folk kan du glömma att det finns incitament nog att ge sig på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Snarare tvärtom. Det finns ingen anledning att migrera till Linux om man inte har väldigt specifika anledningar till det.

Jag menar, bara för att det oftast är relativt enkelt - vilket ändå är på tok för krångligt för migrera från ett redan välfungerande system - att installera Ubuntu för att kolla mail, slösurfa och köra Netflix så betyder det inte att det är en bra idé.

Min erfarenhet är en annan.
Dom jag hjälpt över till Linux har (de flesta har varit absoluta nybörjare) har upplevt det som enkelt, smidigt och väl fungerande. Men visst hårdvara och val av mjukvara kan vara en avgörande faktor för hur det upplevs.

Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens....jag viker från min åsikt lika lite som du tycks göra från din.
Vilket är helt i sin ordning, som jag ser det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det stora hindret för Linux genomslag på desktop är att det inte finns någon anledning för de flesta att genomföra den övergången.

  • Windows är dyrt - Inte om man köper en dator med Windows installerat från början (eller skiter i att betala eller köper "ful-licens").

  • Windows spionerar på dig - Uppenbarligen inte något de flesta bryr sig om, med tanke på hur mycket Android används som ju både är mycket värre i bemärkelsen vad och hur mycket de samlar in och i bemärkelsen att de flesta har väldigt mycket mer känsligt på sin telefon än på sin dator.

  • Öppen källkod - Ingen bryr sig.

  • Mer anpassningsbart - Ingen bryr sig.

Även om de skulle bry sig lite, vilket de flesta såklart inte gör, måste du även övertyga dem om varför det är så förträffligt att byta något som är enkelt och fungerar väldigt bra till ett helt nytt system som i princip kräver något så främmande som en kommandotolk. Utöver det kan det bli svårt att sälja in saker som att man behöver byta ut välfungerande program de är vana vid till en massa konstiga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Min erfarenhet är en annan.
Dom jag hjälpt över till Linux har (de flesta har varit absoluta nybörjare) har upplevt det som enkelt, smidigt och väl fungerande. Men visst hårdvara och val av mjukvara kan vara en avgörande faktor för hur det upplevs.

Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens....jag viker från min åsikt lika lite som du tycks göra från din.
Vilket är helt i sin ordning, som jag ser det.

Jo, den har man ju hört. Sen när de vill ha hjälp med någon liten grej visar det sig att vi har väldigt olika uppfattningar om vad som är välfungerande. Vad folk säger stämmer inte alltid så väl överens med verkligheten och med Linux är det då många som gärna intalar sig att det fungerar bra, eftersom de gillar känslan av något som är annorlunda, lite spännande och sådär hax0r.

Val av hård- och mjukvara ja...

Första hindret: Du bootar från USB-stickan och möts av en svart skärm.

Rätt vanligt problem. Inte direkt svårt att komma runt om man känner till det, men det är ju verkligen inte nybörjarvänligt att börja googla på det och "läsa manualen" om kernel modesetting. Jag menar, som en bra intro till Linux sådär.

Bästa varianten på länge stötte jag på härom dagen. Skulle installera Proxmox. Grub bootar till svart skärm.

Inga problem. Det här kan jag.

När jag kommit förbi det kraschar booten med ett kryptiskt meddelande.

Jag söker på problemet. Självklart är jag inte ensam om det.

Lösningen? Ingen aning. Jag är osäker, tror inte det finns någon som vet. Du förstår, utvecklarna tycker det är bättre att börja med att installera Debian istället (och självklart är instruktionerna för detta förfarande något fattiga).

Det är ju faktiskt lite humor.

Sen lyckades förstås inte Debian boota till live-miljö av någon anledning. Vet inte varför, undersökte inte saken då installationsprogrammet gick bra att köra ändå.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig så förfördelad att Linux på skrivbordet har varit så för mig i många år. Tänk att allting fungerar i Linux till det jag använder en dator till.

Det är intressant att det låter som att det bara är i Linux som det finns fel som är svåra att fixa. Att nybörjare inte kommer med en massa frågor när de använder Windows.

Jag välkomnar dessa uttalande då jag är helt nöjd med användarbasen som finns i Linux.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

Men varför ska jag bry mig om den stora massan inte kör Linux? Varför ska vi försöka övertyga andra att köra Linux? Vad är poängen?

De som vill köra Linux, kommer i de flesta fall att köra Linux. Och när de frågar om hjälp, så finns vi till hands.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, den har man ju hört. Sen när de vill ha hjälp med någon liten grej visar det sig att vi har väldigt olika uppfattningar om vad som är välfungerande. Vad folk säger stämmer inte alltid så väl överens med verkligheten och med Linux är det då många som gärna intalar sig att det fungerar bra, eftersom de gillar känslan av något som är annorlunda, lite spännande och sådär hax0r.

Vem är du att tala om för oss andra vad vi upplever som krångel eller inte, välfungerande eller inte ??
Vår verklighet behöver inte vara överensstämmande med din. Det är beklagligt att du har haft så stor problem med Linux och känner någon form av förakt eller hat eller vad nu än kan tänkas vara, så du måste agera ut och bete dig som ett komplett rövhål mot oss övriga användare. Jag respekterar att du tycker annorlunda och har en annan verklighetsuppfattning av vad vi har. Jag har inte attackerat dig på den punkten överhuvudtaget.

Tycker du att Linux är ett dåligt alternativ och inget folk ska syssla med så är det helt ok. Men att ta sig rättigheter att tala om för folk att dom har fel för att dom har andra preferens vad gäller operativsystem är ju bara rikt fult och smutsigt av dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Men varför ska jag bry mig om den stora massan inte kör Linux? Varför ska vi försöka övertyga andra att köra Linux? Vad är poängen?

De som vill köra Linux, kommer i de flesta fall att köra Linux. Och när de frågar om hjälp, så finns vi till hands.

Ptja, en större användarbas leder till bättre utveckling...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Ptja, en större användarbas leder till bättre utveckling...

Oroa dig inte, det finns tillräckligt med utvecklare för Linux.

Det är inte utvecklingen det är fel på, det är smaken av Linux och hur operativsystemet är uppbyggd som inte passar in hos den stora massan.

Linux anpassar sig inte efter massan, den lever sitt eget liv.

Skål!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrazster:

Min erfarenhet är en annan.
Dom jag hjälpt över till Linux har (de flesta har varit absoluta nybörjare) har upplevt det som enkelt, smidigt och väl fungerande. Men visst hårdvara och val av mjukvara kan vara en avgörande faktor för hur det upplevs.

Vi får helt enkelt vara överens om att vi inte är överens....jag viker från min åsikt lika lite som du tycks göra från din.
Vilket är helt i sin ordning, som jag ser det.

Fast det är inte nödvändigtvis ett bra mått, att användare med de minsta behoven klarar sig bra när någon väl har satt upp systemet åt dem. Behöver man i princip en browser så klarar man sig med vad som helst som har en browser som inte krånglar. Chromebook, Ipad, Android, Linux eller Windows gör ingen skillnad för Facebook liksom. Andra änden av skalan klarar sig också rätt bra, de är vana att själva ta reda på hur saker ska fixas och är inte rädda för att meka liksom, och de känner ofta att det är viktigt med den "politiska" aspekten med öppen källkod och ingen övervakning. Men det räcker inte för att Linux ska ta över på något sätt, då den största användargruppen ligger i mitten, de som inte vill meka men som har större behov än att en browser ska fungera, och den näst största hade trivts bättre med en Chromebook eller en Ipad.

Skrivet av DasIch:

Även om de skulle bry sig lite, vilket de flesta såklart inte gör, måste du även övertyga dem om varför det är så förträffligt att byta något som är enkelt och fungerar väldigt bra till ett helt nytt system som i princip kräver något så främmande som en kommandotolk. Utöver det kan det bli svårt att sälja in saker som att man behöver byta ut välfungerande program de är vana vid till en massa konstiga alternativ.

Precis.

Skrivet av eXpander_:

Oroa dig inte, det finns tillräckligt med utvecklare för Linux.

Det är inte utvecklingen det är fel på, det är smaken av Linux och hur operativsystemet är uppbyggd som inte passar in hos den stora massan.

Linux anpassar sig inte efter massan, den lever sitt eget liv.

Skål!

Totalt finns det många utvecklare, men eftersom de till stor del är frivilliga eller anställda av något företag som inte är intresserat av Linux på desktop så finns det ingen som tar tag i de grundläggande bitarna. Att det inte finns någon direkt central styrning gör också att man ofta bygger samma sak på flera olika håll, eller försöker dra en komponent i olika riktningar samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är inte nödvändigtvis ett bra mått, att användare med de minsta behoven klarar sig bra när någon väl har satt upp systemet åt dem.

Inte nödvändigtvis ett dåligt mått heller !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrazster:

Vem är du att tala om för oss andra vad vi upplever som krångel eller inte, välfungerande eller inte ??
Vår verklighet behöver inte vara överensstämmande med din. Det är beklagligt att du har haft så stor problem med Linux och känner någon form av förakt eller hat eller vad nu än kan tänkas vara, så du måste agera ut och bete dig som ett komplett rövhål mot oss övriga användare. Jag respekterar att du tycker annorlunda och har en annan verklighetsuppfattning av vad vi har. Jag har inte attackerat dig på den punkten överhuvudtaget.

Tycker du att Linux är ett dåligt alternativ och inget folk ska syssla med så är det helt ok. Men att ta sig rättigheter att tala om för folk att dom har fel för att dom har andra preferens vad gäller operativsystem är ju bara rikt fult och smutsigt av dig.

Wow, träffade visst en nerv där! Vem är det egentligen som är utåtagerande och beter sig?
Du har rätt till din åsikt och får leva i ekokammaren om du vill men försök inte få mig till ett rövhål för att jag ifrågasätter, kritiserar och tar upp konkreta erfarenheter som går emot dina.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrazster:

Inte nödvändigtvis ett dåligt mått heller !

Nja jag vet inte. Om allt man behöver är en Chromebook så är väl det enklaste att helt enkelt köpa en Chromebook. Man får support från ett stort företag och saker fungerar som de ska, åtminstone i fem år eller hur länge de nu supporterar en modell, och de är ju billiga.

Självklart är det bra att Linux kan hantera att köra en browser utan några direkta problem, men det är liksom ingen hög ribba.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Fast det är inte nödvändigtvis ett bra mått, att användare med de minsta behoven klarar sig bra när någon väl har satt upp systemet åt dem. Behöver man i princip en browser så klarar man sig med vad som helst som har en browser som inte krånglar. Chromebook, Ipad, Android, Linux eller Windows gör ingen skillnad för Facebook liksom. Andra änden av skalan klarar sig också rätt bra, de är vana att själva ta reda på hur saker ska fixas och är inte rädda för att meka liksom, och de känner ofta att det är viktigt med den "politiska" aspekten med öppen källkod och ingen övervakning. Men det räcker inte för att Linux ska ta över på något sätt, då den största användargruppen ligger i mitten, de som inte vill meka men som har större behov än att en browser ska fungera, och den näst största hade trivts bättre med en Chromebook eller en Ipad.
Precis.
Totalt finns det många utvecklare, men eftersom de till stor del är frivilliga eller anställda av något företag som inte är intresserat av Linux på desktop så finns det ingen som tar tag i de grundläggande bitarna. Att det inte finns någon direkt central styrning gör också att man ofta bygger samma sak på flera olika håll, eller försöker dra en komponent i olika riktningar samtidigt.

Återigen, Linux är inte till för att behaga den stora massan. Linux är ett icke-central dynamiskt system där det är upp till varje enskild individ att utforma det enligt dennes preferenser. Det är ett system som blir till vad du gör det till. Linux håller inte dig i handen. Det finns ingen central som bestämmer vad du ska göra. Det är det fina med Linux, att den kan formas till vad som helst.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

Nu när vi konstaterat att Linux är enkelt nog skulle jag föreslå en tråd om när det är FreeBSDs år. Jag hörde att de snart får fondpengar för att skriva in stöd för 802.11ac.