Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Köpa elcykel, vad tänka på?

Går i tankarna om att köpa en elcykel till sommaren. Egentligen hade väl en vanlig cykel också gått men jag vill ha el.

Saken är bara den att jag inte har någon aning om elcyklar, eller cyklar i allmänhet, och vad man ska kolla på.
Typ hurdann ram ska man ha? Hur många växlar räcker? Hur stort ska batteriet vara? Märken att undvika?

Enda jag vet är att jag är ganska lång, stor och tung (186cm 115kg) så bör väl vara en rejälare modell antar jag, och sen vill jag ha en korg framme så man enkelt kan stoppa paket och matkassar dit.

Tvekar på att jag cyklar några längre sträckor. Tur och retur blir nog de flesta sträckor under 1 mil.

Bor ute på landet så blir ju aldrig att köra över trottoarer och cykla i stadstrafik om det gör någon skillnad (kanske kan snåla på dämpare och bromsar?)

Så duger typ denna eller måste jag tänka om (gick på cykelkraft, skrev in min längd och sorterade på pris)? https://www.cykelkraft.se/ecoride-ambassador-28-3-vaxlad-rod

3900X, X570, 32GB RAM, 1080 TI FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Det där ser ut som en jättefin cykel. Visst är tre växlar väldigt lite men du får ju hjälp av motorn också. Om det är mycket backar där du bor skulle jag kanske ändå överväga lite fler växlar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av lambdan:

Går i tankarna om att köpa en elcykel till sommaren. Egentligen hade väl en vanlig cykel också gått men jag vill ha el.

Saken är bara den att jag inte har någon aning om elcyklar, eller cyklar i allmänhet, och vad man ska kolla på.
Typ hurdann ram ska man ha? Hur många växlar räcker? Hur stort ska batteriet vara? Märken att undvika?

Enda jag vet är att jag är ganska lång, stor och tung (186cm 115kg) så bör väl vara en rejälare modell antar jag, och sen vill jag ha en korg framme så man enkelt kan stoppa paket och matkassar dit.

Tvekar på att jag cyklar några längre sträckor. Tur och retur blir nog de flesta sträckor under 1 mil.

Bor ute på landet så blir ju aldrig att köra över trottoarer och cykla i stadstrafik om det gör någon skillnad (kanske kan snåla på dämpare och bromsar?)

Så duger typ denna eller måste jag tänka om (gick på cykelkraft, skrev in min längd och sorterade på pris)? https://www.cykelkraft.se/ecoride-ambassador-28-3-vaxlad-rod

Min sambo har en EcoRide Ambassador, fast med åtta växlar i stället för tre. För henne fungerar den kalas, när jag lånat den inte lika kalas

Dels så är jag tung (90 pannor) och navmotorn orkar inte det i motlut. Vår backe upp mot huset är dock en ganska mastig sådan, det lutar i snitt 6% sista kilometern.

Jag cyklar mycket på en vanlig cykel, och cyklar gärna snabbt. Jag orkar inte hålla EcoRiden i över 28-29 knyck - cykeln är tung och den roterande massan i framhjulet drar ner hastigheten.

En viktig aspekt är också ramkonstruktionen - ramar med lågt insteg är betydligt mer instabilare än en klassisk "herr-ram". Vill du packa tunga saker + själv vara ganska tung fladdrar ramen betänkligt.

Jag tror att om du hittar en cykel med mittmonterad motor (lite dyrare, men ack så mycket bättre då drivningen kan dra nytta av växlarna) och i herrmodell så kommer du långt.

Jag själv handlade en Batavus Zonar för en månad sen, och har hunnit trampa 10-12 mil nånting - är än sålänge toknöjd! Det finns en platform som kallas "multirack" på pakethållaren där man kan fästa en korg, väska eller annan behållare.

En annan grej, skaffa cykelväskor! Mycket stabilare att packa i och att framföra cykeln.

Du kanske ska titta på typ https://www.batbike.se/webshop/elcyklar/batavus-harlem-herr-2... - där har du så du enkelt kan sätta korg fram om du vill.

Kommer du cykla mycket i regn och rusk kan jag också rekommendera skivbromsar, de är löjligt mycket bättre i regn än den klassiska "V-bromsen".

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Just den där cykeln skulle jag inte köpa. Anledningen är att motorn sitter i framhjulet vilket ger sämre kontroll, mycket bättre med bak- eller mitt-motor. Mittmotor sliter mer på kedjan men ger bäst viktfördelning.

Sambon har en Ecoride med bakmotor och den går riktigt fint, jättetrevlig cykel på alla sätt men jag hade inte valt den av föjande anledningar:
- Bakmotor, den blir ordentligt baktung (tänk typ 80-20 viktfördelning bak vilket inte är så trevligt på vintern)
- Elektroniken har krånglat en del, dom har fått byta en hel del komponenter dels första vintern men dels nu i år efter 2 år i ägo, då för att batteriet inte fick kontakt med stiften på själva cykeln. Det är dock ett känt problem och jag tror att dom har konstruerat bort det i komponenterna dom bytte till, för att batteriet sitter märkbart bättre på plats nu.

Annars jättebra komfort, stadig ram, bra bromsar osv, men jag hade som sagt valt något med mittmonterad Bosch-motor.

Viktigt är nog att provcykla. Elcykel är en dröm, oavsett vilken du köper så kommer du bli jättenöjd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huddinge
Registrerad
Jun 2011

Mittmonterade (vid vevpartiet) motorer från Bosch och Shimano STePS brukar vara högt rekommenderade. Dom är lättare än navmotorer, och bättre på att justera motoreffekten baserat på hur du trampar, vilket leder till effektivare och mindre ryckig effektändring.

Ramdesign är mycket upp till dig. Personligen vill jag ha en MTB-ram, och även på dessa kan du montera en korg och/eller pakethållare fram/bak.

Snåla inte på bromsar, särskilt på en elcykel. Skivbromsar, minst 160mm, gärna hydrualiska, både fram och bak.

Ska du bara köra på väg så behöver du ingen dämpning, även om det kan vara trevligt om det är sämre vägar. Har dock dämparen en lockout så kan du göra den helstel med ett reglage

3 växlar räcker, men jag skulle personligen gärna ha 8 eller 11 via en navväxel (typ Shimano Alfine), eller 9-12 via utanpåliggande växel.

Jag skulle rekommendera något liknande dom här, beroende på vad för ramdesign du vill ha:
https://www.chainreactioncycles.com/se/en/fuji-e-traverse-1-3...
https://www.bike24.com/p2295303.html?menu=173,314

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Kolla över möjlighet till att trimma cykeln i framtiden om du cyklar mycket på landsväg. Centrumdrivna elcyklar är helt klart enklast (räcker med att byta någon kabel). På vissa elcyklar sitter motorn i framhjulet och dessa går inte alls att få bättre snurr på.

citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Lidodido:

Just den där cykeln skulle jag inte köpa. Anledningen är att motorn sitter i framhjulet vilket ger sämre kontroll, mycket bättre med bak- eller mitt-motor. Mittmotor sliter mer på kedjan men ger bäst viktfördelning.

Sambon har en Ecoride med bakmotor och den går riktigt fint, jättetrevlig cykel på alla sätt men jag hade inte valt den av föjande anledningar:
- Bakmotor, den blir ordentligt baktung (tänk typ 80-20 viktfördelning bak vilket inte är så trevligt på vintern)
- Elektroniken har krånglat en del, dom har fått byta en hel del komponenter dels första vintern men dels nu i år efter 2 år i ägo, då för att batteriet inte fick kontakt med stiften på själva cykeln. Det är dock ett känt problem och jag tror att dom har konstruerat bort det i komponenterna dom bytte till, för att batteriet sitter märkbart bättre på plats nu.

Annars jättebra komfort, stadig ram, bra bromsar osv, men jag hade som sagt valt något med mittmonterad Bosch-motor.

Viktigt är nog att provcykla. Elcykel är en dröm, oavsett vilken du köper så kommer du bli jättenöjd!

Cykeln kommer nog stå oanvänd ca oktober-mars, jag cyklar inte när det är snö och is på vägarna. Borde kanske specificerat det

----------

Väldigt bra tips hittills annars. Lärt mig mycket redan

3900X, X570, 32GB RAM, 1080 TI FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2008

Ska du ha din cykel som ett hjälpmedel för att förflytta dig och ev tunga saker så funkar nästan vilken cykel som helst med el-assist. Jag personligen cyklar ett hemmabygge med mittmonterad motor och det får dig att känna dig starkare snarare än att det är en motor som drar dig. Tyvärr blir dessa rätt mycket dyrare.

Generella tips i din prisklass. Köp med växlar i navet, inte utanpåliggande (nej jag vet inte vad de heter ) Lättare att hålla rent, lättare att justera och låter inte lika illa. Har du möjlighet, titta på skivbromsar, de biter lite bättre även om cykeln är lite smutsig och det behövs med en tung cykel i de hastigheterna som man kommer upp i.
De Ecoride jag har cyklat har varit tunga och stabila, mycket trevliga att cykla på.

PS, skaffa cykelväska, bättre att ha vikten på pakethållaren än i korgen fram. Motorn i framhjulet gör det redan jobbigare att manövrera cykeln i lägre hastigheter.

/S

Projekt 360rad mITX ,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, Crucial MX500 1TB, Crucial MX100 512GB, Win 10 Pro 64bit, BenQ BL3200PT, Sennheiser HD650, Objective 2.
Stoppacopyswede.se/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Nu sa du att du vill ha el.
Men för sträckor under en mil är el-cykel bortkastade pengar.
Om du nu inte behöver draghjälpen pga nån fysisk åkomma.
Jag cyklar varje dag till jobbet blir 1,5 mil tur och retur och jag är inte på nått sätt atletisk eller vill skryta.
Bättre ekonomiskt och bättre för hälsan.

Edit det finns bra cyklar med 7 växlar och uppåt som är lättare än elcyklar osv om du köper riktiga märken och inte "Biltema/jula" cyklar

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av lambdan:

Går i tankarna om att köpa en elcykel till sommaren. Egentligen hade väl en vanlig cykel också gått men jag vill ha el.

Saken är bara den att jag inte har någon aning om elcyklar, eller cyklar i allmänhet, och vad man ska kolla på.
Typ hurdann ram ska man ha? Hur många växlar räcker? Hur stort ska batteriet vara? Märken att undvika?

Enda jag vet är att jag är ganska lång, stor och tung (186cm 115kg) så bör väl vara en rejälare modell antar jag, och sen vill jag ha en korg framme så man enkelt kan stoppa paket och matkassar dit.

Tvekar på att jag cyklar några längre sträckor. Tur och retur blir nog de flesta sträckor under 1 mil.

Bor ute på landet så blir ju aldrig att köra över trottoarer och cykla i stadstrafik om det gör någon skillnad (kanske kan snåla på dämpare och bromsar?)

Så duger typ denna eller måste jag tänka om (gick på cykelkraft, skrev in min längd och sorterade på pris)? https://www.cykelkraft.se/ecoride-ambassador-28-3-vaxlad-rod

Jag cyklar mycket så jag är färgad av det men en sak som påverkar känslan mycket men inget alls på priset är att undvika så kallade "damramar" de är alltid mer vingliga/instabila än om det finns ett övre ramrör i stället, personligen tycker jag de känns hemska att cykla på oavsett om de har el eller inte.

Att lasta högt (och tungt) gör också cykeln instabilare så korgar eller väskor bak gör cykeln stabilare det också då de hamnar lägre. väskor ger ju också skydd mot regn och snö även om man inte väljer helt täta typer, för en shoppingcykel tycker jag att Basil Kavan XL är jätteba, (har själv på en cykel) https://www.mantel.com/se/basil-kavan-xl-cykelvaska-stadscyke...
Det är bara att ställa en kasse i vardera väskan så blir det bra balans och de skyddar mot regn under en kortare tid så för en shoppingtur på nån kilometer lär de funka bra, väskorna är riktigt stora och är cykeln kort så finns det en version med avfasad kant mot hälen så man inte slår i när man trampar men cykeln du länkar lär vara längre än normalt eftersom batteriet är placerat framför bakhjulet.
Du kan se dem här https://www.basil.com/en/kavan-canvas-xl.html
Vill du ha en lite mindre väska som i stället ärt vattentät så är Biltemas mycket prisvärda
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelvask...
Mindre väskor klarar inte en kasse ("med lätthet") när man är på shoppingtur men biltema har även mindre vattentäta väskor.
På styret brukar jag bara ha en liten väska där jag har plånbok, ett par kassar och telefon och nycklar, då är det lätt att ta med sig den från cykeln om man lämnar den.
Jag har tex flera olika av "Biltemas gula" https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelvask...
Biltemas vattentäta väskor är alla mycket prisvärda jämfört med märkesväskor för touring.

Framhjulsdrivna cyklar ger sämre känsla av att man cyklar så om du ev tänkt motionera lite så finns det bättre alternativ, framhjulsdrift är också knepigt i halka och branta backar, de reagerar dessutom inte på ditt växelval vilket gör dem ganska "svaga" så de brukar också ha dålig ork i branta backar och inte bara släppa greppet, de passar på slät asfalt men dåligt på grus och i branta backar.

Batterikapacitet lär vara tillräckligt om du verkligen bara ska cykla så korta turer som du säger, de allra flesta cyklar klarar 30 km med assistans även om de bara har ett 300 Wh batteri.

Cykeln du länkar verkar dessutom ha en sadel som kommer att göra dig förtvivlad av skav om du ska cykla med den och inte bara åka.
Med elcykel klara man sig med färre växlar för det är inte lika viktigt att ligga på rätt varvtal när motorn hjälper till men 3 växlat innebär ändå ganska trista utväxlingar om det inte är väldigt platt där du ska cykla, ska man ha Shimano Nexus nav så bör man gå till 7 eller ännu hellre 8 växlar och en klass upp finns Alfino naven i e bike versioner som är lite starkare och det finns även automatväxlade system på dem om priset får gå upp.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Molotov:

Nu sa du att du vill ha el.
Men för sträckor under en mil är el-cykel bortkastade pengar.
Om du nu inte behöver draghjälpen pga nån fysisk åkomma.
Jag cyklar varje dag till jobbet blir 1,5 mil tur och retur och jag är inte på nått sätt atletisk eller vill skryta.
Bättre ekonomiskt och bättre för hälsan.

Edit det finns bra cyklar med 7 växlar och uppåt som är lättare än elcyklar osv om du köper riktiga märken och inte "Biltema/jula" cyklar

Jo då vet att el är väldigt onödigt för min del men vill ha det. Känns som att om jag ska köpa en cykel så vill jag ha en el, annars tar jag hellre ut ljusblåa klassiska cykeln som står i ladan och pumpar luft i den ett år till.

3900X, X570, 32GB RAM, 1080 TI FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av lambdan:

Cykeln kommer nog stå oanvänd ca oktober-mars, jag cyklar inte när det är snö och is på vägarna. Borde kanske specificerat det

----------

Väldigt bra tips hittills annars. Lärt mig mycket redan

Du får massa bra tips här, men det finns ett jag tycker saknas. Testcykla modeller som har det du vill ha, och testcykla fler än en. Cyklar är lite som skor (i min mening), så leta rätt på en som "passar" dig genom att prova. Försök framför allt att testa lite olika sittställningar, de gör stor skillnad för känslan i cykeln. Nu var det iofs en mountain bike jag köpte sist, men jag testade alla cyklar inom min satta prisklass i 4-5 butiker innan jag hittade en som kändes helt rätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av cheben:

Du får massa bra tips här, men det finns ett jag tycker saknas. Testcykla modeller som har det du vill ha, och testcykla fler än en. Cyklar är lite som skor (i min mening), så leta rätt på en som "passar" dig genom att prova. Försök framför allt att testa lite olika sittställningar, de gör stor skillnad för känslan i cykeln. Nu var det iofs en mountain bike jag köpte sist, men jag testade alla cyklar inom min satta prisklass i 4-5 butiker innan jag hittade en som kändes helt rätt

Verkligen jätteviktigt. Jag hade förmånen att få låna en kompis elcykel av samma modell som jag var sugen på, och fick låna den över en helg (blev cirka 5 mil trampade under detta). Det gjorde mycket för mitt förtroende för ett köp av en cykel i 25'-klassen.

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Jag har själv en el cykel med mitt motor från Yamaha, är en MTB, Giant som jag har cyklat med i 3 år drygt och den har fungerat jättebra, räckvidd på mer en 10 mil på en laddning och jag kan välja 3 olika lägen på hjälp, mitt råd är att kosta på en bra cykel, inte köpa nån som är billig, min kostade 32k och de är den billigaste Giant MTB som finns, skulle jag köpa samma cykel utan el med likvärdiga komponenter så kostar cykeln inte en hälften, skulle tippa att man får en för 10-12k, tänk samma sak när du köper, vad skulle cykeln kosta utan el?, ska du ha cykeln i många år så är de värt att kosta på lite extra, jag har haft mängder med MTB genom mitt liv och i stort sett allt som kostar under 10k håller inte i längden, speciellt för mig som cyklar mycket i skogen, ska du däremot cykla på asfalt och inte så långt som du nämner skulle jag hellre köpa en cykel utan el men lägga ungefär samma peng som el kostar, du får då en extremt bra cykel som går lätt och håller länge.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2004

Jag har en Marvil elcykel och den funkar superbra tycker jag! Enda nackdelen är att den har 3-växlar bara och kör man maxfart på motorn så måste man trampa så jäkla fort för att hinna med. Hade velat haft fler växlar såhär i efterhand.

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Corsair Obsidian 750D • i5 4670K @ 4.5 Ghz • Corsair H110 • Asus ROG Strix RTX 2060
• Asus Maximus VI Hero • Corsair 4x4gb (16GB) • Corsair RM750x • Samsung 840 250GB • Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2003

Jag har en Scott eRide som jag är väldigt nöjd med. https://www.cykelkraft.se/scott-sub-active-eride-men. Den klarar mina 100 pannor + packning fint

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min del av stan
Registrerad
Feb 2002

Jag hade valt en cykel med mittmotor från Bafang. Anledningen till det är att dom är lätta att trimma samt att du kan få batterierna renoverade av någon verkstad. Väljer man någon av dom andra stora elsystemen (tex Bosch) så är dom nya skyddade mot trimning och du kan bara använda originalbatterier som är svindyra. Originalbatterierna är förvisso av bra kvalitet men dom pratar via canbus så du kan inte själv reparera ett batteri och inte verkstäder heller. Skulle BMS:en dö i batteriet men cellerna är OK så åker du på att byta hela batteriet.

Sen var motorn skall sitta är en smaksak. Mittmotorer ger mer känslan av att du faktiskt cyklar vilket en navmotor inte gör. Navmotorer ger mer känslan av att man "lufttrampar". Mittmotorer med momentsensor sägs ge en trevligare karaktär så det är något du kan överväga. Men kolla upp hur många Nm motorn har, mer är bättre. En fördel med navmotor är att man får mindre slitage på kedjor och kassett.

Vill man vara lite mer "hard core" så bygger man om en befintlig cykel. Bafang har några fina mittmotorer (BBS02 / BBSHD) från 250w till 1000w. Kör själv med en BBSHD och 48v-batteri. Systemet har ingen fartspärr (går att lägga in om man vill) så när du kommer till 25kmh så möter du ingen "vägg" som med lagliga cyklar. Inne i stan med fulla cykelbanor så går det inte att nyttja fartresurserna utan där får man anpassa sig. Men bor man lite utanför stan med tomma cykelbanor så är det nice att trampa på i 30-35kmh. Donator-cykeln får man välja med omsorg så den är stabil med bra skivbromsar. Krafterna är högre och det sliter mer på ram och drivlina.

Köp ingen cykel på webben och provcykla flera modeller så du vet vad du vill ha. Grymt bra om du har någon handlare i närheten som du kan serva grejorna hos. Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Molotov:

Nu sa du att du vill ha el.
Men för sträckor under en mil är el-cykel bortkastade pengar.
Om du nu inte behöver draghjälpen pga nån fysisk åkomma.
Jag cyklar varje dag till jobbet blir 1,5 mil tur och retur och jag är inte på nått sätt atletisk eller vill skryta.
Bättre ekonomiskt och bättre för hälsan.

Edit det finns bra cyklar med 7 växlar och uppåt som är lättare än elcyklar osv om du köper riktiga märken och inte "Biltema/jula" cyklar

En anledning för mig att ha elcykel är att jag skall kunna ta mig till jobbet utan att vara svettig. På sommaren funkar det ganska OK även med elcykel att cykla till jobbet och bara ställa sig och köra igång utan att behöva duscha osv. Då har jag kanske 4-5km till jobbet bara, dock nästan bara uppförsbacke. Med vanlig cykel hade jag svettats ymnigt av detta. Annars hade jag ju klarat att cykla utan problem hit, men det är ändå praktiskt att ha elcykel.

Jag har för övrigt en ombyggd cykel med Bafang motor som ovan nämnde. 750W, 48v-batteri. Perfekt att cykla på i skog och landsväg. En BBS02. Värt att tänka på är väl att dessa då egentligen skall reggas som moped klass 1 då. Dem skall dessutom ha regskylt, fordonsförsäkring . Dem får INTE framföras på cykelväg. Det krävs förarbevis etc.
Med en vanlig 250W-motor som bara ger elskjuts fram till 25km/h behövs inget sådant, utan det räknas som vanlig cykel.

Intel NUC :(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Blir nog något för mig med denna sommar, men jag tror/misstänker den måste ha mittmotor efter som när man går över till ren cykel-läge utan el (trampar över 25kmh) så vill man inte att motorn i sig eller annat ska vara en belastning med ett motstånd om ni förstår mig rätt och det problemet får man med motorn fram eller bak, ellerhur? eller är det kanske magiskt löst 2020?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Duedate:

Jag hade valt en cykel med mittmotor från Bafang. Anledningen till det är att dom är lätta att trimma samt att du kan få batterierna renoverade av någon verkstad. Väljer man någon av dom andra stora elsystemen (tex Bosch) så är dom nya skyddade mot trimning och du kan bara använda originalbatterier som är svindyra. Originalbatterierna är förvisso av bra kvalitet men dom pratar via canbus så du kan inte själv reparera ett batteri och inte verkstäder heller. Skulle BMS:en dö i batteriet men cellerna är OK så åker du på att byta hela batteriet.

Sen var motorn skall sitta är en smaksak. Mittmotorer ger mer känslan av att du faktiskt cyklar vilket en navmotor inte gör. Navmotorer ger mer känslan av att man "lufttrampar". Mittmotorer med momentsensor sägs ge en trevligare karaktär så det är något du kan överväga. Men kolla upp hur många Nm motorn har, mer är bättre. En fördel med navmotor är att man får mindre slitage på kedjor och kassett.

Vill man vara lite mer "hard core" så bygger man om en befintlig cykel. Bafang har några fina mittmotorer (BBS02 / BBSHD) från 250w till 1000w. Kör själv med en BBSHD och 48v-batteri. Systemet har ingen fartspärr (går att lägga in om man vill) så när du kommer till 25kmh så möter du ingen "vägg" som med lagliga cyklar. Inne i stan med fulla cykelbanor så går det inte att nyttja fartresurserna utan där får man anpassa sig. Men bor man lite utanför stan med tomma cykelbanor så är det nice att trampa på i 30-35kmh. Donator-cykeln får man välja med omsorg så den är stabil med bra skivbromsar. Krafterna är högre och det sliter mer på ram och drivlina.

Köp ingen cykel på webben och provcykla flera modeller så du vet vad du vill ha. Grymt bra om du har någon handlare i närheten som du kan serva grejorna hos. Lycka till!

Finns gott om trim till både Yamaha och Bosch motorer, jag har en trimmats till min som tar bort 25 km/h spärren helt, var enkelt att montera, man kopplar bara loss motorn på övre sidan så man kommer åt alla sladdar och sedan är de bara att koppla in trim satsen, är färdiga kontakter och tar nån minut att koppla in, sedan håller jag in gång knappen på kontrollen och då ändras de från 25 i displayen till 50 och vise versa.

https://www.elcykeltrim.se/

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Apr 2008

@lambdan: Enligt ett äldre PLUS-inslag så verkar det inte finns någon standard på batterierna och ersättningsbatterier lyser med sin frånvaro på billigare cyklar. Kanske något att ha i åtanke?
Personligen ser jag ingen vits med el-cykel. Orkar man inte cykla av egen kraft uteblir hälsoeffekten och man klan lika gärna ta bussen och spara på jorden resurser samtidigt.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

De bästa cyklarna har i min mening Bosch eller Yamaha motorer som driver på kedjan och med batteri som fästs i främe undre ramen. Vi pratar alltså om alla cyklar som ser ut såhär:

De brukar vara lite dyrare än andra lösningar men ibland kan man hitta dom på rea om man har tur. Du måste inte välja sådant system men detta är iaf vad jag tycker är bäst på marknaden och roligast att cykla på.

Jag skulle inte rekommendera att trimma en elcykel eftersom det kan bli väldigt mycket problem om du är med i en olycka, eller orsakar en olycka, med trimmad elcykel. I västa fallet kan du bli av med försäkringspengar och ansvarig för dina egna och andras sjukvårdskostnader etc om de kommer på att du kört trimmad elcykel. Kanske är risken liten... men den finns där och hur kul är det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Akerhage:

En anledning för mig att ha elcykel är att jag skall kunna ta mig till jobbet utan att vara svettig. På sommaren funkar det ganska OK även med elcykel att cykla till jobbet och bara ställa sig och köra igång utan att behöva duscha osv. Då har jag kanske 4-5km till jobbet bara, dock nästan bara uppförsbacke. Med vanlig cykel hade jag svettats ymnigt av detta. Annars hade jag ju klarat att cykla utan problem hit, men det är ändå praktiskt att ha elcykel.

Jag har för övrigt en ombyggd cykel med Bafang motor som ovan nämnde. 750W, 48v-batteri. Perfekt att cykla på i skog och landsväg. En BBS02. Värt att tänka på är väl att dessa då egentligen skall reggas som moped klass 1 då. Dem skall dessutom ha regskylt, fordonsförsäkring . Dem får INTE framföras på cykelväg. Det krävs förarbevis etc.
Med en vanlig 250W-motor som bara ger elskjuts fram till 25km/h behövs inget sådant, utan det räknas som vanlig cykel.

Ja det förstås.
Jag jobbar på en industri så där byter man alltid om innan man går in så då är det inga problem om man blir svettig.
Men jag har också jobbat på Telia för ca 15år sen då fanns det möjlighet att byta om också.
Men det är klart ska man ha kavaj på jobbet blir det kanske jobbigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Jag har en sån här, grymt kul ute i skogen.

https://www.giant-bicycles.com/se/dirt-eplus-2-2018

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min del av stan
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Guggen64:

Finns gott om trim till både Yamaha och Bosch motorer, jag har en trimmats till min som tar bort 25 km/h spärren helt, var enkelt att montera, man kopplar bara loss motorn på övre sidan så man kommer åt alla sladdar och sedan är de bara att koppla in trim satsen, är färdiga kontakter och tar nån minut att koppla in, sedan håller jag in gång knappen på kontrollen och då ändras de från 25 i displayen till 50 och vise versa.

https://www.elcykeltrim.se/

Ja, trim finns men kostar en slant. Bosch införde ett trimskydd från 2020 men det tycks dom ha gått runt nu. Lämnar man in cykeln på service så riskerar man få en ny firmware som kan göra trimmet värdelöst. På Bafang så räcker det i regel med att ändra inställningarna från displayen. En annan fördel med Bafang är att du kan köpa reservdelar från vilken webbsida som helst, även kompletta motorer. Det är vad jag vet omöjligt att göra till Bosch, Shimano mfl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2003

Skulle nog generellt undvika vissa märken av drivlinor (nämner inga), och med fördel välja en cykel med drivlina från Bosch, Brose, Yamaha, Shimano (i den ordningen).

Vad mer ska man tänka på? Jo: Växlar, kedja och bromsar. Shimano har en ganska tydlig trappa för sina respektive delar. Alla delar är minst lika viktiga för en säker och problemfri framfärd.

Kolla även upp din hemförsäkring och teckna gärna Solids självriskeliminering. Fick min Trek Powerfly blev permanent lånad efter 10mån och självrisken hade annars gått på 7600kr.

Frugan har cyklat på en XXL-specialare från Scott som ofta dimper i pris. Tror att hon köpte den för 23000kr ifjol. Även om den börjar bli "gammal" är det en bra benchmark avseende pris/prestande sett till summan av alla delar.

Pro-e-bike och bikester har båda breda och bra sortiment av cyklar och delar, till bra priser. Kolla där. Om cykeln ska butikshandlas skulle jag rekommendera Sportson.

Efter mycket research föll mitt val på en cykel från Haibike. Dom gör väldigt bra elcyklar.

Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Guggen64:

Finns gott om trim till både Yamaha och Bosch motorer, jag har en trimmats till min som tar bort 25 km/h spärren helt, var enkelt att montera, man kopplar bara loss motorn på övre sidan så man kommer åt alla sladdar och sedan är de bara att koppla in trim satsen, är färdiga kontakter och tar nån minut att koppla in, sedan håller jag in gång knappen på kontrollen och då ändras de från 25 i displayen till 50 och vise versa.

https://www.elcykeltrim.se/

Skrivet av Duedate:

Ja, trim finns men kostar en slant. Bosch införde ett trimskydd från 2020 men det tycks dom ha gått runt nu. Lämnar man in cykeln på service så riskerar man få en ny firmware som kan göra trimmet värdelöst. På Bafang så räcker det i regel med att ändra inställningarna från displayen. En annan fördel med Bafang är att du kan köpa reservdelar från vilken webbsida som helst, även kompletta motorer. Det är vad jag vet omöjligt att göra till Bosch, Shimano mfl.

Eller så köper man en Elcykel med Bafang system då behöver man bara hitta Admin-koden som finns på internet så kommer man in i huvudmenyn och kan ändra assistansen från 25km/h till 65km/h utan extra kostnad.

Till TS XXL kör nu bra rearor så skulle slå till på https://www.xxl.se/scott-e-sub-cross-park-eride-19-elcykel-da... Finns att köpa till bra pakethållarsatser till den om du behöver det.

Annars om du bor i någon närliggande stad så rekommenderar jag https://www.xxl.se/e-live-bf-max-center-19-lowstep-eu-purple-... riktigt bra cykel för det priset

jag tittade och läst en del om Elcyklar innan jag köpte min och jag kom framtill att det ska vara minst 7 växlar för att få en bra cykelkänsla och batteriet och motor ska helst vara mitt monterat.

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 16GB 3200MHz, Corsair CX750M, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Molotov:

Nu sa du att du vill ha el.
Men för sträckor under en mil är el-cykel bortkastade pengar.
Om du nu inte behöver draghjälpen pga nån fysisk åkomma.
Jag cyklar varje dag till jobbet blir 1,5 mil tur och retur och jag är inte på nått sätt atletisk eller vill skryta.
Bättre ekonomiskt och bättre för hälsan.

Edit det finns bra cyklar med 7 växlar och uppåt som är lättare än elcyklar osv om du köper riktiga märken och inte "Biltema/jula" cyklar

Bortkastade pengar beror väl helt på vilket behov man har. 7,5km i kraftig motvind på en stötig väg med massa uppförsbackar i tighta jeans och en figursydd skjorta och ett möte som man håller på bli lite sen till är ingen hit. Då kan man varken pumpa däcken till 8kg för då ryker svanskotan, och man når knappt ner till styret utan att kläderna spricker, men samtidigt kan man inte sitta upprätt och bekvämt för både rullmotstånd och motvind gör att resan kan ta så lång tid som en halvtimme.

Nu på vintern snittar jag ungefär dubbla hastigheten på sambons elcykel jämfört med min egen MTB, och det utan minsta ansträngning. Tar hellre cykeln in till stan än bilen för det är roligare och smidigare. Glömmer jag nåt hemma så kan jag sticka dit på lunchen och tillbaka utan ansträngning. Blir det barnkärra på cykeln i framtiden så kommer den inte ens märkas ens i uppförsbackarna.

Jag håller med om att motion är bra och älskar själv att cykla, men enda anledningen jag ser varför man skulle tycka en elcykel är bortkastade pengar (för den som har pengarna att lägga) är att man aldrig provat leva med en. Sambon har fått ha samma diskussion om hur en kollega tyckte elcykeln var så onödig för hon som var ung och frisk, och hur man borde behöva ett handikapp för att få ha en elcykel. Samma kollega blev nästan gråtfärdig när hon fick panikcykla hem i rejäl snömodd i snöstorm och motvind i panik över en kort lunch mellan 2 lektioner för att hennes dotter hade glömt nåt hemma som behövde hämtas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Dr.Mabuse:

Personligen ser jag ingen vits med el-cykel. Orkar man inte cykla av egen kraft uteblir hälsoeffekten och man klan lika gärna ta bussen och spara på jorden resurser samtidigt.

Testa att cykla i en backigare stad (tex... Göteborg?) så gör det rätt stor skillnad. På platt mark så trampar jag gott och väl över de 25 knyck som cykeln får driva, men när det börjar luta så är det rätt skönt med elassistans. Du får upp pulsen, men blir inte dyblöt. En elcykel är inte en elmoped - du måste jobba för att få assistans (det varierar dock naturligtvis, det går ju att ställa assistansnivån).

När jag cyklade in till stan senast (en sträcka på 11 km) så tog det mig strax under 30 minuter. Jag hade en snittpuls på 140 bpm (att jämföra med 59 bpm under resten av dagen) så jag vet inte riktigt om jag håller med om att hälsoeffekten uteblir...

Också att jämföra med att åka kollektivt så sparade jag dessutom 10 minuter, och kom dessutom hela vägen fram. Och hem sparade jag ännu mer tid, för då hade bussarna börjat gå i nattrafik. Så jävla rockigt är det inte att stå i Brunnsparken när allt är stängt och vänta i 15 minuter på sin buss.

WS: Bärbar workstation, 2 * Dell U2412M
HTPC: Intel NUC, Canton GLE 496, Yamaha RV-A830, Sanyo PLV-Z700
Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 32GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Slösurf: MacBook Air 11,6", Samsung S8
Kamera: Canon EOS 5DII + 1DIII, Canon 100/2.8 Macro, Canon 70-200/2.8L, Canon 24-70/2.8L

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Lidodido:

Bortkastade pengar beror väl helt på vilket behov man har. 7,5km i kraftig motvind på en stötig väg med massa uppförsbackar i tighta jeans och en figursydd skjorta och ett möte som man håller på bli lite sen till är ingen hit. Då kan man varken pumpa däcken till 8kg för då ryker svanskotan, och man når knappt ner till styret utan att kläderna spricker, men samtidigt kan man inte sitta upprätt och bekvämt för både rullmotstånd och motvind gör att resan kan ta så lång tid som en halvtimme.

Nu på vintern snittar jag ungefär dubbla hastigheten på sambons elcykel jämfört med min egen MTB, och det utan minsta ansträngning. Tar hellre cykeln in till stan än bilen för det är roligare och smidigare. Glömmer jag nåt hemma så kan jag sticka dit på lunchen och tillbaka utan ansträngning. Blir det barnkärra på cykeln i framtiden så kommer den inte ens märkas ens i uppförsbackarna.

Jag håller med om att motion är bra och älskar själv att cykla, men enda anledningen jag ser varför man skulle tycka en elcykel är bortkastade pengar (för den som har pengarna att lägga) är att man aldrig provat leva med en. Sambon har fått ha samma diskussion om hur en kollega tyckte elcykeln var så onödig för hon som var ung och frisk, och hur man borde behöva ett handikapp för att få ha en elcykel. Samma kollega blev nästan gråtfärdig när hon fick panikcykla hem i rejäl snömodd i snöstorm och motvind i panik över en kort lunch mellan 2 lektioner för att hennes dotter hade glömt nåt hemma som behövde hämtas.

Mycket text
Ja det beror på vilket behov man har men jag utgick hur det lät i TS tråd i starten.
Så klart kan man bli utsatt för situationerna du skriver om är nog en elcykel att föredra.
Allt är bättre än att köra bil