Permalänk
Medlem

Jag har precis testat positivt för Corona och sitter i hemkarantän.

När tristessen slår till, vad gör man då? Jo, man går in och läser på swec såklart! Ser att denna tråden har flera tusen inlägg så något intresse kanske det finns. Vi kör en AMA!

Om ni undrar - jag har varit i Österrike mellan 4 - 8 mars. Insjuknade kvällen den 8nde. Fick komma på provtagning tis 10nde. Fick provsvar idag, ons 11e.

Frågor på det?

Permalänk
Medlem

@Mikeybikey: möjligt att det är så.

hittade "Nya rutiner för provtagning gör att från och med imorgon torsdag är inte siffrorna för antal provtagna och resultatet av analyserna jämförbara med tidigare siffror."

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-oc...

Så det verkar stämma tyvärr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@yrfhar: https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/karensdagen-ers...

"Karensavdraget infördes den 1 januari 2019 och ersatte det som tidigare kallades karensdag. Syftet med ändringen var att det avdrag som görs när man är sjuk ska vara rättvist och förutsägbart.
Karensavdraget är alltid blir 20 procent av sjuklönen under en genomsnittlig arbetsvecka.
Det spelar ingen roll när på dagen du sjukanmäler dig eller hur många timmar du skulle ha jobbat, utan avdraget kommer alltid vara 20 procent."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Stor kram från Italien

Trojansk häst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

När tristessen slår till, vad gör man då? Jo, man går in och läser på swec såklart! Ser att denna tråden har flera tusen inlägg så något intresse kanske det finns. Vi kör en AMA!

Om ni undrar - jag har varit i Österrike mellan 4 - 8 mars. Insjuknade kvällen den 8nde. Fick komma på provtagning tis 10nde. Fick provsvar idag, ons 11e.

Frågor på det?

Hur mår du?

Upplever du att du varit nära någon som varit sjuk? Någon som sett risig ut? Någon som hostat på dig etc?

Vad gjorde du mellan den 4-10 mars?

Levde du livet som vanligt, gick till jobbet, reste kollektivt, käka på resturang?

Permalänk
Medlem

@Havrefras_: Har du någon aning om hur du kunde bli smittad?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

@Havrefras_: Hur är det med andningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fick höra av en på jobbet att man enbart ska provta de med svåra besvär nu för Corona från och med idag.. vad i hela? stämmer detta? det sades tydligen på radion idag.
Har vi inte lärt oss något i detta land?

Brist på material - inte bara i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/begransat-antal-tester-f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur mår du?

Upplever du att du varit nära någon som varit sjuk? Någon som sett risig ut? Någon som hostat på dig etc?

Levde du livet som vanligt, gick till jobbet, reste kollektivt, käka på resturang?

Jag mår bra, 7/10. Är feberfri sedan igår. Ingen hosta. Lite måttligt såndär "influensavärk" i kroppen bara.

4 - 8 mars = skidresa i Österrike. 8-10 mars satt jag mig själv i hem-karantän då jag misstänkte att jag var smittad eftersom att jag hade influsenaliknande symptom.

Nix, se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Hur länge är det sagt att du måste hålla dig isolerad? Krya på dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

@Havrefras_: Hur är det med andningen?

Inga som helst problem. Blir lite lättare andfådd av att ex. lyfta saker, resa mig upp etc, prceis som är man har en vanlig influensa. I övrigt, inga problem led luftvägar etc.

Permalänk
Medlem

För att få perspektiv så har 67 pers dött av influensa denna säsong (från v40 2019).
2107 insjuknade (v8) Medelålder för avlidna 81 år.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Hur länge är det sagt att du måste hålla dig isolerad? Krya på dig!

6-8 dagar efter första symptomfria dagen. Dvs från den dagen då jag inte har feber, hosta, värk etc så stannar jag hemma minst en vecka till.

Tack för omtanken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Havrefras_: Har du någon aning om hur du kunde bli smittad?

Ingen aning. Åkt lift, varit på resturang, varit på flygplats, tåg etc. Kan ha skett var som hest. Varit Österrike, Tyskland och Danmark. Men kan ju såklart ha blivit smittad i Sverige också, vem vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Frågor på det?

Skrivet av PlogarN97:

Hur mår du?

Jag är också nyfiken på hur du tror du blev sjuk. Vistades du nära någon som verkade sjuk? Var du på ställen med mycket folk? Resturanger, afterski? Annars känns ju skidbacken som ett säkert ställe.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

WHO Har uppgraderat detta till Pandemi status. Vi får se vad detta innebär i praktiken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Havrefras_:

Inga som helst problem. Blir lite lättare andfådd av att ex. lyfta saker, resa mig upp etc, prceis som är man har en vanlig influensa. I övrigt, inga problem led luftvägar etc.

Låter bra, hoppas det inte blir värre framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Konstig, jag gick tillbaka efter 4 dagar och arbetade fredag. Vilade helgen och jobbade måndag men orkade inte längre på tisdag och fick som tack ytterligare en karensdag.

Meddela lönekontoret så rättar de till felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Frågor på det?

Vill inte låta taskig men varför åkte du? Jag menar typ 1 Mars visste man ju redan hur allvarligt läget var.

Permalänk
Medlem

Ett iransk reportage hävdar att man hittat en medicin som visat sig vara effektiv mot symptomen, både behandling och förebyggande, och den ska vara ute i marknaden om ca en månad. Jag tar detta med en näve salt för tillfället men kommer att uppdatera tråden om nåt mer händer på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

För att få perspektiv så har 67 pers dött av influensa denna säsong (från v40 2019).
2107 insjuknade (v8) Medelålder för avlidna 81 år.

Vart hittar man källan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är också nyfiken på hur du tror du blev sjuk. Vistades du nära någon som verkade sjuk? Var du på ställen med mycket folk? Resturanger, afterski? Annars känns ju skidbacken som ett säkert ställe.

Nej, har försökt fundera om jag kan ha suttit bredvid någon. Men jag kan inte sådär spontant komma på någon uppenbar skurk.. Har i övrigt varit noga med handhygien, etc. Om jag tvingas gissa så känns Munchens flygplats som den mest sannolika platsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Vill inte låta taskig men varför åkte du? Jag menar typ 1 Mars visste man ju redan hur allvarligt läget var.

Bra fråga - jag tar inte illa vid. Vid den tidpunkten hade vi 3 gånger så många fall i Sverige som i Österrike och det fanns inga som helst rekommendationer eller riktlinjer som sade att man inte borde resa till Österrike. Med faktan som vi hade då så fanns det inga skäl till att inte åka.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av yrfhar:

Konstig, jag gick tillbaka efter 4 dagar och arbetade fredag. Vilade helgen och jobbade måndag men orkade inte längre på tisdag och fick som tack ytterligare en karensdag.

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-ska...

Citat:

Om medarbetaren blir sjuk igen:
Om medarbetaren blir sjuk igen inom fem kalenderdagar från att en tidigare sjukperiod har avslutats, så räknas de dagarna ihop till en och samma sjuklöneperiod. Det gäller oavsett om medarbetaren får samma sjukdom eller något annat.

Skrivet av CubaCola:

@Sir Hitman: Logiskt sett så bör vi ha en okontrollerad spridning av Corona i Sverige.
Att alla som varit i Italien / Iran / Kina som kommit hem till Sverige skulle ha självisolerat sig direkt utan att ha träffat andra, som i sin tur träffat andra är helt orimligt.

Mest troligt ja, med tanke på hur många verkat underskatta viruset och säga att det inte är värre än influensan. Och inte ens 1177 såg allvaret i det för bara några veckor sedan så är det inte så konstigt att folk inte tagit självisolering på allvar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:
Skrivet av Dimetikon:

moms, fordonsskatt, bränsleskatt, energiavgifter i alla dess former, sociala avgifter med mera med mera

Skrivet av Jonatan:

Arbetsgivaravgift betalas för alla som arbetar och av denna går en stor del till staten.

Ber självklart om ursäkt, menade förstås statlig inkomstskatt. Har förtydligat mitt originalinlägg.

Permalänk
Medlem

Det man kan tänka på är att på flygplanen/bussarna från Italien, Österrike, Iran, etc, så är andelen sjuka mycket högre än i länderna man flög ifrån. Jag tror inte det till fullo beror på resan/flygplanet, utan pga underdiagnostisering, rejäl sådan, i Italien, Iran och Österrike, exempelvis. Att flyga, oavsett vart, tycks inte vara speciellt smart nu. Inte ens till länder typ Turkiet som väl bara har 1 smittad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Varför ställer ingen i media de VIKTIGA frågorna?

- hur många respiratorer har vi och hur många har köpts in leveranstid
- hur många utbildas på hantering av respiratorer
- varför har vi bara en ecmo maskin i hela sverige?
- vem bör personligen stå till svars om ovan inte tänktes på för några veckor sedan..?
- har vi nog med riktigt grovt bredspektrumantibiotika som krävs när det blir följinfektioner av bakteriell karaktär?

Vem ansvarar för inköp av provtagningskit och hur många har vi?
Sjukvårdsmateriel rymddräkter och maskar ect.

Känns som INGEN har koll.

Jag har följt medierna och inte hört en enda journalist ställa respiratorfrågorna överhuvud taget. Skall man behöva utbilda journalisterna?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Varför ställer ingen i media de VIKTIGA frågorna?

- hur många respiratorer har vi och hur många har köpts in leveranstid
- hur många utbildas på hantering av respiratorer
- varför har vi bara en ecmo maskin i hela sverige?
- vem bör personligen stå till svars om ovan inte tänktes på för några veckor sedan..?

Klockrent. Tror det finns fler än 1 ECMO maskin. Har för mig det var 3-5 st eller något sådant. Men oavsett, för lite.

Permalänk

@TimeCommando:

Vem har ansvaret här. Är det löven då eller?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Jonatan: "Skillnaden mellan en skatt och en avgift är generellt sett att en avgift tas ut för att täcka en kostnad en myndighet har för att utföra en viss tjänst. Skatt går till statskassan utan krav på direkt motprestation" Så nä, du har allt fortfarande fel.

I Arbetsgivaravgiften ingår Allmän löneavgift. Den uppgår 2020 till 11.62% av lönen. Denna avgift/skatt går direkt till statskassan utan att vara kopplad till några direkta förmåner. Så enligt din definition (som jag för övrigt håller med om) så är en stor del av Arbetsgivaravgiften en skatt.

EDIT:
11.62% utgör drygt en tredjedel av den totala Arbetsgivaravgiften, och är den enskilt största posten (hela Arbetsgivaravgiften är på 31.42% av lönen). (https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgi...)

Fyllde på med mer info