Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Vart hittar man källan?

Folkhälsomyndigheten - Influensa rapport v8

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja men alltså. Nevermind.

Ni är ändå söta som ska förklara någoting sådant.

Det verkar ju behövas, för jag förstår inte din invändning alls annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Yep, det säger sig själv, om alla coronasmittade var importfall till för 2 dagar sedan. Så kan man försöka kontrollera "inflödet" av viruset från flygplatsen redan istället för att låta potentiellt smittade att skutta runt och hosta ner folk.

Nu är ju detta i rullning och blir nog svårt att få stopp på.

Klart att alla Coronafall är importfall till en punkt, men det går inte att kontrollera inflödet.

Skrivet av Havrefras_:

Bra fråga - jag tar inte illa vid. Vid den tidpunkten hade vi 3 gånger så många fall i Sverige som i Österrike och det fanns inga som helst rekommendationer eller riktlinjer som sade att man inte borde resa till Österrike. Med faktan som vi hade då så fanns det inga skäl till att inte åka.

Och här är ju ett exempel på varför det inte hade hjälpt att stänga ner flyg från tex Italien. Vi hade stoppat det hela i max en eller två veckor, men smittan finns inte bara i vissa länder. Och de i Italien som inte fått flyga direkt hem hade tagit sig hem via andra länder.

Vi kommer att ha personer som har blivit smittade i Tyskland, i Danmark, i Norge, i Frankrike, osv.

Skrivet av Havrefras_:

8-10 mars satt jag mig själv i hem-karantän då jag misstänkte att jag var smittad eftersom att jag hade influsenaliknande symptom.

Och det här är det viktiga. Att man, om man får symptom, håller sig hemma och kontaktar sjukvården. Och även att man håller sig från de som är i riskgrupper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jag mår bra, 7/10. Är feberfri sedan igår. Ingen hosta. Lite måttligt såndär "influensavärk" i kroppen bara.

4 - 8 mars = skidresa i Österrike. 8-10 mars satt jag mig själv i hem-karantän då jag misstänkte att jag var smittad eftersom att jag hade influsenaliknande symptom.

Nix, se ovan.

Hur gammal är du, och har du några sjukdomar sen innan? T.ex reumatism eller annan autoimmun sjukdom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spikfavoriten:

@TimeCommando:

Vem har ansvaret här. Är det löven då eller?

Glöm det. Den personen tar inga ansvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Är du medveten om att de flesta inte betalar någon statlig skatt?

[EDIT]: Menade självklart statlig inkomstskatt

Vi betalar alla t.ex. 31.42% arbetsgivaravgift, även om du aldrig ser det på din lönespec, går rätt ner i statens plånka. Var trodde du staten fick sina pengar ifrån?! Ja, just det, den allmänna uppfattningen att det är ”någon annnan, någon rik” som betalar. Newsflash det är du och jag...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Varför ställer ingen i media de VIKTIGA frågorna?

- hur många respiratorer har vi och hur många har köpts in leveranstid
- hur många utbildas på hantering av respiratorer
- varför har vi bara en ecmo maskin i hela sverige?
- vem bör personligen stå till svars om ovan inte tänktes på för några veckor sedan..?
- har vi nog med riktigt grovt bredspektrumantibiotika som krävs när det blir följinfektioner av bakteriell karaktär?

Vem ansvarar för inköp av provtagningskit och hur många har vi?
Sjukvårdsmateriel rymddräkter och maskar ect.

Känns som INGEN har koll.

Varför skall någon hållas personligt ansvarig? Tror du det gick att få tag på respiratorer för några veckor sedan? Eller ecmo maskiner? Eller allt annat som inte bara Sverige inte har tillräckligt av?

Stog du och krävde att Sverige skulle ha beredskap för en storskalig epedemi för ett eller två år sedan? 6 månader sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hur gammal är du, och har du några sjukdomar sen innan? T.ex reumatism eller annan autoimmun sjukdom?

33 år gammal. Inga övriga sjukdomar.

Permalänk
Medlem

Varför ställer ingen i media de VIKTIGA frågorna?

- hur många respiratorer har vi och hur många har köpts in leveranstid
- hur många utbildas på hantering av respiratorer
- varför har vi bara en ecmo maskin i hela sverige?
- vem bör personligen stå till svars om ovan inte tänktes på för några veckor sedan..?
- har vi nog med riktigt grovt bredspektrumantibiotika som krävs när det blir följinfektioner av bakteriell karaktär?

Vem ansvarar för inköp av provtagningskit och hur många har vi?
Sjukvårdsmateriel rymddräkter och maskar ect.

Känns som INGEN har koll.

Jag har följt medierna och inte hört en enda journalist ställa respiratorfrågorna överhuvud taget. Skall man behöva utbilda journalisterna?

Mycket är säkerhetsklassat, därför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jag har precis testat positivt för Corona och sitter i hemkarantän.

När tristessen slår till, vad gör man då? Jo, man går in och läser på swec såklart! Ser att denna tråden har flera tusen inlägg så något intresse kanske det finns. Vi kör en AMA!

Om ni undrar - jag har varit i Österrike mellan 4 - 8 mars. Insjuknade kvällen den 8nde. Fick komma på provtagning tis 10nde. Fick provsvar idag, ons 11e.

Frågor på det?

Två frågor:

Vad händer med dig nu, när testas du igen för att se om du är frisk?

Hur skönt kommer det kännas att vara immun samtidigt, som resten av samhället ballar ur? 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Mycket är säkerhetsklassat, därför.

Är det verkligen det? Tror snarare att de inte vill säga antal för att det kommer att skapa panik

Permalänk
Avstängd
Citat:

Den utrustning som behövs för att testa misstänkta fall av coronavirus är på väg att bli bristvara i flera europiska länder, rapporterar SVT Nyheter.

Materialbristen försvårar möjligheten att beräkna antalet som drabbats av viruset i Europa.

– Vi går ut med nya strategier för att begränsa smittspridningen och uppmanar länderna att spara på resurserna. Nu när det är akutläge ber vi dem att inte testa alla som varit i kontakt med covid-19 utan spara testerna till dem som är i störst behov av dem, säger Eeva Broberg, expert på virologi vid den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC, till SVT.

Ja du...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Två frågor:

Vad händer med dig nu, när testas du igen för att se om du är frisk?

Hur skönt kommer det kännas att vara immun samtidigt, som resten av samhället ballar ur? 😄

Det är inte bevisat att man blir immun. Möjligtvis för en kort period.

Permalänk
Skrivet av Havrefras_:

När tristessen slår till, vad gör man då? Jo, man går in och läser på swec såklart! Ser att denna tråden har flera tusen inlägg så något intresse kanske det finns. Vi kör en AMA!

Om ni undrar - jag har varit i Österrike mellan 4 - 8 mars. Insjuknade kvällen den 8nde. Fick komma på provtagning tis 10nde. Fick provsvar idag, ons 11e.

Frågor på det?

• Hur fungerade kontakten med vården?

• Hur hanterade de smittspårningen? Vad är det för frågor man får?

• Hur åkte du hem från flygplatsen?

• Har någon i din närhetet eller de som du rest med också blivit sjuka?

• Hur länge är hemmakarantänen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Sir Hitman: Logiskt sett så bör vi ha en okontrollerad spridning av Corona i Sverige.
Att alla som varit i Italien / Iran / Kina som kommit hem till Sverige skulle ha självisolerat sig direkt utan att ha träffat andra, som i sin tur träffat andra är helt orimligt.

Du kan ju själv bära på smittan just nu.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Klart att alla Coronafall är importfall till en punkt, men det går inte att kontrollera inflödet.

Och här är ju ett exempel på varför det inte hade hjälpt att stänga ner flyg från tex Italien. Vi hade stoppat det hela i max en eller två veckor, men smittan finns inte bara i vissa länder. Och de i Italien som inte fått flyga direkt hem hade tagit sig hem via andra länder.

Vi kommer att ha personer som har blivit smittade i Tyskland, i Danmark, i Norge, i Frankrike, osv.

Och det här är det viktiga. Att man, om man får symptom, håller sig hemma och kontaktar sjukvården. Och även att man håller sig från de som är i riskgrupper.

Inte stoppat spridningen, men jag tror det hade köpt oss mer tid som är väldigt dyrbar nu för en sjukvård som redan är pressad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Frågor på det?

Krya på dig, hoppas du är på benen snabbt.

Hoppas du har Netflix haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Inte stoppat spridningen, men jag tror det hade köpt oss mer tid som är väldigt dyrbar nu för en sjukvård som redan är pressad.

Som sagt, någon vecka. Den kommer att bli pressad i vilket fall som helst, och det kommer att bli ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Frågor på det?

hur mår du /känner du? samma känsla som influensa eller nåt du aldrig upplevt innan

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Skulle också vilja veta.

2009 fanns det ca 35-37 ECMO-platser i hela Sverige och dessa används vad jag förstår när inte Respirator räcker till längre.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2009/11/landets-ecmo-ber...

Gissar på att siffran är ungefär densamma idag.

Sedan står det även "Ecmo-behandling är enligt Jonas Holst en ytterst personalkrävande verksamhet och den maximala kapaciteten med 37 platser kan därför bara fungera under en till två veckor beroende på hur mycket personal som kan rekryteras."

edit . svensk läkare som för 2 dagar skrev detta:

Vi har begränsat antal intensivvårds-platser och otillräckligt med respiratorer för att klara effekterna av Coronavirus utlöst ARDS på flera patienter i en epidemi.Av omtanke för gamla och patienter med ett nedsatt immunförsvar är det hög tid för myndigheterna att agera.Sverige är dåligt rustat för en Coronavirus epidemi.

Olle Ringden, Professor i Transplantationsimmunologi, Karolinska Institutet

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Sverige-bor-b...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

hur mår du /känner du? samma känsla som influensa eller nåt du aldrig upplevt innan

Jag mår helt okej. Det är precis samma känsla som en "vanlig" influensa. Skall jag vara ärlig så är det nog (hittils iaf) en av de mildaste influensor jag varit med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Krya på dig, hoppas du är på benen snabbt.

Hoppas du har Netflix haha

Tack för omtanken! Lyckligtvis har jag ett jobb som till 95% går att sköta hemifrån så det går ingen nöd på mig direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@rippmaster13: Skulle också vilja veta.

2009 fanns det ca 35-37 ECMO-platser i hela Sverige och dessa används vad jag förstår när inte Respirator räcker till längre.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2009/11/landets-ecmo-ber...

Gissar på att siffran är ungefär densamma idag.

Sedan står det även "Ecmo-behandling är enligt Jonas Holst en ytterst personalkrävande verksamhet och den maximala kapaciteten med 37 platser kan därför bara fungera under en till två veckor beroende på hur mycket personal som kan rekryteras."

edit . svensk läkare som för 2 dagar skrev detta:

Vi har begränsat antal intensivvårds-platser och otillräckligt med respiratorer för att klara effekterna av Coronavirus utlöst ARDS på flera patienter i en epidemi.Av omtanke för gamla och patienter med ett nedsatt immunförsvar är det hög tid för myndigheterna att agera.Sverige är dåligt rustat för en Coronavirus epidemi.

Olle Ringden, Professor i Transplantationsimmunologi, Karolinska Institutet

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Sverige-bor-b...

Läs och ta in det havrefras_ skriver, en av de mildaste influensor han har upplevt, kanske dags att växla ner lite grann? gäller även dig dredd! och franzoa....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Som sagt, någon vecka. Den kommer att bli pressad i vilket fall som helst, och det kommer att bli ännu värre.

Hur mycket tid får vi aldrig veta, hade folk sats i karantän så hade det upptäckts smitta där men då hade dom varit i karantän.

Den inhemskt smittade låg redan på sjukhus så det hade varit kontroll där. Nu under veckorna kommer folk i större utsträckning visa mer och mer symptom tack vare att en smittad som varit utomlands kunnat smitta ner 30 på en dag, dom 30smittar ner ytterligare 30, ja du förstår.

Men vi kommer aldrig få veta hur mycket tid, för det är nånting vi inte testade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Jag mår helt okej. Det är precis samma känsla som en "vanlig" influensa. Skall jag vara ärlig så är det nog (hittils iaf) en av de mildaste influensor jag varit med om.

vad skönt, hoppas det fortsätter lika lugnt som det gör nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

vad skönt, hoppas det fortsätter lika lugnt som det gör nu

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Hur mycket tid får vi aldrig veta, hade folk sats i karantän så hade det upptäckts smitta där men då hade dom varit i karantän.

Den inhemskt smittade låg redan på sjukhus så det hade varit kontroll där. Nu under veckorna kommer folk i större utsträckning visa mer och mer symptom tack vare att en smittad som varit utomlands kunnat smitta ner 30 på en dag, dom 30smittar ner ytterligare 30, ja du förstår.

Men vi kommer aldrig få veta hur mycket tid, för det är nånting vi inte testade.

Skulle vi satt upp karantän mot hela omvärlden? Hur länge?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Skulle vi satt upp karantän mot hela omvärlden? Hur länge?

Ja det är väl det som är frågan. Just denna kris känns för sent att stoppa men med facit i hand hur borde man agera ifall det kommer något farligare virus med liknande spridning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

@rippmaster13: Skulle också vilja veta.

Vad spelar det för roll om vi har 10 eller 100 ECMO-platser när vi är mitt i brinnande kriget mot pandemin??

Ska vi byta ett JAS-plan mot några ECMO-platser? Det är ju skattepengar vi pratar om och du får väl bli politiker när allt lagt sig!

Vi ska bara följa vad som myndigheten nu säger!

Citat
Nu måste vi alla bidra för att minska effekterna av pandemin

https://www.dn.se/nyheter/sverige/amina-manzoor-nu-maste-vi-a...

Fatta!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Är det verkligen det? Tror snarare att de inte vill säga antal för att det kommer att skapa panik

Ja. Svensk krisberedskap är försvarshemligt.