Permalänk

mITX-bygge för 20k

Hej,

Jag skulle vilja att mitt nästa datorköp blir i den mindre storleken. Men inser att jag verkligen har noll koll när det kommer till mITX-byggande. Det jag skulle vilja är:

- 2080 Super så att den är hyfsat framtidssäkrad
- Tystlåten
- Snabb M2-disk på 500gb
- Gärna stilrent chassi som inte tjejen stör sig på

Går det att få ihop på den budgeten?
Skärm och tangentbord mm har jag redan

Permalänk
Medlem

Här kommer ett försök. Svårt att få med ett 2080 Super i budgeten. Speciellt då de billigare mITX chassina inte får plats med grafikkort som har kylare över 2 slots.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13419507

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Här kommer ett försök. Svårt att få med ett 2080 Super i budgeten. Speciellt då de billigare mITX chassina inte får plats med grafikkort som har kylare över 2 slots.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13419507https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13419507

Nice!
Jag kan nog tänka mig att spräcka budgeten
Skulle gärna ha en Intelprocessor också. Eller är det konservativt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Nice!
Jag kan nog tänka mig att spräcka budgeten
Skulle gärna ha en Intelprocessor också. Eller är det konservativt?

Jag personligen hade kört på en Intel 9700K. Det blir dock dyrare (cirka 1500:- tror jag)
Men man blir nästan halshuggen idag om man rekommenderar Intel över AMD på forumet

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Jag personligen hade kört på en Intel 9700K. Det blir dock dyrare (cirka 1500:- tror jag)
Men man blir nästan halshuggen idag om man rekommenderar Intel över AMD på forumet

Haha.
Blir det bra luftflöde/ljudnivåer i detta chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Haha.
Blir det bra luftflöde/ljudnivåer i detta chassit?

Jag har faktiskt inte en aning!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Oj, köp inte ovanstående paket som det är. Om du ska få plats med vattenkylning I ett ghost s1 behöver du en tophat, men ens med det skulle jag kolla väldigt noga på kompatibilitet med en så stor kylare som corsair h100i.

För det andra, lägre minnen. Det är trångt som bara den, höga minnen med rgb är bara dumt.

För det tredje. Gpu. Här bor du kolla upp specifika modeller som passar chassiet. Kortet som länkade är 2,5 slot, och ghost har på pappret 2.berownde på kanske det går att klämma, men kollar man måtten på chassiet ser det tufft ut på djupet.

Skrivet av cowabunga:

Haha.
Blir det bra luftflöde/ljudnivåer i detta chassit?

Kort svar - nej.

Utöver ovanstående skulle jag personligen rekommendera att inte snåla på ssd:n. Klarar du dig verkligen på 500gb? Det är jobbigt och frustrerande att plocka ihop och isär, för att behöva sätta in en ny m.2 för att den gamla är full.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Skrivet av zojjz:

Oj, köp inte ovanstående paket som det är. Om du ska få plats med vattenkylning I ett ghost s1 behöver du en tophat, men ens med det skulle jag kolla väldigt noga på kompatibilitet med en så stor kylare som corsair h100i.

För det andra, lägre minnen. Det är trångt som bara den, höga minnen med rgb är bara dumt.

För det tredje. Gpu. Här bor du kolla upp specifika modeller som passar chassiet. Kortet som länkade är 2,5 slot, och ghost har på pappret 2.berownde på kanske det går att klämma, men kollar man måtten på chassiet ser det tufft ut på djupet.

Kort svar - nej.

Utöver ovanstående skulle jag personligen rekommendera att inte snåla på ssd:n. Klarar du dig verkligen på 500gb? Det är jobbigt och frustrerande att plocka ihop och isär, för att behöva sätta in en ny m.2 för att den gamla är full.

Stort tack för input.
Du eller någon annan vill lägga ihop ett bygge?
Kan höja budgeten till 25k

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett förhållandevis litet chassi men ändå få plats med större grafikkort och AIO-kylare skulle jag titta på Sliger SM580. Köpte nyligen en sådan själv genom deras Europeiska återförsäljare Density i Slovakien.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@cowabunga:
Du behöver inte gå över 21K ens med Intel:

Skeppa sedan över ett sånt här Silverstone RVZ03
från Danmark.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Stort tack för input.
Du eller någon annan vill lägga ihop ett bygge?
Kan höja budgeten till 25k

AMD AM4 paket nästan inom budget för 20K dock så kommer du inte kunna använda USB 3.2 Type C på frontpanel för att moderkortet saknar en port för det.

Samma paket men med ett bättre moderkort som har Tunderbolt 3 samt USB 3.2 Type C port som gör att frontpanel USB 3.2 port funkar. Tänk på att moderkort använder Intel LGA 115x Kylare fäste så AM4 Kylare passar inte utan man behöver använda en CPU kylare med LGA 115x kylarfäste.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Tackar!

Vad tror ni om detta?

https://www.inet.se/datorbygge/b1139773/data

Permalänk
Medlem

Montering hos Webhallen med luftkylare istället för AIO ifall du vill ha ett tyst system är luftkylare bättre än AIO lyckades klämma in i9 9900K istället för i7 9700K med dessa ändringar du kan också välja ett annat chassi ifall du vill.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Montering hos Webhallen med luftkylare istället för AIO ifall du vill ha ett tyst system är luftkylare bättre än AIO lyckades klämma in i9 9900K istället för i7 9700K med dessa ändringar du kan också välja ett annat chassi ifall du vill.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,236943,292213,158313,307848,290954,304348,174004,312030,225157

Grymt! Vad är AIO?

Är luftkylning tystare än vatten?

Jag tog Fractal Design Define Mini C för så fort jag tog tog ett mindre chassit fick jag inte plats med ett 2080S i Inets datorbyggare. Men menar du att det funkar med ett mindre, ex det du föreslog?

Senast jag köpte dator var det bara Samsung SSD:s som rekommenderas, men är det annorlunda nu?

Sorry för overload av frågor

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Grymt! Vad är AIO?

Är luftkylning tystare än vatten?

AIO - All In One - en färdigintegrerad vattenkylare där du inte behöver bygga ihop fler delar och fylla på etc.

Lyftkylning kan vara tystare än vatten om du gör rätt. En stor och bra luftkylare med stora och tysta fläktar som kan gå på lite lägre varv och ändå kyla lika mycket. Men drar du på fläktarna på fullt kan du ju höra dem såklart. När du väl monterat hela klabbet får du lägga lite tid på att optimera fläktkurvorna så fläktarna inte går fortare än de behöver vid olika last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Grymt! Vad är AIO?

Är luftkylning tystare än vatten?

Jag tog Fractal Design Define Mini C för så fort jag tog tog ett mindre chassit fick jag inte plats med ett 2080S i Inets datorbyggare. Men menar du att det funkar med ett mindre, ex det du föreslog?

Senast jag köpte dator var det bara Samsung SSD:s som rekommenderas, men är det annorlunda nu?

Sorry för overload av frågor

AIO är en förkortning på All in one vattenkylare och ja stora luftkylare är tystare än AIO kylare.

Ja Node 304 stödjer upp till 310 MM djup GPU så allt passar men NZXT H210 är lite bättre för låg volym då kylning är bättre och man kan få plats med ett tystare nätaggregat men chassit är lite större än Node 304.

Man måste inte välja Samsung SSD för att få en bra SSD idag WD Blue SN550 duger utmärkt för en spel dator

NZXT H210 paket

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Grafikkortet är för brett för det chassit (2.7 slot). Det kommer gå varmt och låta mycket. Har själv haft lika stort gpu, sfx psu och chassi och fått byta.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13426246

- Chassit kommer med CPU kylning och PSU
- Osäker på 2080S modellen. Chassit stödjer 2.5 slots och upp till 305mm kort så de flesta ska passa.
- Moderkort med 2 M2 slots så du slipper klämma in en SATA disk direkt
- 32 GB ram för framtiden

Slängde ihop detta på morgonen med telefonen så kan hända jag missat något.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Grafikkortet är för brett för det chassit (2.7 slot). Det kommer gå varmt och låta mycket. Har själv haft lika stort gpu, sfx psu och chassi och fått byta.

Tack tänkte inte på att väldigt många grafikkort tar 2,5 expansion portar eller mer finns då tyvärr inte många RTX 2080 Super grafikkort som passar NZXT H210 och Node 304 hos Webhallen.

Tror Lian Li TU150 funkar men man måste köpa 2 fläktar som för insug och utsug fläktar blir samt SFX PSU dock är inte alla delar på lager.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Var uppmärksam på CPU-kylarens höjd. NZXT H210 rymmer inte Noctua-kylaren ovan.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk

Tack för alla svar.
Jag lyckas inte klämma in en luftkylare i Fractal Design Mini C i Inets datorbyggare. Det står att det inte får plats.
Jag hade gärna haft ett ännu mindre chassi och den kylare som låter minst. Men skulle gärna vilja lägga beatällningen den här veckan.

Är kraken-kylaren så högljudd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowabunga:

Tack för alla svar.
Jag lyckas inte klämma in en luftkylare i Fractal Design Mini C i Inets datorbyggare. Det står att det inte får plats.
Jag hade gärna haft ett ännu mindre chassi och den kylare som låter minst. Men skulle gärna vilja lägga beatällningen den här veckan.

Är kraken-kylaren så högljudd?

Bästa Luftkylaren som får plats ifall du ska ha montering hos Inet är Notuca NH-U12S inte den bästa CPU kylare för i9 9900K men ska vara hyfsat tyst en AIO ger oftast bättre prestanda och kan vara hyfsat tyst det stora problemet är pump oljud som hörs hela tiden ifall man inte är känslig för det så funkar en AIO utmärkt.

https://www.inet.se/datorbygge/b1140383/datorbygge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Bästa Luftkylaren som får plats ifall du ska ha montering hos Inet är Notuca NH-U12S inte den bästa CPU kylare för i9 9900K men ska vara hyfsat tyst en AIO ger oftast bättre prestandan och kan vara hyfsat tyst det stora problemet är pump oljud som hörs hela tiden ifall man inte är känslig för det så funkar en AIO utmärkt.

https://www.inet.se/datorbygge/b1140383/datorbyggehttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1140383/datorbygge

Ser bra ut! Blir nog detta + en M2 som dom har i lager