Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Avstängd

Hansprit fungerar väl inte mot virus (i allafall inte om de är i vilotillstånd), inte vad jag vet iaf?

(Jag brukar dock använda handsprit om det står framme på offentliga platser och man inte behöver vidröra pumphandtaget, men det går ju att lägga en bit toapapper eller liknande emellan när man använder handtaget på offentliga platser...)

Jag anser att för visso är det ju bättre än ingenting, men det är främst placebo och kan lätt inge en känsla av falsk trygghet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Hansprit fungerar väl inte mot virus (i allafall inte om de är i vilotillstånd), inte vad jag vet iaf?

(Jag brukar dock använda handsprit om det står framme på offentliga platser och man inte behöver vidröra pumphandtaget, men det går ju att lägga en bit toapapper eller liknande emellan när man använder handtaget på offentliga platser...)

Jag anser att för visso är det ju bättre än ingenting, men det är främst placebo och kan lätt inge en känsla av falsk trygghet.

Det fungerar mot en del virus, men inte alla, givet att det är tillräckligt hög alkoholhalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det fungerar mot en del virus, men inte alla, givet att det är tillräckligt hög alkoholhalt.

Vet du om det fungerar mot Calicivirus? Jag har inte hittat någon bra information om det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Fiberrikt, billigt sätt att dryga ut soppor etc med när apokalypsen slår till.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Så sparar du på toapapper på bästa sätt

I denna håra kris vi lever i nu.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mega-Dark:

Så sparar du på toapapper på bästa sätt
https://youtu.be/0fBZJm-3eKY

I denna håra kris vi lever i nu.

Ha ha!

Fast det är ju nästan litet tragiskt att det faktiskt också finns människor som verkligen använder metod ett och två på riktigt...
Jag känner ingen som gör det, men vad jag hört i allafall. (den som gör det hos mig får själv rensa avloppet! So goes the deal... )
Man måste ju lida av någon form av grav psykisk ohälsa om man verkligen använder den första metoden på riktigt. ha ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem

Vem handlar dasspapper på ica? rivigt ska de va!
https://www.granngarden.se/toalettpapper-katrin-basic-42-x-50...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker mest det är tungt och jobbigt att byta rulle och det är tur att man inte behöver göra det så ofta men ni verkar ha mindre rullar i Stockholm än i Edet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Somliga har verkligen ersatt samtliga hjärnceller med facebook-pixlar. Säger såsijala medier att man ska köpa toalettpapper för att överleva så köper folk toalettpapper, särskilt om det står med inledande versal på varje ord - en signal om att det är extra sant. Visste ni förresten att Fredrik Wikingsson tjänat så mycket pengar på bitcoin att storbankerna är livrädda?

Tvål och varmvatten är bättre på att ta bort bakterier, virus, och allmänt träck. Handsprit är däremot ett snabbare och mer skonsamt alternativ för de som annars hade behövt tvätta händerna var 10:e minut eller så (personal i vården).

Tror det handlar mer om att man vill göra någonting, att köpa lite extra toalettpapper och handsprit ger en mysig känsla av att vara förberedd utan att det kostar så mycket pengar eller engagemang. Lite som när man samlar på sig kontanter för att kunna handla i de tomma, mörka butikerna när Krisen man drömt om äntligen kommer.

Dagens boktips https://www.albertbonniersforlag.se/bocker/150325/apokalypsen...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker mest det är tungt och jobbigt att byta rulle och det är tur att man inte behöver göra det så ofta men ni verkar ha mindre rullar i Stockholm än i Edet.

Jag ser att toarullar görs i IBS-size nu?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Folk har börjat hoarda i Helsingborg också. (Ica Maxi Råå)

Toapappershyllan

Köttfärs

Bröd

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fast då kör man väl den här varianten...
https://www.granngarden.se/toalettpapper-katrin-basic-6-x-435...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Vet du om det fungerar mot Calicivirus? Jag har inte hittat någon bra information om det.

Det fungerar såvitt jag vet dåligt. Tydligen finns en variant med väteperoxid i som eventuellt fungerar bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Tror att folk rent allmänt förbereder sig för att eventuellt inte kunna gå ut på några veckor om det värsta skulle ske. Detta gör att man hamstrar konserver, skithuspapper och annat man vill ha hemma själv hamstrar jag pasta, ris och energidryck.

Skulle det nu bli så illa att man insjuknar så får man i värsta fall be grannen åka till affären. Hade min granne frågat så hade jag fixat ett par rullar till denne.
I värsta fall får man väl torka sig med reklamblad för den skiten lär aldrig sluta komma😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju skitviktigt att ha toapapper!

Äe, jag vet inte. Jag känner inte av hamstringsbehovet heller.
Just den där hamstringsgrejen ser lite hysterisk ut.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Rekordmedlem

Undrar om inte hotellen sitter på för stora lager nu när de inte har några kunder....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du får göra som dina förfäder..skaffa näsduk. Hur svårt kan det va?

Alla dem har dött ut och medellivslängden är enormt mycket högre nu, tror jag kör vidare på papper

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Bor i Edet risken att få slut är minimal!

Har aldrig tänkt så mycket på det innan men har de en outlet där?

Permalänk
Sötast

Alltså jag vet inte....

Jag kommer köra på som vanligt....

Tar mitt papper slut och det inte går att köpa så drar jag ut en sån 400M rulle från en av toaletterna på jobb.

Skulle jobbet stänga så sköljer jag väl röven med duschen.

Skulle vattnet ta slut så har jag redan mördat grannen och snott deras toapapper.
Därefter cruisar jag och letar efter en Tesla, snor den och kör den till batteriet är slut för när elnätet väl går ner så lär jag aldrig få köra en Tesla igen.

AMAFACKINGGADITSTHEENDOFTHEWORLDAAAAAAAAAAAAAAAAAH

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Har aldrig tänkt så mycket på det innan men har de en outlet där?

kan säga att SCA i falkenberg hade en outlet tidigare, tror det har en nu också

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Fram tills för ca 50 år sedan levde inte folk enligt "just in time". Men det gör många numera. En tandkrämstub, en duschtvål, mat för 2-3 dagar och ja, en sexpack toapapper. Det är vad skrämmande många har hemma.

Supersårbart system.

Vi som "preppar" behöver just nu inte oroa oss och vi belastar inte systemet, för vi klarar oss i månader på våra förråd, medan de som hånat oss nu slåss om sista toarullen.

Normalt vore att ha en buffert i form av ett välfyllt skafferi, medicinskåp och ja, toapapper för någon månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Skulle det nu bli så illa att man insjuknar så får man i värsta fall be grannen åka till affären. Hade min granne frågat så hade jag fixat ett par rullar till denne.
I värsta fall får man väl torka sig med reklamblad för den skiten lär aldrig sluta komma😂

Har tyvärr inte så bra kontakt med mina grannar, är inte så orolig om jag skulle bli sjuk allt går att beställas via nätet idag men just vid en krissituation så kan ju hyllorna ta slut även på lagret då är det bra att ha några extra hemma.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Ha ha!

Fast det är ju nästan litet tragiskt att det faktiskt också finns människor som verkligen använder metod ett och två på riktigt...
Jag känner ingen som gör det, men vad jag hört i allafall. (den som gör det hos mig får själv rensa avloppet! So goes the deal... )
Man måste ju lida av någon form av grav psykisk ohälsa om man verkligen använder den första metoden på riktigt. ha ha ha

Ska man spara pengar så ska man övertidsskita😂
När klockan är fem minuter innan hemgång så går man och lägger en ordentlig rackare i 20 minuter och när man sen stämplar ut så har man minst 15 minuters övertid.
Själv jobbar jag hemifrån och har inte ens övertid så detta är inget jag gör själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Brorsan frågade på en bild jag skickade: "Jag förstår att du hamstrar öl ifall systemet stänger, men toapappret?". Mitt svar, "Det är inte toapapper, det är cider".

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

är inte så orolig om jag skulle bli sjuk allt går att beställas via nätet idag

Idag ja, hur funkar det i morgon. 6 veckors leveranstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Idag ja, hur funkar det i morgon. 6 veckors leveranstid?

Det är just därför man ser till att ha extra skithuspapper hemma så man klarar sig minst en vecka helst en månad.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ice Frontier:

Fram tills för ca 50 år sedan levde inte folk enligt "just in time". Men det gör många numera. En tandkrämstub, en duschtvål, mat för 2-3 dagar och ja, en sexpack toapapper. Det är vad skrämmande många har hemma.

Supersårbart system.

Vi som "preppar" behöver just nu inte oroa oss och vi belastar inte systemet, för vi klarar oss i månader på våra förråd, medan de som hånat oss nu slåss om sista toarullen.

Normalt vore att ha en buffert i form av ett välfyllt skafferi, medicinskåp och ja, toapapper för någon månad.

Så länge jag har el så har jag iallafall mat hemma för över en månad skulle jag gissa. Går kyl och frys åt pipan så klarar jag mig iallafall ett par veckor. Värme kan jag få i kaminen och det går att tillaga mat på både stormkök och grill.
Skithuspapper räcker iallafall minst tre veckor om man spar lite extra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det fungerar såvitt jag vet dåligt. Tydligen finns en variant med väteperoxid i som eventuellt fungerar bättre.

Tackar, jag har ofta undrat om det finner på vanliga matbutiker och apotekets basvaror verkligen är samma som det man använder till avdelningar med högre renhetsklassning inom sjukvården, hade för mig att det inte är det.

Väteperoxid kan jag däremot tänka ger högre säkerhet såvitt jag minns från kemin.
(Går väl egentligen i princip att ha upp till när det börjar svida direkt på huden, men går vad jag minns dock inte att lagra stabilt (mycket)länge då det sönderfaller, samma med klorföreningar (i desinfektionsmedel, om man inte räknar in salt och liknande föreningar som är stabila, eller ren klorgas... (Dvs, klorin, poolrengöring och liknande kommer inte att gå att lagra hur länge som helst (Klorgas torde vara överflödigt att tala om i detta sammanhang, ren klorgas används (av uppenbara skäl...) inte till vattenrening i Sverige vad jag vet (litet osäker dock om Jänkarna använde det i militära sammanhang för vattenrening på 50 talet).))) har jag för mig, att de sönderfaller med tiden.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Ska man spara pengar så ska man övertidsskita😂
När klockan är fem minuter innan hemgång så går man och lägger en ordentlig rackare i 20 minuter och när man sen stämplar ut så har man minst 15 minuters övertid.
Själv jobbar jag hemifrån och har inte ens övertid så detta är inget jag gör själv.

Dessutom faller det ju om man är egenföretagare...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Dessutom faller det ju om man är egenföretagare...

Då är man också rökt.

Visa signatur