Jobba hemifrån – dela med dig av dina bästa tips i forumet

Permalänk
Hedersmedlem

Har jobbat en del hemifrån och fått det att fungera bra. Det som är viktigt för mig är att ha en lika bra eller bättre arbetsplats som på jobbet. I mitt fall så har det varit vid mitt datorbord med jobbdator kopplad till mina skärmar eller genom fjärrskrivbord till jobbdatorn från min egna dator. Har då haft rätt mus, rätt tangentbord, bra skärmar och en bra stol.

Nästa steg är vettiga rutiner. Upp på morgonen, ät frukost, klä på sig och kör igång. Börja inte med sovmornar till klockan 10 och sitt uppe halva nätterna om du inte är en natt/kvällsmänniska.
Glöm inte fika och lunchraster. Ät bra, rör på dig, ta lite frisk luft, tänk på annat, rensa tankarna ibland för att få bättre fokus. Är arbetsmoralen och disciplinen bra nog så går det att planera in lite nöjes-pauser i arbetet om det främjar produktiviteten.

Rensa bort gamla surdegar och strukturera saker är lättare för mig om jag får sitta i lugn och ro vilket är sånt som jag passat på att göra hemifrån. Körde alla fredagar hemma under ett drygt halvår, fick bort mycket gjort då som legat på väntelistan för länge.

Glöm inte bort kollegorna heller, ring, maila, chatta och kör videomöten. Det är inte helt dumt att köra fika-video-möten bara för att prata om nåt annat än bara jobb.

Och kanske viktigast av allt... stämpla ut i tid! Jag körde själv alldeles för många övertidstimmar hemifrån under en period. Det är inte vettigt att köra 7-17 på kontoret och sen 19-23 hemma...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Haft inte haft något fast kontor på mer än 10 år. Jobbar hemifrån 8-9 månader om året och övriga tiden ute hos kunderna.

Det som funkar bäst för mig lär inte funka för de flesta. Rutiner gör mig trött, att ta dagen som den kommer och jobba när andan faller på ger bäst resultat. Men vi är alla olika och många mår säkert bra av fasta rutiner.

Håller helt med, jobba när och hur man känner för den dasgen. Tillämpar samma tänk när jag är på kontoret också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Bästa tipset? Göra som man känner för på dagen. För mig blir det oftast att sitta i pyjamas fram till 10-11, ta en dusch och klä sig, äta frukost alternativt gå ut och äta lunch med någon kompis, osv. Brukade bli ett gympass runt lunch vissa dagar men nu har gymmet stängt så får väl ta en löptur istället om det inte är för blött.

Gillar att jobba mycket fragmenterat, dvs göra klart en sak och sen göra något annat ett tag.

Det beror nog rätt mycket på vem man är och vad man jobbar med med jag har aldrig riktigt förstått den här hetsen med att man typ måste sitta i kostym med perfekt frisyr för att kunna jobba hemifrån. Om det krävs för att kunna göra ett bra jobb så kanske man borde fundera på att, om möjligt, byta till något jobb man trivs bättre med. Har jobbat massor på distans i säkert 10 års tid nu och har aldrig riktigt upplevt alla dessa problem som folk pratar om. Men så har jag också ett självständigt jobb där jag levererar resultat snarare än tid.

Trivs man att jobba i kostym och börja 7 på morgonen så gör det, trivs man att ta sovmorgon varje dag till 10 och jobba i mysbyxor så gör det. Sen beror det väl mycket på vad man har övrigt i livet, har man småbarn och ett schema med skola, dagishämtning och annat så får man anpassa sig till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Kom hem från Spanien i söndags och hade sjävklart turen att åka på en mildare förkylning där nere så min chef har tvingat mig att vara hemma resten av veckan (är planerat att jag skall jobba helgen) men vi får se hur det blir med det.

Blir lite svårt för mig att jobba hemifrån då det är lite svårt att köra kombiskur på distans

Corona kan ju te sig som en lätt och mild förkylning :/
Hoppas du kryar på dig snabbt.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk

Hela familjen är hemma för tillfället. Försökte sitta i videomöte imorse med kollegor runt om i landet.

Gick sådär när treåringen sitter i soffan och skriker efter diverse ätbart.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Hela familjen är hemma för tillfället. Försökte sitta i videomöte imorse med kollegor runt om i landet.

Gick sådär när treåringen sitter i soffan och skriker efter diverse ätbart.

Så skall jag ha det imorgon. Förskolan stängd. Blir skypemöte och telefonsamtal.

Jag tycker det är svårt att jobba hemifrån. Har svårt att hamna "in the zone" som på kontoret. Men det får gå.

Jag är faktiskt mer orolig för ekonomin och paniken just nu till följd av Corona än för viruset i sig. Kanske är lite naiv?!

Nåja. Måtte det blåsa över så fort som möjligt och att ni alla och era kära kommer helskinnade undan.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag har "tyvärr" inte blivit beordrad att jobba hemifrån...än iaf. Tycker faktiskt om att göra det ett tag då det är avsevärt mycket lugnare, kan sitta vid min speldator då jag kopplar upp mig via VPN mot en virtuell server och slipper allt kackel från kollegor. Kan tom få mer gjort om arbetsdagen tillåter. Bästa är ju att man får sitta framför min härliga skärm där alla fem program får plats nästan samtidigt plus att mitt gamingbord är jädrans gött att skriva på

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Snusfri

@HC-8315: Inga corona symptom alls, bara lite lättare hosta som nästan är helt över, ingen feber eller något sådant så det är rätt lungt för min del skulle jag vilja påstå.

Dock så håller man så klart koll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag blev hemskickad ifrån jobbet idag då jag har ansvarat för en exjobbare som har varit i nära kontakt med en person som fått Coronaviruset. Jag får jobba hemifrån i två veckor!

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jobba hemifrån? Vilket önsketänkande. Jag jobbar inom vården, så det blir att traska iväg i vilket fall som helst så länge man inte själv drar på sig något.

min tjej är jobbar inom hemvården som sjuksköterska. hon är 99% troligen förkyld men sjukanmälde sig 1 dag eftersom hon inte vill smitta alla gamla hon besöker. Hennes chef hade en väldigt besviken ton och tyckte väl in direkt att hon ändå skulle jobba

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Jag har jobbat hemifrån ett tag nu - haft influensa och är fortfarande förkyld/hostig, så de vill inte ha mig på kontoret.
Det har varit praktiskt att ha ett separat rum där det går att stänga dörren om sig.
En annan sak som jag vet att väldigt många saknar är att ha en extern skärm att koppla till laptopen (helst även tangentbord+pekdon).
Det finns de som säger att det går att det går att jobba med hyffsad ergonomi med laptop, men jag skulle inte vilja prova detta någon längre tid. Dessutom kräver många arbetsuppgifter rejält med skärmyta för att funka effektivt - så beror lite på vilket jobb man har också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jag har jobbat hemifrån i tre år och kommer aldrig göra något annat. Finns inte på kartan att köra 8-17 på ett kontor igen.
Nivån av frihet och tid och pengar man sparar är oslagbart.
Så för mig kommer detta bli som vilken dag som helst.

Vad jobbar du med?

Permalänk
Medlem

Mitt team kommer förmodligen att försöka parprogrammera en del remote. Det tror jag blir bra för att hålla disciplin

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån ett par dagar i veckan, kommer dock köra hemifrån helt nu ett tag då jag inte har lust att åka kollektivt över halva Sverige, inte för min skull utan för mina kollegors.

För mig fungerar det bättre att jobba hemifrån än på kontoret, får mer gjort hemma. Har dock inget som stör mig mer än mina katter, men de får gärna vara med och skriva kod.

Kör en ”jobbhörna” med docka, skärmar, mus och tangentbord. Kör möten från min egna dator pga uppsättningen där är bättre.

Nackdelen med att jobba hemma för mig är att jag sällan tar pauser från jobbet, glömmer lunch allt för ofta med, har börjat tvinga mig till att gå ut och hämta någon mat för att få en paus.

Kan inte komma på mer tips än vad som skrivits här, tycker det är rätt överskattat att jobba hemifrån, visst är det skönt, men folk verkar tro att jobba hemma = ligga i soffan och kolla Netflix.

Permalänk

Inga problem, har separat kontor hemma så det är bara som andra skriver, klä på dig, ta din kaffe. "gå" till jobbet (in på hemma kontoret)
Man måste vänja sig dock, har bekanta som tycker jobba hemma är semester och betyder att man kan sitta hemma i soffan och kolla netflix, bara man har nallen brevid sig om nån skulle ringa. Man måste ju ha lite pli liksom.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Får stanna hemma med lön som vanligt.. Vet inte vad jag ska göra nu. Fick ledigt från och med idag och jag är redan uttråkad. Går tyvärr inte jobba hemifrån.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar varierande mycket hemifrån. Det här med att klä sig för arbete hemma, nej glöm det.
En av största fördelarna är att kunna jobba i kallingarna om man vill. Personligen mysbyxor och t-shirt istället för skjorta.
Slippa restid och istället lägga tid på ordentligt lyxig frukost.
Det kan vara svårt att fokusera på arbete ibland men man får lära sig disciplin.
Klart enklare att slappna av på lunchen med. Laga en god lunch och se ett kort tv- serieavsnitt är skönt.

Permalänk
Medlem

Det intressanta med denna "trend", om vi nu antar att världen inte går under osv, är vad som händer sen när saker börjar återgå till det normala. Kommer det då vara självklart att alla går tillbaka till sina 8-17 jobb i "digitala fabriker" som eg bara är kopior på de industriella fabrikerna fast med andra arbetsuppgifter? Eller blir det lite som e-handel, att man inte ser det som ett komplement till vanliga affärer utan snarare att sistnämnda försvinner.

Ja, självklart förstår jag att många faktiskt har jobb som inte lämpar sig att jobba hemma med, typ ambulansförare, industriarbetare osv. så jag talar primärt om de som sitter på större kontor trots att dom egentligen inte behöver det.

Permalänk
Medlem

Ha en plats hemma som du trivs i. Jobba inte På din bärbara utan koppla upp den till extern skärm, tangentbord och mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Mina är :
Klä på dig och fortsätt med rutinen som du brukar ha varje morgon när du skall till jobbet

Sätt mig vid köksbordet och inte skrivbordet som jag har som "neutral yta" för att arbeta så jag separerar jobb och kul/hem

Jag jobbar vid samma skrivbord hemma som jag spelar på. Ingen skillnad för mig

IMO gäller det att ha en bra plats bara.
Jag bor själv så det är enklare för mig men de som har familj o barn förstår jag att det är svårare

Permalänk
Medlem

Sovmorgon, mysbyxor, frukost med familjen, sen är det headset på och bara köra. Hemma eller på kontoret spelar ingen roll, SharePoint går lika sakta ändå...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Använd inte nöjesdatorn(fläskiga skärmar och komponenter mums), se till att du jobbar uteslutande med jobbdatorn, gärna på en annan plats, typ köket som många sagt. Jag kör i vardagsrummet.
Pauser är viktigare hemma än på jobbet enligt mig, då naturliga pauser som när en kollega kommer in och snackar ett tag inte finns på samma sätt. Körde med Pomodoro ett tag för att hantera pauser(jobb 25 min, paus 5 min..) men kör numera på längre pass och pauser (3h + 1h paus..) då jag tycker det delar upp dagen bättre.
Blir väldigt lätt att man sitter och jobbar mycket längre än de 6-8h man ska jobba, så att ha en bestämd tidpunkt för att sluta kan också vara en bra idé.

Var inte rädd för att byta strategier om något inte fungerar. Bättre att testa något annat än att fortsätta med något som inte fungerar alls. Har man inte strategier sen tidigare så kan man se perioden med hemmajobb som en tid för personligt utveckling där man kan lära sig riktigt bra knep for hur man manipulerar ens sinnesstämning.

Själv fattar jag inte att man skulle vilja klä upp sig när man är hemma. Sitter hellre bekvämt i ett skönt underställ/kallingar med rufsigt hår än att få koncentrationen förstörd av en skjorta som sitter åt och en omedgörlig stel kavaj. Jobbar inte som makeup-artist så är inte som så att jag kollar mig i spegeln hela tiden.

Mer tips
Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

min tjej är jobbar inom hemvården som sjuksköterska. hon är 99% troligen förkyld men sjukanmälde sig 1 dag eftersom hon inte vill smitta alla gamla hon besöker. Hennes chef hade en väldigt besviken ton och tyckte väl in direkt att hon ändå skulle jobba

Jobbar man inom HSV så träffar man på en hel del skröpliga människor, och ibland sköra äldre. Jag tycker hon valde rätt, men förstår också chefen som är i pressat läge. Inget kul för någon i den situationen :/

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Är nog lite olika beroende på hur man är som person men jag har 2st skrivbord i mitt "kontor/mancave" där hemma så jag har ett skrivbord till "speldatorn" och det andra skrivbordet som felsökningsplats/arbetsplats. Måste sitta bekvämt om jag jobbar hemma och hade inte klarat av att sitta i köket utan extra skärm, ordentlig mus och tangentbord. Men kan nog bero helt och hållet vilken typ utav arbete man har och vad man använder sin dator till.
Men håller med har samma rutin om jag jobbar hemma eller på jobbet. Skillnaden är att jag har godare kaffe hemma och har närmre till det samt att jag kan spela högre musik. En stor dos av disciplin är så klart viktigt och är säkert inte för alla att jobba hemma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Själv fattar jag inte att man skulle vilja klä upp sig när man är hemma. Sitter hellre bekvämt i ett skönt underställ/kallingar med rufsigt hår än att få koncentrationen förstörd av en skjorta som sitter åt och en omedgörlig stel kavaj. Jobbar inte som makeup-artist så är inte som så att jag kollar mig i spegeln hela tiden.

Jag sätter i alla fall på mig vanliga kläder, alltså typ jeans och någon skön tröja. Lite som man ändå skulle kunna ha på kontoret. För mig handlar det mer om att jag inte känner mig riktigt "vaken" om jag går runt i mjukisbyxor och tshirt som på helgerna.

Så för vissa kan jag tänka mig att det handlar om det psykologiska att man kickstartar hjärnan genom att sätta på sig finare kläder.

Permalänk
Medlem

Riktigt gött kaffe är det som behövs för lyckade arbetsdagar hemma.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Jobbar man inom HSV så träffar man på en hel del skröpliga människor, och ibland sköra äldre. Jag tycker hon valde rätt, men förstår också chefen som är i pressat läge. Inget kul för någon i den situationen :/

Jag tycker hand på hjärtat att hon ska fråga chefen sin om huruvida det är lämpligt att riskera döda vårdtagarna på grund av oaktsamhet i och med rådande omständigheter. Gå rakt på sak. Klart vården skall fortsätta, men det är inte att vårda att döda sina vårdtagare. Jag är ingen doktor, men men...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Vad jobbar du med?

Jag jobbar som Technical Account Manager.
Ansvarar för att kundens prylar lirar som det ska, möter deras förfrågningar, samt har hand om ett team på cirka fem pers.

Permalänk
Medlem

Jag har under senaste året jobbat 3-4 dagar hemifrån i veckan.

Detta är några rutiner som har fungerat för mig:
- Håll rent på ditt "kontor".
- Klä dig som om du skulle fara på jobbet.
- Ta inte lunch framför datorn.
- Ta minst två stycken 15 minuters promenader utomhus per arbetsdag.

Visa signatur

PC: 3700X, 5700XT Thicc III, Prime X370-Pro, 16GB 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Förr, 2002-04 hade jag problem med fokus hemifrån. Jobb i Köpenhamn och OK att jobba hemifrån 1-2 dagar per vecka. Men, det var pga för lite att göra/för effektiv de andra dagarna.
Nu, med små barn, tycker jag det ör fantastiskt att ha möjlighet att jobba hemifrån och hinna slänga in en maskin tvätt, plocka ur diskmaskin osv när man pausar. Har skaffat mig mer disciplin med, och jobbar 2-3h och sedan paus.
Tyvärr blir det oftast bara laptop vid köksbordet. Zoom för möten är överlägset, och en Jabra-puck för bra mic/ljud.
Men att alltid jobba hemma, det hade blivit drygt.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll