Permalänk
Medlem
Skrivet av Megatron:

Så här exponerar man befolkningen "kontrollerat". I fallet med Italien så släppte man det verkligen "fritt", här släpper vi det under strategin "damage control"

I teorin ja, men det måste vara extremt svårt eller rentav omöjligt att tajma det rätt. Människor är inte maskiner.

Permalänk
Medlem

Ny information från region Skåne:

"Riskgrupper för svår sjukdom är främst äldre personer med underliggande sjukdomar. Personer i yngre åldersgrupper som insjuknat har oftast fått mycket lindriga symtom som vid en lättare förkylning."

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mi...

Under denna säsong är det 5 800 fall av ”vanlig” influensa. Där 65 personer har dött. Det bedöms vara lite jämfört med tidigare år.

För coronas del är det cirka 600 personer och 1 död (hitills).

Ger väl ändå lite perspektiv.

i Spanska sjukan så dog upp mot 100 miljoner
om man nu ska jämföra med andra influensor

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megatron:

Så här exponerar man befolkningen "kontrollerat". I fallet med Italien så släppte man det verkligen "fritt", här släpper vi det under strategin "damage control"
https://static-cdn.sr.se/sida/images/406/f2d075f3-1b2f-48b3-9a24-535ec1d0ed1f.png?preset=768x432

Jo det var nog många Italienare som körde på med mantrat, "jo jag känner mig lite förkyld".... isf för att vara hemma!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Inte för att låta elak men jag hade inte heller förväntat mig att du skulle vara en av de som skulle förstå.

Vi tycker olika i corona frågan

Jo, jag är medveten om att vi har olika åsikter i frågan om hur man bör hantera situationen, det är nog svårt att undgå att dra den slutsatsen

Men jag är rätt övertygad om att det inte beror på brist på förståelse. Jag misstänker att vi bara drar olika slutsatser och värderar informationen olika. Troligen lägger vi olika värderingar på trovärdighet när det gäller olika källor samt letar information på olika ställen. Inget konstigt med det. Jag uppfattar oftast det som att jag förstår dina resonemang, även om jag inte alltid håller med om grunden till dom och/eller slutsatsen som dras.

Med det sagt så förstod fortfarande inte ditt resonemang denna gången. Jag fick inte ihop det som FHM sade och det du kommenterade kring det, har du lust att utveckla lite vad du menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

I teorin ja, men det måste vara extremt svårt eller rentav omöjligt att tajma det rätt. Människor är inte maskiner.

Absolut. Man kan nog se de mesta av insatserna som gör som en broms för att få en mindre aggressiv kurva när det gäller smittspridningen. Problemet är att de flesta åtgärda riskerar att få mindre effekt ju längre tiden går då folk mer och mer tröttnar på karantän och börjar fuska. Det är väl lite därför som FHM inte vill att man stänger skolorna just nu, dom verkar göra bedömningen att det inte finns något behov att bromsa just nu så man sparar den eventuella bromseffekten till ett senare skede då det kanske behövs. Risken är väl att man drar igång allt på en gång och sedan inte kan hantera situationen som uppstår efter ett tag när man måste lätta på åtgärderna för att samhället inte ska sluta fungera helt.

Vilken väg som är rätt att gå får vi se dom närmaste månaderna. Kan till och med vara så att rätt väg innebär olika saker för olika länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Snubblae över det här klippet https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw där de intervjuar Michael Osterholm och jag tycker att den är mycket upplysande samt lärorik för tillfället.

Som kommer fram i videon är att Corono är EXTREMT smittsam det räcker med att personen som är smittar andas så smittar den andra personer därför den explosiva ökningen av smittade och DÄRFÖR man ska stanna hemma om man är osäker på om man är drabbad

Bästa klippet jag sett! Visst en del sidospår men svar på mycket.

Snälla @frispel se detta klipp innan du skriver något mer tack.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

I Kina är det väldigt populärt med "the blame game" man ska alltid ha nån att skylla på. Någon är ansvarig.
I Frankrike och Tyskland finns det kvar till en viss del också.

USA har uppenbarligen inte haft något utbrott av detta oavsett odiagnostiserade dödsfall av influensaliknande sjukdom.

Viruset behöver ju inte ha kommit från Kina men det är utan tvekan där problemet startat.

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Avstängd

Jag tror när "Eliten/De rika familjerna/Överklassen" börjar förlora nära och kära till Corona Viruset, så kommer vi nog se stämningar samt polisanmälningar mot regeringen samt FHM & Anders Tegnell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jag tror när "Eliten/De rika familjerna/Överklassen" börjar förlora nära och kära till Corona Viruset, så kommer vi nog se stämningar samt polisanmälningar mot regeringen samt FHM & Anders Tegnell.

Polisen kommer att kasta allt sånt i soptunnan.

Däremot kommer huvuden att rulla (i modern mening) när räfsten efter detta kommer. Vi får se hur det går. Jag hoppas Sverige trots allt klarar sig bättre än snittet, men beredskapen har inte varit god.

Många nyttiga läxor kan läras inför framtiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

SD. Dom har en video på sin Facebook där dom förklarar hur dom tänker kring det som händer.

Fast det håller media tyst om, det får inte komma ut att SD har en nyktrare syn än regeringspartierna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SexMachine:

SD. Dom har en video på sin Facebook där dom förklarar hur dom tänker kring det som händer.

Skrivet av muSashi:

Fast det håller media tyst om, det får inte komma ut att SD har en nyktrare syn än regeringspartierna.

”En regering som ständigt hänvisar till expertmyndigheter inger inget förtroende” - citat Jimmie Åkesson 😂😂😂

Eller https://twitter.com/LoanSundman/status/1238215015821344769

Permalänk
Medlem

Tycker sittande regering inger mer förtroende än ett parti vars ledare tidigare hellre prioriterade att dela ut flygblad i Turkiet än att lägga in förslag/motioner på hur man skulle hantera Corona-viruset.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Bästa klippet jag sett! Visst en del sidospår men svar på mycket.

Snälla @frispel se detta klipp innan du skriver något mer tack.

Har sett de första 15 minuterna tidigare, detta var första gången jag sett hela. Eller snarare skummat igenom, har inte riktigt tid att sitta och titta i 90 minuter. Sedan förstår jag inte riktigt varför du riktar detta till mig specifikt

Det han säger är inget nytt i sig. Att man kan smitta innan symptom har nog ingen ifrågasatt, frågan är HUR smittsam man är? Är man mer eller mindre smittsam än när man har symptom? Sedan kommer frågan - vad kan samhället göra åt det ifall man smittar innan symptom? Svaret blir - inte mycket. Vad man KAN göra är se till att de som känner sig sjuka stannar hemma och då ta bort den delen av den smittsamma perioden ur kalkylen. Om det kapar smittspridningen till hälften genom att folk som är sjuka stannar hemma så har man vunnit otroligt mycket i hur snabbt befolkningen blir sjuk.

Det FHM säger är att skolor inte verkar vara smittdrivande på samma sätt som med andra virussjukdomar som exempelvis vanlig influensa och att rakt av stänga dessa inte kommer att ha någon större effekt samtidigt som det blir en stor samhällspåverkan. Om det stämmer vet jag inte, men det är den rekommendationen dom gör baserat på den information dom har tillgänglig.

Vad man måste komma ihåg är att frågan i nuläget inte är hur man stoppar viruset, frågan är hur man bromsar smittspridningen.

Vad kan man göra om viruset lever upp till 9 dagar på vissa ytor? Inte mycket. Men frågan är hur pass troligt det är att man blir smittad på det sättet? Om det räcker med att viruset finns i det fria i 10 minuter för att smittsamheten till säg 10% så finns det ingen anledning att utgå från att man kan bli smittad i upp till 9 dagar om man tar på en yta med virus. Man kan inte planera åtgärder efter extremfallen.

Man börjar med insatser som har så liten inverkan på samhället och individen som möjligt men som ger potentiellt stor effekt och så jobbar man sig nedåt efter behov. Att bara drämma till med allt på en gång bara för att man ska verka handlingskraftig tror inte jag är rätt väg att gå.

Vad jag hörde så säger han faktiskt inte att det är extremt smittsamt just för att man sprida det via utandningsluft. Jag kan ha lyssnat lite slarvigt, men jag uppfattade inte det i alla fall. Så länge ingen kan hänvisa till exakt plats i inslaget där han säger det så tolkar jag det som en sammanslagning av att han säger att det är mycket smittsamt och det kan smitta via utandningsluft. Inte att de sakerna är direkt beroende av varandra

Skrivet av Dredd:

Näe, det kommer du inte att se då de flesta inser att det inte finns någon poäng med det. Däremot finns det en påtaglig risk att missnöje kommer att visa sig vid nästa val och med omplaceringar i ledande poster. Ifall det nu visar sig att saker skiter sig totalt. Men även i efterhand tycker jag man ska ta sig en titt på omvärlden när man väljer att värdera de svenska insatserna. Har de lyckats bättre? Gick det sämre för dom? Vilka effekter hade det på samhället i våra grannländer?

Skrivet av muSashi:

Nu vet inte jag hur du fungerar, men jag föredrar nog att partierna faktiskt lyssnar på experterna. Sedan kan man såklart ha synpunkter på vad experterna säger och deras kompetens, men i slutändan tycker jag att man faktiskt ska lyssna på dom som bör har koll på saker. Det innebär såklart inte att man måste göra som dom säger, men man bör ändå lyssna på vad dom säger. Själv tycker jag att det är bättre att man satsar på att hantera detta så bra som möjligt enligt experternas rekommendationer än att satsa på att få bra resultat i nästa val...

Väljer man att INTE lyssna på FHM och andra berörda myndigheter så skulle inte jag nödvändigtvis kalla det för "en nyktrare syn".

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk? Bra att folk ser till att ha konserver och så hemma men det är snudd på löjligt (ja, fult ord i detta fallet) detta tokhamstrande. Försöker få tag på farsans mat han gillar. Ravioli på burk, köttsoppa osv och det är kört. Inte fått tag på det på två veckor nu.

Handspriten och ytdesinfektion är bara att glömma, likaså "kirurg"handskar. Dessa saker ger mig småpanik. Inte av oro för corona utan att han är multisjuk och vi har använt dessa produkter i åratal. Får jag höra en gång till att "god handhygien är bra" så flippar jag. Självklart tvättar jag händerna men tar ett "dust" efter med alcogel också. Farsan nyttjar alcogelen mer då han har svårt att stå och tvätta händerna, med det sagt så gör han det men inte varje gång innan han lagar mat eller tar mediciner då tar han en gnutta alcogel istället. Inne på sista flaskan nu och det är mindre än hälften kvar.

Hans 90åriga, multisjuka även han, har slut på sin alcogel och han är snudd på gråtfärdig med att det inte finns mer då hans hemtjänst kommer....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

Ja just nu är det väl lite av en cirkus alltså.
Jag håller med @Beginner

Jag upplever det som att rädslan tagit över hos en del. Ja, är man rädd så är man. Det är svårt att sansa sig i ett läge där det faktiskt finns ovissheter. Och det finns det ju trots allt en del av här.
Men det leder till en del irrationellt beteende.
Gillar inte riktigt heller att man söker syndabockar för att få projicera sin rädsla på. Den delen känns direkt kontraproduktiv i nuläget.

Situationen är speciell helt klart.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Hört att FHM hämtat inspiration härifrån.

Permalänk
Medlem

Alltså. Jag förstår syftet och tycker det är bra att tänka på sjukvården men vad ska sjukvården med ickesterila handskar till som hängt i en butik, nertryckta i kassar till?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG1XMw/oskar-tomde-butik...

(Försöker låta bli att läsa tidningarna med sina armageddonrubriker men snubblar in ibland ändå)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

Hört att FHM hämtat inspiration härifrån.
..

Låter mer som att det är härifrån Kina fått sin inspiration, då de gjort exakt det som nämns i videon, ex. stängt ned hela samhällen, strypt människors access till omvärlden (För att minimera att rapportering nås ut) etc. Allt för att få det att se ut som att situationen är under kontroll.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

11 år sedan pågick samma hetsiga diskussioner om svininfluensan som det pågår idag i denna tråd, dock blev den inte lika lång men kommer väl ihåg den här tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/850867-svininfluensa?p...
Vilken skillnad på denna trådens storlek kontra den om svininfluensan, som förövrigt var mer hotfull mot de under 60 år än de över. Vilket verkar vara tvärtom idag.

2009 bodde jag själv i Skellefteå då och kände en viss obehag när de 160 barn från Skellefteå blev samtidigt sjuka i influensan:
https://www.svd.se/160-skolbarn-har-insjuknat-i-svininfluensa...

Får se hur det går för detta nya virus men förhoppningsvis kommer sommaren ta kål på den eller åtminstone förminska dess framfart. Dock så finns alltid risken att den tar fart igen under nästa vintersäsong.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Att inte lyssna på experter är ju precis vad som sker på andra sidan den stora pölen åt väster.

Det går ju bra för USA nu...

Permalänk
Medlem

Läser man på https://www.reddit.com/r/Coronavirus/ så förefaller det bli episkt i USA nästa vecka.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Lego Master

Jag tycker ändå det är intressant att Sverige gör lite "tvärtemot" de närmaste länderna. Eftersom vi rent samhällsmässigt är någorlunda likriktade, kan det ju ge en indikation inför kommande pandemier om vilken strategi som visar sig vara mest lämpad för att
1. Begränsa smittan helt
2. Smeta ut smittan över längre tid

Jag tror inte vi inom det närmaste kommer ha möjlighet att göra som Sydkorea och testa varenda jävel, om vi inte bygger upp lagren av medicinsk och testmateriel under sommaren inför ett eventuellt nyutbrott under hösten.

Time will tell, vi får helt enkelt köra på den hand vi har valt att spela med.

För övrigt, jag hör nästan inget om Finland? De ser ut att fortfarande vara under 100 fall, hur kommer det sig? Har de stängt gränserna? Begränsat befolkningen? Jag vet nästan inget om deras åtgärder och politik i detta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

I Kina är det väldigt populärt med "the blame game" man ska alltid ha nån att skylla på. Någon är ansvarig. I Frankrike och Tyskland finns det kvar till en viss del också. USA har uppenbarligen inte haft något utbrott av detta oavsett odiagnostiserade dödsfall av influensaliknande sjukdom.

Menar du att USA inte fått ett utbrott av "the blame game"? För corona-utbrott har de ju garanterat haft med åtminstone 36 bekräftade dödsfall.

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Skulle vara trevligt om vi kunde återgå till Corona-diskussionen istället för partipolitikdiskussioner ("parti X är säääämst") och liknande. Detta så att vi slipper att hårdrensa alt. låsa tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Samir är iaf upplyst och har fattat vad det handlar om!!

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/504ke1/samir-badran-...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har sett de första 15 minuterna tidigare, detta var första gången jag sett hela. Eller snarare skummat igenom, har inte riktigt tid att sitta och titta i 90 minuter. Sedan förstår jag inte riktigt varför du riktar detta till mig specifikt

Det han säger är inget nytt i sig. Att man kan smitta innan symptom har nog ingen ifrågasatt, frågan är HUR smittsam man är? Är man mer eller mindre smittsam än när man har symptom? Sedan kommer frågan - vad kan samhället göra åt det ifall man smittar innan symptom? Svaret blir - inte mycket. Vad man KAN göra är se till att de som känner sig sjuka stannar hemma och då ta bort den delen av den smittsamma perioden ur kalkylen. Om det kapar smittspridningen till hälften genom att folk som är sjuka stannar hemma så har man vunnit otroligt mycket i hur snabbt befolkningen blir sjuk.

Det FHM säger är att skolor inte verkar vara smittdrivande på samma sätt som med andra virussjukdomar som exempelvis vanlig influensa och att rakt av stänga dessa inte kommer att ha någon större effekt samtidigt som det blir en stor samhällspåverkan. Om det stämmer vet jag inte, men det är den rekommendationen dom gör baserat på den information dom har tillgänglig.

Vad man måste komma ihåg är att frågan i nuläget inte är hur man stoppar viruset, frågan är hur man bromsar smittspridningen.

Vad kan man göra om viruset lever upp till 9 dagar på vissa ytor? Inte mycket. Men frågan är hur pass troligt det är att man blir smittad på det sättet? Om det räcker med att viruset finns i det fria i 10 minuter för att smittsamheten till säg 10% så finns det ingen anledning att utgå från att man kan bli smittad i upp till 9 dagar om man tar på en yta med virus. Man kan inte planera åtgärder efter extremfallen.

Man börjar med insatser som har så liten inverkan på samhället och individen som möjligt men som ger potentiellt stor effekt och så jobbar man sig nedåt efter behov. Att bara drämma till med allt på en gång bara för att man ska verka handlingskraftig tror inte jag är rätt väg att gå.

Vad jag hörde så säger han faktiskt inte att det är extremt smittsamt just för att man sprida det via utandningsluft. Jag kan ha lyssnat lite slarvigt, men jag uppfattade inte det i alla fall. Så länge ingen kan hänvisa till exakt plats i inslaget där han säger det så tolkar jag det som en sammanslagning av att han säger att det är mycket smittsamt och det kan smitta via utandningsluft. Inte att de sakerna är direkt beroende av varandra

Tack! Kolla gärna på hela sen om du får tid. Jag tänkte speciellt på dig eftersom du har trott att man behöver ha starka symptom för att detta ska vara smittsamt.

Han säger att det är väldigt smittsamt bara genom utandning och att nån tysk undersökning har visat att detta virus tillverkar 10000x fler viruspartiklar än andra virus.

Jag skulle vilja påstå att Kina har lyckats stoppa virusets framfart. När det var kanske 4 fall i Beijing/Peking som kommit från Wuhan så tog man till drastiska åtgärder. Uppmanade folk att isolera sig i hemmen m.m. Inte tilllåtet att gå in i butiker m.m. utan mask.

Många av de fall som upptäcks i Peking nu kommer från utlandet. England och Italien t.ex.

Vi har snart gått om Peking i antal smittade i Stockholm. Nu blir det ett stort mörkertal då det finns få tester och folk som vill inte får testa sig.

Aja jag känner mig rätt färdig med den här tråden.
Lycka till allesammans! Arbeta hemifrån om ni kan. Undvik lokaltrafik, lunchbuffeer och folksamlingar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Menar du att USA inte fått ett utbrott av "the blame game"? För corona-utbrott har de ju garanterat haft med åtminstone 36 bekräftade dödsfall.

Jo USA kör också det spelet. Kom på att jag borde haft med dem i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Väljer man att INTE lyssna på FHM och andra berörda myndigheter så skulle inte jag nödvändigtvis kalla det för "en nyktrare syn".

Så du tycker det inte är en nyktrare syn att även väga in alla utländska experter? Och inte enbart FHM.

För om Sverige gör en sak, men våra grannländer och resten av Europa något helt annat, då måste det vara tillåtet att ifrågasätta / kritisera den sittandes regeringens politik / hanterandet av den här krisen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig @havrefras_ ?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED