Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Dagens nyhetsutvecking.

- Skarp kritik från kina att vi struntar i viruset. (Farligt för andra länder att vi låter det frodas här)

- tegnell går helt emot WHO's råd

- Sydkorea prisas för att man håller på att man där i princip håller på att utrota viruset (utan o stänga in alla)

Ta gärna med källa på nr 2. Gärna på nr 3 också då jag är klart intresserad av vem som konstaterar att man håller på att utrota viruset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TimeCommando:

Ta det lugnt. Drick en bärs. Att anklaga alla som har lågt förtroende för Folkhälsomyndigheten är SD'are är lite väl överdrivet.

Undersökningen säger att Sverigedemokrater har en tendens att ha lägre förtroende för myndigheter, det är inget du behöver ta som en personlig attack. Givetvis innebär inte det att Sverigedemokrater är de enda som kan ha lågt förtroende för folkhälsomyndigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Läser inte Twitter, Facebook, Instagram eller Reddit så någon sådan källa kan jag tyvärr inte bjuda på. Minns inte vart det var jag läste det. Men jag kan bjuda på en svårhittad källa. Om du vill lita på källan får du göra det, verkar vara i tidigt stadium av upptäckt om man ska tro sidan.

Så det alla har väntat på Källan

Härligt med vettiga källor som man kan läsa och lära sig av själv utan att få en färdigtuggad version, tackar för den!

Har bara läst första biten ännu, men intressant att man bland de nio man undersökte förloppet på så peakade virusproduktionen under första veckan med symptom, dag 4 för att vara exakt...ska bli intressant att läsa resten när jag har tid!

Permalänk
Inaktiv

Äntligen är det någon som ställer de viktigaste frågorna! Sånt här älskar jag. Heja Tord.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Det bästa är förstås att inte träffa dem alls, även om du är frisk, men absolut inte om du är sjuk. Måste du ändå träffa dem är det god handhygien som gäller (noggrann handtvätt, om du pillar dig i ansiktet måste du börja om med tvätten), håll 2 meters avstånd (inga handskakningar, kindpussar eller välkomstkramar). Handsprit är bra som komplement, t.ex. precis innan du hälsar på, men är ingen fullgod ersättning till handtvätt. Följer du detta ska risken att du smittar dem vara mycket låg.

Handskar hjälper inte alls om du inte är tränad i hur du använder dem, dvs kan sätta på dig och använda dem utan att kontaminera utsidan. Bättre att tvätta händerna ofta och noggrannt. Mask kan hjälpa mot att maskbäraren smittar andra, men fortfarande är det bäst att hålla avstånd. Och maskbäraren har inget förhöjt skydd mot att själv bli smittad, om det inte är specialmaskar som är helt opraktiska att använda utom i speciella situationer och dessutom kräver utbildning.

Kan tyvärr varken inte träffa dem eller hålla avstånd, därav det stora problemet... Så förutom att vara noga med handtvätt har jag alternativ eller är det leva med risken att smitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Läser inte Twitter, Facebook, Instagram eller Reddit så någon sådan källa kan jag tyvärr inte bjuda på. Minns inte vart det var jag läste det. Men jag kan bjuda på en svårhittad källa. Om du vill lita på källan får du göra det, verkar vara i tidigt stadium av upptäckt om man ska tro sidan.

Så det alla har väntat på Källan

Tackar! Det är en källa och det är IAF inte socialamedier, detta ska undersökas mer hur vanligt det är med sådan typ av smitta för är det så att det räcker med att andas så är det bara glömma bort allt som har med karantän att göra. Finns inte en chans att stoppa något sådant. Allt hänger även på hur stor area och hur länge viruset överlever.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Jo, Sveriga har ju bara två döda, det är mkt lågt antal med tanke på att vi haft Corona här ett tag nu. Så jag tror inte Sverige gör allt fel.

Jag tror inte heller att vi gör allt fel. Däremot har vi dåligt med resurser och det kommer nog märkas framöver.

Från att man blir smittad tar det runt 4 dagar att utveckla symtom. I Kina var snittet från symtom tills död ca 18,5 dagar. det tar alltså ca tre veckor i snitt från smitta tills död. Det betyder att vi kommer se effekterna först efter ett tag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Svensk Bloggerska vars son med stor sannolikhet fått Corona

"Vid lunch idag så ringde läkaren och sa att provsvaren kommit. Tyvärr så blev det som dom befarade….. 😩

Man kunde bekräfta att det inte var dom andra virusen. Sedan berättade läkaren att det med ”stor sannolikhet är just Corona” !

Men jag fick ingen panik för jag känner mig lugn i allt som dom gått igenom på sjukhuset.

Läkaren underströk också, att även om man tror att det är Corona, så har man inte kunnat ”konsterna” det, då man enligt regeringens nya beslut inte får ta prover på Corona. "

https://mymartens.se/2020/03/13/hemma-fran-sjukhuset-vi-befin...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Nu börjar Folkhälsomyndigheten och Tegnell bli ganska ensamma om sin ståndpunkt (han har Boris Johnson på sin sida fortfarande) hur situationen ska hanteras. Han har varit hårdi sin kritik hur andra hanterar det dessutom. Detta trots att de flesta av världens länder och deras expertis ser det på ett annat sätt, inklusive WHO, dessutom flera av våra (Sveriges) tyngsta experter inom ämnet kritiserar Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndighetens felaktiga prognoser har redan kostat värdefull tid, vilket satt oss i ett knepigt läge..

Visar det sig att gå mot den kunskap och expertis som finns globalt, är rätt väg att gå och att Sverige klarar sig bättre pga det, så hatten av, då är jag den första att be om ursäkt. Visar det sig att velandet och envisheten att tro sig veta bäst är fel, ja då blir konsekvenserna hemska tyvärr

Detsamma gäller UD. Danska, Finska och Norska UD avråder från alla resor som inte är nödvändiga, Svenska UD väljer inte att göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Ta gärna med källa på nr 2. Gärna på nr 3 också då jag är klart intresserad av vem som konstaterar att man håller på att utrota viruset

2. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-...

3. https://www.theweek.co.uk/coronavirus/106110/how-south-korea-..., https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-04/south-kore...

Har skrivits om tidigare i tråden att herrn ignorerat flera direktiv ifrån WHO. Man gör samma sak i England, som iaf gått ut med deras mål, Herd immunity. Fast, tar man Syd Korea som facit gör inte många andra rätt heller.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om påsk? Bör man avboka tågresan till småstaden man kommer ifrån? Det är väl den största hemvändarhelgen förutom jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Nu börjar Folkhälsomyndigheten och Tegnell bli ganska ensamma om sin ståndpunkt (han har Boris Johnson på sin sida fortfarande) hur situationen ska hanteras. Han har varit hårdi sin kritik hur andra hanterar det dessutom. Detta trots att de flesta av världens länder och deras expertis ser det på ett annat sätt, inklusive WHO, dessutom flera av våra (Sveriges) tyngsta experter inom ämnet kritiserar Folkhälsomyndigheten.

Folkhälsomyndighetens felaktiga prognoser har redan kostat värdefull tid, vilket satt oss i ett knepigt läge..

Visar det sig att gå mot den kunskap och expertis som finns globalt, är rätt väg att gå och att Sverige klarar sig bättre pga det, så hatten av, då är jag den första att be om ursäkt. Visar det sig att velandet och envisheten att tro sig veta bäst är fel, ja då blir konsekvenserna hemska tyvärr

Detsamma gäller UD. Danska, Finska och Norska UD avråder från alla resor som inte är nödvändiga, Svenska UD väljer inte att göra det.

Denna typ av inlägg får mig alltid att vilja ställa lite frågor då det är så många konstateranden som det vore intressant att veta var de kommer ifrån. Så här kommer en bunt frågor som jag tycker är relevanta:

  • Exakt vad är det WHO kritiserar FHM för?

  • Vilka tunga svenska experter är det som kritiserar FHM? Vad har de för perspektiv?

  • Vilka av FHM:s prognoser har varit felaktiga? Är de ensamma om att göra dessa felaktiga prognoser?

Sedan måste jag erkänna att jag aldrig upplevt att FHM har velat, jag har hela tiden upplevt dom som påtagligt konsekventa i sitt agerande.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Vad pratar du om ens.

Givetvis är det lättare för Kina att ta till vissa åtgärder, det är en diktatur. Människor försvinner och det finns rapporter på extrema åtgärder som att dörrar svetsas igen. Tror vi har det lite bättre i Sverige faktiskt.

Ja man har slutat testa milda fall, för det tar onödigt med resurser från annat. Du är väl medveten om att Kina slutade göra tester också?

Du säger att Anders Tegnell är pajas nummer ett men just nu ser det ut att vara du. De flesta har högt förtroende för folkhälsomyndigheten.

https://omni.se/a/mR4xw1

Angående hamstringen så finns det stående rekommendationer från MSB vad man bör ha hemma, det direktivet är kvar. Hur det rimmar illa förstår nog ingen, du verkar vara förvirrad.

Varför är människor som du så fast beslutna att sprida sin dynga?

Så man måste vara diktatur för att hantera det bättre än Sverige, tack för upplysningen det visste jag inte. "Rapporter" skriver du, vilka rapporter, i den här tråden krävs det källor så det ber jag nu dig om, visa nu dina rapporter om människor som försvinner och folk som svetsas in. Pålitlig sådan också ska det tydligen vara.

Bara så du vet så kan man tvångsisoleras i Sverige också. Man har dock inte valt det här och nu.

Det framgår inte hur frågan är ställd, var det möjligen "litar du på Anders Tegnell" eller hur var frågan ställd? Hur ringde man upp folk, var det via fast telefon? snart bara äldre som har fast telefon, samma klientel som matas med propaganda av Anders Tegnell på TV, samma klientel som saknar dator och därmed Internet.

Landsbyggdsminister Jennie Nilsson (S) säger följande:
"– Det är viktigt att inte panikbunkra. Vårt samhälle är rustat för att klara svåra situationer och kriser"

Du får tolka det precis hur du vill, för mig är det motsägelsefullt och det i påföljande mening till och med.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv

Våran lokaltrafik är nog en bra smittspridare, viruset har funnits överleva upp till 72H på stål och plast, 24H på papper, 3H i luften.

https://www.npr.org/2020/03/13/815307842/research-coronavirus...

Hissar, rulltrappor, kundvagnar, kortterminaler?

Kom ihåg att tvätta händerna, och tafsa ej i ansiktet.

Permalänk
Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig frågandes gällande alla dessa individer som bashar FHM. Hur kan ni veta bättre i denna situation än de 505 pers som jobbar på FHM?

Har ni själva någon direktkontakt med alla världens forskare och ledare, är ni själva utbildade i ämnet så ni sitter på info om korrekta ställningstaganden eller vad baserar ni era resonemang på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

2. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-...

3. https://www.theweek.co.uk/coronavirus/106110/how-south-korea-..., https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-04/south-kore...

Har skrivits om tidigare i tråden att herrn ignorerat flera direktiv ifrån WHO. Man gör samma sak i England, som iaf gått ut med deras mål, Herd immunity. Fast, tar man Syd Korea som facit gör inte många andra rätt heller.

Alltså, det ligger kanske lite i sakens natur att man fokuserar på det man i dagsläget kan göra och det är ju inte direkt så att Tegnell är ensam i att prioritera som man gör när det gäller testningen. Det är väl egentligen bara Sydkorea som i dagsläget kan följa den uppmaningen. Mig veterligen har inget land förutom Sydkorea och möjligen Kina kapacitet att testa alla som kan tänkas vara smittade och då bör man rimligen prioritera.

Jag tycker det kritiken riskerar att bli direkt osakligt när man klagar på att FHM och Tegnell situationen bäst det går och då faktiskt följer samma modell som exempelvis de andra nordiska länderna.

Men du tycker att det är en felaktig strategi att prioritera testningen för att i möjligaste mån låta bli att smitta de som befinner sig i riskgrupperna?

Kunde bara läsa artikel nr 2, den första verkade vara bakom betalvägg. Man kan då konstatera att de INTE hävdar att Sydkorea är på väg att utrota viruset, vad som sägs är att de i nuläget lyckats hålla spridningen under kontroll. Det är inte samma sak.

Permalänk

@anon173292: helt korrekt. Men har man frågat svenska folket om man vill ta denna udda linje som uk och sverige kör eller istället för att gå sydkorealinjen? Hmmm.

I slutänden är det vår regering som tar besluten och svarar för konsekvenserna av vald linje. Sen kan dom skylla ifrån sig på fhvm sågott dom vill iofs med diverse råd hit och dit men det är regeringen som har yttersta ansvaret. Och det måste alla ha i åtanke.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Alltså, det ligger kanske lite i sakens natur att man fokuserar på det man i dagsläget kan göra och det är ju inte direkt så att Tegnell är ensam i att prioritera som man gör när det gäller testningen. Det är väl egentligen bara Sydkorea som i dagsläget kan följa den uppmaningen. Mig veterligen har inget land förutom Sydkorea och möjligen Kina kapacitet att testa alla som kan tänkas vara smittade och då bör man rimligen prioritera.

Jag tycker det kritiken riskerar att bli direkt osakligt när man klagar på att FHM och Tegnell situationen bäst det går och då faktiskt följer samma modell som exempelvis de andra nordiska länderna.

Men du tycker att det är en felaktig strategi att prioritera testningen för att i möjligaste mån låta bli att smitta de som befinner sig i riskgrupperna?

Kunde bara läsa artikel nr 2, den första verkade vara bakom betalvägg. Man kan då konstatera att de INTE hävdar att Sydkorea är på väg att utrota viruset, vad som sägs är att de i nuläget lyckats hålla spridningen under kontroll. Det är inte samma sak.

Artikel 1 är på www.aftonbladet.se.

Potato, potatoe.

Kritiken är rakt på sak, gör man fel i sådan här situation blir resultatet katastrofalt.

Vi får se hur det går för England och Sverige, som kör på samma spår, i jämförelse, om en vecka eller två.

Hoppas vi har rätt, och alla andra fel.

Permalänk
Medlem

Nej, den källan påstår inte att WHO kritiserar FHM. Kan vi försöka låta bli att läsa in saker som inte står tack.

Att FHM inte anser sig ha testkapacitet nog att följa WHO:s råd är INTE samma sak som att WHO kritiserar FHM.

Att man väljer att använda testkapaciteten för att i nuläget prioritera skydd av riskgrupperna är vi i Sverige inte direkt ensamma om. Det gör rimligen de flesta länder som inte har kapacitet att testa alla som har symptom eller varit i nära kontakt med någon som är smittad. Inklusive övriga länder i norden som det står i den artikeln.

Permalänk

@Frispel: med stora fetstilda ord lyder rubriken. Tegn går imot who's uppmaningar.

Tydligare kan det inte vara. Var har jag skrivit att who ger kritik?
De kommer de iofs säkert göra inom kort iom vi inte följer anvisningarna.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Det framgår inte hur frågan är ställd, var det möjligen "litar du på Anders Tegnell" eller hur var frågan ställd? Hur ringde man upp folk, var det via fast telefon? snart bara äldre som har fast telefon, samma klientel som matas med propaganda av Anders Tegnell på TV, samma klientel som saknar dator och därmed Internet.

Citat:

982 telefonintervjuer har gjorts med slumpvis utvalda personer under perioden 9–12 mars.

”Hur stort förtroende har du för följande myndigheters och institutioners hantering av det nya coronavirusets utbredning i Sverige? Folkhälsomyndigheten, MSB, regeringen, sjukvården och de svenska storföretagen.”

Alltså samma tillvägagångssätt som en vanlig opinionsundersökning med samma typ av urval. Som ska vara ett representativt genomsnitt för befolkningen och ha en felmarginal på kanske ett par procent.

Permalänk

@Frispel: skulle vilja se en ny sån studie idag lol

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Mycket bra beskrivning på läget i denna Video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Frispel: med stora fetstilda ord lyder rubriken. Tegn går imot who's uppmaningar.

Tydligare kan det inte vara. Var har jag skrivit att who ger kritik?
De kommer de iofs säkert göra inom kort iom vi inte följer anvisningarna.

Ser just att jag läste fel i det ursprungliga inlägget. Det hävdades inte att WHO kritiserade FHM, det var andra experter som kritiserade FHM. Ber om ursäkt för det missförståndet från min sida.

Med det sagt så känns det fortfarande direkt osakligt att kritisera FHM för att inte följa WHO:s råd då man inte har testkapacitet att göra detta. Vilket gäller den klart övervägande majoriteten av världens länder, inklusive våra nordiska grannländer som väljer att prioritera testningen på liknande sätt. Fokuserar man på denna typ av saker så är man verkligen bara ute efter att basha FHM och inget annat. Eller hur tycker ni att man borde göra istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Våran lokaltrafik är nog en bra smittspridare, viruset har funnits överleva upp till 72H på stål och plast, 24H på papper, 3H i luften.

https://www.npr.org/2020/03/13/815307842/research-coronavirus...

Hissar, rulltrappor, kundvagnar, kortterminaler?

Kom ihåg att tvätta händerna, och tafsa ej i ansiktet.

Här är ett citat ur länken:

” The study gives a range of possible survival times, but keep in mind, in a lab, all the conditions are stable. In the real world. Factors such as sunlight can kill off viruses faster.”.

Läser man vidare så vet man inte hur stor dos som krävs av viruset för att faktiskt smitta.

Själv spritar jag exempelvis alltid händerna efter jag handlat, det har jag gjort i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Men har man frågat svenska folket om man vill ta denna udda linje som uk och sverige kör eller istället för att gå sydkorealinjen? Hmmm.

Låt säga att dom skulle fråga Svenska folket och svaret blev "kör Sydkorea". Hur skulle man göra då? Vi har ju inte resurser till det. Vi är inte förberedda för det.

Skälet att Sydkorea kan göra det dom gör nu är att dom jobbat STENHÅRT i flera år för att kunna hantera ett utbrott av Corona.

Den valda linjen man nu tar är ju en slags kompromiss baserad på de resurser som finns ställt mot det aktuella smittläget i landet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag ställer mig frågandes gällande alla dessa individer som bashar FHM. Hur kan ni veta bättre i denna situation än de 505 pers som jobbar på FHM?

Har ni själva någon direktkontakt med alla världens forskare och ledare, är ni själva utbildade i ämnet så ni sitter på info om korrekta ställningstaganden eller vad baserar ni era resonemang på?

Nyligen på dr.dk:

"Sundhedsstyrelsen: Lukning af grænser er politisk og ikke af sundhedsfagligt hensyn

Lukningen af de danske grænser er sket ud fra et politisk og ikke et sundhedsfagligt hensyn af frygt for risikoen med smitte af coronavirus.

Det bekræfter direktør Søren Brostrøm fra Sundhedsstyrelsen på pressemødet.

- Det er en politisk beslutning ud fra mange hensyn. Der findes ikke betydelig videnskabelig dokumentation. Der findes historiske erfaringer, hvad angår influenza og pandemier.

– Som det fremgår af Verdenssundhedsorganisationen, er det ikke noget, man anbefaler."

De är visst idioter på den danska motsvarigheten till FHM också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Kan tyvärr varken inte träffa dem eller hålla avstånd, därav det stora problemet... Så förutom att vara noga med handtvätt har jag alternativ eller är det leva med risken att smitta?

OM du bär på covid-19, så riskerar du livet på dem vid kontakt. Du har väl sett "rymddräkterna" vårdpersonal har vid misstänkt smitta? Det, och utbildning i hur man använder sådana, är vad som krävs för att vara säker på att undvika smitta.

Med det sagt, om du inte har symptom eller misstänker att du själv blivit smittad så är risken i dagsläget väldigt liten att du faktiskt är smittad (men det kommer ändra sig framöver). Noggrann handhygien är då kanske tillräcklig för att våga ta hand om sina äldre. Någon kanske måste göra det (om de inte klarar sig själva), men var medveten om att det är förenat med viss risk.

Sen är det alltid bättre att rådfråga en pålitlig expert (11313) än en anonym tjomme på ett datorentusiastforum. Men jag kan förstå om det är svårt att få tag i sådana experter i dessa tider.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spikfavoriten:

@Frispel: med stora fetstilda ord lyder rubriken. Tegn går imot who's uppmaningar.

Tydligare kan det inte vara. Var har jag skrivit att who ger kritik?
De kommer de iofs säkert göra inom kort iom vi inte följer anvisningarna.

Du måste ju kritiskt granska vad du läser.

Journalisten tar uttalanden helt fritt och sätter en fet rubrik på artikeln, Facebook-kedjebrevklass på artikeln.

Vi måste ju inse att vi har fått en chans av FHM att klara det här själva!

Nu tror jag det spricker eftersom så många inte kan hålla sig hemma om de känner sig lite förkyld.
Undra hur många som går på krogen ikväll, lite förkyld?

"jag måste bara.." som Alfons säger.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y