Permalänk

Visselblåsare inifrån svenska sjukvården"Det finns ingen skyddsutrustning"

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Var borta från tråden i ett dygn, och sen tog det ungefär ett dygn till innan jag läst ikapp den

Skrivet av deltascu:

Det mest slående som jag noterade är hur han sätter gränser för dödligheten genom att kombinera en överskattning och en underskattning. Problemet är att hans underskattning bygger på dödsfall samt bekräftad smitta, där hans resonemang är att alla smittade kanske inte dött än, alltså är det en undre gräns för dödligheten om man dividerar de två antalen. Eftersom bekräftad smitta som han senare argumenterar är en grov underskattning av faktiskt antal smittade, medan antalet döda förmodligen stämmer mycket väl med antal faktiskt döda, så är denna underskattning mycket troligare en grov överskattning av dödligheten. @Söderbäck har skrivit ett bra och resonerande inlägg om detta tidigare i denna tråd - någonstans bland de första 88 sidorna...

En annan sak var hans omedvetenhet om varför Sydkoreas siffror avviker, där det ju rör sig om en sekt som spred smittan inom sig och alltså skapade ett väldigt speciellt fall.

Överhuvudtaget tar han inte hänsyn till olika länders särskilda situationer utan förenklar och generaliserar, vilket kan vara ok för att studera allmänna skeenden, men är farligt om man ska göra detaljerade förutsägelser och rekommendationer. Han använder en mycket förenklad modell över hur tillväxtkurvan kommer se ut om man sätter in hans rekommenderade åtgärder jämfört med om man inte gör det, och det ser ju övertygande ut förutom att det saknas motivering till varför antagandena i modellen är giltiga.

Han förordar omedelbar "lockdown" av samhället utan att göra någon konsekvensanalys, vilket är att göra det lite väl enkelt för sig. Om man är mer välbekant med ämnet vet man att för samhällets bästa så beror åtgärderna på tillståndet. Att "lockdown" alltid är det bästa alternativet är en förneklad och naiv idé vilket man förstår om man tänker ett steg längre.

Det är fortfarande en välskriven artikel med många intressanta aspekter som belyses. Det som stör mig generellt är föraktet för expertkunskaper, vilket illustrerats återkommande också i denna tråd. Bara för att man är smart och har en eftermiddag över så tror man att man kan sätta sig in i komplexa skeenden och överglänsa experter som ägnat årtionden åt att studera saken. Visst är det bra att diskutera, men att tvärsäkert förkasta experternas rekommendationer tycker jag är lite väl magstarkt och inte så lite arrogant. Observera att jag inte riktar denna beklagan mot dig, som jag tycker har haft välavvägda och intressanta inlägg.

Tack för synpunkterna, jättebra att du skärskådar artikeln! Jag läste den främst från modelleringsnördens perspektiv, men du har ju rätt i att han är väldigt kategorisk och kontext-okänslig i sina rekommendationer. Nedlåsning är ju inte enda sättet att åstadkomma social distans, och kanske mer den metod man sätter in när det är för sent. Jag länkade den mest för att den hade flera bra tankeverktyg + slutsatser om social distans och "flatten the curve".

Det är ju en mycket viktig grej du pekar ut med dödstalen, det var inte ett misstag jag väntade mig att han skulle göra, givet att han innan diskuterade skillnaden mellan uppmätta och verkliga cases! Han använde alltså döda / bekräftat smittade som en undre gräns, vilket är jättekonstigt. Jag läste det som att det var hans övre gräns, vilket hade varit vettigt. Bra att du såg det.

Hans beräknade dödstal använder han ju främst för att jämföra konsekvenser mellan att hålla utbrottet inom vad vårdsystemet klarar vs. att gå över gränsen. Vilket ju de flesta är överens om att man måste göra oavsett hans beräkningar. Men han använder det också när han uppskattar antalet sanna fall baserat på antalet döda / dödlighet i regioner som ännu inte överbelastat vården, och då höftar han dödligheten till 1%. Oklart hur han tog fram den exakta siffran. Men den verkar i vilket fall vara rätt hög, kanske Sydkoreas 0.7% är mer realistiskt. Det betyder ju också större antal verkligt smittade enligt hans modell.

Nu har han också utökat artikeln med mer diskussion om olika åtgärder. Han tar dock upp Sydkoreas speciella startläge iom sekten, det gjorde han redan i första versionen jag läste.

Hittade också en lancet-artikel som diskuterar samma saker, men mer informerat och med mer diskussion. Innehåller även uppskattning på dödlighet, men har inte läst den ordentligt än.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Den brittiska linjen följer den svenska väldigt nära, om än med några dagars fördröjning. Betyder det då att Sverige är bättre, som reagerar snabbare? Nej, smittan har helt enkelt kommit olika långt i våra länder, och man sätter in åtgärder när de som bäst gör nytta, alltså inte nödvändigtvis så tidigt som möjligt. Här är en presskonferens där den brittiska linjen beskrivs och där de pedagogiskt förklarar följande saker:

  • Varför det är viktigt att sätta in åtgärder vid rätt tidpunkt.

  • Varför man gett upp allmän smittspårning och gått in i fas 2 (som i Sverige).

  • Varför man inte stänger skolor än (samma som Sverige).

  • Varför man väntar med att förbjuda stora arrangemang (något man redan gjort i Sverige).

  • Att strategin är att göra epidemin utdragen för att ha bättre möjlighet att skydda de äldre (som i Sverige, och alla andra länder).

  • Att viruset är här för att stanna under långt tid framöver (som i Sverige).

De mer givande presentationerna börjar vid 8:07 (innan är det premiärministern som politiksnackar). Sveriges strategi är med andra ord inte helt unik, om nu någon fått för sig det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

En bra FAQ.
https://www.facebook.com/susanne.manning/posts/35136697753121...

Klicka för mer information

Nu slutar Sverige ta prover på alla vilket medför att vi inte längre kommer att veta hur många smittade vi har.

Och folket går helt bananas. Det här är vad jag tänker om det och era kommentarer:

ÄR NI GALNA!! NU KOMMER JU VIRUSET ATT SPRIDAS SOM EN LÖPELD!!
-Det gör det redan. Det är orsaken till beslutet.

HUR SKA JAG NU VETA OM JAG HAR CORONA ELLER EN VANLIG FÖRKYLNING?
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.

JA MEN DET KAN JU VARA BRA ATT VETA OM JAG HAR DET SÅ JAG VET OM JAG RISKERAR ATT SMITTA ANDRA!
-Eftersom du har förkylningssymtom ska du följa myndigheternas rekommendationer och stanna hemma. Då riskerar du inte det, oavsett vad du har.

JAG HAR HOSTA OCH DET GÅR INTE ATT KOMMA FRAM TILL 1177!!
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Varför ringer du för att du har hosta? Du gör så att personer med verkligt behov inte kan komma fram.

VAFAN SNACKAR DU OM? JAG KAN JU HA CORONA!!
- Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.

JAG VILL VETA HUR MÅNGA I SAMHÄLLET SOM ÄR SMITTADE SÅ JAG VET OM JAG KAN GÅ UT!
-Okej, men det kan du inte veta. Det kunde du inte innan man slutade testa alla heller. Följ myndigheternas rekommendationer och minimera risken för att smittas.

JAG KRÄVER ATT ALLA SOM HAR SYMTOM TESTAS!
-Många tusen människor har just nu en vanlig förkylning. Många tusen människor har en vanlig influensa och många tusen människor har Corona. Tillsammans blir det miljoner människor och så många tester finns det inte. Tycker du på fullaste allvar att test ska användas på människor som har ont i halsen och hosta (oavsett orsak) istället för på personer i riskgrupperna som faktiskt behöver bli diagnostiserade i tid för att inte dö?

JAG VET JU INTE OM JAG TILLHÖR RISKGRUPP? JAG KANSKE HAR NÅT JAG INTE VET OM!
-Är du orolig för det så ta ditt egenansvar och avskärma dig. Följ myndigheternas rekommendationer.

JAG VILL TESTAS SÅ JAG VET OM MINA SYMTOM BETYDER ATT JAG INTE KAN TRÄFFA MORMOR NU! INGEN SKA BESTÄMMA OM JAG FÅR TRÄFFA MIN EGEN MORMOR BARA FÖR ATT JAG ÄR KONSTIG I HALSEN!
-Om du är rädd om din mormor ska du inte träffa henne nu om du har symtom. Det ansvaret ligger på dig själv, inte på sjukvården.

HUR SKA JAG VETA VILKA SYMTOMEN ÄR OCH VAD JAG SKA TÄNKA PÅ NÄR DET INTE GÅR ATT KOMMA FRAM TILL SJUKVÅRDEN?
-Testa internet. Det är helt omöjligt att missa den informationen om man söker den själv.
Varför belastar du sjukvården och kräver att den ska lägga tid på att informera dig om något du väldigt enkelt kan få svar på själv?

JAG HAR HAFT HOSTA OCH FEBER I FYRA DAGAR, SJUKVÅRDEN SÄGER ATT JAG SKA AVVAKTA! FRUKTANSVÄRT OANSVARIGT!!
Svar: I sjukvården prioriterar man alltid. Sjukast först. Det är det man nu tar ansvar för ska kunna ske även i fortsättningen. Det är allt annat än oansvarigt.

DOM HÄR SAKERNA SÄGER DU JU BARA FÖR ATT DU SJÄLV HAR EN SON SOM INGÅR I RISKGRUPPERNA, IDIOT!
Svar: Jag jobbar i sjukvården och har sett hur vikten av prioritering räddar liv. Men ja, självklart är jag rädd om mitt eget barn. Skulle inte du vara det?

Det var allt för nu.

Tagga ner, ta ansvar och glöm inte att tvätta händerna.

Visa mer

Tack, bästa inlägget i tråden.

"HUR SKA JAG NU VETA OM JAG HAR CORONA ELLER EN VANLIG FÖRKYLNING?
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk."

Exakt så.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Fy fan vad man spyr av detta. Bara alla jäkla nyhetsflöden etc om coronaviruset. Jag tror jag mår sämre av de än om jag skulle haft coronaviruset själv.

Jobbar i butik och såg 2 kunder idag som hade ansiktsmask över mun och näsa. Även plasthandskar. Tur att de fick något rätt iallafall.

PS. Pulvermjölken är slut hos leverantören, och bristvara på torrjäst också.

Toapapper skyddar rätt bra eftersom det är slut överallt. Riktiga små mirakel makiner dom där rullarna.
Mask skyddar om du andas in nära någon som hostar men ögonen bör även ha skydd. Mask skyddar även andra OM du inte har utblås ventil vilket de flesta masker har.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

vet inte om det är ett skämt men såhär reagerar vissa:

Nu när saker och ting börjar se riktigt illa ut angående coronaviruset har jag bunkrat upp med bland annat följande:
90 burkar ärtsoppa
80 burkar ravioli
25 köttfärspaket
60 burkar krossade tomater
12 kg ris
14 kg pasta
20 flaskor handtvål
8 paket smärtstillande/febernedsättande
10 kg grönsaker (broccoli/majs/morötter)
90 rullar toalettpapper
40 rullar hushållspapper

låter ju inte troligt men ingenting förvånar mig längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Visselblåsare inifrån svenska sjukvården"Det finns ingen skyddsutrustning"

Edit: Var inget

Permalänk
Medlem

Nej det gör man inte. UD har inte gjort någon formell avrådan, i texten du länkar till går att läsa:

Citat:

Svenskar som har resor inbokade de närmaste månaderna bör noga överväga om resorna verkligen behöver genomföras. Om man tillhör en riskgrupp bör vara särskilt uppmärksam. Detta gäller oavsett om UD formellt avråder från ett område eller inte.

En formell avrådan är vad jag tycker att UD borde göra, eftersom det har en juridisk verkan för en del som köpt resor (som då kan ha en möjlighet att få sina pengar tillbaka om dom avbokar). Den text du länkade till säger typ "Ni borde nog inte resa, men vi tänker för närvarande in formellt avråda er från att göra det".

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Helt sjukt. Gav inte vi bort munskydd till Italien? Eller bidrog med pengar till andra länder? Så står vi själva här med byxorna nere. Man vet inte ifall man ska skratta eller gråta

Nope, vi svarade nej på deras begäran om munskydd.

Alla västerländer har samma scenario, det handlar om alla bean-counters som får styra, det är inte lönsamt att ha saker på lager, just-in-time is the shit...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Tanken är ju att man ska klara sig utan att behöva gå ut och riskera smitta andra om man blir smittad. Att sitta och håna folk som tar ansvar och förbereder sig är jävligt pantat.

Du förstår inte hur jag menar.

Det är inte i sig dåligt att folk förbereder sig, det som är dåligt är att folk förbereder sig när det redan är försent. Alla är alltid ute i sista minuten istället för att ha gjort det här som standard för längesedan.
Jag kan gott tänka mig att det är samma personer som inte klarar av att planera sin vardag.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

En bra FAQ.
https://www.facebook.com/susanne.manning/posts/35136697753121...

Klicka för mer information

Nu slutar Sverige ta prover på alla vilket medför att vi inte längre kommer att veta hur många smittade vi har.

Och folket går helt bananas. Det här är vad jag tänker om det och era kommentarer:

ÄR NI GALNA!! NU KOMMER JU VIRUSET ATT SPRIDAS SOM EN LÖPELD!!
-Det gör det redan. Det är orsaken till beslutet.

HUR SKA JAG NU VETA OM JAG HAR CORONA ELLER EN VANLIG FÖRKYLNING?
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.

JA MEN DET KAN JU VARA BRA ATT VETA OM JAG HAR DET SÅ JAG VET OM JAG RISKERAR ATT SMITTA ANDRA!
-Eftersom du har förkylningssymtom ska du följa myndigheternas rekommendationer och stanna hemma. Då riskerar du inte det, oavsett vad du har.

JAG HAR HOSTA OCH DET GÅR INTE ATT KOMMA FRAM TILL 1177!!
-Tillhör du riskgrupp? Om nej: Varför ringer du för att du har hosta? Du gör så att personer med verkligt behov inte kan komma fram.

VAFAN SNACKAR DU OM? JAG KAN JU HA CORONA!!
- Tillhör du riskgrupp? Om nej: Vad spelar det för roll? Du kommer med allra högsta sannolikhet att bli frisk.

JAG VILL VETA HUR MÅNGA I SAMHÄLLET SOM ÄR SMITTADE SÅ JAG VET OM JAG KAN GÅ UT!
-Okej, men det kan du inte veta. Det kunde du inte innan man slutade testa alla heller. Följ myndigheternas rekommendationer och minimera risken för att smittas.

JAG KRÄVER ATT ALLA SOM HAR SYMTOM TESTAS!
-Många tusen människor har just nu en vanlig förkylning. Många tusen människor har en vanlig influensa och många tusen människor har Corona. Tillsammans blir det miljoner människor och så många tester finns det inte. Tycker du på fullaste allvar att test ska användas på människor som har ont i halsen och hosta (oavsett orsak) istället för på personer i riskgrupperna som faktiskt behöver bli diagnostiserade i tid för att inte dö?

JAG VET JU INTE OM JAG TILLHÖR RISKGRUPP? JAG KANSKE HAR NÅT JAG INTE VET OM!
-Är du orolig för det så ta ditt egenansvar och avskärma dig. Följ myndigheternas rekommendationer.

JAG VILL TESTAS SÅ JAG VET OM MINA SYMTOM BETYDER ATT JAG INTE KAN TRÄFFA MORMOR NU! INGEN SKA BESTÄMMA OM JAG FÅR TRÄFFA MIN EGEN MORMOR BARA FÖR ATT JAG ÄR KONSTIG I HALSEN!
-Om du är rädd om din mormor ska du inte träffa henne nu om du har symtom. Det ansvaret ligger på dig själv, inte på sjukvården.

HUR SKA JAG VETA VILKA SYMTOMEN ÄR OCH VAD JAG SKA TÄNKA PÅ NÄR DET INTE GÅR ATT KOMMA FRAM TILL SJUKVÅRDEN?
-Testa internet. Det är helt omöjligt att missa den informationen om man söker den själv.
Varför belastar du sjukvården och kräver att den ska lägga tid på att informera dig om något du väldigt enkelt kan få svar på själv?

JAG HAR HAFT HOSTA OCH FEBER I FYRA DAGAR, SJUKVÅRDEN SÄGER ATT JAG SKA AVVAKTA! FRUKTANSVÄRT OANSVARIGT!!
Svar: I sjukvården prioriterar man alltid. Sjukast först. Det är det man nu tar ansvar för ska kunna ske även i fortsättningen. Det är allt annat än oansvarigt.

DOM HÄR SAKERNA SÄGER DU JU BARA FÖR ATT DU SJÄLV HAR EN SON SOM INGÅR I RISKGRUPPERNA, IDIOT!
Svar: Jag jobbar i sjukvården och har sett hur vikten av prioritering räddar liv. Men ja, självklart är jag rädd om mitt eget barn. Skulle inte du vara det?

Det var allt för nu.

Tagga ner, ta ansvar och glöm inte att tvätta händerna.

Visa mer

This.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej det gör man inte. UD har inte gjort någon formell avrådan, i texten du länkar till går att läsa:
En formell avrådan är vad jag tycker att UD borde göra, eftersom det har en juridisk verkan för en del som köpt resor (som då kan ha en möjlighet att få sina pengar tillbaka om dom avbokar). Den text du länkade till säger typ "Ni borde nog inte resa, men vi tänker för närvarande in formellt avråda er från att göra det".

Inlägget jag kommenterade nämnde mer allmänt avrådan och inte en formell avrådan, därför hänvisade jag till den texten som iaf jag tokar som en generell avrådan.

En avrådan från UD är i sig inget formellt förbud för att resa utan mer en rekommendation, vilket även har bäring, precis som du säger, på rätten att avboka, om man omfattas av försäkringsskydd osv. En formell avrådan att resa till hela världen skulle väl i praktiken döda alla rese- och flygbolag i landet, gissar att det är därför man inte gjort det ännu.

Permalänk
Avstängd

Kan inte bara den här tråden dö, är så trött på att läsa om insjuknade, döda osv vart man än kollar på nätet. I sociala medier, man hör folk prata om det i affären osv osv osv. Hade varit skönt med ett ställe som Sweclockers att slippa skiten!

Permalänk
Medlem

Jaha, nu har dom då också stængt alla landets flygplatser, hamnar och grænser. Norska UD avråder från samtliga resor utomlands. Telefonen går varm hos førsækringsbranchen och flygbolagen.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Fast man får ju också se det som att varje person som dyker in med Corona från utlandet potenitiellt sett startar en ny kedja. Smittar 2, som smittar 4 som smittar 8 som smittar 16 osv.. Samma sak gäller ju egentligen på makronivå och "meganivå" också. Är det meningslöst att sätta "städer" i karantän för att smittan finns ju ändå i världen? Ska vi verkligen sätta ett bostadshus med 400 boende i karantän för viruset finns ju ändå i staden? Ska jag verkligen hålla mig i ena hörnet av huset, smittan finns ju ändå i famlijen? I slutändan är ju hela världen en plats så får man dra rimliga gränser sen. Men ren fakta är ju att resande och mänskliga möten är det som sprider smittan. Träffar du ingen så smittar du ingen.

Om Sverige har två alternativ:
1. Stäng gränsen för allt inresande
2. Tillåt resande och 10 iranier och 20 italienare tar hit smittan på varsitt transportmedel i olika delar av landet.

Vilket scenario ger minst spridning/långsammast spridning i Sverige?

Ex scenario 2:Hade vi då 25 smittkedjor så har vi sen istället potentiellt 55 smittkedjor som alla "dubbleras" var X:e dag.

(Och ja, ju fler som är smittade ju mindre potential har viruset att spridas exponentiellt eftersom mängden att smitta = befolkningen - redan smittade)

Danmark själva avslöjar att hela beslutet är politiskt. Varken Danmarks egna motsvarighet till FHM eller WHO har har haft det som förslag och menar på att det är en åtgärd helt utan verkan för smittspridningen. Utan beslutet är helt taget på politisk nivå.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-graenselukning-er...

När ska folk förstå att detta som grannländerna beslutar har helt övergått till politik. Nu handlar det om att ta politiska poäng, inte skydda medborgarna från en pandedemi utifrån fakta och inhämtad kunskap.

Sverige och Storbritannien går helt klart mot strömmen, de har i alla fall inte än valt den politiska lösningen på virushärden.

De norska kollegor och kunder som jag pratade med i Fredags är inte direkt imponerade av Norska staten. De önskar i stort att läget skulle vara som i Sverige. Arbetsmarkanden i Norge har redan i stort havererat och det kommer bli ett stålbad nästa arbetsvecka. I princip alla gästarbetare åkte hem igår natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kan inte bara den här tråden dö, är så trött på att läsa om insjuknade, döda osv vart man än kollar på nätet. I sociala medier, man hör folk prata om det i affären osv osv osv. Hade varit skönt med ett ställe som Sweclockers att slippa skiten!

Du kanske bara kan låta bli att läsa tråden?

Med det sagt kan jag väl till viss del hålla med dig, men jag tror att det kanske kommer bli så överlag att intresset planar ut när det inte finns något nytt att säga mer än en massa spekulationer och räddsla. Hur märkligt det än låter så vänjer man sig med det mesta här i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Kan inte bara den här tråden dö, är så trött på att läsa om insjuknade, döda osv vart man än kollar på nätet. I sociala medier, man hör folk prata om det i affären osv osv osv. Hade varit skönt med ett ställe som Sweclockers att slippa skiten!

Det finns ett enkelt knep.

Gå inte in till den här tråden då och läs.

Och du kommer inte kunna vara undan det här så länge du är inne i sociala medier.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Ta bara Indien, 1,3miljarder 47smittade.........jo tjena. glöm det här nu och gå vidare i vardagen,antingen är vi alla döda om 12mån el så har ni glömt detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej det gör man inte. UD har inte gjort någon formell avrådan, i texten du länkar till går att läsa:
En formell avrådan är vad jag tycker att UD borde göra, eftersom det har en juridisk verkan för en del som köpt resor (som då kan ha en möjlighet att få sina pengar tillbaka om dom avbokar). Den text du länkade till säger typ "Ni borde nog inte resa, men vi tänker för närvarande in formellt avråda er från att göra det".

Nu finns en formell avrådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Jag handlade idag, ingen skillnad mot när jag handlar i vanliga fall. Plockade till och med hem en påse smågodis så nu dör jag väl enligt vissa

I diabetes!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Danmark själva avslöjar att hela beslutet är politiskt. Varken Danmarks egna motsvarighet till FHM eller WHO har har haft det som förslag och menar på att det är en åtgärd helt utan verkan för smittspridningen. Utan beslutet är helt taget på politisk nivå.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-graenselukning-er...

När ska folk förstå att detta som grannländerna beslutar har helt övergått till politik. Nu handlar det om att ta politiska poäng, inte skydda medborgarna från en pandedemi utifrån fakta och inhämtad kunskap.

Sverige och Storbritannien går helt klart mot strömmen, de har i alla fall inte än valt den politiska lösningen på virushärden.

De norska kollegor och kunder som jag pratade med i Fredags är inte direkt imponerade av Norska staten. De önskar i stort att läget skulle vara som i Sverige. Arbetsmarkanden i Norge har redan i stort havererat och det kommer bli ett stålbad nästa arbetsvecka. I princip alla gästarbetare åkte hem igår natt.

Tro inte annat än att de som är mest nojiga i den här tråden inte kommer ta till sig det där De kommer fortsätta om spärrade gränser och alla andra saker som inte hjälper. Och inte att förglömma så måste de ju hamstra toapapper och mat också. För vi har ju matbrist i Sverige inom 3 dagar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Danmark själva avslöjar att hela beslutet är politiskt. Varken Danmarks egna motsvarighet till FHM eller WHO har har haft det som förslag och menar på att det är en åtgärd helt utan verkan för smittspridningen. Utan beslutet är helt taget på politisk nivå.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-graenselukning-er...

När ska folk förstå att detta som grannländerna beslutar har helt övergått till politik. Nu handlar det om att ta politiska poäng, inte skydda medborgarna från en pandedemi utifrån fakta och inhämtad kunskap.

Sverige och Storbritannien går helt klart mot strömmen, de har i alla fall inte än valt den politiska lösningen på virushärden.

De norska kollegor och kunder som jag pratade med i Fredags är inte direkt imponerade av Norska staten. De önskar i stort att läget skulle vara som i Sverige. Arbetsmarkanden i Norge har redan i stort havererat och det kommer bli ett stålbad nästa arbetsvecka. I princip alla gästarbetare åkte hem igår natt.

Dom kommer inte önska att de hade det som Sverige om två veckor, Sveriges taktik kommer göra oss till Nordens motsvarighet till Italien, att man nu har gett upp kriget mot Viruset kommer att smälla Sverige i ansiktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det här är precis där mina tankebanor gått redan från början. Särskilt då de allra flesta utvecklar så otroligt milda symptom. Logiskt sett är mörkertalet för infekterade också otroligt stort med tanke på hur smittsamt viruset är och den spridning den har fått, inte bara mellan länder och kontinenter, men samhällsskikten också. Jag är helt övertygad om att antalet infekterade världen över lätt överstiger en miljon vid det här laget, troligen mycket mycket mer.

Att världen ska helt stanna upp och alla ska krypa under täcket gömma sig och sluta leva är ingen vettig lösning eller reaktion.

Det är inte en vettig lösning att undvika att göra något för att förhindra spridningen och medvetet överbelasta sjukvården och därmed tvinga läkare att välja vem som leva och vem som ska dö.

Det är inte bara inte de som blir smittade av SARS-CoV-2 som påverkas av en överbelastad sjukvård utan även de som vanligtvis skulle behöva vård drabbas också.

Att offra tusentals eller miljontals människors liv för att hålla igång ekonomin på högvarv är inte rimligt i min mening.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ta bara Indien, 1,3miljarder 47smittade.........jo tjena. glöm det här nu och gå vidare i vardagen,antingen är vi alla döda om 12mån el så har ni glömt detta.

Om du tror att Indien bara har 47 smittade, eller att de riktiga siffrorna är i närheten av 47...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Dom kommer inte önska att de hade det som Sverige om två veckor, Sveriges taktik kommer göra oss till Nordens motsvarighet till Italien, att man nu har gett upp kriget mot Viruset kommer att smälla Sverige i ansiktet.

Hur hjälper stängningen av gränsen? De som jobbpendlar samt transporter får ju åka genom ändå. Vilket är majoriteten av trafiken till Danmark.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Hur hjälper stängningen av gränsen? De som jobbpendlar samt transporter får ju åka genom ändå. Vilket är majoriteten av trafiken till Danmark.

Ja, de ser väll att länder som England och Sverige mfl har tappat kontrollen helt, därmed stänger de gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Det är inte en vettig lösning att undvika att göra något för att förhindra spridningen och medvetet överbelasta sjukvården och därmed tvinga läkare att välja vem som leva och vem som ska dö.

Det är inte bara inte de som blir smittade av SARS-CoV-2 som påverkas av en överbelastad sjukvård utan även de som vanligtvis skulle behöva vård drabbas också.

Att offra tusentals eller miljontals människors liv för att hålla igång ekonomin på högvarv är inte rimligt i min mening.

Det här kommer troligen komma tillbaka precis som influensan. Det pratas även om vaccin, man har försökt ordna fram ett SARS-vaccin i 17 år, sökande kommer ju få ännu mer resurer, men det är kanske inte det man skall förlita sig på.

Så varje höst och vår skall vi stänga gränserna, stänga ner skolorna, alla skall jobba hemma, osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hur hjälper stängningen av gränsen? De som jobbpendlar samt transporter får ju åka genom ändå. Vilket är majoriteten av trafiken till Danmark.

Det är nog en fråga för arbetsplatserna att ta hand om så att de som kan får jobba hemifrån.

Jag tror att det enda som går att uppnå är att fördröja spridningen så att inte alla avlider samma månad, det blir ganska jobbigt för alla att hantera mass-begravningar och sjukvård som går under.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dredd:

Ja, de ser väll att länder som England och Sverige mfl har tappat kontrollen helt, därmed stänger de gränserna.

Nej, det var inget svar på frågan. Varför skriver du ett inlägg som citerar min fråga, som du ändå inte svarar på? Vi försöker igen!

Hur hjälper det att stänga gränsen när de flesta får åka genom ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Ja, de ser väll att länder som England och Sverige mfl har tappat kontrollen helt, därmed stänger de gränserna.

Vilka stänger gränsen till England? Wales? Skottland?